Vlieg je naar Thailand, dan kan je met een jetlag te maken krijgen. Een jetlag ontstaat omdat je door verschillende tijdzones vliegt.
Waarom krijg je een jetlag?
Ons lichaam is geprogrammeerd gedurende een periode van 24 uur. De focus ligt daarbij op het ritme van eten en slapen. Dit bioritme raakt verstoord als we lange vluchten maken met een hoge snelheid. De verandering in tijdzones kan betekenen dat ons lichaam ontregeld raakt. Dat kan leiden tot extreme vermoeidheid, het verliezen van eetlust, minder geheugen en concentratie of een algemeen gevoel van onbehagen.
Is de ene reisrichting erger dan de andere?
Meestal vinden reizigers dat vliegen naar het Oosten zoals naar Thailand, de meeste jetlag veroorzaakt. Dit komt omdat reizigers proberen te gaan slapen terwijl hun lichaam eigenlijk wakker hoort te zijn. Bij aankomst in Bangkok wordt je wakker, met het gevoel dat je midden in de nacht ontwaakt. Studies laten zien dat het een dag kost om bij te komen van iedere tijdzone waar je doorheen vliegt.
Voordat je op reis gaat
Reizigers met een vast schema van eten en slapen hebben het meeste last van een jetlag. Dus als je al flexibeler bent, dan heb je een natuurlijke voorsprong. Enkele tips:
- Zorg dat je volledig uitgerust aan jouw reis begint en zorg voor een goede nachtrust voordat je vertrekt.
- Probeer je slaappatroon enigszins aan te passen aan jouw bestemming.
- Plan je vluchten zo dat je overdag aankomt zodat je eerder wakker blijft en direct in uw nieuwe ritme past.
- Je zou een stop-over in je reis kunnen inplannen; dit betekent dat je lichaam meer tijd heeft om te wennen aan het nieuwe ritme.
Tijdens de vlucht
Om de kans op een jetlag te verminderen kan je tijdens de vliegreis naar Thailand de volgende tips naleven:
- Alcohol kan je beter laten staan tijdens je vlucht. Het zorgt voor uitdroging.
- Vermijd ook drankjes met cafeïne (koffie, cola, etc.) als je ’s nachts aankomt omdat dit jouw slaappatroon ernstig kan verstoren. Drink vooral veel water aan boord van een vliegtuig.
- Neem geen slaappil tijdens je vluchten naar Bangkok omdat dit een jetlag kan verergeren. Een dutje tijdens de reis kan geen kwaad.
- Zet jouw horloge alvast op de tijd van de bestemming – mentaal gezien kom je hiermee in de juiste mindset.
- Strek regelmatig de benen en doe wat oefeningen om je bloedsomloop te stimuleren, daardoor voel je jezelf beter.
Als je aankomt in Bangkok
- Begin met het eten van drie maaltijden per dag op de tijden die passen bij de nieuwe tijdzone.
- Zorg dat je zoveel mogelijk daglicht krijgt; het dag/nachtritme is belangrijk voor herstel van het bioritme.
- Ga iets fysiek ondernemen en doe wat oefeningen om je lichaam op gang te brengen.
- Probeer dezelfde hoeveelheid slaap te krijgen die je normaal ook krijgt in 24 uur, maak een kleine terugval tijdens de dag goed met een korte powernap van max. 30 minuten.
- Soms helpen melatonine tabletjes bij een jetlag. Deze zijn in lage dosering verkrijgbaar bij de drogist.
Resume
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om de klachten van een jetlag te verminderen:
- Pas je slaapschema aan aan je bestemming voordat je vertrekt. Dit kan helpen om de aanpassing aan de nieuwe tijdzone te vergemakkelijken.
- Zorg ervoor dat je tijdens het vliegen voldoende slaapt en probeer de slaap op het vliegtuig te synchroniseren met de tijd op je bestemming.
- Zoek naar de zon op je bestemming. Licht kan helpen om je biologische klok te synchroniseren met de nieuwe tijdzone.
- Vermijd cafeïne en alcohol vlak voor het slapen gaan. Beide kunnen het moeilijker maken om in slaap te vallen.
