Je kent het wel lange rijen voor de incheckbalie naar Bangkok en dan ook nog medepassagiers die proberen voor te dringen, kortom: luchthavenergernissen.
Op sommige vliegvelden zorgen mensenmassa’s en lange rijen voor de nodige pre-vluchtstress. Skyscanner onderzocht wat reizigers rood doet oplopen op een airport. Zij vroegen aan meer dan 1200 internationale reizigers welk gedrag op de luchthaven hen het meeste stoort.
Voordringen en duwen
Een overduidelijke 41% gaf aan dat het voordringen en duwen in rijen voor de check-in en bij de gate hen het meest frustreert. Egoïstisch gedrag scoort hoog op de lijst. Mensen die voor zichzelf en hun koffers meerdere plekken in beslag nemen, worden door 17% van de ondervraagden het meest irritant gevonden terwijl 11% van de passagiers zich vooral mateloos ergert aan mensen die bij de bagageband geen plaats maken voor anderen.
Veiligheidcontrole
Op de derde plaats van luchthavenirritaties staat het onvoorbereid aankomen bij de veiligheidscontrole. Meer dan een tiende windt zich enorm op als mensen bij de beveiligingscontrole komen en bijvoorbeeld de riem nog niet hebben afgedaan, de laptop of vloeistoffen nog niet uit de tas hebben gehaald en die de schoenen en het jasje nog aanhebben.
Dronken mensen kregen 8% van de stemmen, gevolgd door mensen die bij de check-in hun bagage nog anders gaan rangschikken met 7%. Tegen de hielen gereden worden door mensen met bagagekarretjes wordt door slechts 5% van de ondervraagden als grootste ergernis ervaren.
Het ziet er naar uit dat reizigers zich zeer tolerant opstellen ten aanzien van kinderen, want maar 1% van de ondervraagden stoort zich het meest aan gezinnen die voor oponthoud zorgen door hun kinderen op de koffer mee te sleuren.
Top luchthaven ergernissen:
- Een passagier die probeert voor te dringen in de rij voor de check-in of bij de gate (41%).
- Mensen die meerdere stoelen in beslag nemen met bagage of door languit op meerdere stoelen te slapen (17%).
- Een passagier die de beveiligingscheck ophoudt door niet voorbereid of traag te zijn (12%).
- Een passagier die geen ruimte maakt voor mensen die hun koffer van de bagageband willen halen (11%).
- Mensen die al dronken zijn op de luchthaven (8%).
- Passagiers die teveel gepakt hebben en hun bagage opnieuw over de koffers verdelen om aan het maximaal toegestane gewicht te voldoen (7%).
- Mensen die over voeten of tegen hielen aanrijden met hun koffer of bagagekarretje (5%).
- Een passagier die in de weg staat door een kind mee te slepen op een koffer met wieltjes (1%).
.
Waar erger jij je aan op een luchthaven?
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
Wat te denken van mensen die met meerdere stukken handbagage het vliegtuig inkomen…..vreselijk. Verder heb ik het opgegeven me te ergeren aan alle onbeschoftheden waarvan m.n. Nederlanders een onvoorstelbaar groot arsenaal hebben.
“Geen rekening houden met anderen” (ofwel egoïsten) en daar kan van alles onder vallen: niet aan de kant gaan als mensen aan de andere kant van een lange rij wachtende moeten zijn (bij een lange rij kun je zo in een gebied staan waar mensen vanuit allerlei richtingen komen en de rij willen doorkruizen), geen plaats maken, voordringen (zie ik niet zo heel vaak) etc. Gewoon fatsoenlijk met elkaar omgaan, sociale regel nummer 1 is tochwel dat je andere moet benaderen zoals je zelf benaderd zou willen worden…
Over de vetraging bij de beveiliging: lijkt soms complete willekeur. Soms moet alles uit inclusief schoenen, andere keren loop je zo door op je schoenen, jasje soms wel en dan weer niet uit. Volgens de oh-zo-fijne regeltjes zul je op ale luchthavens eigenlijk wel haast compleet gestript door de scanners heen moeten en bakjes vol met troep door de röntgen moeten laten gaan, in de praktijk werkt dit niet overal en niet altijd zo… snap ook het nut niet van jasjesuit moeten doen, meerdere lagen kleding (die ook ritsen, knopen etc. kunnen hebben) geen probleem maar een luchtig jasje moet uit… jaja.
