Hoe voorkom je een jetlag: tips van reizigers
Heb jij er ook wel eens last van als je naar Thailand vliegt of terug naar Nederland? Een jetlag. Maar hoe gaan andere reizigers daar mee om? Een recent onderzoek van Skyscanner onthult de populairste anti-jetlag technieken die worden gebruikt door Nederlandse reizigers.
Van de 1.000 Nederlandse reizigers die hebben meegedaan aan het onderzoek, gaf 35% aan dat ze op zijn minst één methode hebben geprobeerd om een jetlag te voorkomen.
Dat Nederlanders van de tijd zijn wordt in dit onderzoek bevestigd want de populairste techniek (38%) is het gelijkzetten van het horloge met de tijd van de eindbestemming (in Bangkok is het ’s winters 6 uur later en zomers 5 uur later). Zo kan het ritme alvast worden aangepast. Het eten van een lichte en gezonde maaltijd komt op de tweede plek (35%), gevolgd door zoveel mogelijk te bewegen en een frisse neus halen voor aanvang van de vlucht (31%).
Wakker blijven
Opmerkelijk is dat veel mensen proberen wakker te blijven tijdens de vlucht om een jetlag te voorkomen (28%), terwijl veel anderen juist proberen te slapen door hun toevlucht te nemen tot slaappillen (20%) of alcohol (15%). Het laten staan van alcohol om een jetlag te voorkomen is helemaal niet populair (6%). Homeopathische geneesmiddelen (7%), melatonine (11%) en anti-jetlag pillen (3%)behoren eveneens tot de minder populaire maatregelen in de strijd van de Nederlandse reiziger tegen jetlag.
Tips
Tony Gherardin, National Medical Advisor van de Travel Doctor-TMC, deelt zijn tips om op een effectieve manier een jetlag tegen te gaan: “Het zou ideaal zijn als we voor vertrek al beginnen met aanpassen aan de tijdzone van de bestemming waar we naartoe gaan. Dat betekent eten, slapen en rusten op hetzelfde tijdstip als je zou doen op de bestemming. Uiteraard is dit thuis en zelfs tijdens de vlucht niet altijd haalbaar.
Wat goed werkt is om lichte maaltijden te eten en goed gehydrateerd te blijven. Vermijd zware maaltijden en alcohol. Betreffende slaappillen adviseert Tony dat ‘veilig gebruik van slaappillen of melatonine bij aankomst in Bangkok kan bijdragen om het lichaam te synchroniseren met de desbetreffende tijdzone.”
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda27 december 2024Agenda: Thailand viert 2025 met magische aftelmomenten in elke regio
- Achtergrond27 december 2024Demografische crisis in Thailand: een oproep tot actie
- Eten en drinken27 december 2024Thaise heldere soep (Gang Jued)
- Bangkok27 december 2024Bangkok: 10 absolute highlights
Al die jaren dat ondergetekende nu naar Thailand op en neer pendelt,heb ik nimmer het genoegen gehad Jetlag-vrij te zijn.Kan het me tenminste niet heugen.
Van het slikken van zoveel slaappillen dat het gevaar voor DOA bestond,mezelf alle alcohol ontzeggen,(een hele opgave als je vliegangst hebt),belachelijke gymnastiek-oefeningen doen, gezeten in mijn te krappe economy-stoeltje,hectoliters water drinken,geen koffie nuttigen,weinig eten,veel eten,dertig maal per vlucht mijn op de aankomsttijd gezette horloge raadplegen,of gewoon de ganse vlucht wakker blijven,niets heeft ooit geholpen.
Want raakt het landingsgestel van de Boeing de zo innig gewenste grond in Bangkok,dan voel ik me de eerste uren nog redelijk “paraat”,maar zodra de klok het middaguur aangeeft,rol ik gewoon om!
Dan moet ik echt gaan liggen,want ben nergens meer toe in staat,zelfs niet meer tot een normaal gesprek.
