De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft aanbieders van vliegtickets, waaronder KLM, aangesproken. Zij rekenden aan consumenten te hoge kosten voor het gebruik van betaalmiddelen als iDeal of creditcard bij internetaankopen.
De bewuste partijen hebben het bedrag dat zij in rekening brengen inmiddels verlaagd en in lijn gebracht met de geldende regels. Die bepalen dat ondernemers alleen de werkelijke kosten voor de betaling mogen doorberekenen. Dit zijn de variabele kosten per transactie plus de eventuele vaste kosten voor het betaalsysteem. Andere kosten, zoals personeelskosten, op deze wijze doorberekenen mag niet.
ACM heeft diverse aanbieders van vliegtickets, waaronder grote luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, aangesproken. Zij hebben aangegeven dat zij voortaan de werkelijke kosten per transactie in rekening zullen brengen. In de meeste gevallen zal de consument hierdoor minder betalen dan tot nu toe gebruikelijk was.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
De KLM maakt het wel erg bont. Wil je een gewone economyclass-stoel reserveren 400 Bath betalen; Betaal je met creditcard weer 400 Bath betalen..
Hoedt u voor de kosten, die wel opgenomen zijn, doch die u niet ziet. U zou zomaar op het verkeerde beslissingsbeen gezet kunnen worden.
Vandaar, dat ik graag heb, dat zichtbaar is wat de gevolgen zijn van een bepaalde betaling. Aan mij om te kiezen of… naar de concurrentie te gaan.
Als KLM een ticket aan wens te bieden voor € 100 + € 200 bij elektronische betaling, en haar concurrenten dezelfde dienst voor € 305 all inclusive.. zal mij die € 200 voor betaling een zorg wezen.
Net zoals o.a. Expedia,Fluege.de, Opodo, Momondo,en vele anderen die proberen voor bepaalde creditcards extra kosten te berekenen. Bovendien worden tijdens de boekings procedure haast ongemerkt onnodige verzekeringen opgedrongen,die vaak elders reeds verzekerd zijn. Aan het eind van de boekings procedure zie je plotseling een eindprijs,die je helemaal niet van plan was te betalen.