Wel of geen Business Class vliegen?
In het Algemeen Dagblad las ik een leuk en interessant artikel over het beleid van verschillende Nederlandse ministeries ten aanzien van wel of niet reizen per Business Class. Het blijkt, dat diplomaten van Buitenlandse Zaken heel veel de luxere klasse kiezen en de ambtenaren van Defensie juist heel weinig, dus in Economy Class reizen. Lees het hele verhaal: www.ad.nl/nieuws
Ik moest bij het lezen terugdenken aan mijn eigen reiservaringen gedurende mijn werkzame leven. Over het vliegen met Business Class heb ik al eerder een verhaal geschreven, zie: www.thailandblog.nl/vliegtickets/business-class-naar-bangkok, maar er is nog wel wat meer over te vertellen.
Bedrijfsleven
Net zoals dat op de ministeries zal gelden, kennen vele internationale bedrijven ook regels voor de keuze van Business of Economy. Als u Economy vliegt is de kans, dat een directeur van Philips of Shell naast u komt zitten, vrijwel nihil. Directieleden en hoger kaderpersoneel vliegen Business, dat hoort nu eenmaal bij hun positie en status.
Kleinere bedrijven hebben die regels vaak niet, maar de regel, die ik zelf ooit (voor mijzelf) invoerde in het bedrijf waar ik de directie voerde (binnen Europa Economy, buiten Europa Business) wordt wel vaker gehanteerd. Ik weet het, collega’s, die nooit reizen vonden het maar onzin om duur te vliegen, maar ik vond altijd, dat je fris en uitgerust moest zijn om besprekingen in een ver land te voeren. Een lange vliegreis werkt daar niet aan mee. Meestal ga je om een opdracht binnen te halen en bij succes zijn die reiskosten maar een klein deel van de kosten.
Beloning
Het bedrijf waar ik destijds voor werkte, kreeg heel lang geleden een mooie opdracht uit Iraq (lang voordat er oorlog uitbrak). Om de machine op te stellen en het personeel wegwijs te maken, ging de chef-monteur er voor drie weken naar toe. Hij vloog naar Bagdad en moest van daar uit nog een uur of zes met een krakkemikkige auto door de woestijn naar een kleine stad. De omstandigheden ter plekke waren ook niet bepaald ideaal te noemen, maar de man klaarde de klus tot ieders tevredenheid. Hij mocht als een soort compensatie voor de ongemakken Business Class vliegen. Ik vond dat prima.
Onder die noemer van beloning vond ik ooit, dat mij bij een ander bedrijf “onrecht” werd aangedaan. Iedereen, die reisde bij die firma, reisde Economy. Ook ik vloog toen eens Economy naar Zuid-Afrika om een grote opdracht te verkrijgen. Dat lukte, ik kreeg de opdracht, zij het, dat ik een fikse korting had moeten geven. De klant had echter de onderhandelingen zodanig getraineerd, dat mijn ticket (vaste boeking, lage prijs, veranderingen niet toegestaan) niet meer geldig was. Bij een reisbureau kreeg ik een aanbieding rechtstreeks Business Class naar Amsterdam te vliegen, maar de secretaresse had een ander idee. Ik moest Economy via Londen terug en dat scheelde maar liefst 300 gulden. Ik had dus een prima opdracht, ruim 30.000 gulden korting mogen geven, maar 300 gulden extra voor een Business Class ticket was te veel gevraagd. Dat vond ik dus niet prima!
Privé
In mijn eerdere verhaal hebt u kunnen lezen, dat ik in de laatste fase van mijn werkzame leven uitsluitend nog Business Class heb gevlogen als het om een reis buiten Europa ging. Daarna nog wel een aantal privéreizen gemaakt, soms Business en soms de veredelde Economy Class, dat de KLM nu de Comfort Class noemt.
Een bevriend echtpaar kwam jaren geleden bij mij in Thailand op bezoek en bij de voorbereiding raadde ik hem aan ook Business Class te vliegen. De reis is een onderdeel van de vakantie en waarom zou je – als je het kunt betalen – dan niet genieten van een comfortabele reis. Ik vertelde hem, dit is een reis, die je waarschijnlijk nooit meer maakt, dus neem het er van in de Business Class. Hij antwoordde, dat het inderdaad wel de enige keer zou zijn, dat hij zo’n lange vliegreis met zijn vrouw zou maken en voor die ene keer kon hij best genoegen nemen met Economy. Tja!