Het gekke is dat na een uurtje of twee,ik weer de oude ben,en in principe nergens meer last van heb.
Mijn vrouw is totaal anders.Jaloersmakend zelfs.
.Zij krult gewoon op in haar vliegtuig-seat,slaapt zowat tot Thailand in zicht komt,geeft mij nog een meewarige blik(wat doet mannie weer moeilijk)en begroet haar familie op Suvarnabhumi net zo fris alsof ze net een busritje van Rotterdam-Den Haag gedaan heeft.
In ieder geval ben ik nu zover dat ik niets meer speciaal doe of laat om een jet-lag te voorkomen,dus drink bier,lebber whisky,kijk zowat alle films aan boord,en probeer te vergeten dat ik op een hoogte zit die alpinisten jaloers maakt,900 kilometer per uur ga,en voorlopig nog niet naar buiten kan:)
Ik heb zelf niet zoveel last van een jet-lag. Reis gemiddeld 1 keer per jaar naar Nederland en terug naar Bangkok. Heb er alleen last van als ik tegen de klok in reis, dus van Bangkok naar Amsterdam.
Mijn remedie. De meeste vluchten naar Amsterdam vertrekken in de nacht. De avond ervoor (de avond dat ik naar het vliegveld moet) neem ik zo laat mogelijk (21.00 uur) een voetmassage. Na de eerste maaltijd in het vliegtuig val ik dan in slaap en wordt meestal bij Turkije wakker…..
Hoe meer je met die jetlag bezig bent, hoe meer je er last van zal hebben, is mijn mening.
Ik doe helemaal niks en laat het gewoon op me afkomen.
Eens in Thailand neem ik de tijd van hier over.
Ga ik terug naar België doe ik net hetzelfde.
Werkt voor mij het beste.
Ook ik ben gebroken als ik in Bangkok aan kom. Meestal probeer ik 2 uurtjes te slapen in het hotel bij aankomst en ga dan over op de orde van de dag. Meestal zit ik de volgende dag goed in het ritme.
Ik ben er van overtuigd dat niets helpt tegen een jetlag. Ik heb van alles geprobeerd maar een tijdsverschil van 6 uur is zo gigantisch dat je je lichaam niet voor de gek kunt houden. Je merkt het hoe dan ook.
Ik heb overigens veel minder last wanneer ik van BKK naar AMS vlieg.
Er is één hele simpele methode om een jetlag tot het minimum te beperken. En dat is een dag voor je reizen te gaan leven in de tijdzone van je bestemming. Dus al is het in Nederland 5 uur ’s middags. Gewoon naar bed want in bkk is het 11 uur. En dan ’s nachts om middernacht sta ik weer op en zo ga ik de nacht door tot mijn ochtendvlucht naar bkk.
Ik doe het geregeld. Eigenlijk bijna nooit last van een jetlag.
Het is voor ieder individu anders. Ik ken mensen die 12 uur slaap nodig hebben en anderen, zoals ik met vijf uur uitkomen. Zoals ik schreef, ben ik ook gewend om een dutje overdag te doen. Ik had collega’s die het met alle beschreven middelen deden.
Echter om (in mijn geval) een dag van te voren te leven zoals in het land van bestemming is niet voor iedereen weggelegd. Toen mijn kinderen klein waren en ik na een vlucht uit Amerika komende pas heel laat moe was en ’s ochtends niet mijn bed uit kon komen, moest het toch gebeuren.
Andersom uit Azië komend en om 7 uur ’s avonds doodmoe te zijn, moest je toch nog een uur zien vol te houden. Dit was een enorme belasting op mijn huwelijk en gezinsleven.
Dus, sorry, maar simpele methoden bestaan er niet.