- Probeer te ontspannen en een gezonde slaaproutine te ontwikkelen op je bestemming. Dit kan helpen om sneller in slaap te vallen en beter te slapen.
- Overweeg het gebruik van melatonine. Melatonine is een hormoon dat je natuurlijk aanmaakt en dat helpt bij het reguleren van je slaap-waakritme. Sommige mensen vinden het gebruik van een melatoninesupplement helpen om de klachten van een jetlag te verminderen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thailand introduceert volledige zorgdekking met fase 4 van het “30-Baht Treatment Anywhere”-programma
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Prima tips. Mijn persoonlijke ervaring met intercontinentale vluchten vanuit NL met zowel bestemmingen in westelijke als oostelijke richtingen is dat ik op de heenreis niet of nauwelijks last van jetlag heb, maar dat ik na de terugreis een dag of drie nodig heb om weer in het oude ritme te komen. Ik weet niet of meer mensen dat zo ervaren, naar mijn idee is het ook psychologisch: de adrenaline van het ergens ‘in den vreemde’ aankomen, het uitkijken naar de nieuwe ervaringen enz. lijken de fysieke gevolgen te onderdrukken. Die onderdrukking is er niet langer als je teruggekomen bent en dan is bij mij het lijf in de meeste opzichten een paar dagen behoorlijk van slag.
Vraag me af hoe vliegtuigbemanningen hiermee omgaan – misschien dat Sjaak als voormalig Lufthansa-employe zijn ervaringen op dat terrein wil delen?
Als ik aankomt in Thailand pas ik mij aan, aan de tijd die er op dat moment is. Dus kom ik in de middag aan dan blijf ik net zo lang waker tot dat het tijd is om te slapen. Ik heb nergens last van. Ik heb meer last als ik nachtdienst hebt gehad, dan voel ik mij gebroken.
Ikzelf loop al jaren ploegendienst, en eigenlijk probleemloos. Echter een kleine jetlag na aankomst in Bangkok is bij mijn vrouw en mezelf de bekende start van onze vakantie.
We blijven na aankomst altijd wakker, om zo rond 23:00 doodmoe naar bed te gaan, om vervolgens rond 04:00 klaarwakker naar het hotel plafond te turen. Ook weinig trek in eten en na een dag of drie a vier ervaren we pas dat we in het Thaise ritme zitten.
Ziek ben je niet, maar door de slaapverstoring voelen we ons niet topfit. Wat ons iets lijkt te helpen zijn de vliegtijden. S’avonds uit Nederland weg en niet zoals China Airlines rond 14:00. Bij de avond/nachtvlucht gaat het licht uit rond 00:00 en dat is dan ook de tijd voor ons “Hollandse slapie” Ga je in de middag weg dan gaat het licht uit rond 18:00 en dan is er bij ons nog geen spoortje slaap te ontdekken. We hebben al veel geprobeerd, maar het is altijd weer even er doorheen bijten… Maar goed je bent dan weer in Thailand, en dat maakt heel veel goed. 🙂
In de dertig jaar dat ik als steward onderweg was, heb ik me eigenlijk me nooit druk gemaakt over dit fenomeen. Ik had collega’s die het haatten om naar Japan te vliegen, vanwege het slaapgebrek, maar naar Bangkok of Singapore, zelfs Hongkong bleken minder collega’s problemen te hebben, terwijl de tijdsverschillen tussen die landen niet zo groot is.
Een mentale geschiedenis. In Japan moesten we op de dag van vertrek vroeg opstaan (zeven uur ’s ochtends – 11 uur ’s avonds in Nederland) en in Hongkong, Singapore, Bangkok vertrokken we pas laat in de avond. Dus je kon die ochtend uitslapen.
Degenen die in Japan het meest last hadden van jetleg probeerden die nacht met alle geweld te slapen. Nou, hoe doe je dat?
Een vlucht van Delhi naar Frankfurt of Bangalore – Frankfurt was ook rond middernacht en kreeg je net zo weinig slaap als die vlucht vanuit Japan. Alleen kwam daar de zon op en in India vloog je ’s nachts weg.
