Als het aan ambtenaren van de Rijksoverheid ligt gaan we straks voor een ticket naar Bangkok €150,- per persoon meer betalen, zo schrijven diverse kranten. Volgens de werkgroep moet de vliegtaks voor verre vluchten fors omhoog.
Het gaat om €75 voor afstanden tussen de 2.500 en 6.000 kilometer en €150 voor afstanden verder dan 6.000 kilometer. Een gezin met twee kinderen betaalt voor een vliegreis naar Thailand dan in één klap €600 meer.
Volgens ambtenaren is het huidige klimaatbeleid teveel gericht op subsidies en vrijwillige maatregelen, maar om de klimaatdoelen van het kabinet te behalen zijn strengere regels en meer heffingen nodig. Het rapport beveelt een verdrievoudiging tot zesvoudige verhoging van de vliegtaks voor langeafstandsvluchten aan en een afstandsafhankelijke vliegbelasting.
Het rapport vormt de basis voor maatregelen die verantwoordelijk minister Rob Jetten in mei zal aankondigen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. Een groot deel van de vermindering moet uit de landbouwsector komen door bijvoorbeeld het inkrimpen van de veestapel. Investeringen in energie-infrastructuur en ruimte op het stroomnet zijn ook nodig om de ingrepen te laten werken.
De ambtenaren willen ook dat we veel meer gaan betalen voor vlees en zuivel. En stellen een extra belasting voor op deze voedingsmiddelen.
Of deze maatregel gaan helpen is, maar de vraag want daarmee wordt vliegen vanuit Nederland duurder dan vanuit de ons omringende landen. Een deel van de reizigers zal de belasting omzeilen door uit te wijken naar luchthavens in Duitsland en België.
Bronvermelding: Deze informatie is afkomstig van een artikel in het NRC Handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/31/ambtenaren-willen-strengere-regels-en-meer-heffingen-aanbevelingen-a4035842.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Tja, dat was te verwachten. De D666 en GroenLinks elite wil vliegen zo duur maken voor het klootjesvolk dat ze gewoon weer naar de camping op de Veluwe moeten gaan.
En er komt nog meer aan zoals een verbod op houtkachels en barbecueën. Vlees en zuivel gaan ze onbetaalbaar maken. We moeten allemaal aan de tarwegras smoothies en vegan worden als het aan het linkse spul ligt.
#Stemzeweg
Moderator: Het is de bedoeling dat je op het artikel reageert en niet alleen op elkaar.
BanggemaakteBurger, het zijn maar voorstellen. Als je naar de zetelverdeling van de Tweede Kamer kijkt zie je dat deze voorstellen het nooit zullen halen.
Je kunt je afvragen waarom de korte afstanden buiten schot blijven.
Het lijkt me dat daar veel te winnen valt wat uitstoot betreft, veel meer dan op de lange vluchten.
Het zal Jetten trouwens weinig uitmaken als mensen uitwijken naar buurlanden.
De CO2 uitstoot gaat misschien niet echt omlaag, maar wel de uitstoot van Nederland.
Overigens zijn er veel overstap vluchten naar Thailand, Schiphol-Frankfurt en dan Frankfurt-Bangkok.
Het lijkt mij dat die vlucht niet belast zal worden, want dat zijn twee aparte vluchten.
Ik las laatst dat de Indiase prijsvechter Indigo waar Pieter Elbers nu de baas is 500 vliegtuigen in bestelling heeft staan. China wil de komende jaren 250 luchthavens bijbouwen. Overal in Azie komen er kolencentrales bij. En Nederland maar denken dat ze door vliegtuigpassagiers te pesten, de opwarming van de aarde kunnen beïnvloeden….
Dit is nu precies een van de zaken waar NL geen invloed op heeft.
Overal ter wereld breidt men uit en er wordt verwacht dat het aantal reizigers in de luchtvaart de komende jaren gaat verdubbelen.
Dus al die door NL bedachte maatregelen zullen slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. De zeespiegel zal uiteindelijk verder stijgen en NL halveren.. Het strand komt te liggen bij Amersfoort..of Venlo.
Wellicht een goede reden om niet op de klimaat drammers te gaan stemmen,
Nederland draagt 0,0012 bij aan de totale CO2 uitstoot.