Vele tientallen intercontinentale vluchten, zowel naar Azië/Australië als de andere kant op (Caribisch gebied, Zuid-Amerika), hebben mij de ervaring opgeleverd dat ik van de heenreis niet of nauwelijks last heb, maar na de terugreis naar NL enkele dagen tot soms bijna een week nodig heb om me weer helemaal fit en aan het ritme aangepast te voelen. Wel of niet slapen (meestal niet……) tijdens de vlucht, veel of weinig eten/drinken: bij mij maakt het geen verschil.
Hier kom ik weer…. dertig jaar als steward gewerkt, naar alle delen van de wereld gevlogen en heel veel (8x per maand: 4x op de plaats van bestemming en 4x thuis) met jetlag te maken gehad. Wen je er aan? Nooit.
Ontwen je het? Ik ben nu een jaar geleden gestopt met mijn werk en merk dat ik met weinig slaap uitkom. Vroeger dacht ik dat dit door mijn jetlag kwam, nu weet ik dat het gewoon mijn aard is. Ik slaap per nacht hooguit vijf uur. Wel heb ik een middagslaapje. Maar goed, dit heeft niks met jetlag te maken.
Tijdens mijn werk op lange vluchten, zat het bij mij natuurlijk anders dan bij de passagiers. Terwijl allemaal zaten (t eten, drinken, slapen en wat dan ook) moest ik wakker blijven. Vooral op nachtvluchten soms een gevecht met mezelf. Tijdens de service ging het wel, dan was je in beweging, maar tijdens de wachtdiensten, was het heel moeilijk de ogen open te houden. Om de vijftien minuten werden toiletten gecontrolleerd en gingen we met een dienblad drankjes door de cabine. Dit hielp een beetje.
Bij aankomst in het land van bestemming was het verschillend. Kwam ik in Japan aan, dan was het daar ongeveer zeven, acht uur in de ochtend bij het betreden van mijn kamer in het hotel. In Thailand was dat lokaal rond 4 uur ’s middags, in New York negen uur ’s avonds.
In Japan sliep je dan een uurtje (probeerde ik, maar het daglicht was niet bepaald bevorderlijk voor een goede slaap, ofschoon je de kamer goed donker kon maken). In Thailand lag ik dan ook een uurtje op bed en ging dan onderweg. Soms echter ging ik meteen onderweg. In Pantip Plaza zat ik soms op de trap te knikkebollen. Ook heb ik het eens volgehouden tot diep in de nacht. Het hing ervan af wat je deed.
In Amerika probeerde ik toen ik een stuk jonger was rond een uur of twaalf lokaal te gaan slapen. Dat was dan soms 8 uur ’s ochtends thuis. Lukte ook niet altijd. Rond een uur of drie was ik dan weer klaar wakker.
Dus wat deed ik er tegen? Niks. Ook nu, als ik als passagier vlieg laat ik het op me af komen. Ik slaap wanneer ik moe ben en kijk een film als ik wakker ben. Soms houd ik een praatje met mijn (ex) collega’s. In ieder geval ga ik niks forceren. Ik probeer niet zo lang mogelijk wakker te blijven of te gaan slapen op een tijdstip dat ik lichamelijk nog niet moe ben.
Hierdoor pas ik me het beste aan. Maar zoals gezegd, heb ik weinig slaap nodig. Een paar uurtjes en ik slaap tussendoor nog eens. Dus als er jetlag is, vang ik dat zo op. Ik heb er niet echt veel last van.
KLM vertrekt nu om 17:30h vanuit Amsterdam. Als je in Bangkok aankomt, meteen gaan pitten, voor je lichaam is het dan gewoon een kwestie van “heel laat naar bed gaan”. Om 16:00h Bangkok-tijd opstaan en het Bangkok-ritme aannemen. Piece of cake!
Dat zou ik wel eens willen weten mbt te stelling bovenaan.
Heb er op de route ams – bkk nooit veel last van, vluchten vertrekken meestal in de middag/ vroege avond.
In bkk kom je dan s`morgens aan en je blijt een beetje in je oude ritme. Dus wat makkelijker om tijdens de vlucht wat te slapen.