Lezersvraag: wat zijn uw ervaringen met de bedrijfspolitiek wel of geen Business Class?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Bezienswaardigheden2 december 202424 uur in Bangkok (video)
- Rayong30 november 2024Rayong, een uurtje of twee!
- Eten en drinken29 november 2024Hoe de scherpe kant van de Thaise keuken te vermijden?
- Eten en drinken25 november 2024Rijstebrij
Met mijn financiële achtergrond denk ik wat betreft het uitgerust aankomen : vlieg goedkoop Economy class en vertrek een dag eerder en verblijf dan een extra nacht zodat je dan werkelijk goed uitrust. Extra nacht in een goed hotel in bijvoorbeeld Thailand voor 100 Euro. Weeg dit af tegen de verdubbeling van de vliegprijs als je Business class vliegt en je doet de reiziger een plezier en de onderneming bespaar je geld.
En tegenwoordig is overal internet dus overal kan men werken en mist niet een werkdag door een dag eerder te gaan.
drukke zakenlui doen dit niet. Die gaan echt niet een extra dag onderweg zijn.
Daarbij, als je kan slapen in het vliegtuig, vermindert dit ook de jetlag
In één dag heb je de 6 uur jetlag niet overbrugt. Die ene extra dag slapend/rustend doorbrengen, met je lichaam knap meer van slag als menigeen durft toe te geven… is mij sinds 1993, vanaf dat ik regelmatig naar Z.O. Azie vloog, nooit gelukt.
Bovendien heb ik diverse zakencontacten overgehouden uit de business class. Meer waard dan de kosten van al die vluchten bij elkaar.
Denk bovendien aan de kortere rijen bij inchecken ( kan je met je relaties nog even praten ipv in de rij staan) en de 10 kg extra bagage voor monsters, documentatie enz die je heen zowel als terug mee kan nemen, en het verschil wordt al fors kleiner.
Als laatste: er wel eens aan gedacht, wat die extra 1+1 dagen aan bruto salaris kosten ?
Voor diplomaten kan ik me de business klas nog wel voorstellen.
Je kan moeilijk bij een regeringshoofd van een ander land op bezoek vanuit economyclass en dan nog verwachten serieus genomen te worden.
Als het even tegenzit, doet hij je dan ook nog een businessclass ticket cadeau voor de terugweg.
Wij hebben reeds heel vaak in de luxe classe gevlogen, en dit met hetzelfde idee als U. Als men uitgerust aan zijn werkzaamheden wil beginnen is luxe vliegen helemaal geen luxe en betaald het zich van zelf terug.
Tegenwoordig vlieg ik weer meer economy, dan wel met extra beenruimte, dit omdat ik geen haast heb, en een paar dagen jetlag op de koop toe neem. Ik moet er echter wel bij vertellen, dat als men kan slapen in het vliegtuig, de jetleg ook minder is. En voor vakantie; als je het kan betalen, waarom dan niet?
Natuurlijk als je het geld heb dat je privé business class vliegt prima. Hierdoor sponsor je een beetje e mensen die anders niet kunnen vliegen.
Maar als je voor rijk ,instelling of bedrijf vliegt betaald uiteindelijk de gemeenschap de luxe van de vlucht.