Sommige zijn het realistisch denken kwijtgeraakt en sommige gaan zelfs op de A12 zitten om aandacht te vragen.
Werken mag best beloond worden met een lange vakantie in een warm tropisch oord
Voordat je een mening geeft over deze nieuwe vliegtaks, moet je e afvragen:
– wat wil de overheid nu bereiken: minder uitstoot via vliegverkeer, minder vakantievluchten naar welke bestemming dan ook, minder mensen die soswieso vliegen?
– is een te nemen maatregel effectief: werkt hij zoals verwacht (of zijn er sluipwegen om de maatregel on te omzeilen), is hij zonder veel kosten in te voeren en werkt de maatregel democratisch, dat wil zeggen voor iedereen.
Vroeger praatte men over ‘de vervuiler betaalt”, maar wie is in dit verband de vervuiler?
https://ecotips.org/uitstoot-privejets-met-31-procent-gestegen-in-europa/
Het is wellicht aan te bevelen het vliegen met prive-jets aan banden te leggen en binnen 5 jaar te verbieden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor vliegen binnen Europa. Andere vormen van vervoer (bv. trein en elektrische lange afstandsbussen) zouden hiervoor in de plaats moeten komen.
En wat te denken van het afschaffen van ALLE mega-evenementen op deze wereld zoals de Olympische Zomer en WinterSpelen en de WK Voetbal. Die brengen zoveel ongewenste vliegbewegingen teweeg van zowel atleten, officials en toeschouwers.
En als 1 land ter wereld zo’n taks gaat invoeren zorgt dit voor een leuk imago maar niet voor effectiviteit. Ik vraag me ook af of zo’n vliegtaks mensen er werkelijk van af houdt om met het vliegtuig op een verre vakantie te gaan. Ok, niet elk jaar meer wellicht maar dan toch zeker eens in de 2 jaar.
Kortom: leuk voor de buhne maar ineffectief.
citaat,” Ik vraag me ook af of zo’n vliegtaks mensen er werkelijk van af houdt om met het vliegtuig op een verre vakantie te gaan.”
Als je genoeg in de knip hebt maakt dat weinig uit maar de modale verdiener met een paar kids en dat is de meerderheid van de vakantiegangers, heeft daar wel degelijk veel last van. Al die snel verdampende hete druppelregels beknot het welzijn in ons korte leven behoorlijk. Als stemgerechtigde in NL zou je goed moeten kijken naar partijen die echt voor de burger opkomen en zeer kritisch zijn naar de globalisten die het volk verlakken. Kijk verder dan de reguliere media die gesubsidieerd worden door de staat en daardoor het narratief van diezelfde staat promoten, die de echte volksvertegenwoordigers verachten, dehumaniseren en wegzetten als extreemrechts of staatsgevaarlijk. De niet verder kijkende burger ziet deze schijnbaar degelijke reguliere media (msm) als de juiste infobron. Nu de verkiezingen voorbij zijn zien we de resultaten van de staatspropaganda goed terug. De liegende en bedriegende kartelpartijen krijgen gemiddeld gezien nog veel teveel stemmen. Zelf was ik stemmenteller gisteravond (15-3) en zag de stapels VVD- en D66-biljetten groeien. Gelukkig evenredig met BBB maar ook die partij stemt vrolijk mee met het kartel. Als je wat meer geïnteresseerd bent in de politiek zoals ik dan zie je heel vreemde gedragingen van de burger. Deze burger wordt massaal gehypnotiseerd door de overheid (massahypnose). Ze gaan over lijken om hun machtspositie te behouden. Inmiddels zijn het de marionetten van het World Economic Forum, WHO en de EU. Van democratie is nauwelijks nog sprake.
Wat wil de overheid bereiken?? Duidelijk dat U thuis blijft!! dat moet nu toch wel duidelijk zijn nietwaar. Kijk even (Off topic red.) naar de 15 min steden bv Oxford en Thetford of naar London met zijn ULEZ (Ultra limited emission zone) kost U Pound.12,50 per dag daar. Maar nu die vliegtaks zo.n vliegtuig heeft misschien 15 minuten nodig om het Nederlandse luchtruim te verlaten dus betaal je ook om die andere landen te ” helpen “.
