Het aantal passagiers op de zes belangrijkste luchthavens van Thailand (Suvarnabhumi, Don Mueang, Phuket, Chiang Mai, Chiang Rai en Hat Yai) is dermate toegenomen dat er structureel sprake is van onvoldoende capaciteit. Deze luchthavens, waaronder Suvarnabhumi en low-cost carrier hub Don Mueang, verwerkten in totaal 129 miljoen passagiers. Dat is 32,7 miljoen oftewel 33,9% meer dan de totale ontwerp capaciteit van 96,5 miljoen reizigers per jaar.
Het totale passagiersverkeer via de luchthavens van de Airports of Thailand Plc (AoT) steeg in dit boekjaar (tot en met 30 september) met 7,7% ten opzichte van het voorgaande jaar. De Thaise luchthavens noteerde 823.574 vliegbewegingen (start en landingen), een toename van 6%.
Door de groei van het toerisme zal het verschil tussen de ontwerp capaciteit en werkelijke bezettingsgraad blijven groeien. Een onwenselijke situatie want steeds vaker klagen reizigers over de lange wachttijden op Suvarnabhumi, Don Mueang en Phuket. Zo heeft Suvarnabhumi een capaciteit voor 45 miljoen passagier per jaar maar het werkelijke aantal bedroeg dit boekjaar 59.1 miljoen passagiers.
Don Mueang verwerkte 37,2 miljoen passagiers, 7,2% meer dan het jaar ervoor. De luchthaven is gebouwd voor een capaciteit van 30 miljoen passagiers per jaar. Phuket verwerkte 16,2 miljoen passagiers, dat is 10,3% meer dan het voorgaande jaar. De luchthaven is heeft een ontwerp capaciteit van slechts 8 miljoen passagiers per jaar.
Het totale aantal internationale passagiers die alle zes AoT-luchthavens passeerden steeg met 6,6% naar 72,5 miljoen, terwijl het binnenlands reizigersverkeer met 9,3% steeg naar 56,7 miljoen. Het grootste aantal buitenlanders dat gebruik maakte van de luchthavens is afkomstig uit China, Zuid-Korea, Japan, India en Maleisië.
De top vijf van luchtvaartmaatschappijen die het grootste aantal passagiers via de luchthavens vervoerde is AirAsia, Thai Airways International, Thai Lion Air, Nok Air en Bangkok Airways.
Aan het einde van dit boekjaar vlogen er in totaal 135 luchtvaartmaatschappijen van de zes luchthavens, waarvan 37 budgetmaatschappijen, naar meer dan 200 bestemmingen in 57 landen.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
tja,
Op Don Muang staat terminal 3 nog steeds leeg en alle Cargo gebouwen (6 stuks), dus is hier nog voldoende capaciteit aanwezig. En gebouwd voor 30 miljoen reizigers? dan is iedereen zeker het “oude” vliegveld vergeten. Toen stonden de Boeing’s 747 op elkaar te wachten om “gelost” te mogen worden en als je nu kijkt, is het wel druk, maar er zijn nog steeds gate’s leeg, dus zo druk is het nu niet. Don Muang heeft meer dan 60 gate’s.
AirAsia had gevraagd om de ruimte van de leegstaande cargo bebouwen te mogen gebruiken, om op hun kosten, voor AirAsia een eigen terminal te mogen bouwen, maar werd door AOT afgewezen. Hoe arrogant kan je zijn.
Gerrit
Maar als er zoveel toeristen komen , waar zitten die dan ? Hier in Hua Hin is het leeg hoor , nog nooit was het zo erg , en ik hoor hetzelfde van de andere badsteden alsmede Chang Mai .
Waar zitten ze toch ?
Deze vele toeristen zijn veel al afkomstig uit China. Die zitten ’s avonds in het hotel in een zaaltje karaoke te spelen. Overdag een druk programma en die houden niet zo van zon en strand.
De vraag is over welke capaciteitsproblemen we het eigenlijk hebben. Gaat het om het aantal landingsbanen, het aantal gates, de afstand c.q.tijd die het de passagier kost van de gate to aan de douane, het aantal loketten en de snelheid van checks van de immigratie en douane, de snelheid van bagage-afhandeling, de snelheid waarmee passagiers het vliegveld verlaten en zo zijn er nog wel een paar logistieke elementen te noemen.
Het is ook duidelijk dat de oplossingen verschillend zijn in investeringen en tijdsduur. Automatisering van de immigratie-procedure is echt iets anders dan een nieuwe landingsbaan aanleggen. En dan praat ik nog maar niet over het revitaliseren van kleinere vliegvelden (bv. Roi-et, Chumporn) om de grote te ontlasten.