Als je veel vliegt voor je werk heeft dat wel impact op je leven. Zowel voor jezelf als voor je leefomgeving. Als je thuis bent wil je familie ook wat aan je hebben. Een andere kant voor een baas is dat het personeel zich goed voelt en niet al te vaak zich ziek gaat melden en ook de thuissituatie tevreden kan houden. Bij mijn baas hebben wij een commissie die af en toe overlegt over reizen en in hotels zitten. Wat Ger zegt wordt ook door veel bedrijven gedaan. Compenseren door tijd te geven om bij te komen. Ik zelf mag af en toe ook naar Zuid Amerika en Australië voor de baas en dat begint qua reisuren op een expeditie te lijken. Ik moet bij aankomst op het vliegveld vaak nog uren doorreizen. En als ik vermoeid terugvlieg komt soms het jetlegspook om de hoek kijken. Nou, dan ben ik geen gezellig type. Bangkok is qua tijdsverschil eigenlijk nooit een probleem maar 10 uren of meer dan wordt het toch wel lastig. Als ik zakenklasse vlieg voor de baas dan is het wel graag een echte zakenklasse. Dus een bed dat helemaal vlak kan en dat je altijd een gangpad hebt zodat er geen klimpraktijken uitgevoerd hoeven te worden. Champagne drink ik niet dus daar gaat het niet om. Dat denken veel mensen altijd als ze horen dat je zakenklasse vliegt. Jij zit daar maar lekker te zuipen en kaviaar te schransen op kosten van de baas. Andere voordelen zijn snel inchecken en door allerlei controles en je mag plaatsnemen in een rustige lounge. Als ik op vakantie ga dan zit ik meestal in de economy hoor. Of ik heb een gelukje zoals vorig jaar of was het alweer 2 jaar geleden toen Qatar een voordelige aanbieding had toen ze begonnen met de Amsterdamvlucht.
Hoeveel seats in Business Class zouden nog gevuld zijn indien bedrijf, instelling, overheidsdienst de meerprijs niet langer geheel of gedeeltelijk zou betalen?
Binnen Europa, waar de stoelen voor economy en business class bij sommige (veel?) maatschappijen identiek zijn, en de vliegtijden kort, moet je denk ik wel een heel goede reden hebben om de extra kosten te maken.
Voor lange vluchten ligt dat inderdaad heel anders, maar dan moet je ook wel daadwerkelijk kunnen liggen en niet worden afgescheept met een stoel die maar 168 graden plat kan in plaats van 180 graden.
Bedrijfsmatig kan het lastig zijn als er een delegatie uit diverse echelons op stap gaat. Deel je de groep in tweeën dan word je al gauw als krentenkakker gezien, en het versterkt de teamgeest bepaald niet. Als je het lager personeel ook business class laat vliegen vragen ze zich af waarom daar wel geld voor is, maar niet voor een leuke loonsverhoging. Of ze hadden het prijsverschil liever als bonus gehad en dan economy gevlogen. Soms doe je het nooit goed.
Onlangs las ik ergens een verhaal waaruit bleek dat een bekende tennisser first class reisde, en dat zijn coach en masseur economy vlogen. Ik zie in mijn fantasie die heren dan al hun intrek nemen in het(zelfde?) hotel, waarna de tennisser eerst langs zijn coach moet om hem een peptalk te geven en vervolgens de benen en rug van zijn masseur onder handen moet nemen.
Het is wel een goede zaak dat het automatisme ‘O, ik vlieg voor zaken, business betekent zaken, dus ik vlieg business class’ er een beetje af is.
Voor particulieren is business class – uitzonderingen daargelaten – eigenlijk uitsluitend aan te raden als je de extra kosten kunt maken zonder er iets anders voor te hoeven laten.
Het wachten is nog steeds op iemand die een cabine-indeling ontwerpt waarbij iedereen ’s nachts gewoon lekker kan liggen. Er wordt al overwogen om passagiers op korte vluchten te laten staan, omdat dat minder ruimte inneemt dan zitten. Theoretisch moet je dan ook meer mensen kunnen laten liggen dan zitten lijkt mij, maar ik geef toe, daar zitten wat onopgeloste haken en ogen aan.
Persoonlijk heb ik moeite met dit soort berichten. Het decadente leven en de luxe die bepaalde mensen zich permitteren of daar gebruik van maken. Wie denken ze wel niet dat ze zijn. Voor mij is de mens gelijk en zou er geen onderscheid moeten zijn. Niet in de trein niet in het vliegtuig en ga zo maar door. Onnodig geld verspillen en dit terwijl er ontzettend veel mensen op deze aardbol leven onder erbarmelijke omstandigheden.
