Vliegmijlen sparen, een farce
Alle luchtvaartmaatschappijen willen op de een of andere manier klanten aan zich binden. Vliegmijlen sparen voor een upgrade of zelfs voor een gratis vlucht. Simpel een formuliertje invullen en je staat geregistreerd als ‘frequent flyer’ en het mijlen sparen kan beginnen.
Helaas zijn de verdiende mijlen niet onbeperkt geldig en daarbij komt het regelmatig voor dat je voor goedkopere vluchten de opgespaarde mijlen niet kunt benutten. Leuk bedacht: gespaarde mijlen foetsie. Punten ‘verdienen’? Je betaalt ze gewoon zelf, want gratis vluchten bestaan niet.
Last minute
Velen denken dat een zogenaamde ‘last minute’ booking een koopje is. Niets is minder waar, want vroeg boeken, om niet te zeggen heel vroeg boeken, is in de meeste gevallen het aller voordeligst. Je kent de verhalen ongetwijfeld: voor dezelfde vlucht en dezelfde stoel bestaan verschillende tarieven. Aardig te vernemen dat je buurman toch honderd euro meer heeft betaald. Omgekeerd kun je wel knarsetanden.
EVA: een sigaar uit eigen doos
Verzamelde mijlen kun je zelden of nooit inwisselen op bepaalde vluchten met een voordelig tarief. Zo vernam ik van EVA dat je voor boekingen in de klasse H, U en R (en dat is het overgrote deel) geen mijlen ontvangt en de reeds gespaarde mijlen evenmin voor genoemde klassen kunt aanwenden. Dat is alleen mogelijk voor vluchten in de overige, dus duurdere klassen. Zo lust ik er nog wel een paar. Boerenbedrog is wellicht iets teveel gezegd maar het riekt er wel naar. Betitel het maar als ‘een sigaar uit eigen doos.’ Vraag me in alle ernst af hoeveel reizigers eigenlijk de verschillen weten tussen die verschillende ‘booking classes’.
De klant is mondig
Veel ondernemingen, en niet alleen binnen de luchtvaart, slaken nietszeggende kreten zoals de klant staat centraal, de klant is koning, de klant is ons kapitaal en ga maar door. De werkelijkheid is dikwijls anders. De klant anno 2013 kun je niet meer zoet houden met puntjes sparen die ze uiteindelijk zelf hebben betaald. Hoog tijd dat ook EVA dat gaat inzien.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand tips23 december 2024Mae Hong Son
- Steden27 november 2024Pak Khlong, de bloemen- en groentemarkt van Bangkok
- Thailand tips10 november 2024Thaton – Chiangrai; geen gemakkelijke keuze
- Thailand tips1 november 2024Bang Krachao, de groene long van Bangkok
Ik verzamel m’n vliegmijlen bij Singapore Airlines – en bij alle andere in de Star Alliance verenigde maatschappijen (en dat zijn er heel veel) over de gehele wereld; een behoorlijk verschil t.o.v., bij voorbeeld, het EVA-programma waarbinnen je alleen bij die ene maatschappij mijlen kan verdienen en inwisselen. Singapore Airlines heeft een glashelder frequent flyer programma – zo zie je bijvoorbeeld bij het boeken van tickets al direct bij de keuze tussen de verschillende tarieven hoe het met de te verdienen mijlen zit, en of een economy ticket tot businessclass kan worden opgewaard vanuit je potje met mijlen. Inderdaad, bij speciale aanbiedingen van extra lage tarieven krijg je soms maar 10 of 20% van de af te leggen mijlen toegewezen, maar dat weet je dus bij de keuze voor het tarief. Overigens zijn ‘gratis’ tickets nooit echt gratis: je moet altijd de belastingen en heffingen betalen, dus een ‘gratis’ retourtje Bangkok kost je vaak toch meer dan 300 euro.