Het is vooral, zoals ik schreef, een mentale instelling.
Feit is dat het lichaam moe is. Natuurlijk. Je innerlijke klok kun je niet zo snel terugdraaien. Dus pas je je gewoon aan je klok aan. Ik ging altijd slapen wanneer ik moe was en stond op wanneer ik wakker werd. Of het nu twee uur ’s nachts was bij het opstaan en of ik nu pas om zes uur ’s morgens moe werd en het licht uit deed.
Waarmee ik me wel aan kon passen, was de tijdsduur van mijn slaap. Soms twee uur, soms vijf uur aan een stuk.
En nu een vlucht naar Bangkok ziet er voor mij zo uit: ik vertrek met mijn oude werkgever ’s nachts en kom tegen twee uur ’s middags in Bangkok aan. Tijdens de vlucht lees ik veel en kijk films op mijn tab of speel een spelletje. Ik eet niet veel aan boord. Wel drink ik veel water. Af en toe val ik in slaap en word dan na een half uurtje wakker. Dan kijk ik gewoon verder. Dan is er weer tijd voor een wandeling naar de wc en omdat ik nogal wat oud-collega’s ken en weet wanneer de pauzes en de wachttijden zijn, maak ik wel eens een praatje met hun. Zo gaat de tijd snel voorbij. Trouwens, ik vlieg ook altijd economy en heb, omdat ik op standbye vlieg, niet de beste plaats. Maar zolang je je een beetje bezig kunt houden, valt het reuze mee. Gesprekken met mijn buurman begin ik meestal pas aan het eind van de vlucht.
Bij aankomst in Bangkok, nadat ik mijn koffers gehaald heb, neem ik een bus naar Hua Hin en doe tijdens de busreis van drie uur hetzelfde: ik slaap als ik moe ben. Rond acht uur ’s avonds ben ik dan eindelijk thuis. En om negen uur lig ik al in bed…..
Je kunt ook niet “wennen” aan jetleg. Dat heb je nou eenmaal.
Ik ben geen voorstander van pilletjes, alcohol of andere hulpmiddelen. Ik heb passagiers meegemaakt die vele glazen wijn dronken om ‘beter te kunnen slapen”. Anderen meenden dat champagne de beste oplossing was.
De meesten hiet op Thailandblog gaan echter niet voor zaken naar Thailand, dus wat is het probleem om een beetje moe op de plaats van bestemming aan te komen. Ik had wel sympathie voor de zakenlui, die bij aankomst nog besprekingen hadden en die werkelijk slapen moesten tijdens de vlucht om enigszins fit op de plaats van bestemming aan te komen. Met hun wilde ik nooit ruilen. Terwijl zij op vergaderingen, rondreizen of besprekingen waren, kon ik lekker uitslapen in mijn luxe hotelkamer en doen waar ik zin in had…. hahaha, maar goed, hier gaat het niet over….
Mijn vrouw en ik hebben maximaal een dagje last van een onbestemd gevoel als we naar Thailand gaan, omgekeerd is andere koek. We zijn minstens drie dagen van de kaart.
Ik denk dat het voor een flink deel psychisch is.
Ik heb heen (oostwaarts) altijd last, en terug (westwaards) niet veel.
Toen ik met groepreizen richting Azie ging had ik de eerste dagen veel problemen. Slecht voelen, Dizzy, etc. Nu ik alleen ga heb ik dat helemaal niet omdat ik mijn eigen ritme kan kiezen. Met z’n groepsreis ga je er veel te snel vol tegenaan. Terwijl de tijd, maar ook zeker het weer e.d. aanpassing vereisen.
Terug in Nederland (ben net sinds gisterenavond terug na 2 maanden Chiang Mai) en voel me niet super. Maar geen jetleg maar vooral geestelijk. Kou, prijzen, ongezelligheid, etc. Ik wil zo weer terug.
Ik gebruik bij intercontinentale vluchten al vele vele jaren lang melatonine.Gewoon een uur voordat het “lokale” slaaptijd is 1 pilletje, het werkt bij mij perfect ik heb nergens last van en ik reis wat af. Ben 75 al zou je dat niet zeggen als je me ziet.
ik vlieg de laatste tijd met Eva Air, ’s avonds 21.40 uur,heerlijke tijd, gewone slaapritme a.h.w.