Beter is het om economie klasse te reizen, zoals de meesten van ons doen (is al duur genoeg) en het dan overgebleven deel van het ticketgeld geven aan goede doelen. Dus afschaffen die overdreven luxe handel is mijn motto.
Jacques, de opbrengst van de economy class is voor een vliegmaatschappij meestal net genoeg om de kosten van de vlucht te betalen.
De business class zorgt ervoor dat de airline ook nog winst kan maken. Die rijke stinkerds zorgen er dus voor dat jij zo goedkoop mogelijk kan vliegen.
Net zoals dat de beter verdienenden de belastingen opbrengen, zodat arme sloebers zoals jij een uitkering of toeslag kunnen ontvangen.
Verder vind ik wel dat ambtenaren ten alle tijden economy class dienen te vliegen en als ze dat niet goed genoeg vinden dan zelf maar het verschil voor de business class bij moeten betalen.
beste Ruud: Je hebt je – denk ik – nog nooit verdiept in de kosten- en opbrengstenstructuur van een vliegtuigmaatschappij. De meesten van hen leiden verlies, zelfs met een bezettingsgraad van 80 % van de stoelen, in alle klassen. De dalende prijs heeft vooral te maken met de daling van de olieprijs en de moordende concurrentie.
De maatachappijenb die wel winst maken genieten allerlei financiele voordelen van de regering van het land waar de maatschappij gevestigd is. (en die niet zelden eigenaar of mede-eigenaar is)
Moderator: niet chatten svp.
Ik heb ook een tijd op inhuurbasis bij één van de twee genoemde bedrijven gewerkt. En voor grote internationale projecten veel moeten reizen. De stelregel was destijds: voor intercontinentale vluchten altijd Business Class; voor de overige vluchten economy class.
Bij mijn huidige werkgever is Business Class alleen toegestaan voor intercontinentale vluchten waarbij de heenreis (naar klant of project) een nachtvlucht is. Inderdaad is fris en uitgerust aankomen belangrijk als je ’s ochtends bij aankomst gelijk een bespreking in moet. Anders is economy class voldoende om (ook zakelijk) van A naar B te reizen.
Nu reis ik alleen nog privé regelmatig naar Thailand. Meestal economy class en dat gaat prima maar als er toevallig een goedkope (?) aanbieding is voor WBC van de KLM dan trakteer ik mezelf.
Het geeft zeker meer ontspanning tijdens de vlucht om Business class te vliegen,alleen als ik het verschil in prijs zie met de economy,en bedenk wat ik met dit bedrag in Thailand ondernemen kan,kies ik toch liever voor economy. Voor het verschil zou je bijv als toerist een upgrade van je Hotel kunnen nemen, zodat de gehele vakantie meer kwaliteit en ontspanning krijgt.
Wanneer je bij een commercieel bedrijf werkt en die betalen je business class ticket: prima. Wanneer je voor de overheid werkt vind ik het grote onzin. Zeker als ik zo’n artikel lees en dan valt me op dat er bovengemiddeld veel naar Curacao wordt gevlogen. Zeker voor al die geweldige studiereisjes en zo. Het is vast veel goedkoper om die enkele ambtenaar uit Curacao over te laten vliegen naar Nederland of er via Skype mee te praten. Maar nee hoor, graag verzamelen die hoge heren graag die delftsblauwe jeneverflesjes en sparen ze graag punten met dat bagger puntensysteem van KLM. En dat alles met gemeenschapsgeld.
Hoezo komt corruptie alleen maar voor in het buitenland (en Limburg)?
Ik heb veel jaren ip de ambassade gewerkt. De regels zijn strikt en als volgt. Bij een dienstreis met een vlucht van 5 uur of langer is business class toegestaan. Korter is gewoon economy. Ook economie als het gaat om een studiereis of prive. De zgn ”miles” sparen is niet toegestaan bij dienstreizen.
Destijds, jaren geleden dus, twee maal economy gevlogen met KLM naar Calcutta. Op kosten van eigen “klein startend bedrijfje” staal gieterijen bezoeken in Indie. Ik kan je verzekeren dat je “uitgewrongen” aankomt. Lange treinreis voor de boeg en begin dan maar eens te onderhandelen.
