Zware tijden voor mensen met vliegangst
Mensen die bang zijn om te gaan vliegen hebben het nu extra zwaar. Door de meeste recente vliegramp, vlucht QZ8501 van AirAsia met 162 mensen aan boord, is voor velen de druppel die de emmer van angst doet overlopen.
Wanneer je naar je geliefde Thailand vliegt en je moet ongeveer 12 uur lang doodsangsten uitstaan, dan is dat geen prettig begin van je welverdiende vakantie.
Voor de drie miljoen Nederlanders met vliegangst wordt het leven er dan ook niet gemakkelijker op. Velen zijn inmiddels zo bang dat ze ook niet meer in therapie willen. Bij de stichting Valk, die al 25 jaar therapie geeft aan mensen met zeer ernstige vliegangst, is het aantal aanmeldingen zelfs met 20 procent verminderd.
“Dat is nog nooit eerder gebeurd. Meestal hebben we 600 mensen per jaar, een aantal dat steeds toenam. Maar mensen zien nu een hele serie tot de verbeelding sprekende vliegtuigrampen en zeggen: ‘Zie je wel, ze vallen zomaar uit de lucht of verdwijnen zelfs’. Ze realiseren zich dat de angst niet alleen maar in hun hoofd zit, maar dat een ongeluk ook écht kan gebeuren. Daar is geen therapie tegen opgewassen, denken ze,” zegt directeur Lucas van Gerwen tegen een verslaggever van het AD.
Ondanks alle rampen van de afgelopen tijd is 2014 toch een veilig jaar is voor de luchtvaart. Gemiddeld zijn er 32 ongelukken, dit jaar ‘slechts’ 21. Wel was het aantal slachtoffers hoog: 986 mensen tegen gemiddeld 676 slachtoffers. De meeste ongelukken dit jaar betroffen kleine vliegtuigjes. En de MH17 werd neergeschoten, dat had niets met de veiligheid van de luchtvaart te maken.
Die veiligheid wordt niet gevoeld door mensen met hevige vliegangst. Bij de stichting Valk zien de therapeuten wel vaker een dipje na een grote vliegtuigramp zoals in de Bijlmer of bij 9/11. “Dat duurt een paar maanden, maar nu blijft het. Mensen zien de ene na de andere ramp. Dan is het moeilijk om je eigen angst aan te pakken.”
Bron: AD.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
Je mag het niet overdrijven. Tientalle mensen worden elke dag gedood in het straat verkeer. En toch stappen we weer in den auto, bus, tram, fiets etc. Fliegen is nog steeds het veiligste transportmiddel
Mensen hoeven niet bang te zijn om te vliegen , de kans op een auto ongeval is percentueel veel hoger dan een vliegtuig ongeval . Natuurlijk als er een vliegtuig ongeval gebeurd zijn er veel slachtoffers in één keer .Vlieg met een gerust hart naar uw paradijs !
Morgen redaktie,
Ben het er mee eens dat autorijden, qua ongevallen gevaarlijker is, maar men heeft het idee dit meer in de hand te hebben, terwijl in het vliegtuig de pilot het voor het zeggen heeft
Naar mijn mening grijpt men dit aan om het te verantwoorden tegenover vrienden/familie.
Ergens vindt men de vliegangst heel vervelend en geneert men zich er een beetje voor, maar net zoals heimwee, je kan er niets aan doen.
En de MH17 had niets met vlieg-veiligheid te maken.
Maar wie weet wat er met dit laatste vliegtuig is gebeurd???
Zo maar ineens foetsie en dat met de huidige techniek???
Redaktie,
Ook een heel goed uiteinde en een gezond en gelukkig nieuwjaar.
LOUISE
.
“En de MH17 werd neergeschoten, dat had niets met de veiligheid van de luchtvaart te maken”
En de luchtverkeersleiding die het luchtruim gewoon ‘open’ liet staan boven oorlogsgebied heeft niet met de veiligheid te maken zeker. Wishful thinking?
Een deel van de vliegreis naar Azië gaat m.i. over conflictrijk gebied. Evenwel gaat het doorgaans goed.
Op nieuwjaarsdag vliegen we van Amsterdam naar Thailand en volgende week, nota bene met Asia Air, een uitstapje naar Cambodja. Ik snap de angst die ontstaat door het nieuws over vliegrampen, de impact is veel groter dan bij een auto ongeluk omdat overleven vrijwel onmogelijk is en het slachtofferaantal altijd hoog. Maar ik vertrouw voor de komende vluchten maar op de kille werkelijkheid van de statistieken – vliegen is een van de veiligste manieren om te reizen en als we eenmaal aankomen is het ongemak snel vergeten.
Het cabinepersoneel is getraind om evanuaties te leiden in noodgevallen. In 90 sec kunnen 400 mensen een vliegtuig uitkomen. De reden waarom er stewards en stewardessen aan boord zijn, de maaltijd etc. is relatief (concurrentie) bijzaak.