Het gaat gewoon om ordinair geld te plukken en zoals Chris zegt ineffectief en Chris bij die mega evenementen ook nog die jaarlijkse klimaatvergadering!
Uiteraard zullen politici en andere overheids figuren wel uitgezonderd worden want die doen heeeeel belangrijk werk.
Nog maar een poging, als je het artikel goed leest dan weet je dat het een VOORSTEL betreft van een werkgroep van ambtenaren van de rijksoverheid, GroenLinks en D66 hebben hier niets mee te maken.
Het is juist rechts dat deze problemen heeft veroorzaakt door alles voor zich uit te schuiven en niet gelijk na de afspraken in Europa met betrekking tot de CO2 actie te hebben genomen.
Dit is echt klinkklare onzin. Het zijn juist ambtenaren van D66 en GL-huize, maar dat heeft GeertP kennelijk helaas niet begrepen. Het is ook niet alleen maar Rechts dat de problemen zou hebben veroorzaakt: we zijn met z’n allen verantwoordelijk voor het huidige CO2 probleem.
Welk CO2 probleem?
Elke geoloog kan je uitleggen dat we tegenwoordig relatief weinig CO2 in de atmosfeer hebben.
Zeespiegelstijging? Oh je, er kan wel een m bijkomen in een aantal decennia, In de laatste ijstijd kon je van NL naar Engeland wandelen over de noord”zee”bodem. Maar een beetje erbij en de wereld zou vergaan. ALs het niet zo triest was zou ik hard gaan lachen.
Maar maak je borst maar na want op mijn ticket staat grptint hoeveel kg CO2 het is, dat is de volgende maatregel: een CO2 budget.
Uiteraard niet voor henzelf want voor een prive vliegtuig naar een conferentie (Kaag) geldt dat niet.
Leuk bedacht, maar of het wat uit zal halen? Mocht men dit zo doorvoeren dan lijkt een vakantie voor een doorsnee gezin naar Thailand toch best duur te worden. De vervuiler die voor 200km hun privé vliegtuig pakken of een leuk inkomen hebben zullen hier niet om malen. Zo raak je het plebs en niet de vervuiler, versterkt klassen verschillen. Dat we iets moeten doen om schoner te leven is prima, maar of op deze manier de rekening eerlijk en juist verdeeld wordt??
Rob V, ook jij hebt vast wel gelezen dat naar een internationale conferentie over het milieu in Polen een Europese minister van .. juist, milieuzaken, een privé vliegtuig nam vanwege de volle agenda. Zolang deze figuren nog doen waar ze zin in hebben heeft alles wat wij burgers doen geen enkele zin meer. Dus blijf lekker naar Thailand gaan want met 18 miljoen naar Pension Boszicht in Lochem schiet ook niet op…
Redactie, dit is wel ouwe koek hoor! Twee jaar oud alweer en wat is er in die twee jaar gebeurd? De wetgever had duidelijk andere dingen aan het hoofd en heeft dit advies laten liggen. Het zou ook zinloos zijn als je de mensen daarmee de grens over jaagt naar luchthavens in buurlanden.
Het is ook zinloos dit op je eentje te willen doen. Net wat je schrijft, met name India heeft aangekondigd onverminderd door te gaan met kolenmijnen en -centrales om de 1,3 miljard mensen en de industrie van dienst te kunnen zijn. En China heeft net zoveel mensen….. Maar als jij met de auto naar oma rijdt dan ben je een milieucrimineel… Het moet niet gekker worden!
China en India gaan honderden vliegvelden bouwen en waar ze ook een aantal jaar mee bezig zijn. Maar nog niet over wat ze aan steenkool gebruiken. Nederland en ook de EU zijn bezig om de burger steeds meer te buttelen.
Net zo als die ene EU. Minister die veel en gratis vloog op kosten van een grote midden oosten Airline.
Die Airline heb nu wel betere landingsrechten gekregen. Maar dat is puur toeval hoor. Maar hun beslissen alles wel voor ons.Want meer als 60 % had ook tegen de EU gestemd. Maar daar luister de politiek niet naar. Want we zijn tenslotte een democratie. Jaja
Dat betrof geen minister, maar een Europese ambtenaar. Het zijn in de EU altijd uiteindelijk de regeringen van de lidstaten die beslissen, maar die geven graag, als het besluit verkeerd blijkt te vallen in hun land, de schuld aan de EU.