Het grootste voordeel van het systeem is, wat mij betreft, de toekenning van de zgn. Gold Card wanneer je voldoende vliegt, want daarmee kun je met je economy-ticket van één van de Star Alliance ledenbij de business-balie inchecken, heb je 10 kg extra bagage vrij en mag je gebruik maken van de businesslounges op de vliegvelden. Vooral dat laatste is heerlijk, zeker bij een overstap met een flinke wachttijd.
Nou beste Joseph Jongen, dan zou ik mij maar eens goed bij Emirates informeren, want daar is het geen farce! Men krijgt zijn eigen frequent flyer nummer inderdaad en men kan zien hoeveel miles je vlucht waard is. In dit geval Europa – Bangkok 6000 miles. Zo kan men inderdaad sparen en is ook heel goed vermeld in een persoonlijk overzicht. Deze miles blijven ook behouden. Het enige wat je kan verliezen ( maar dit staat ook heel duidelijk aangegeven ) is als je niet vaak genoeg vliegt in een jaar is je silvercard of goldcard, maar je mijlen behoud je. Via het internet kan jij online met die mijlen producten kopen, of hotel boekingen doen of upgrades boeken voor je vlucht . Men kan van te voren duidelijk zien hoeveel miles deze upgrade je gaan kosten. Met alle respect, Emirates behoort niet tot deze farce en de reden die ik daarvoor geef is dat men alles duidelijk voor de boeking kan zien wat men voor zijn gespaarde miles krijgt of kan doen!
Ik vlieg regelmatig met Emirates en ging als Sivermember in Dubai naar de lounche bij gate 112, maar bij mijn laatste vlucht van 20 okt naar BKK werd ik onvrijwillig verrast.
Ik moest 20 uur wachten en men gaf mij GEEN hotel gratis, de lounche wordt gerenoveerd, ik werd naar de firstclass gestuurd werd daar vriendelijk geweigerd en werd verteld dat ik naar de Marhabba lounch moest gaan, door verschillende EM werknemers naar links en naar rechts gestuurd en naar boven resp. beneden en bij de lounch vertelde men er is geen plaats meer en als er een vrij komt kost het 65 $ voor 4 uur en ik kon in het airport hotel slapen voor 70 $ per uur. Fijne sevice!!!! Het is ook mogelijk in Dubai zelf voor 65 € een hotel te vinden, maar dan moet je eerst een Visa aanvragen dan met een taxi een uur reizen en ook weer terug, dat kost ook het nodige.
Beste Mario, inderdaad een lange wachttijd,maar de volgende keer lekker Dubai ingaan! Met het visa zit u helemaal verkeerd, u kunt er 30 dagen verblijven zonder visum.
Joseph; als je de voorwaarden op de site van EVA leest weet je precies waar je aan toe bent. Bij alle vliegtuigmaatschappijen zijn de miles maar beperkt geldig en ook alle maatschappijen hebben voorwaarden die niet veel van EVA zullen verschillen.
Het onderste uit de kan willen hebben en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is een betere verwoording dan ‘boerenbedrog’ (alles is duidelijk omschreven als je Engels kunt lezen).
Ik vlieg zelf al jaren met EVA naar volle tevredenheid en heb regelmatig een upgrading naar de businessclass (ik vlieg altijd Eliteclass).
Een ander bijkomend voordeel van regelmatig vliegen is dat ik al verschillende keren een ‘gratis’ upgrade naar de busuness heb gekregen (zonder in een kostuum in de rij om in te checken te staan want de gratis upgrade is van te voren al bepaald) omdat ik een Frequent Flyer ben, goede service van de EVA!
Deze klant anno 2013 is een tevreden EVA reiziger.
