Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook geven deze sites vaak geen compleet aanbod en verstoppen ze extra kosten. De Consumentenbond raadt reizigers aan vliegtickets rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te kopen.
De Consumentenbond bekeek de prijzen voor vliegtickets op 11 populaire ticketwebsites*. Opvallend is dat deze sites tot 4 keer zoveel vragen voor bagage en stoelreserveringen als luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast verstoppen sommige sites verplichte boekingskosten. Die kunnen oplopen tot €63 per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen zelf zulke kosten niet rekenen. De vliegticketsites beloven ook uitgebreide vergelijkingen, maar vaak ontbreken (goedkope) vluchten van easyJet, KLM of Ryanair.
Onzindiensten
Ook verkopen ticketsites onzindiensten. Zo biedt eSky online inchecken aan voor €7, terwijl dat gratis is bij elke luchtvaartmaatschappij. En Booking.com verkoopt een pakket van €97 voor het wijzigen en annuleren zonder servicekosten. Ook bij vluchten die helemaal niet te wijzigen of annuleren zijn. Zulke servicekosten betalen passagiers niet als ze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken.
En Booking.com en Gotogate laten van sommige luchtvaartmaatschappijen niet kloppende vliegtuigplattegronden zien. Consumenten denken dan te betalen voor een stoel bij een nooduitgang met extra beenruimte. Maar zij krijgen een van de krapste stoelen aan boord.
Rechtstreeks bij luchtvaartmaatschappij
De Consumentenbond zegt: ‘Op het eerste gezicht lijken de prijzen van vliegticketwebsites redelijk. Maar vervolgens brengen ze enorm hoge kosten in rekening voor optionele diensten. En het is nog erger dan bij ons vorige onderzoek in 2022. Helaas reageren de bedrijven achter deze sites vaak niet op onze verzoeken. Daarom raden we consumenten nog een keer aan: boek rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.’
- Booking.com, CheapTickets.nl, eDreams, eSky, Expedia, Gotogate, Kiwi, Opodo, Tix.nl, Trip.com en Vliegwinkel.
Vergeet ook niet de vele problemen in de corona-periode met de restitutie van tickets voor gecancelde vluchten – dat verliep in het algemeen een stuk vlotter bij rechtstreeks bij de maatschappij geboekte vluchten dan bij via tickethandelaren gekochte tickets.
Ik ben er maar één keer ingetrapt: zie https://www.thailandblog.nl/lezers-inzending/opgelet-bij-het-boeken-van-een-thai-vietjetair-ticket/
Langs skyscanner rechtstreeks bij Qatar geboekt daar ik de andere niet betrouw. Mijn vrouw wilt steeds in het voorste gedeelte maar niet helemaal vooraan zitten daar zij anders ziek wordt en migraine heeft. Daar het een vlucht is met tussenlanding in Doha heen en terug moet ik 4 zetels pp. reserveren. Dit kost mij per pp.130 €. Thai kwam ietsje duurder dan Qatar uit zonder reservatie stoelen maar weet niet dat je daarvoor moet bij betalen en dat je dan ook krijgt indien het gratis is. Ben ooit verplaatst geweest bij Thai. Persoonlijk vind ik dat luchtlijnen na corona ervan profiteren om zulke hoge kosten aan te rekenen. Ik kan wachten om gratis online 24 uur op voorhand in te checken maar weet niet dat er dan nog plaatsen zijn in het voorste gedeelte. En voor alle lezers en schrijvers een prettig einde jaar,een gelukkig maar vooral gezond 2025.
Of gewoon boeken bij n reisbureau. Zij zijn echt niet duurder maar kunnen veel beter alle opties bekijken. Ook de service is veel beter.