Je komt dan eind van de middag aan en kunt dan in loop van de avond thaise tijd naar bed, in een dag meestal wel aangepast.
Terug kost het me zoveel dagen als er uren tijdsverschil zijn, was in februari dus 6 uur.
Ik merk dat naarmate ik ouder wordt ( nu 60) het meer tijd kost. Mijn dochter van 25 gaat gewoon meteen door naar haar werk als ze om 6.30 uur aankomt….hoef ik niet meer te proberen….
Ik kan mij aansluiten bij het commentaar van Cornelis. Ik heb mij laten vertellen dat je geen last hebt van jetlag als je niet eet tijdens de vlucht. Dus…eet ik niet en heb nooit last van jetlag. Heb wel+/-3 dgn last van vermoeidheid(jetlag dus) na de terugvlucht BKK-AMS
Bij de heenreis, zowel in oostelijke of westelijke richting, is mijn jetlag vrij beperkt.
Soms slaap ik 1 à 2 uur bij aankomst in hotel om op krachten te komen.
Bij terugkeer duurt het steeds 5 dagen voordat ik van die jetlag af ben. Mijn probleem is dat ik telkens tussen 3 en 4 uur wakker wordt, en niet meer kan inslapen. Met als gevolg dat die vijf dagen zeer zwaar zijn.
Dick: Het werkwoord inslapen kan verwarring wekken, want het betekent ook sterven. Beter is: in slaap vallen.
Hallo…
Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet…
Ik zit al 25 jaar in de horeca, en het gebeurt vaak dat er in het weekend van slaap weinig sprake is, totaal niet zelfs… slaap ik nauwelijks, want het volgende trouwfeest volgt… en ik val ook niet in slaap in dat bord soep welke ik aan de mensen serveer… kan ik me ook niet permitteren…
Denk dat het begrip “jetlag” eerder een “luxeprobleem” is… ik kan het me in elk geval niet permitteren om er viif??? dagen voor nodig te hebben om er van te bekomen… tukje van een uur of drie, en de klus is geklaard… het is maar zoals je het beziet…
Mvg…
Rudy.
Beste Rudy,
Ik denk dat je de oprechte problemen van andere mensen erg onderwaardeert door het een luxe probleem te noemen en schrijft het probleem niet te snappen.
Ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat je echt ziek kunt zijn van een jetlag. Gelukkig heb ik het niet altijd even erg maar na terugkomst uit Thailand ben ik minimaal een dag of 6 sávonds erg moe en wil ik het liefst om 7 uur al naar bed. Even doorzetten, iets actiefs gaan doen en dan is het zo weer 10 uur. Slapen.
Jij hebt misschien geluk er minder last van te hebben.
Je hebt volkomen gelijk. Jetlag is niet maar eventjes moe zijn, je lichaam moet echt de innerlijke klok weer gelijk trekken met je omgeving. Je kunt zeggen dat voor elk uur tijdsverschil je bijna een dag nodig hebt.
Ik had al eerder boven beschreven dat ik dit drie keer per maand meemaakte doordat ik als steward door de wereld reisde.
Je kunt het niet voorkomen. Je kunt je alleen zo goed als het kan aanpassen aan de omstandigheden.
Klopt Rudi. Ik draaide soms ook een week achter elkaar met maar een paar uur slaap per nacht en dan nog een portofoon naast het bed voor noodgevallen. Wat veel mensen niet weten is dat circussen en kermisattracties zich meestal midden in de nacht verplaatsen. Ik als opdrachtgever was bij aankomst precent. Steeds met een lekker bakkie koffie. ( Even terzijde. Dat deed wonderen) bij een evenement had je dat dus twee keer ( aankomst en vertrek) verder had je het nodige te doen tijdens het evenement. En…dat hield natuurlijk niet op bij vertrek van de gasten. Een week lang een gemiddelde nachtrust tussen de drie en vijf uur was dan geen uitzondering. Maar m.i.z. heeft het ook te maken met hoe je je hierop instelt. Het zelfde als ik naar Thailand ging. Gewoon het tijdsverschil accepteren en gelijk in het ritme van de Thai overgaan. Bij terugkomst het zelfde maar dan natuurlijk naar de Nederlandse tijd. Er zijn situaties geweest dat ik in de ochtend in Nederland aan kwam en gelijk met koffer en al door ging naar een vergadering. De stukken had ik al doorgenomen tijdens de vlucht.