Zelf 34 jr als zodanig gevlogen en slechts enkele keren wat penibele situatie gehad. Cockpit en cabinepersoneel is ervoor getraind om de schade tot een minimum te beperken en daarbij staan de mensen voorop.
Ik zeg altijd: als je gaat overlijden door ziekte of ongelukken, hoe lang doe je daar soms niet over. 1, 2, 3 jaar of langer. Met welke pijn, met welke aftakeling.
Bij een vliegtuigongeval (en zeker veel minder riskant en minder voorkomend dan op straat) heb je hooguit 10 min angst of pijn alvorens het leven te laten, of je overleeft het.
Voor de nabestaanden is het verdriet het grootst.
Ik troost me altijd met de gedachte: ik overleef het dankzij de kwaliteiten en trainingen van vliegtuigpersoneel of ik lijd niet erg lang pijn.
De ernst en het verdriet om het leven vroegtijdig te moeten verlaten is er natuurlijk niet minder om, voor je familie, vrienden en nabestaanden.
Een ongeluk is niet altijd te voorkomen.
Ik wens een allen rust en vertrouwen toe.
Marianne ik kan het alleen maar dik onderstrepen en ik zou het niet anders gezegd hebben. Ik was ook 30 jaar lang steward en weet precies waar je het over hebt.
Op mijn autoritten naar Frankfurt heb ik meer ongelukken gezien en zelf bijna meegemaakt dan in de lucht en ik durf zelfs te beweren dat je beter met een slechte airline kunt vliegen dan met je eigen auto rijden. De kans op een ongeluk is dan nog steeds veel kleiner.
En zeker als je hier in Thailand auto rijdt. Het land dat op de wereldranglijst nr. 3 staat met (dodelijke) ongelukken op de weg. Dan kun je nog zo goed rijden en denken dat je het in je hand hebt, maar wanneer er iemand zonder te kijken de weg op komt gereden en jij kunt geen kant meer uit…. wat heb je dan nog in die hand?
Eindelijk een professioneel en rationeel antwoord , zo hoort het in de vliegerij.
Ik ben ook niet zo voor vliegen maar heb het nu toch al vaak gedaan richting Thailand (Noord, Zuid,..) altijd rechtstreeks richting BKK.
Als je er meer schrik van begint te krijgen kun je misschien zoals ik ga doen. Tussenstop maken. Doha of, Qatar, ..
Beste Ronald,
Ik wil je geen angst aanjagen, maar ik heb begrepen dat opstijgen/landen het meest gevaarlijk is, dus om dan een extra stop te maken lijkt me niet veiliger. Misschien zou Marianne of een andere kenner dit kunnen beamen.
Goede reis.
Het bericht van Marianne is nuchter maar waar. Helaas voelen veel mensen zich tekort gedaan door te weinig informatie vooraf en met name het weer op lange vluchten.Velen van ons weten niet wat een vliegtuig kan verdragen qua turbelentie ,storm,onweer,en of weerkundigen alert zijn op situaties als op de Java zee.
Het is op internet moeilijk te vinden.Het zou bij velen de angst kunnen minderen.
Zelf vlieg ik 4 tot 6 keer per jaar,en als tijdens een vlucht het toestel hevig schut komt bij mij ook de angst boven.Met dank voor goede reacties tegemoet ziende.
Voor alle nabestaande veel sterkte met het verlies van hun dierbaren.
B.M.
Collega van mij heeft een vervelende ervaring gehad met vliegen en heeft daardoor een vliegtrauma opgelopen. Landing in een flinke storm op een klein vliegveldje. Ze is naar die cursus geweest en dat is een hele heftige ervaring geweest maar het heeft haar wel geholpen en ze kan het nu beheersen. Ze vliegt nu weer voor haar werk en ik heb enorm respect voor haar gekregen dat ze dit weer doet.
Vliegen blijven we toch,vergelijking maken met wegverkeer en vliegverkeer slaat nergens op,alleen het neerkomen doet iets langer,net genoeg om even je zonden te overdenken.
Ik begrijp dat vergelijken met het verkeer niet. Ten eerste rijden er meer autos en motors enz. rond dan er vliegtuigen vliegen. Als er net zoveel vliegtuigen rondvlogen als er autos rijden werd het andere koek. Ook kun je een auto zelf stoppen en uitwijkingen maken, je hebt het zelf in de hand. In een vliegtuig moet je maar afwachten wat er gebeurd en kun je niets doen. Zoals iemand op Thaivisa.com opmerkte (vrij vertaald uit het Engels) Er zijn geen haken in het luchtruim, Als het er op aankomt wint de zwaartekracht het altijd. Zelf heb ik een noodlanding meegemaakt ( te weinig benzine ) plus een brand in de linker motor bij een vlucht in 1963. Ook ontelbare malen van vliegtuig moeten wisselen wegens een mankement bij take-off. Terwijl voor anker voor het Suez Kanaal een vliegtuig brandend naar beneden zien storten. Zo zijn er vele gevallen. Weleens van P2F gehoord? Pay to Fly waarbij de ( meestal ) 2e piloot de vliegtuig maatschappy betaalt om het job van FO te krijgen en zo aan zijn vlieguren komt, ligt in de geest van $ 70.000 tot $ 100.000 wat er betaalt wordt. Kom dus niet met dat vliegen veilig is, dat is het niet en dit sprookje word in stand gehouden door de vlieg maat schappijen.