Na aankomst paar uur slapen in het hotel (niet te lang) en s `avonds gewoon normaal op tijd naar bed.
Terug vluchten bkk-ams die s`avonds / in de nacht vertrekken ook niet veel problemen, is al avond/nacht dus moe. Biertje/wijntje erin ( niet te veel je wilt niet s`morgens vroeg bezopen op schiphol staan) en oogjes dicht tijdens de vlucht. (Gaat die 12 uur ook stukken sneller voorbij).
Maar dan bkk-ams met vetrek in morgen (oa klm winterregeling). Dit nu al een paar keer gehad en, ben nu 3 dagen thuis en heb er nog last van. Om 20:00 ben je al niks meer waard dus vroeg naar bed en om 04.00 lig je al naar het plafond in de slaapkamer te staren.
Je doet moeilijk een oog dicht tijdens de vlucht want, het is licht ,het is midden op de dag. en tegen de tijd dat je eindelijk moe wordt ( Thailand avond tijd) krijg je eten en wordt de landing ingezet. Vervolgens sta je 2 uur later in de kou en moet je nog eens 2,5 u naar huis reizen.
De avond voor de vlucht s`nacht laat naar bed gaan met nog wat Changetjes gaf ook geen remedie.
Mijn voorkeur tegen jet lag: late middag of avondvluchten. Maar ja je hebt het niet altijd voor het kiezen.
Hallo…
Ik heb gans mijn leven als trucker gewerkt, plus deeltijds in de Horeca… twee dagen aan een stuk werken zonder slapen waren voor mij in al die jaren doodnormaal… dus bioritme is voor mij een onbekend begrip…
Ik snap het begrip “Jetlag” niet echt…
Mvg.
Rudy.
Beste Rudy
in de Horeca of als trucker(hoe zwaarbelastend dat werk ook mag zijn),heb je geen tijdsverschil van zo’n 5 a 6 volle uren,(Nederland-Thailand)en dat is tenslotte wat Jetlag is.Kan zelf ook beslist wel dagenlang overwerken(werk in de bestrating),en doodmoe thuiskomen,maar dat is toch niet dezelfde belasting voor lichaam en geest,als enkele tijdzones doorkruisen.Tenminste,dat is mijn ervaring.
Mvg
SevenEleven.
Hallo…
@ SevenEleve,…
Ik kan me volledig vinden in je theorie… maar ik vraag me één zaak af… toen ik heel vaak, in feite 25 jaar bijna twee dagen aan een stuk werkte, wat nu die tijdzone ineens zoveel gaat veranderen… het zijn tenslotte maar vijf of zes uurtjes…
Ok, je vertrekt in de namiddag, en ’s ochtends arriveer je in Bangkok…
Ik snap echt niet wat het probleem is… volgens sommigen duurt de jetlag een paar dagen om van te bekomen…
Ik vraag me dan telkens af of die mensen na een nachtje doorstappen, of een huwelijksfeest ook een paar dagen nodig hebben om te bekomen… en zo ja, zal het wel aan de drank liggen…
Ik vertrek binnen 11 dagen voor een paar maand naar Thailand… en van die Jetlag lig ik echt niet “wakker”
Vriendelijke groet…
Rudy.
Rudi, wanneer je een avondje gaat stappen en eentje te veel drinkt, dan lijkt het wel dat de wereld om je draait, maar doet het niet. Je bent nog steeds in dezelfde tijdzones. Bij vliegreizen zit dat toch even anders. Je lichaam moet zich bijstellen op een latere of vroegere zonsopgang.
Hallo…
@ SevenEleven…
Je hebt wellicht gelijk… maar ik heb geen enkel probleem om twee dagen en nachten wakker te blijven… kan je me dan zeggen wat het verschil is, want ik spreek uit onwetendheid… dan vraag ik me af wat die vijf, of nu 6 uurtjes verschil maken…
Dit is een interessant onderwerp… binnen 11 dagen krijg ik er dus mee te maken…..