Onze ervaring is vluchten die s`avonds vertrekken meestal geen probleem .
Afgelopen november weer naar Bangkok gevlogen alleen zijn de KLM vertrektijden nu overdag ipv in de avond BKK-Ams 12:35u . En dus vooral bij thuiskomst dagen slecht kunnen slapen . En in het vliegtuig geen oog dicht gedaan.
Om 8 uur s`avonds doodmoe en om 03:00 s`nacht al wakker worden en niet meer kunnen slapen.
Mijn probleem is niet de jatleg wanneer ik heen gaat met vakantie , want dan
heb je toch wat leuks te verwachten, maar meer wanneer je terug ben in Nederland
want dan heb ik een grote Dip dat ik niet naar buiten wil kijken om maar niet erger te
maken.
@Roland. Dat lijkt meer op een hevige depressie dan op een jetlag. Mijn advies om melatonine te gebruiken geldt hier netuurlijk niet voor. Maar alle andere bijdragen die ik lees en spreken over problemen van niet kunnen slapen in tijdens of na de reis: MELATONINE gebruiken. Het helpt echt.
Nog even een aanvulling over MELATONINE. Melatonine is geen medicijn of slaapmiddel, het is een “lichaamseigen” stof die het slaap/waak ritme regelt. Als je melatonine inneemt gaat het lichaam “denken” dat het nacht is en krijgt slaap.
Tussen ‘brak’ zijn na een vliegreis en een jetlag zit echt wel een groot verschil is mijn ervaring. Naar Thailand v.v. ben ik meestal brak en gaat het heel snel goed. 1 keer een echte jetlag gehad ( 12 uur verschil) en het was een drama die 2 weken mij en mijn familie en collega’s heeft bezig gehouden. Ik volg inderdaad veel van de tips die hier genoemd worden nadat het lachen om het begrip jetlag mij was vergaan. Sjaak zijn huidige vliegstijl komt aardig overheen met die van mij. Iemand ervaringen met de adviezen van een anti jetleg app? Is dat wat of is het gewoon een overbodig appverhaal?
Bij aankomst op een verre bestemming heb ik weinig last van jetlag. Als ik zeer moe ben, dan slaap ik eerst wat.
Bij terugkeer is de jetlag zwaar. Duurt minstens zes dagen. Maag en darmen liggen overhoop. Veel problemen met het uurverschil.
ik dacht al dat ik hier alleen was met dit probleem. Ik heb niet echt last van vermoeidheid in de heenreis, maar na enkele dagen steeds maag- en darmproblemen voor een dag of twee (soms met lichte koorts). Bij terugkeer heb ik wel meer last. Ongeveer een week plotse vermoeidheid in de late namiddag, dan moét ik me gewoon neerleggen. En opnieuw die maag- en darmproblemen, die zelfs nog in de tweede week kunnen voor vallen.
Tja, probleem is soms ook dat je best uitkijkt naar je reis. De dag ervoor ben je in de weer, opgetoogd, ga je uit eten of… Volgende dag vroeg opstaan om bv van Antwerpen naar Schiphol te reizen. Je loopt voor en na het inchecken al gauw enkele uren rond. M.a.w. reken je de tijd vanaf ’s ochtends bij het wakker worden, tel de reis erbij, en reken je tot de aankomst in je hotel, ben je gauw 18 à 20 uur onderweg. Met een toch rechtstreekse vlucht AMS-BKK. Mijn ondervinding is dan dat wanneer je een 6-tal uur slaapt tijdens de vlucht, de jetlag gevoelig milder is. Immers met zulke vlucht begint er bij aankomst in BKK al een nieuwe dag, en je was al 20 uur onderweg!