Nee, het was toen noodzaak maar ik kan niemand aanraden om “business” te starten vanuit een “economiche” positie 🙂
Sinds jaren gaan we op vakantie naar Thailand, in november voor de 17de keer en weerom in business class.
Ja het is ettelijke eurotjes duurder maar het is het waard. Geen “wacht” stress, rustig in een al dan niet leuke lounge, snel je plaatsje in het vliegtuig, als één van de eersten uit het vliegtuig, makkelijk voorbij de grenscontrole, soms een taxi voorzien in je ticket.
Uiteraard moet ieder voor zich de rekening maken, maar als je het kan betalen is business toch de moeite waard. In november voor de eerste keer richting Thailand met KLM, ben benieuwd, misschien komen we Gringo wel tegen in Thai Garden tijdens een bridge middag. Trouwens nog nieuws in verband met de mensen de toen zijn aangehouden?
Mijn reactie kan kort zijn. Ik ben al jaren gepensioneerd dus ik doe niet meer aan zakelijke contacten. Ik vlieg business class omdat dat een stuk comfortabeler is. Ik vind dat ik me dat kan permitteren. Ik heb ook wel eens horen zeggen: “Als je het kunt en wilt betalen om business class te vliegen, doe het dan. Anders doen je kinderen het wel als je er niet meer bent.”
Wat een luxe probleem.
Ik heb het geld er niet voor en moet dan ook de keuze niet maken tussen economy and business.
Voor firma’s is business klasse gewoon aftrekbaar van de belastingen.
In feite zijn het nogmaals de gewone belastingbetaler die de rijken laat genieten van business.
Jarenlang bij een grote multinational gewerkt. En daar was het principe > binnen Europa economy, intercontinentaal business. Dit gold dan van laag tot hoog. Dus ook de general manager vloog binnen Europa economy. Op zich vind ik dit nog steeds een hanteerbare verdeling.
Eerder vliegen met economy, om dan een extra hotel nacht te boeken ter plekke, lijkt aardig. Maar vaak ontbreekt de tijd om zoiets te doen en bovendien kost dit ook geld (hotel, diner, drinken, enz.).
Overigens vond ik indertijd de business class een betere uitstraling hebben dan de huidige.
business class of economy class. het verschil zit in de flexibiliteit van het ticket. dit is de hoofdreden om een duurder ticket te nemen.
Klopt niet. Je hebt ook flexibele economy tickets en je hebt niet-flexibele businessclass tickets.
Ik vlieg ca. 8 keer per jaar op en neer van BKK naar AMS, dus 16 vluchten. Maar gewoon economy. Mijn baas vind me wel aardig maar heeft toch echt geen zin om 16 keer extra voor business class te betalen.
Dat speelt bij een aantal bedrijven ook gewoon mee. Als je 1 keer iemand naar een klant sturen moet dan kan die ene keer business class er wel van af, maar als je hele personeelsbestand vaak onderweg is dan hakt het er wel in qua kosten.
Niemand praat hier over kosten van de uren die iemand wel of niet kan werken. Dag eerder weg en later terug plus alle extra kosten. Dan is het al snel een hele andere berekening. Daarnaast is het ook maar de vraag of de rest van de planning het toelaten.
Vlieg zelf nooit business maar slaap ondanks dat toch altijd de hele vlucht. Wel sloopt veel reizen je.
Dit is vergelijkbaar met de goede auto. Ik heb langere tijd tussen de 50 en 60 uur op kantoor gezeten en daarnaast zakelijk ook nog 50.000 km moeten afleggen. In een periode auto in de garage leenauto mee en kwam er na 1 dag al achter dat ik die avond niet meer thuis kwam ofwel hotel. Kosten hotel dag later niet op kantoor en die week uiteindelijk complete planning naar de kloten en slechte omzet week ooit. Bij keuze nieuwe auto was de prijs geen factor meer.
Ben wel van mening dat tegenwoordig veel reizen totaal overbodig zijn geworden door de nieuwe internet mogelijkheden die er tegenwoordig allemaal zijn.
Ik probeer te vliegen in de minst drukke maanden. He gebeurd dan vaak dat ik 4 stoelen heb voor mij alleen…..Ik kan dan evengoed languit liggen dan in Business.