Ik ben een liefhebber van klassieke auto’s met name de 50erjaren Amerikanen. In mijn toch korte leven moet ik me nu schuldig moeten gaan voelen omdat ik hooguit 2000 km/jaar maak.
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt? Toevallig heb ik wat verstand van straalmotoren in bijvoorbeeld de F16. Als die op de grond al een poepie gas geven is dat minus 100 liter, na een vlucht van een uur moet 2500 liter getankt worden en ik word door het linkse gepeupel van de weg gekeken!?! Die lieden komen van een andere planeet heb ik het vermoeden.
Als men wil is er altijd te klagen. Vandaag is er een mogelijkheid om te stemmen en via de Eerste Kamer is het tegenwoordig mode om de Tweede Kamer te ondersteunen dankzij het huidige politieke landschap met tig partijen i.c.m. het poldermodel.
In TH wonend heb ik het prima naar mijn zin maar als ik bv. Skyscanner gebruik om te zien wat de prijzen zijn dan word ik daar ook niet vrolijk van. Op exact dezelfde data is het goedkoopste retour vanaf Bangkok naar Amsterdam 41.000 baht en de snelste 89.000 baht. Vanaf Amsterdam is het naar Bangkok 29.000 en 71.000.
Dan kan ik gaan klagen omdat hier ook iets scheef zit of zal het de stiekeme bevestiging zijn dat financiele macht richting Azie is verschoven en dat dit de consequentie is en vakantie voor de gewone Europeaan ergens in Europa is zoals dat ook 40-50 jaar geleden het geval was? De poen blijft op deze wijze wel in het eigen gebied.
Ondertussen draaien de aircos op volle sterkte in de luxueze Bangkok shopping malls…..
Weet je wat mij ook opvalt in dit soort voorstellen / Dat er nergens iets gerept wordt over waar dat geld wat gevorderd wordt dan aan wordt besteed. Het gaat gewoon de algehel belastingpot in dus. Ik zou er nog enigzins achter kunnen staan als er direct 1 op 1 dan ook mileu verbeterende bestedingen mee worden gedaan. Zoals nu voorgesteld is het gewoon de zoveelste pluk en graai belasting die in de algemene pot verdwijnt. Het simpelweg overstappen en daardoor de grootste aanslag vermijden wordt dan de oplossing. En jawel dat is dus veel milieu belastender. Lekker domme voorstellen dus. Maar ja gezien de kwaliteit van de politieke partijen moet je ook niets verwachten. Als voormalig computer deskundige hadden wij de term “Garbage in Garbage out” Dat is hier volledig op van toepassing imho.
Het is niet 10 euro wat ze in willen voeren maar 150 euro dat is echt bizar en dan hebben ze al dat geld wat gaan ze er mee doen dan weer sinterklaas spelen en het aan het buitenland geven.
Al die mensen in de regering zitten er niet voor ons maar gewoon voor hun zelf en proberen ons zoveel mogelijk arm te maken
De luchtvaartmaatschappijen hebben het laatste jaar hun tarieven méér dan verdubbeld en daar protesteert niemand tegen. De vliegtuigen richting Bangkok zitten voller dan ooit. Maar als er binnen de overheid over tariefsverhoging wordt nagedacht – want méér dan nadenken is het niet – dan klimmen we allemaal op tafel……
Men zou juist de korte vluchten relatief zwaar moeten belasten en niet de lange vluchten. Voor korte vluchten is er het alternatief van auto of trein, maar voor een lange vlucht is er geen behoorlijk alternatief. Lange vluchten extra belasten is ook niet sympathiek naar mensen die hun familie in verre oorden willen bezoeken!
In Nederland zijn de klimaat-freaks compleet aan het doorslaan. Dat er maatregelen nodig zijn zal iedereen be-amen. Maar het “beste jongetje” van de klas zijn is een brug te ver. De uitwijk naar buitenlandse vliegvelden is zo gemaakt (doe ik al jaren). Maar velen zullen gaan volgen vermoed ik…..