Nu ja ieder voelt het anders aan. En ieder zal zijn middeltjes uit eigen ervaring en ondervinding wel kennen.
Nog even een aanvulling over melatonine. De dosis moet minimaal 2 mg zijn. Tegenwoordig is dit zonder recept verkrijgbaar bij reformwinkel e.d. en online.
Als je intercontinaal vliegt voor werk in een ander land en weer vertrekt na een paar dagen naar een ander continent en moet werken na aankomst dan is er 1 manier om in het ritme van het land te raken en dat is elke avond een slaappil tot dat je weer langer in een bepaald land blijft en kan acclimatiseren zonder chemicalien.
Jetlag zal sterk afhangen van het moment van aankomst en hoe goed je hebt geslapen in het vliegtuig.
Als je bijvoorbeeld een lange slapeloze vlucht achter de rug hebt en je komt aan het het begin van de avond bij je bed aan, kun je na nog een uurtje bijgekomen te zijn in bed kruipen en de volgende dag voel je je al behoorlijk aangepast.
Wat dat betreft spreek ik uit ervaring.
Ik kwam altijd om die tijd in de buurt van mijn bed aan.
Als je doodmoe ’s morgens vroeg aankomt, heb je nog een hoop te compenseren.
Hier is mijn ervaring na 40 jaar reizen :
– bij aankomst tomyam soep eten waarvan de kruiden je zullen opkikkerren.
– veel ginger eten en drinken.
– veel water drinken (geen alcohol en geen vlees voor een zachtere vertering)
– op je gewone slaapuur naar bed gaan (slapen of niet)
Heb geen last als we naar Thailand gaan blijven op tot het uur dat we in Thailand gaan slapen, westen is een probleem zeker 4dagen last van
Ik heb geen last als ik in Bangkok aankom-er is zoveel te zien en te beleven.Het grote probleem bij de terugreis naar Brussel-met Thaiairways die vanuit Bangkok vertrekt om 1h smorgens.Heb veel moeite om wakker te blijven tot 1 h smorgens.De compensatie is dat ik dan goed uitgerust in Brussel aankom.
De jetlag valt bij mij altijd reuze mee. Maar dat komt door de stortvloed aan indrukken en de adrenaline. Wel soms een dood punt maar gewoon op avond 1 een kroegje induiken en het wordt vanzelf laat. Daarna goed slapen en ik zit in de goede flow.
Terug naar Nederland heb ik veel meer moeite eigenlijk.
Komen meestal rond 7/8 in de ochtend aan.
Vliegen altijd met Etihad.
En dan begint het meestal al op de route naar de emigratie, het is net of je dronken bent, of je op een boot bent die aan het deinzen is, hol in het hoofd.
Hebben hier ook andere reizigers last van? Dit kan wel tot 4/5 dagen duren.
Terug naar NL doen we tegenwoordig op maandag zodat we weer in het ritme kunnen komen, en maandag erop weer fris bij de baas staan.
Ik vloog met KLM de laatste jaren. Vertrek iets over 17:00 CET. Aankomst rond 10:00 Thaise tijd. In het vliegtuig kan ik niet slapen. Bij aankomst in het hotel ga ik op bed liggen en wordt tussen 16 en 17:00 wakker. Eerste vakantiedag wel een beetje naar de kl*** zo… Misschien reageerders hier die hetzelfde “slaapprobleem” hebben of gehad hebben? Tips welkom!
Naar Azië toe heb ik nooit ergens last van, slaap ook nauwelijks tijdens de vlucht, lukt mij niet. Maar terug in Nederland, vanuit Azië, dan zit ik zeker vijf dagen in een jetlag periode. Vreselijk echt…
Ik vind 11 uren in een vliegtuig zitten zonder slapen heel lang duren. Sinds jaren slik ik nu een vette slaappil bij het vertrek. Heerlijk is dat wakker worden op een tweetal uurtjes van je bestemming. Ik zou het het me niet anders meer kunnen voorstellen.
Naar Thailand toe weinig last, kom in de middag aan.
