Thailand denkt aan een vliegtax van 15 procent van de ticketprijs
Thailand staat op het punt een vliegtax in te voeren van 15 procent op de prijs van een ticket. Van AMS of DUS wordt een ticket van 700 euro daardoor nog eens 100 euro duurder. Volgens de International Air Transport Association(IATA) levert deze extra belasting grote gevaren op voor het toerisme naar Thailand.
Nederland is volgens de IATA een duidelijk voorbeeld van de negatieve invloed van de vliegtax. Daardoor vluchtten veel reizigers naar luchthavens in Duitsland en België. In 2009 ontving de Nederlandse overheid 312 miljoen euro aan vertrekbelasting, maar de kostprijs voor de Nederlandse economie lag op 1,2 miljard.
Volgens de IATA, waar 230 luchtvaartmaatschappijen bij zijn aangesloten, voeren veel overheden de vliegtax in zogenaamd om het milieu te beschermen. In de praktijk is het echter een ordinaire belastingheffing. Met ingang van 1 januari voert nu ook de Duitse regering een vertrekbelasting in die op verre vluchten tot 45 euro oploopt. Mogelijk gevolg is dat veel Duitse reizigers nu uitwijken naar Amsterdam en Brussel. De nieuwe belasting moet de Duitse schatkist jaarlijks 3,1 miljard opleveren. Ook Engeland en Oostenrijk voeren een vliegtax in, maar die bedraagt tussen 3 tot 5 procent van een ticket.
De IATA stelt dat een vertrekbelasting van 15 procent veel te hoog is. Deze kan er toe leiden dat airlines en hun passagiers uitwijken naar goedkopere bestemmingen, zoals Kuala Lumpur of Singapore. Als nog meer regeringen het Duitse en Thaise voorbeeld volgen, is vliegen straks alleen nog weggelegd voor de welgestelden.
Over deze blogger
- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
- Agenda17 december 2024Agenda: Back to the Future weer op toernee in Thailand
- Bezienswaardigheden17 november 2024De hoogste/grootste Naga van Thailand
- Bezienswaardigheden3 november 2024Tham Phu Wa, een grottempel om te watertanden
- Belasting Thailand22 oktober 2024Belastingverdrag niet meer haalbaar op 1 januari 2025, zegt Buitenlandse Zaken in Den Haag
En wel een gratis visa en een molestverzekering weggeven om het toerisme te stimuleren. Typisch Thais…
15% lijkt me inderdaad wel erg veel, dat zal het toerisme niet ten goede komen. Wat is de bron van die 15% verhoging trouwens? Ik kan er weinig tot niets over vinden op andere sites.
Van de andere kant, als die verhoging er inderdaad komt en er staat iets tegenover dan zal de onvrede van toeristen minder zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het afschaffen van het dual pricing systeem of het makkelijker maken van het verlengen van een visum.
en moet je dan daar, rond de 100 euro voor betalen. Om iets “gemakkelijker” te maken .
Het is toch voor het milieu ?
Nou ja de verhoging zal er toch wel komen, dan kunnen ze het beter wat camoufleren/goedmaken door andere dingen makkelijker/goedkoper te maken want dan wordt het makkelijker geaccepteerd door mensen.
Is dit al zeker dat dit wordt ingevoerd per 1 januari 2011? Ik kan nergens iets vinden elders.
De Thaise regering heeft in oktober besloten de vliegtax per 2012 in te voeren. Andere media zijn vaak wat langzamer als het om dit soort zaken gaat.
Als de toeristen massaal wegblijven, dan draaien ze wel bij lijkt me zo. Wordt het nog rustiger in Thailand?
Het is alleen de vraag of de toeristen weg zullen blijven?