Lijkt mij geen slecht plan. Het is natuurlijk waanzin dat vliegen ontzien wordt met belasten. Alle vervoer wordt toch belast. Zo goed is het vliegen toch niet. Argumenten als India en China doen niets die breiden het nog steeds uit jgaan niet op. Als we dat blijven doen gebeurt er niets. Niet dat ik tegen vliegen ben, vlieg minimaal 1x per jaar verre vlucht, maar meer belasten is nodig.
1. er wordt hard gewerkt aan elektrische vliegtuigen:
.https://www.columbusmagazine.nl/thema/duurzaamreizen/artikel/11364/elektrisch-hybride-vliegen-vliegtuig-luchtvaart-ontwikkelingen-duurzaamheid-toekomst
2.met het verbinden van steden op de Silk Route via het spoor geeft China zeker het goede voorbeeld aan andere landen.
https://www.tripadvisor.nl/AttractionProductReview-g298251-d20064835-Silk_Route_Tour_Uzbekistan_Kazakhstan_Turkmenistan_Kyrgyzstan_10N_11D-Almaty.html
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zakendoen-met-/nieuwe-zijderoute-per-trein-naar-china/
: ook voor goederen. De boycot van Rusland vanwege de oorlog in de Oekraiene gooit roet in het eten.
Ja het heeft toch geen zin om wat druppels te gaan droog te deppen als de waterkraan openstaat. Wat er in Nederland aan uitstoot vermindert wordt verderop op de aardbol met een veelvoud extra uitgestoten. Maatregelen werken alleen als deze wereldwijd hetzelfde worden toegepast want we leven op dezelfde aardbol en niet in een afgesloten ruimte. Daarom ben ik tegen het pesten van burgers wat het maakt voor het klimaat en de CO2 uitstoot van de totale aarde helemaal niet uit: sinds 2005 neemt de wereldwijd uitstoot van broeikasgassen toe met 1,5% per jaar, daar staat de gerealiseerde verminderde uitstoot van Nederland al in verwerkt want we stoten minder uit dan in 1990, dus laat het zien dat ondanks het verminderen van uitstoot in Europa er toch een stijging is door uitstoot elders. Kortom een maatregel werkt alleen als het wereldwijd wordt toegepast, maar dan nog zal de uitstoot blijven toenemen. Eigenlijk is het doemscenario zich aan het voltrekken denk ik dan.
Geen probleem, om die bedragen te ontwijken rijden naar België of Duitsland of knopen we er gewoon een weekendje Londen aan vast.
Mijn inziens zou je een vliegtax op korte vluchten moeten invoeren omdat je een alternatief hebt. Als dit doorgaat wordt het interessant om eerst een korte vlucht te nemen naar het buitenland en dan rechtstreeks door naar Thailand. Hierdoor noch meer vervuiling door omvliegen en een extra landing war extra vervuiling met zich meebrengt. Het is een manier om de doelstelling van het aantal vliegbewegingen op Schiphol te verkleinen.
Moderator: Discussie graag bij vliegtax houden.
De zoveelste verhoging onder valse voorwendselen. Er zijn tal van verhogingen en alles alleen ten bate van de regering. Niet anders. Misschien moet je eens denken aan anders stemmen, dan de geijkte dombo partijen. Ja, ben er me van bewust dat wanneer je iets duurder maakt, men dan denkt, dan maar niet.
Is het aan de regering dan om daar een extra slaatje uit te slaan? Nee
Je creëert klasse verschillen. Haal het uit salaris verschillen en de rijken betalen dan meer !
Rijken vliegen over het algemeen meer, niet Jan met de pet, die krom moet liggen om een reisje met famile te kunnen maken.
Campings Veluwe? krijg je niet eens de kans voor, worden opgekocht door belegging maatschappijen.
Deze stampen er dure holiday huisjes op, die dan weer gekocht kunnen worden door de elite.
De Nederlandse camping verdwijnt.
Land wordt kado gegeven aan energie slurpende data centers. De gewonnen groene energie gaat direct daar naar toe en niet naar de de Nederlanders. Waarom halen we het akkoord niet?
Trouwens het gehele energie netwerk is een puinhoop, schijnt. Niemand die weet wat te doen.