Terug wel jetlag, daarom neem ik sedert een paar jaar bij terugkomst, bij het naar bed gaan (zoveel mogelijk op de normale tijd), een slaappil die ik overigens verder nooit gebruik
Dat doe ik hoogstens 2 avonden; daarna weinig last meer.
Deze tip had ik ergens gelezen. Het probleem bij mij is dat ik zonder slaappil de eerste nachten midden in de nacht wakker word en niet meer in slaap kan vallen, waardoor ik dagen last heb van jetlag.
Door de slaappil slaap ik door tot de wekker in de morgen afgaat.
Daarom aan mijn huisarts een paar slaappillen gevraagd.
Het beste is om wat meer te betalen en een ticket boeken in Business Class. Kan je gewoon slapen en heb je niet veel problemen van een jetlag. Je kan dan wel het beste een rechtstreekse nachtvlucht nemen naar Bangkok en een dagvlucht terug.
Dat is toch wel wat meer dan “wat meer”… Op een directe vlucht kost een retourtje met economy zo’n 700 euro, economy plus zeg 1100 euro, business class 2500 euro. Eerste klas waarschijnlijk snel boven de 6500 euro. En MET een tussenstop kun je denken aan grofweg 500 voor economy, 1000 euro voor economy plus, business class 2000 euro, first class 5000 euro.
Met een minimumloon tot modaal salaris kost een business ticket je al snel een maandloon of meer. Dat kan of wil niet iedereen betalen. Dat “wat meer betalen” komt snel uit op 3,5-4 maal duurder. Gezien de gemiddelde inkomens en die prijzen is dat ook een reden waarom de economy plus veel lof krijgt.
Met mijn inkomen kan ik mij niet veel meer dan een ticket van 700 euro veroorloven, slapen is dan voor mij niet te doen, maar de oplossing is voor mij om ’s avonds te vetrekken, kom je in de ochtend aan in BKK, misschien een hazenslaapje doen, de rest van de dag doorbrengen en dan niet al te laat in de avond naar bed. Dan heb ik niet echt last van een jetlag, maar echt goed aanpassen aan het tijdsverschil kost wel een paar dagen. Terug naar Nederland ook in de avond terug, in de ochtend aan komen. Zelfde verhaal. Dat heeft mijn voorkeur. Ben wel benieuwd hoe goed het slapen is in een vliegtuigstoel die helemaal plat zijn en welk verschil dat maakt, maar voor menig reiziger is dat niet echt te betalen.
Het is uiteraard duurder maar toch niet zoveel als mensen vaak denken. Met KLM ga je als goed zoekt onder de € 2000,00 heen en weer en met Air France, via Parijs, zelf onder de € 1600,00. Als je dat dan vergelijkt met € 1100,00 voor economy comfort valt het m.i. wel mee.
Een hazenslaapje doen bij aankomst?
Heel wat mensen logeren op hotel wanneer ze in Bangkok aankomen. Bij de meeste hotels kan je pas inchecken na 14.00 uur terwijl heel wat vluchten vroeg in de ochtend landen op Suvarnabhumi. Ik kamp steevast met dit probleem …
Hoi,
Super herkenbaar alle reacties. Voor mij werkt persoonlijk het volgende: Melatonine en aan boord niet eten.
Bij aankomst in Bangkok (afhankelijk van de aankomsttijd, maar meestal eind van de ochtend), ga ik altijd eerst 3 uur slapen. Aan het einde van de middag en avond doe ik het heel rustig aan; eerst genieten van een heerlijke Thaise maaltijd en soms nog een massage. Rond een uur of 23.00 ga ik naar bed, soms neem ik wat melatonine en dan sta ik de volgende ochtend om 08.00 uur op. Op de een of andere manier werkt voor mij dit het beste en ben ik de volgende dag aardig fit.
Wanneer ik, na ‘n EVA-vlucht, ‘s-middags aankom in Bangkok maak ik ‘n wandelingetje en dan het plan om “op tijd” m’n mandje in te duiken.
Maar om 22u staan m’n ogen nog wijdopen, want het is pas 16u in m’n lijf.
Dus dan maar op rêêp (Brabantse uitdrukking!)
Maar owee, ‘s-morgens om 9 AM is m’n lijf nog 3 u in de nacht!