Vriendelijke groet…
Rudy…
Niemand zegt dat je er mee te maken krijgt of in welke mate.
De een is daar wat gevoeliger voor dan de andere, meer niet.
Je mag jetlag ook niet verwarren met vermoeid toekomen van de reis.
Daar hebbend de omstandigheden/duur van de vlucht mee te maken.
Jetlag wordt veroorzaakt doordat je in een andere tijdszone gaat leven.
Je dagelijks ritme wordt dus verstoord.
Sommigen hebben zelfs al last met zomer/wintertijd dus … kan best zijn dat die mensen enkele dagen nodig hebben om weer het ritme op te pakken.
Gezien je zonder problemen 2 dagen en nachten kan doortrekken zal je er vermoedelijk weinig of zelfs geen last van hebben.
Waar ik toch even van schrik is dat iemand die twee dagen en nachten niet slaapt nog in een truck kruipt. Maar ik ken dat wereldje niet en misschien is het wel “normaal” ?
Als een Thai zulke dingen moest schrijven was het blog te klein denk ik…
Beste Rudie Van Goetem
Ik begrijp goed wat je bedoelt ik ben zelf ook 23 jaar internationaal chauffeur geweest
Misschien begrijpen Seven Eleven en Sjaak niet wat jij bedoelt
Zo een 45 jaar terug was het normaal voor een chauffeur dat hij soms 1of 2 nachten in de week doorhaalden. Om ergens op tijd te zijn.
Als je bij voorbeeld van sochtens 8 uur tot de volgende ochtend 8 uur gewerkt heb
Je stopt dan je neemt een paar potjes bier en gaat naar bed. je komt uit bed zo rond
1700 uur en je neemt een ontbijtje en gaat weer aan het werk. En dat gebeurde regel matig
daar raakt je lichaam wel degelijk van in de war. Volgens mij kan je het ook best wel vergelijken
met het passeren van een tijd zone. Maar ik ben geen wetenschapper dus ik kan het ook mis hebben.
MVG Kees
Dat is dan wel geen jetlag,maar het komt er wel erg dichtbij. Mensen uit bijvoorbeeld de verpleegkunde kennen dit ook, wanneer ze nachtdienst draaien en de volgende dag overdag moeten proberen te slapen om dan ’s avonds weer hun dienst te doen.
Maar goed, het ging hier sowieso niet om de vraag wat jetlag is, maar wat je er aan kunt doen. Hoe kun je het verminderen of hoe ga je ermee om.
Alcohol is een van de slechtste dingen die je je lijf kunt aandoen.
Rudy,
dat je geen problemen hebt bij het twee dagen en nachten wakker blijven is op zich prima(wou dat ik dat ook kon:)maar ik denk dat je het toch niet kunt vergelijken met de manier waarop een vliegreis door verschillende tijdzones je bioritme op z’n kop zet,al is dat inderdaad iets waar mensen zeer verschillend op reageren.
Want vermoeid in Nederland,is nog steeds vermoeid in dezelfde tijdzone,waar je lichaam aan gewend is,en je lichaam zal hoe dan ook op jetlag reageren,in meerdere of,bij de gelukkigen,in mindere mate.
Die 5 0f 6 uurtjes maken het verschil dan ook niet,WEL de tijdsverschillen.
Wens je vanaf hier alvast een goede reis naar Thailand(als ik het goed begrijp)een prettig verblijf,en laat nog eens weten of je jetlag ervaren hebt,of juist niet.
Met vriendelijke groet,SevenEleven.
Jetlag wat is dat pressies
Als dat betekend dat je naar 11 uur vliegen gebroken aankomt dan heb ik altijd Jetlag
Slapen in de plain is voor mij een utopie. Ik ben nog al groot uitgevallen vliegtuigen zijn niet gemaakt voor grote mensen. Als ik ga zitten heeft dat wat voeten in de aarde. Het is dan net of je iets in een doos
propt wat er eigenlijk niet in past. Als ik eenmaal zit staat de stoel voor mij behoorlijk onder spanning en kan ik alleen nog mijn tenen bewegen.