Wij gaan 1 maal per jaar met veel plezier naar Thailand op vakantie. We vliegen vanaf Amsterdam met EVA. Wanneer we 15% tax erbij moeten gaan leggen dan denken we er wel over na of we gaan, hoe fijn het ook is in Thailand. Ik heb het idee dat er wel meer mensen o zullen/gaan denken.
groet,
Ton
Denk wel dat het aantrekkelijker wordt om andere landen in ZO Azie te bezoeken.
dan maar via vientiane vliegen in de toekomst,daar zijn ze bezig een grote internationaal vliegveld te bouwen,ik hoop dat ze nu extra snel opschieten
Volgens mij is het alleen een voorstel om per een bepaalde datum een vlieg-tax in te voeren. Er is ook binnen Thailand veel protest tegen.
En zelfs als het niet alleen voorstel is maar een “wet” dan is het nog de vraag of het echt gebeurt.
Voor toeristen zal het weinig uitmaken, en het toerisme maakt ook weinig uit voor het BNP van Thailand.
Waar het wel wat voor uitmaakt zijn de vlieg-diensten die BKK als hub gebruiken naar een andere bestemming. Die zouden wel eens voor Maccau kunnen kiezen, die juist zijn tariefen verlaagt om meer vlieg-bewegingen te trekken.
Overigens als alle vliegvelden deze tax invoeren dan maakt het ook allemaal niet uit, dan is er geen keuze meer (geld vooral voor binnen Europa)
Chang Noi
@Chang Noi
“Overigens als alle vliegvelden deze tax invoeren dan maakt het ook allemaal niet uit, dan is er geen keuze meer (geld vooral voor binnen Europa)”
Ik ben bang dat dit gaat gebeuren in Europa.
En voor Bangkok ben ik al een alternatief aan het zoeken, mocht het zo ver komen.
Dual pricing, extra kosten voor het pinnen en nu mogelijk die vliegtax. Ze steken hun liefde voor ons niet onder stoelen of banken.
Heeft waarschijnlijk met je Cookie instellingen te maken: Zie hier: http://www.google.nl/support/websearch/bin/answer.py?hl=nl&answer=35851
Dat wordt ingewikkeld met die cookies,Peter. Kunnen jullie dat venster niet zo veranderen, dat het permanent uit te schaklen is, zoals met alle andere vensters van andere websites wel mogelijk is. Ik vind het nogal opdringerig om de lezers van jullie blog steeds die nieuwsbrief aan te bevelen. Ik vind jullie blog heel lezenswaardig en interessant, maar dat ‘popping-up’ is heel storend.
Ik lees hier dat verschillende reizigers opperen om dan maar via een andere (niet Thaise) luchthaven te vliegen met Thailand als bestemming 1 belangrijk aspect wordt dan wel vergeten.
Wanneer je via een Thaise-luchthaven binnen komt krijg je automatisch een tourist-visa voor maximaal 30 dagen kom je over een landsgrens binnen krijg je een zelfde tourist-visa voor maximaal 15 dagen dus dat wordt dan wel een hele korte vakantie in Thailand.
Ik vraag me af als je alle kosten in ogenschouw neemt die je bij een reis en verblijf in Thailand kwijt bent of mensen dan voor die EU 100,– weg blijven, ik denk zelf van niet.
Als je die honderd euro niet kan missen kan je volgens mij eigenlijk niet naar Thailand en dat weet de Thaise overheid ook. Daar komt bij dat het verblijf een stuk goedkoper is als je dat zou vergelijken met noem maar eens een land als Spanje bijvoorbeeld. Het geldt net als met veel andere dingen in het leven, het is maar wat je er voor over hebt maar ik denk zelf dat het tourisme er misschien in het begin er iets onder te leiden zal hebben maar dat mensen er snel aan gewent zullen zijn tenslotte word alles duurder en blijft men desondanks toch alles kopen en meer dat heeft de geschiedenis wel bewezen.
Ik denk dat heel veel mensen zullen uitwijken naar Vietnam, Laos en Cambodja, deze landen zijn qua toerisme in opkomst.
