Je spreekt zelden iemand die het eten tijdens een vliegreis lekker vindt smaken. Toch doen luchtvaartmaatschappijen hun uiterste best om een smaakvolle maaltijd te bereiden. De reden waarom het eten in een vliegtuig niet smaakt heeft volgens onderzoekers een andere reden.
Het lawaai en het vliegtuig beïnvloedt namelijk jouw smaakbeleving. De Cornell University in de VS onderzocht bij 48 mensen de vijf basissmaken voor: zoet, zout, zuur, bitter en hartig. Eerst moesten ze in stilte proeven, daarna met hoofdtelefoon op met 85 decibel herrie die het gebrom van een vliegtuigmotor moest simuleren.
De onderzoekers constateerden dat de smaakvoorkeur van de proefpersonen niet veranderde maar wel dat de smaakbeleving anders was. Zo blijkt dat in een lawaaierige omgeving je vermogen om zoet te proeven afneemt en de hartige smaak juist toeneemt in intensiteit. De onderzoekers zeggen dat de test bevestigd dat in een lawaaierige omgeving onze smaak afneemt: “De zintuiglijke eigenschappen van de omgeving waarin we voedsel consumeren kan de beleving van het voedsel beïnvloeden.”
Al eerder bleek dat uit een Duits onderzoek naar voren was gekomen dat onze smaakpapillen in een vliegtuig minder goed functioneren door de cabinedruk gecombineerd met droge lucht. Op grote hoogte neemt de zoute en zoete smaakbeleving zelfs dertig procent af. Door de droge lucht wordt ook de reuk aangetast, wat de smaakbeleving verder doet afnemen.
Bron: Time – http://time.com/3893141/airline-food-airplane
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid28 december 2024Supplement met alledaagse voedingsmiddelen vertraagt prostaatkanker
- Vliegtickets28 december 2024Hoge vliegtarieven in Nederland maken buitenlandse luchthavens steeds populairder
- Agenda27 december 2024Agenda: Thailand viert 2025 met magische aftelmomenten in elke regio
- Achtergrond27 december 2024Demografische crisis in Thailand: een oproep tot actie
interessante vaststelling. Doch wil ook wel stellen dat je moeilijk kan verwachten dat je op een vliegreis, waar de meesten een zo goedkoop mogelijke maatschappij zoeken, je ook nog culinair verwend wordt. Echt lekker eten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan op een vliegreis, doch voor mij is de voornaamste doelstelling veilig van punt A naar B vliegen.
lung addie
Het onderscheid van eten is bij de diverse maatschappijen erg groot.
Op de lange vluchten is het eten doorgaans van een acceptabele kwaliteit tot gewoon een goede kwaliteit.
De variatie als je een stopover hebt en dan vervolgens met dezelfde maatschappij door vliegt is dan gering.
vaak wordt exact het zelfde geserveerd.
Echter gezien de gemiddelde vluchtdata is er niets te klagen. In de economy class krijg je gewoon een maaltijd waar je soms ook nog de keuze hebt tussen 2 verschillende couverts.
Bij airasia kun je op de vluchten gewoon een maaltijd bij boeken. Lage prijs, redelijke kwaliteit.
Nok air serveert vaak een snack met een bakje water. Het water is lauw dus niet echt prettig te drinken.
Een vliegreis is vergelijkbaar met een treinreis echter hier kun je sporadisch koffie of thee bestellen bij degene die dit rondbrengt. (de koffie is dan van de Starbucks. Veelal niet te drinken.
Al met al denk ik dat We zeker niet mogen klagen over de maaltijden aan boord van een vliegtuig.
Gewoon accepteren dat het geen restaurant is. En als je in het land aan komt is er genoeg keuze trouwens.
Wat mij wel opvalt is dat de zooi vaak gewoon op de grond gegooid wordt (plastic etc) Als je vanuit de economy class door loopt naar de uitgang door de business class dan Is de troep onvoorstelbaar .
Ik verbaas me hier steeds over dat mensen de zooi zo achter laten
Ik ben het er helemaal mee eens dat ze in de business class er zo’n rotzooi van maken,waar dat aan ligt weet ik niet zou ik eerder verwachten bij de economy class.