Ik heb al een paar keer met Eva air gevlogen in een tussen klasse. Iets duurder maar meer beenruimte. Ik vlieg altijd Evergreen de Luxe.
Zakelijk altijd Business Class, dit is geen overdreven luxe maar gewoon noodzakelijk comfort. Prioriy check-in, lounce, extra bagage, makkelijk vlucht wijzigen, zelfs van maatschappij wisselen. Nee, zakelijk gewoon essentieel. Privé reis ik wel economyclass naar Thailand.
Jaren geleden vloog ik meermaals per jaar naar Thailand.
En op een gegeven moment toch maar eens business ticket genomen – jawel, beter en meer slapen dacht ik, de jetlag weet je wel.
Wel, de luxe, het comfort, het eten, het rustige gedrag van je medepassagiers, de tijdsbesteding via de toen revolutionaire persoonlijke televisietjes met films en spelletjes, … maakten dat ik geen oog dicht deed.
Was leuk maar er verder toch maar vanaf gezien, wel de tussenklasse vanwege beenruimte gekozen.
En altijd hopen op een onverwachte upgrade wanneer je stond aan te schuiven bij de incheckbalies.
Het valt me op dat in de hele discussie de milleubelasting geen enkele rol speelt.
Een economy naar azie is goed voor ruim 2,5 ton CO2 terwijl voor business 4 ton pp gerekend wordt.
Maar ach het broeikaseffect is toch niet meer te stoppen dus laten we breeduit gaan zitten.
Wel of geen business class vliegen dat is het onderwerp. Iedereen heeft zo zijn beweegredenen om dit wel of niet te doen. De mogelijkheid wordt gegeven en daar kan je gebruik van maken of niet. Er is een vrije keuze. Zelf heb ik genoeg geld om dit te kunnen doen, maar wens hier geen gebruik van te maken omdat ik principieel tegen onnodige uitgaven ben. Ik zit niet graag in een vliegtuig en het heeft naast de snelle reistijd natuurlijk zijn ongemakken. Voor mij niet doorslaggevend om 2 of drie keer zoveel te betalen voor een luxe plek. Ik heb vrede met een economie stoel. Ik zou liever zien dat de mensen die hier toch gebruik van maken zich meer bewust zouden zijn van verspilling van gelden. Niet alleen op dit gebied maar in zijn algemeenheid. Ik heb mijn vaste uitgaven per maand, die automatisch gaan naar goede doelen en draag bij in Thailand aan de medemens die dit behoeft. Bij kinderen die opgevangen worden door buurtmoeders in een tehuis etc. Ik ben blij dit te kunnen doen. Maar er kan nog veel meer gedaan worden door vele mensen die alleen maar bezig zijn met hun eigen gerief en luxe en welbevinden. Die mensen vind je ook terug onder de business class reizigers. Natuurlijk zijn er ook mensen bij die beide doen, die dus wel een zekere mate van luxe nastreven en ruimhartig bijdragen aan de minder bedeelden. Ik heb hier wel enig begrip voor maar beter is anders. Uit milieu oogpunt is het zeker af te raden om vliegtuigen te hebben die voorzien zijn van business class. Er is nog zoveel ongelijkheid op de wereld en ik zie dit telkens weer na zoveel jaren. Ik wil zeggen voor diegene die dit betreft, open eens uw ogen en hart en doe een bijdrage tot wereldverbetering. Het stoppen met overdreven luxe te reizen is een start.
Het verhaaltje dat de business class passagier mee betaald voor het ticket van een economie class passagier zoals ergens ook hier boven ook weer word beweerd is natuurlijk onzin. De ruimte die een business class passagier krijgt is ongeveer het dubbele van de economie. Het eten en drinken is aanzienlijk duurder en in verhouding is er ook meer personeel nodig in het vliegtuig voor de business class. Op de grond gaat dat nog eens verder. Eigen incheckbalie, meer bagage, een lounge waar men royaal kan eten en drinken en ga zo maar door. Als je business class wil en kan vliegen doe dat dan maar doe niet voorkomen dat je dan ook nog deels het ticket van een economie passagier betaald.