Beste Theo, er wordt niet vergeleken met het aantal vliegtuigen en het aantal auto’s. Er wordt dan gekeken naar de verhouding. Maar juist doordat er zoveel meer auto’s rijden is de kans op een ongeval groter.
En dan: wanneer kijk jij bij je eigen auto iedere keer dat je rijdt of je banden de juiste spanning hebben, de motor goed geolied is, de remmen werken, alle lampjes branden enzovoorts. Maak jij iedere keer dat je ergens heen gaat een check? Heb jij mensen die jou ergens heen loodsen, die je helpen bij het parkeren en je ook helpen bij het navigeren?
En zelfs als jij alles perfect doet, hoe ziet het met al die duizenden om je heen die daar niks aan doen? En alweer: kijk eens naar de verkeersveiligheid in Thailand? Hoe ziet het daarmee uit? En waarom denk je dat in Nederland zoveel verboden is op de wegen?
Vliegen is niet veiliger omdat er minder vliegtuigen vliegen. Het is veiliger omdat er voor, tijdens en na het vliegen veel werk aan de winkel is. Er wordt alles aan gedaan dat een ongeluk uitgesloten is. Helaas kan dat nooit voor de volle 100%. Alleen al door de ingewikkeldheid van het vliegen.
Je hebt iets meegemaakt in 1963? Ik denk dat vijftig jaar later door de technische ontwikkeling er heel wat anders in de lucht is dan toen. En als je een vliegtuig moet wisselen vanwege een mankement, is dat duidelijk een teken dat er nagekeken wordt of het vliegtuig in orde is en dat er dan besloten wordt geen risico te nemen met zo’n vliegtuig. Een vliegtuig mag de lucht niet in als het voor 99% in orde is. Nee, het mag pas wanneer het 100% in orde is.
Laat jij je auto staan, wanneer een lamp kapot is? Nou, ik heb zo’n dertig jaar geleden (en dat is werkelijk een van de weinige keren) een extra nacht in Tokyo doorgebracht, omdat we een lamp van de rechtervleugel kapot hadden en we daarmee niet in Anchorage konden landen. Er moest een afdekking voor die lamp komen. Het werd tien uur ’s avonds. We stonden al drie uur op de grond met passagiers in het vliegtuig. We hadden als bemanning een volledige service doorgetrokken. Om tien uur ging de luchthaven dicht en moesten alle passagiers in hotels ondergebracht worden.
Een groepje passagiers weigerde het vliegtuig te verlaten, omdat ze eisten dat wij vertrokken, zodra de luchthaven weer open was. Dat was dan acht uur later. Wij – de bemanning – zouden dan met een vliegtuig moeten vertrekken – niet uitgeslapen – dus niet fit – omdat een aantal mensen niet aan hun veiligheid dachten. De kapitein had een een mooi antwoord gegeven, dat ik hier niet plaats, maar ze zagen wel in dat ze ongelijk hadden.
Natuurlijk is het niet leuk. Maar in de vliegwereld wordt er alles aan gedaan dat er niks gebeurt. En juist omdat er zoveel aan gewerkt wordt en er zoveel bij betrokken is, is het des te erger wanneer er wel iets gebeurd.
Echter het is aan bodempersoneel, luchtpersoneel en iedereen die aan zo’n vlucht meewerkt, te danken dat bijna iedere vlucht vlekkeloos loopt.
En ook wij weten dat er uitzonderingen zijn. Daarvoor ben ik ook jarenlang getraind.
Als buitenstaander heb je gemakkelijk praten. Wanneer je je verdiept in de materie, zul je toch wel eens anders gaan denken (hoop ik). Ondanks de ongelukken, is en blijft vliegen de veiligste manier van reizen.
Vliegen is veilig. Dat je rijdend in den auto alles zelf kund beslissen, klop niet. Veel mensen sterben elk Haar in nun auto door de schuld van anderen. Meer informatie in den vliegtuig helpt niet. Veel mensen luisteren niet eens naar de informatie die nu al gegeven wordt via de boord luidsprekers. In de stadbus of tram krijg je ook gegen informatie over dat wat buiten gebeurd. De meeste weten niet eens hoe de wolken ontstaan. Zosls ook op de weg, onstaan in de lucht situaties die niet van te voren getraineerd kunnen worden. Maar im vertrouw meer op vluchtervaring van de piloot als op de rij ervaring van de auto bestuurder naast mij op de A4.
Moderator: niet chatten svp.