Waar was ik dat eerder tegen gekomen? O ja de huizen markt.
Een Blackrock bezit 1700 woningen in Amsterdam en Rotterdam en betaalt geen cent belasting.
In het verleden mocht ik lezen dat de koning naar Australië ging, daarvoor werd bij Qatar een Boeing 747 gehuurd. Zijn oude “vliegtuigje” kon deze afstand niet zo maar over bruggen en moest dan een tussen landing maken voor tanken, tja kan je als koning niet op wachten. Zijn “vliegtuigje” ging wel daar naar toe, want hij wilde daar graag vliegen. Ok, nu heeft hij een ander “vliegtuigje”.
Benzine prijs is top, zo ook gas. Wederom regering. Noodzakelijk dingen zijn in btw verhoogd van 6 naar 9 %. De luxe van 20 naar 21 % , zou tijdelijk zijn net zoals het kwartje van Kok.
Je vakantiegeld in loop van de tijd extra belast, tot 2 X toe.
Je spaargeld wordt belast, niet alleen de 0,1 % rente welke je ontvangt.
Tabak is ontzettend verhoogd in btw.
Foefje met medicijnen zodat je meer zelf betaald, zit nu ook in je eigen bijdrage per 2017 of zo.
2 foefjes: overhandiging kosten en educatie kosten. Zelf te betalen.
Je zal maar ouder worden en geen geld hebben, sterf dan maar?
Natuurlijk gaan de foefjes elke keer duurder worden.
Trouwens eigen risico elke keer een verhoging, en zo ook de kosten van de verzekering.
Wel verplicht de verzekering anders kom je in een van de weinige gevangenissen in Nederland.
Of anders in buitenlandse gevangenis, want het schijnt beter te zijn economisch dit te delegeren aan andere landen.
Energielabel voor je huis, was bij de eerste lichting om dat aan te brengen. Kostte me 7 euro, is de vuilnisbak in gegaan en moet opnieuw doen. Maar dan via “expert” , kosten 300 euro.
Verkoop van huis zonder energielabel levert een bon op van …. tada 300 euro.
Kansspelbelasting van vroeger 22 naar (jan23) 29.5%. Mocht vorig jaar klein prijsje winnen en toen was het 26%.
Zomaar een opsomming, er zal nog wel meer te vinden zijn op verhogingen in de laatste 20 jaar.
Sinds de EU. 150 euro extra per persoon voor staatskas, natuurlijk.
Het eigenlijke probleem is de mens zelf, er zijn er te veel op deze wereld en leveren problemen op.
Dus een reductie is gewenst, dat MOET.
Kijk (als je wilt) op youtube : https://www.youtube.com/watch?v=4Qs_f4ZOA6E&ab_channel=SunnyChew
Een onderzoek team onder leiding van professor Stephen Emmott.
Verhogingen van belastingen is alleen voor de regering en elite gunstig, niet voor het probleem.
Hierdoor wordt een “nieuw” erger probleem gecreëerd, nl elite en onderdrukking.
Zie hier voor bv Syrië, Belarus, Zuid Amerika, Australië en meer landen.
Ik snap echt niet waarom Nederland elke keer weer met dezelfde regering droeftoeters zit.
Zelfs na (nog steed zo) toeslagen affaire wederom de zelfden. Om te huilen.
Dan toch maar verhuizen uit eigen land, naar Thailand?? Las vanmorgen dat zelfs bedrijven wilden vertrekken uit Nederland, zoals een Boskalis. Unilever , SHELL zijn al weg .
Niet normaal dat de tickets door de vliegtax weer duurder worden en vooral voor mensen die gewoon hun familie willen bezoeken is dit heel erg.
Ik zou zeggen schuif alles wat verder vooruit zodat de vliegtuig maatschappijen ook de tijd hebben voor schoonere vliegtuigen.
Ik weet wel zeker dat die daar nu heel erg mee bezig zijn.
We zijn ten slot van rekening allemaal verantwoordelijk voor minder C02 maar dat hoeft niet zo snel als men nu doet gewoon gekkenwerk.
Nuchter nadenken voor betere toekomst voor ons allemaal.
Moderator: Nergens in jouw verhaal komt vliegtaks voor en dat is nu wel het onderwerp van deze posting.