‘Wees voorzichtig met je boarding pass en vliegticket!’
Een vliegticket en/of boarding pass bevatten privacy gevoelige informatie. Het is daarom beter om ze niet zomaar weg te gooien. Zelfs het delen van foto’s van vliegtickets kan onverstandig zijn.
Deze waarschuwing komt van de Amerikaanse veiligheidsdeskundige Brian Krebs. Krebs is een onderzoeksjournalist, die onder meer werkte voor The Washington Post.
Een kwaadwillende kan namelijk met de streepjescode achter jouw persoonlijke informatie komen en zelfs je vlucht annuleren. Op vliegtickets staan streepjescodes, die op speciale websites kunnen worden gekraakt. Mensen kunnen zo namen, klantnummers en persoonlijke gegevens van de passagiers achterhalen.
Krebs noemt het voorbeeld van een Lufthansa-passagier. Na het scannen van de streepjescode op een Facebookfoto lukte het om in te loggen op de klantensite van Lufthansa. Daar stond niet alleen de vlucht zelf, maar ook alle vluchten die de passagier had geboekt bij elke maatschappij die samenwerkt met Lufthansa. Het was zelfs mogelijk om vluchten te annuleren.
Bron: krebsonsecurity.com/2015/10/whats-in-a-boarding-pass-barcode-a-lot/
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Niet alleen een ticket maar ook het in verkeerde handen komen van een boekingsbevestiging met boekingscode en naam kan heel gevaarlijk zijn. Boekingscode en naam staan op bijna alle correspondentie over een geboekte reis. Een kwaadwillende kan heel simpel inloggen met boekingscode en naam en allerlei aanpassingen maken en mogelijk zelfs de reis cancelen.
Sta jij dan even later bij het inchecken en is je ticket niet meer geldig of veranderd.
Oppassen dus.
Dank voor de informatie. Waar ik bang voor ben, is dat menig luchtvaartmaatschappij zich niet verantwoordelijk zal voelen en niet echt mee zal werken aan het vinden van een oplossing. Die zijn alleen maar goed bereikbaar als het om het boeken van een vlucht gaan. De passagier zal moeten bewijzen dat hij/zij niet zelf geannuleerd heeft en dan nog ……. Uiteindelijk gebeurt er iets dat in het belang van de luchtvaartmaatschappij kan zijn. De laatste kan immers dezelfde stoel twee keer verkopen als het om een non-refundable ticket gaat dat kwaadwillig geannuleerd is (nagenoeg alle goedkope tickets zijn non-refundable).
ik zie op luchthavens nog regelmatig labels op koffers met het thuisadres zichtbaar voor iedereen.
Een regelrechte uitnodiging voor dieven om tijdens je vakantie op bezoek te komen.
Ja, als ik zelf met een boekingscode/naam of QR code kan inloggen en dingen kan wijzigen, kan een ander dat natuurlijk ook. Als je als gerenommeerd veiligheidsdeskundige en onderzoeksjournalist denkt dat je je lezers/klanten met dat feit iets nieuws vertelt ga je er kennelijk van uit dat je publiek grotendeels uit een stelletje beperkten bestaat.
Mensen zijn inderdaad minder naïef dan de onderzoekers veronderstellen als het gaat om de risico’s bij online bestellen. Vanwege die risico’s bestellen ze in principe nimmer iets online, maar hun vertrouwen is zo groot dat ze een uitzondering maken voor de vluchten van hun favoriete luchtvaartmaatschappij. Die maatschappij heeft ze immers nog nooit in de steek gelaten. Ik vrees echter dat ze bij problemen van een kouwe kermis thuis zullen komen. Het is helaas in sneltreinvaart een bedrijfstak geworden die wellicht nog iets doet voor hun super-platinum-plus klanten, maar die het helaas verder worst zal zijn. En het maakt hierbij niet uit of die maatschappij pas onlangs is opgericht of al 96 jaar bestaat.