Hoi Kees Nok -air is een budget maatschappij normaal krijg je niets voor een uurtje vliegen,dit is service van de eigenaar dus toppie .
ik eet nooit op het vliegtuig, enkel het broodje
omdat ge 11 uren stil zit en je lichaam dit niet verwerkt
als ik zie wat andere reizigers binnen slokken, moet ik gewoon naar het toilet gaan
Bij mij is het net andersom, ik ben nog nooit in een vliegtuig naar het toilet geweest, ook niet op vluchten van zo’n 12 uur, en ik eet en drink alles aan boord.
Jarenlang economy gevlogen, de laatste jaren alleen nog maar business class ( gewoon omdat ik het mij nu na 45 jaar hard werken kan veroorloven) en het verschil met de economy qua maaltijden , comfort, stoel bevalt mij wel
.
Vroeger zat ik verbaasd te kijken wat er van deze maaltijden in de handbagage verdween, men was zeker bang dat men niks in het bakje mocht laten liggen.
Hoi Luc de maaltijden zijn hierop aangepast,vol wordt je er nooit van wat ook niet de bedoeling is .
Het gevecht met de beperkte ruimte op het uitklapbord laat mij vergelijken met een puzzelstuk , wat waar zetten en in welke volgorde best gebruiken ….., en dan ben ik nog een standaardmaat persoon , ook nog dat opletten dat je geen ellebooggevecht aangaat met je buur ! Vraag mij eigenlijk af waarom er geen uitgebreide sandwich maaltijd geserveerd wordt , bespaart een hele” troep rommel ” voor iedereen , en kan ook de sandwichbar variatie benaderen die de moeilijkste tevreden kunnen stellen , je hebt nu al zo weinig plaats , tenzij je een vip of bussines class bent ..
Beste Ad, dat is een beetje een open deur. Uiteraard wil iedereen veilig van A naar B. Maar als je bijna 12 uur naar AMS opgesloten zit in een vliegende tube, dient te maaltijd ook om de zinnen te verzetten. Ik kom net economy terug naar Thailand met EVA Air en ik moet zeggen dat het eten alleszins redelijk was. In het verleden vloog ik zakelijk ook business en zelfs soms First. Dan was de maaltijd zelfs van een hoog niveau.
Overigens is de constatering in het artikel al lang bekend. 25 jaar geleden schreef ik daar al een verhaal over in de krant waar ik werkte en zat zelfs in het proefpanel voor de witte wijn van KLM. Sterke smaken, daar draait het om in de ijle lucht.
Tja ik ben altijd blij met wat ik aangeboden krijg op die lange vlucht naar Bangkok. Het gaat mij erom dat ik veilig en het liefst ook goedkoop van a naar b kom en als ik daar dan eten bij krijg en op zn tijd drinken dan ben ik al snel tevreden.
Het is nu niet iets waar ik naar uitkijkt als ik ga vliegen.
Over het algemeen denk ik wel dat men zijn best doet om er iets van te maken.
Ik vind het dan ook allemaal wel best mee vallen.
In bepaalde hotels/restaurants heb ik al wel eens slechter meegemaakt.
Beste ,
Wat is het belangrijkste het eten dat je aan boord krijgt of veilig van punt A naar B vervoerd worden ?
Hetgeen ik voorgeschoteld krijg valt altijd goed mee …. maar ben ook blij dat ik wat tussen men tanden krijg tijdens de lange vlucht , misschien ben ik wel gemakkelijk .
Ik pas me aan aan de situatie en probeer overal het beste van te maken dat gaat het makkelijkste , en als je geen zijn hebt en altijd klaagt over het eten …. er is niemand die zegt dat je het moet nemen he ….
De maaltijden bij China-air zijn zowiezo al zeer matig maar dat nemen we op de koop toe aangezien de vlucht goedkoop is , en de vliegtijden ons aan staan .Voor een dubbeltje kan je niet op de 1 ste rij staan .