Nou begrijp ik die lieden die op slippers, korte slobberbroek en mouwloos hemd reizen, dat is dus om al dat gedoe bij controle op de luchthaven te vermijden. 😉
Verhip! Doe ik het dus al jaren fout, domme ik maar netjes gekleed gaan (goede schoenen, riem, eventueel een jasje enz.) , bij mijn volgende reis zal ik mijn slippers of instap sandalen aantrekken, een losse broek zonder riem zodat ze mijn mooie onderbroek kunnen zien (zal de beveiliging op prijs stellen) en een T-shirtje van een bekend bier merk. Bedankt dat je mij dit wijze inzicht hebt weten te tonen. Heb ik me al die jaren voor niets geërgerd aan de rompslomp met de beveiliging. 😉
Dan ben je vlot door de security maar mag je bij de douane wel even fijn je koffer omkeren 😉
Ik reis zelf altijd in bedrijfskleding, jas met bedrijfsnaam op de zijkant en een tas met bedrijfsnaam op de zijkant. Ben er nog nooit uitgepikt bij de douane. Hoe je je voor doet maakt wel degelijk een groot verschil. Een groepje backpackers of jongeren met voor het oog dure kleding en horloges bijvoorbeeld dat is altijd gegarandeerd raak.
Jas uit trekken vind ik trouwens gewoon gemakkelijk. Ik steek altijd alles in mijn jas, telefoon portemonee etc. In plaats van je zakken steeds nazoeken gooi je je jas in zo’n bak en klaar.
Beveiligingscheck is inderdaad mijn grootste ergenis maar dan vooral omdat het nul komma nul nut heeft. Een beetje terrorist (als ze er al zijn) die weet toch dat je riem en schoenen worden nagekeken dus die zal daar echt niets verdachts verstoppen, onder je tulband of hoofddoek daarentgeen wordt nooit gekeken!
Net als de stropdas, voorheen deed ik het bij voorbaat evenals de riem en schoenen al af/uit in de rij vóór de controle tot het ik een keer zogenaamd vergat blijkt dat de ene keer je zo kan doorlopen de andere keer wordt je gesommeerd het af te doen.
Tsja, er zou weleens een bom in de strop schuil kunnen gaan.
Je zou inderdaad enige uniformiteit mogen verwachten bij deze toch universele veiligheidscontroles. Het tegendeel blijkt het geval. Net terug van reis naar Thailand met in totaal 6 vluchten en o.a. de volgende verschillen vastgesteld: op Schiphol moest de toilettas uit de handbagage worden gehaald, maar mocht de iPad blijven zitten. Riem af, mocht schoenen aanhouden. In Singapore bleef de riem, het schoeisel en de toilettas op hun plek, maar moest de iPad weer uit de tas. In Bangkok bij vertrek naar Chiang Mai hoefde er niets uit of los, zelfs iPad mocht in de tas blijven,maar terug vanuit Chiang Mai moesten zelfs de schoenen weer uit, naast de riem, en moest ook het horloge af en de iPad weer uit de tas, enz. enz. …………….. Zouden er geen internationale normen zijn of rommelt men maar wat aan?
Ze rommelen maar wat aan, om het zo maar te zeggen.
Toilettas en vloeistoffen bijvoorbeeld, dat zijn bij mijn weten EU regels en op een binnenlandse vlucht in Thailand gelden die weer niet.
Verder hebben ze op AMS de laatste tijd ook weer wat nieuws, niet alleen je laptop moet uit de koffer, maar ook laadsnoeren, portable harddrives en noem het allemaal maar op. Geef ze nog wel eens commentaar, als ze nog meer eisen gaan stellen dan kan je beter gewoon je koffer omkeren.
Vooral de Russen zijn erg goed in het voordringen. Maar bij mij hebben ze daar toch echt een verkeerde aan. Ik laat ze, luid en duidelijk, horen dat ze achter in de rij aan kunnen sluiten, net als ieder ander. Vaak komt er dan ook iemand van de beveiliging kijken wat er aan de hand is. Nou dan gaan ze echt wel, met hun staart tussen de benen, naar achter, waar inmiddels de nodige mensen zijn aangesloten. Moeten ze in feite nog langer wachten.
Aan niks , ben gelukkig dat ik in die rij sta en kan vertrekken , hoe lang het ook duurt .
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand probeerde voor te dringen,ligt misschien aan mij.En als het zou gebeuren pff wat dan nog je bent toch op vakantie. Waar maak je dan druk om?