Pon daar in tegen zit in haar stoel zoals ik thuis in mijn luie stoel zit haar voetjes raken net de vloer
Als het eten op het tafeltje voor Pon neer gezet word moet ze op het puntje van haar stoel gaan zitten om er bij te kunnen 555 . Heeft ook net als de vrouw van seven eleven totaal geen last van Jetlag.
Pon kan slapen op een touwtje. Wel heeft ze last van een jet blaasje normaal heeft ze al een kleine blaas maar zo gouw ze het vliegtuig betreed krimpt hij naar minuscuul. En is de waterdamp die op stijgt uit mijn glas wijn genoeg voor pon om daar door 3 x naar het Toilet te moeten. ze moet daar om ook altijd het dichtst bij het gangpad zitten.
als ik naar verloop van een uur begin te hijgen zegt ze dat ik anders moet gaan zitten
Maar dat durf ik niet ik ben bang dat ik de stoel voor mij van de vloer scheur. en door het ontstane gat naar buiten word gezogen ik wil wel naar buiten maar dan wel lopend.
Eenmaal aangekomen in Bangkok ziet Pon er nog mooier uit als toen we vertrokken Kip fit
Ik zie er zo beroerd uit dat de Taxi chauffeur spontaan naar de eerste hulp van het dichts bijzijnde ziekenhuis rijd.
Ik ben de eerste 2 dagen gebroken wat ken ik daar aan doen niks
Hoog uit om de reis wat aangenamer te laten verlopen lebbere veel lebbere. Stewardessen hebben een hekel aan veel lebbere en Pon ook dus dat is mijn ook niet gegund
Ik heb er nooit last van. Ik stel me er ‘gewoon’ op in.
Ik ga zo’n zes keer per jaar naar Thailand. Ik blijf daar 10 tot 14 dagen per keer. Vlieg met China Airlines. Vertrek om 14 uur in Nederland en ben de volgende ochtend om 7 uur in Bangkok. Vlieg dan met een binnenlandse vlucht naar Phitsanulok. Ben daar om 11 uur in de ochtend en ga dan het gewone dagelijkse ritme in. ’s Avonds om 23 uur naar bed.
Voor de terugreis vertrek ik aan het begin van de avond uit Phitsanulok en om circa 2.00 ’s nachts uit Bangkok. Ben rond 9.00 uur in de ochtend op Schiphol en zit om 9.30 uur in de trein. Ik reis zonder bagage (heerlijk!). Om half elf kom ik op mjn werk en maak de werkdag vol tot 19 uur in de avond. Thuis ga ik om 23 a 24 uur naar bed. Andere ochtend er om 5 uur uit.
Ik zit beide keren meteen in het dagelijkse ritme, dus ook de dagen erna heb ik nergens last van. In het vliegtuig slaap ik niet echt. Beide dagen van vertrek naar en van Thailand sta ik rond 7 uur op. Ik vind het gewoon een kwestie van instelling. Misschien komt het ook omdat ik niet zoveel slaap nodig heb. Normaal slaap ik maximaal 5 a 6 uur per nacht.
Ik heb nog nooit last gehad van een Jetlag, maar ik heb ook niet veel slaap nodig. (5 á 6 uur max) In het vliegtuig is het “programma” (maaltijden, drankjes, films) volgens mij ook zo aangepast, dat je zo min mogelijk last hebt van een Jetlag. Als ik in Bangkok aan kom pas ik me meteen aan, aan de tijd in Thailand en ga daar om een uur of 12 ’s avonds naar bed. Andersom, ben ik regelmatig op zondag aangekomen in Amsterdam en ben op maandag gewoon aan het werk gegaan. Dat ging tot nu toe altijd zonder problemen.