Altijd als het over de maaltijden in vliegtuigen gaat hoor ik alleen maar gejammer en geklaag. Echter als ik de dames en heren aan zie vallen op de kant en klaar hapjes denk ik dat het wel lekker moet zijn. Ze hebben amper de tijd om te wachten dat jij ook fatsoenlijk de folie hebt verwijderd. Men lijkt wel uitgehongerd. Er was een tijd dat men sprak van ‘Bij van der Valk eten wij nooit, wij houden niet van die vreetschuur” Wie zag je er zitten als je ooit een keer binnen kwam, juist ja, die mensen. Zullen wel dezelfde zijn die ook in het vliegtuig klagen. Persoonlijk vind ik het reuze meevallen.
Ik ben blijkbaar een van de enigen die de maaltijden in vliegtuigen altijd wel lekker vind. We vliegen meestal met China Airlines, je hebt daar keuze uit 2 maaltijden welke vrij uitgebreid zijn inclusief een broodje, fruit en een toetje. En inderdaad is er hier ook in de keukentjes de gehele vlucht extra drinken te halen (water of sinaasappelsap).
Er is ook wel een groot verschil tussen economy en business.
Ben gisteren met Etihad van Abu Dhabi naar Brussel gevlogen in business. Er was een heel lekkere roomsoep als voorgerecht. Dan was er steak met puree, asperges en wortels als hoofdmenu en tot slot een kaasplank. Reizigers konden als voorgerecht, hoofdschotel en dessert ook andere zaken kiezen uit de menu. En die maaltijden zijn altijd wel lekker.
Wat mij wel opvalt is dat het eten bij China Air zeer verschilt of je van Holland naar Bkk vliegt of andersom.Van Bkk naar A.dam is het beduidend minder dan van A,dam -Bkk.
Dat gevoel heb ik ook altijd. Op de heenweg is het beter dan op de terugweg. Misschien is dat subjectief. Over het algemeen vind ik de maaltijden van CI goed. Zeker omdat er uit 2 menu’s gekozen kan worden.
ben het me je eens Eugeen,ik vloog al diverse keren business met etihad,vanaf je op je zetel zit een glaasje champetter,schoteltje gemengde noten, en eigenlijk kun je heel d e vlucht deze godendrank drinken.Voor het opstijgen komen ze vragen wat je wilt eten,te kiezen uit hun menu,wanneer je het wilt geserveerd krijgen en wanneer ze je eventueel moeten wekken.er is ook een keuze goeie wijnen,keuze desserts,en tis echt lekker,wat wil je nog meer,uiteraard heeft het een prijskaartje,maar je leeft maar een keer en als je het kan veroorloven so what.
Maak me er niet druk meer om. De ene keer is het best te eten en de andere keer niet. Altijd een paar kadetjes en ontbijtkoek bij me en ik kom die paar uur wel door. Het is vaak nachts en dan eet je normaal toch ook niet zoveel? Ik verbaas me net als vele hier dat de meeste passagiers alles tot de laatste kruimel naar binnen schuiven terwijl het niet te eten schijnt te zijn. Dan moet het toch wel te doen zijn. In de zakenklasse is het eten bij de buitenlandse maatschappijen prima. Alleen is het allemaal veels teveel als je alle wijn en kaasplanken naar binnen slaat. Je moet echt keuzes maken want anders moet je volgende keer als vracht naar Thailand.
Mijn Thaise vrouw en ik zijn op 13 mei vanuit Schiphol vertrokken met KLM en beiden konden we de maaltijden zeer waarderen. De meegenomen snacks, als alternatieve hap, hebben we bij aankomst aan mijn schoonfamilie uitgedeeld.
Dit is overigens niet de eerste keer, dat wij slecht hebben gegeten en alle potjes, bordjes, bekertjes leeg waren.
Ik bedoel dus, niet slecht hebben gegeten.
de meeste maaltijden bij vertrek in Nederland komen bij mijn weten uit de grote fabriek bij Schiphol en zijn daardoor ook best op onze smaak afgestemd, andersom merk je soms flink verschil.
Overigens had KLM een tijdje a la Carte op de vlucht naar bangkok en dat was die 15 euro extra meeeeeer dan waard. Ik was schijnbaar de eerste die het op die vlucht had volgens de stewards en het was voor de verandering gewoon echt goed ipv ok!