Maar na 1 dag BKK ben ik weer het manneke.
Kom ik weer in Brabant, dan kan ik gewoon de draad oppakken en heb nergens last van, op het heimwee na.
Ik heb de laatste 40 jaar veel open af gereisd tussen Thailand and Europa.
Ga volledig akkord met dit artikel maar zou er toch dit aan willen toevoegen >
1. Diepe relaxatie is makkelijk gezegd maar niet altijd gedaan. Voor mij is een Reiki sessie het antwoord.
2. Ook een goede Tom Yam Hed (champignons) soep eten helpt prima want de kruiden in die soep doen je zweten en dat is een wonderlijk nauurlijk middel.
3. Sporten kan dus ook alsje maar goed zweet wat in dit klimaat geen probleem zou moeten zijn.
ik ben 16 keer naar Thailand heen en terug gereisd. Het artikel door de redactie geplaatst vraagt zich af hoe men een jetlag voorkomt. Dat lijkt mij onmogelijk. 5-6 uur tijdsverschil ensoms de overstap van 8 graden naar 40 graden.Hoe de verschillende reacties ook luiden, De een heeft er meer of mnder last van, de een noemt het een kwestie van de geest, een ander spreekt over flauwekul en weer een ander is er goed ziek van. Deels omdat mensen verschillend zijn en grotendeels is het een kwestie van interpretatie.
wie op de eerste avond al flink doorzakt, denkt de volgende dag dat men zich brak voelt door diat stappen.
ik heb wel reisgenoten gesproken onderweg die mij vertelden dat ze na aankomst altijd direct het nachtleven induiken. En anderen die weer spreken over dagen lang bij komen.
ik heb er zowel op de heen als op de terug reis altijd min of meer evenveel last van. Maar na aankomst in mijn geliefde Thailand ben ik doorgaans blij en opgewonden van enthousiasme. Bij terugkeer in Nederland stemt het me somber. Maar in beide gevallen is mijn slaap en waak ritme wel verstoord.
Tussen het moment van opstaan in Nederland voor mijn vertrek en het moment dat ik eindelijk op mijn bestemming in mijn bed kan ploffen zit voor mij steeds 35 uur. Ik ben 1.96 en weeg 125 kilo. ik ben te groot voor het vliegtuig. En slapen onderweg blijft beperkt tot enkele keren iets van 10 a 20 minuten. Op de internationale vlucht neem ik altijd een paar drankjes, ik eet en sluit daarna mijn ogen en zoek mijn maximale ontspanning. Thuis lukt mediteren mij maar met moeite, In het vliegtuig moet ik wel.
De ervaring leert dat ik zo moe ben wanneer ik dan in de avond op mijn plaats van bestemming, ik ben 65, dat ik zonder meer wederom niet makkelijk kan slapen, te moe. Dan drink ik twee borreltjes, neem een warme douche en slaap een paar uur. wanneer ik wakker wordt pak ik uit. De eerste hele dag lijkt het in mijn geval altijd dat die jetlag reuze meevalt.Niets aan de hand. alleen geen honger. Op dag twee slaat het bij mij altijd echt toe. Moe, onzeker, beetje wankel. De drukke straat oversteken lijkt dan een gevaarlijke zaak. Door ervaring wijs (?) geworden neem ik op dag twee, drie en vier iedere keer ipv een siesta een echt stevige goeie massage van twee uur. Waar het kan zwem ik wat. En ik eet soepjes met veel gember. Dat stimuleert de verbranding. en ik lees wat bij het zwembad. Verder doe ik het rustig aan. Maar het zijn wel dagen waar ik erg van geniet. ik ben per slot daar waar ik zijn wil.En ik moet ook altijd weer opnieuw leren relaxen. Op dag 5 ben ik echt helemaal weer aangepast en fysiek echt fit.
ik heb ooit een artikel gelezen dat aangaf hoe statistisch veel toeristen ongelukjes en echte ongelukken overkomt, juist binnen die eerste 4 dagen. ik rijd dan ook die eerste dagen nog niet op mijn motor daar. ik geef het tijd en ik beklaag me niet.