Vliegtickets van Europa naar Azië zullen waarschijnlijk duurder worden omdat Europese luchtvaartmaatschappijen niet meer over Rusland mogen vliegen. Daardoor moeten de vliegtuigen naar de zuidelijke, langere route uitwijken.
Dat kost meer geld en zal worden verrekend in de ticketprijs, zo verwachten luchtvaartdeskundigen in gesprek met BNR.
Een langere vliegroute leidt tot meer brandstofgebruik, langere crewtijden en hogere onderhoudskosten, weet Floris de Haan, senior onderzoeker luchtvaarteconomie bij het Erasmus UPT. Als tegenreactie op het sluiten van het Europese luchtruim sluit ook Rusland haar eigen luchtruim voor Europese luchtvaartmaatschappijen.
De Haan verwacht dat als de huidige situatie lang gaat duren, de vliegmaatschappijen de extra kosten zullen doorrekenen in hun prijzen.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Van de redactie30 december 2024Wij wensen de lezers van Thailandblog een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2025!
- Nieuws uit Thailand30 december 2024Hotelbrand in Bangkok met 3 doden leidt tot tijdelijke sluiting
- Eten en drinken30 december 2024Pad Krapao Gai (roergebakken kip met basilicum) een smaakvol Thais gerecht
- Thailand tips30 december 2024Silom Road: Het financiële hart van Bangkok
Vele maatschappijen met tussenlandingen vliegen niet over Rusland naar Thailand.
Vanuit Nederland over Rusland naar Thailand vliegen doe je meestal alleen als je een overstapvlucht maakt met bijvoorbeeld Finnair.
Maar (flink) duurder zal het wel worden, door stijgende brandstofprijzen, en mogelijk verhoogde veiligheidsmaatregelen op de vliegvelden.
Beetje vreemd dit bericht.. de laatste jaren dat ik naar Thailand vloog ging de route altijd ten zuiden van Oekraïne en Rusland. Men vloog over Turkije via Iran, Pakistan. Tenminste Thai Airway vloog zo…
Alle middelen zijn goed om toeristen te pluimen !!
Bijbetalen voor een gekozen seat, bijbetalen voor bagage, brandstoftoeslag, luchthaventaxen, enz…
De vliegtuigmaatschappijen mogen doen en vragen wat ze willen, maar o wee als het erop aankomt om een tegemoetkomen te geven bij een lange vertraging of afgelaste vlucht !!!
En toch, en dat weten ze maar al tegoed, zullen we blijven vliegen, deels door gebrek aan een alternatief, deels omdat we steeds meer verder willen gaan verkennen.
Jammer toch, want hetgeen betaald moet worden aan het ticket, kan ter plaatse niet meer gespendeert worden.
Op 10/3 vertrek ik voor 50 dagen naar mijn geliefde Thailand.
Jozef
Ik geloof niet, dat wij ooit over Rusland naar BKK vlogen. Wel in 2014 over de Krim, ongelofelijk…
Ik ben ooit met Thai over Rusland teruggekeerd naar Parijs. Overdag nog wel en prachtig het indrukwekkende Oeral gebergte kunnen aanschouwen. Groot minpunt was wel dat de eerste poging om terug te vliegen abrupt onderbroken werd ergens boven India omdat er problemen waren met de 2 linkermotoren. Veiligheidshalve zijn we dan teruggekeerd naar Bangkok waar we in het putje van de nacht in een totaal verlaten luchthavengebouw aankwamen en we lange tijd moesten wachten om dan eindelijk met bussen naar dure hotels in de stad gevoerd te worden. We konden maar een paar uren slapen om dan terug naar de luchthaven gevoerd te worden en ik kan u verzekeren het was doodstil in de bussen en daarna op het vliegtuig hehe. Iedereen zeer onder de indruk maar zoals elk nadeel ook zijn voordeel heeft was dus op klaarlichte dag het Oeralgebergte. Om nooit te vergeten maar toch liever zonder gedwongen terugkeer een tussenstop haha. Natuurlijk ook mijn aansluitende vlucht naar Brussel gemist en op basis van mijn duur ticket nog een gratis overnachting in een hotel in Parijs gekregen. Minpunt: doodziek van vermoeidheid thuis gekomen…
dat heeft, denk ik, met name gevolgen voor maatschappijen die over Rusland naar Bangkok vliegen. Finn Air is het duidelijkste voorbeeld.
Ik ben geen expert maar denk dat de maatschappijen uit de Arabische republieken, emirates, quatar etc er geen last van hebben. Die worden dus prijstechnisch nog aantrekkelijker.
Volgens mij heeft KLM en EVA zo wie zo nooit over Rusland gevlogen.
ze vliegen nu iets dichter bij de noordgrens van turkijen en iets verder verwijderd van oekraine.
vliegen over azerbijjan en georgia.
https://www.flightradar24.com/data/flights/kl803#2ae852a8
Al jaren vlieg ik Amsterdam – Bangkok – Amsterdam met Qatar Airlines. Dus via het midden-oosten. Ik denk dat het sluiten van het Russische luchtruim daar geen invloed op heeft. Evenals de andere maatschappijen uit het MO. Wel is het zo, dat ze geen directe vluchten aanbieden. Een overstap van ongeveer 2 uur. Persoonlijk vind ik dat plezierig, na 6 uur even de benen strekken, een hapje en een drankje. Dan nog 6 uur en je bent in Bangkok of Amsterdam. Retour tickets €600,- of goedkoper. Direct boeken op hun website.
De meeste maatschappijen vliegen over Turkije en het Midden-Oosten. Nog nooit over Rusland gevlogen richting ZO-Azie. Alleen Finn-Air vliegt normaal wel over Rusland.
China Southern vliegt ook over Rusland (als ze weer gaan vliegen) via Guangzhou naar Bangkok, We zijn 1x met China Southern gevlogen, prima maatschappij maar de lucht was zowel op de héén- als terugreis erg onrustig (veel luchtzakken) in de buurt van Guangzhou, misschien was het toeval door de tijd van het jaar.
Twee weken geleden vlucht genomen van BKK naar Brussel met Thai Airways. De volgende route was :
BKK > Myanmar > India > Pakistan > Iran > Turkije > Zwarte zee ( net naast Istanbul ) > Bulgarije > Roemenië > Hongarije > Tsjechië > Duitsland > Brussel .Dus nog op een veilige afstand van Oekraïne.
Edward ( BE )
Voor zover ik weet ligt Rusland niet op de route naar Thailand. Eerder vluchten naar China en Japan zullen daardoor betroffen worden.
Zou wel leuk zijn (niet de prijs). Meer dan dertig jaar geleden was het luchtruim boven de USSR ook gesloten en vlogen wij vaak via Anchorage (Alaska) naar Japan. Ik heb nog veel mooie herinneringen aan Alaska (wij als bemanning – Lufthansa – hadden daar altijd een paar dagen vrij…
Voor de passagiers is het een ander verhaal. Dat zeker.
Maar Bangkok was toen ook goed bereikbaar en niet via Rusland.
Lang geleden vloog de inmiddels failliete Duitse maatschappij LTU, later Air Berlin, over Rusland.
Als ik het mij goed kan herinneren: Düsseldorf > Polen > Oekraïne > Rusland > Kaspische Zee > Turkmenistan > Afghanistan > Pakistan > India > Myanmar > Bangkok