Grinn dus ik zou het prima vinden als China airways dat had als ik met fox ga betaal gaarne bij voor dat stukje luxe of wat meer beenruimte (ok business class gaat mij te ver).
85 decibel, dat haalde een Skoda dertig jaar geleden zelfs pas als ie ging vliegen.
Ik ben net teruggevlogen met Thai Airways (BKK- BRU). Een 777 300ER met 3-3-3 opstelling, stoel 63H. 73 decibel op kruissnelheid. Zowel het diner als het ontbijt wél iets om je op te verheugen. Wonderbaarlijk hoe ze het in zo’n klein bakje voor elkaar krijgen. Als ze dat voor een paar euro bij de supermarkt zouden verkopen gooi ik er tien in de vriezer.
In de dertig jaar dat ik als steward bij Lufthansa werkte heb ik al vele ups en downs wat betreft ons aanbod aan maaltijden betreft, meegemaakt. Doordat ik in de laatste 20 jaar alleen nog maar intercontinentale vluchten had, kan ik met zekerheid zeggen dat in de meeste gevallen het eten bij mijn maatschappij goed was. Het verschil tussen kwaliteit tussen economie en bussiness klasse was eigenlijk de keuze en de grootte van de maaltijden. Zoals ik al eens eerder ergens vermeldde, neemt de crew meestal dat wat overblijft, uit welker klasse dan ook.
Echter het verhaal over verminderde smaakbeleving ken ik al en dat geloof ik ook. Vooral wijn smaakt aan boord op 10 km hoogte anders dan op de bodem. Bovendien werkt alcohol op zulke hoogtes ook veel sterker.
In mijn beleving zijn die maaltijden niet belangrijk. Volgens mij zijn die er alleen maar om je tijdens een vlucht van 12 uur bezig te houden. Ik eet alleen de kleine dingen die ik lekker vind en de rest raak ik niet aan. Veel belangrijker is, komen ze regelmatig met drinken langs . Water,thee of koffie.
Eva air komt in de nachtperiode ook met een broodje langs. Op zo,n lange vlucht is te veel eten ook
slecht voor de spijsvertering. Je word er alleen maar beroerd van.
Cor van kampen.
Wat er velen niet weten is dat je tussen de maaltijden door broodjes met kaas en mosterd kan gaan halen aan de galleys tijdens de KLM vlucht van en naar BKK. Ook snoepgoed en drinken staat er klaar.
Spijtig is dat hun 777-300ER een 3-4-3 config heeft in economie en de vluchten meestal vol zitten. 🙁
Een maand geleden met Emirates naar BkK gevlogen, zowel op de heen- als op de terugvlucht, pas na 1,5 a 2 uur eerste drankje en eten gekregen. Vond dit wel jammer want van slapen kwam niets terecht daar de tussenstop in Dubai na 6 uur was. Het eten was wel goed en voldoende, daarna kwamen ze nog 1 keer lang voor een drankje. Juist omdat er een droge lucht in de cabine zit, zouden de drankjes (zonder alcohol) meer verstrekt mogen worden.
In de businessclass bij Emirates krijg je, net als bij andere maatschappijen, voor het opstijgen al een welkomstdranke drankje, maar daarna is het vaak ook veel te lang wachten – anderhalf uur is dan geen uitzondering. In de A380 kun je evt. naar de bar, in de 777 niet.
Ik heb altijd al een hekel aan de lucht die uit het bakje komt, als je de aluminium deksel er af haalt.
Dan is het ook nog vaak gortdroog, dan wel druipend van het water.
Doe mij maar belegde broodjes, of sandwiches.
Dan mogen ze de toetjes eventueel wel weglaten.
Ik heb een keer meegemaakt (dat is vele jaren geleden) op een KLM vlucht dat er een rups rondkroop in mijn bakkie met sla salade, stewardess had het niet meer. Ook meegemaakt, bij de Lufthansa, stond een stewardess bij de vliegtuig gangway en kreeg iedereen een pakkie brood en een appel uitgereikt wat verplicht was om aan te nemen. Bij het verlaten van het vliegtuig lagen overal appels en pakkies brood.