En ik moet zeggen, waarom niet daarheen?
Thailand is geen heilig land. Het heeft alleen een naam. En die houden ze niet hoog.
De mensen die ik gesproken heb en er geweest zijn, vonden Thailand toch leuker. Ik denk dat het nog wel wat jaren zal duren voordat de omliggende landen hetzelfde kunnen bieden als Thailand.
Wel ben ik het er mee eens dat wanneer ze zo door blijven gaan (vliegtax, sociale en politieke onrust) er wel eens donkere wolken kunnen langsdrijven in toeristisch Thailand.
Ik ben er geweest Vietnam en Cambodja mooie landen maar het is geen Thailand daarom
kies ik en velen voor Thailand ipv Vietnam en Cambodja
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je zoekt in een vakantie(land).
Omliggende landen bieden waarschijnlijk ook veel natuur/cultuur.
Velen reizen met minimaal 2 personen. Een vakantie in Thailand zou dan zomaar € 200 hoger uitvallen dan in omringende landen.
Mij dunkt om hier zeker nog een nachtje over te slapen.
Invoering van de vliegtax zal heus niet alle toeristen afschrikken, maar misschien wel de 10 of 20 procent die met kinderen reist. 10 procent minder toeristen op een totaal van 15 miljoen, houdt in dat Thailand 1,5 miljoen gasten mist. Dat is een domper op de feestvreugde, kan ik je zeggen, met alle gevolgen voor de gehele toeristische sector in het land van dien. De glimlach kan dan wel eens een grimlach worden.
Hoezo alleen betrekking op tickets UIT Thailand. Het gaat hier om een belasting op tickets, die vermoedelijk, met als de airporttax straks in de prijs zit. De airlines moeten die met de Thaise overheid verreken.
Als het alleen zou gaan om UIT Thailand, zou de IATA toch niet bevreesd zijn voor het toerisme NAAR Thailand?
Nou kalmpjes aan ik weet niet waar jij je informatie (spookworstverhalen) vandaan haalt maar je informatie klopt zeker niet. Inderdaad zoals volgens de reactie van Hans Bos dit zal een algemene belastingheffing zijn net zo als in 2009 in Nederland.
@ Kalmpjes aan. Ik heb al een paar keer gevraagd om niet steeds je naam te veranderen, waaronder je reageert. Dat is vervelend en verwarrend voor andere lezers. Daarnaast is het tegen de regels van Thailandblog. Dit is de laatste keer dat ik het vraag.
Maar ja, al met al, zijn het toch weer extra kosten, als je alleen reist valt het nog wel mee, maar voor een gezin met kinderen zijn het toch weer gauw 300,-/400,- euro.
Heeft iemand al ergens een bron gevonden van de voorgestelde 15% verhoging? Zoeken op vliegtax thailand levert deze post en mensen die verwijzen naar de post op, en diverse variaties op airport tax/fee/taxes/departure thailand leveren niks zinnigs op behalve de vertrekbelasting zoals die hierboven ook al genoemd wordt.
Verschillende lezers willen graag weten waar die voorgestelde vlegtax vandaan komt. Lees eens het artikel in de Bangkok Post, hier volgt de link:
http://www.bangkokpost.com/business/aviation/213240/iata-green-tax-could-hurt-travel
Men vindt zich hier zo fantastisch met 14 miljoen bezoekers per jaar, kijk eens naar Maleisie, 50 miljoen inwoners met meer dan 20 miljoen toeristen.
Men heeft hier gewoon geen visie hoe men de zaken werkelijk goed dient aan te pakken. Er zal nog heel veel water door de Chao Praya rivier moeten stromen voordat er iets verandert.
die vliegtax komt er wel degelijk,heb laatst een gesprek met een zeer belangrijke persoon uit jomtien gehad die bevriend bleek te zijn met een afgezant van de regering.
Maar maakt u zich geen zorgen,de wisselkoersen blijven gunstig.