Beste Fred CNX, Engels lezen? Wie kan dat tegenwoordig niet? Het onderste uit de kan willen hebben en voor een dubbeltje op de eerste rang? Waar kan ik boeken? Heb je in het artikel ergens gelezen dat ik een ontevreden reiziger ben? Wel ontevreden ben ik over het schimmige spel betreffende mijlen sparen en daar ging het over. En dat betreft niet alleen EVA. Moet je als klant een eindeloos epistel lezen omtrent de voorwaarden? Daarbij komt dat in mijn beleving het heel normaal is dat je op de Nederlandse markt in de taal van de klant communiceert. Denk dat ik een heel normale ‘frequent flyer’ ben, maar wel een kritische die niet elke prijs klakkeloos accepteert en daar sta ik beslist niet alleen in.
Beste Joseph,
EVA Air heeft boekjes met alle informatie m.b.t. het sparen en inwisselen van Frequent Flyer punten en alle voorwaarden die eraan verbonden zijn. Je zou er eentje kunnen opvragen bij ze, aangezien de vlucht van AMS naar BKK toch zo’n 11 uur duurt, heb je volgende keer voldoende tijd om het op je gemak even door te lezen.
Je bent op het moment dat je Frequent Flyer geworden bent, ook akkoord gegaan met alle voorwaarden die hieraan verbonden zijn. Dat jij deze voorwaarden klaarblijkelijk niet (goed) gelezen hebt, daar kan EVA Air natuurlijk niks aan doen.
Met ‘voor een dubbeltje op de eerste rang’ doel ik op de goedkopere tickets bij bv. vroegboeking, daar krijg je dan ook weer mindel miles voor en dat staat weer in de voorwaarden.Tjamuk en Krung Thep hebben het prima verwoord.
Ik heb in je artikel niet gelezen dat je een ontevreden klant bent maar dat heb ik ook geenszins beweerd, ik heb alleen inhoudelijk op je artikel gereageerd an dat is toch ook de bedoeling van de Thailandblog (staat in de voorwaarden om te reageren;-)).
Ik wens je wel een fijne vlucht en geweldige tijd in Thailand, Hua Hin naar ik begrepen heb, toe.
Heb vandaag op het nieuws gezien dat vele nederlanders slecht of niet kunnen plaatsnemen in economy.(te lange benen)Dan is de ELITEclasse een goede oplossing,echter voor een belg met een stevig buikje is dit hopeloos.
kan met moeite het tafeltje neerklappen en zit niet makkelijk voor het eten.
Niet alleen EVA hoor. Jaren geleden duizenden mijlen gespaard met de Luftwaffe (sorry Lufthansa) maar steeds als ik wilde boeken was er geen plaats meer beschikbaar. Heb al mijn frequent flyer cards in de recycling bak gedaan. KLM, China Eastern, JAT (former Yugoslavia) JAT staat voor Joke About Time. 😉
Lufthansa en o.a. Thai zijn lid van de eerdergenoemde Star Alliance. Als je mijlen wilt inwisselen voor economy vluchten stuit je op verschillende ’tarieven’ en dan zie je inderdaad dat je voor het tarief dat je de minste mijlen kost maar een heel beperkt aantal stoelen beschikbaar is, en die plaatsen zijn meestal al heel lang van tevoren vergeven………….. Bij SA kom je dan meestal op een wachtlijst terecht maar daar heb je niet zoveel aan als je een reis wilt plannen, vind ik.
Op zich leuk, die mijlen, ik spaar ze dan ook, maar zoals gezegd: het grootste voordeel vind ik die Gold Card.
Morgen maar weer eens wat mijlen verzamelen: via S’pore naar Bangkok – op naar de warmte!
Dat Star Alliance zegt mij helemaal niks beste Cornelis. Ben een paar keer van Bangkok naar Singapore/Bali gevlogen met Singapore Airlines, was top. 2 weken geleden voor de eerste keer met Air China gevlogen ( ook lid van Star Alliance ). Wat een wereld van verschil!!! Op de helft van de vlucht geen bier meer, wijn misschien? Ook nee….Vlucht prima, service tijdens de vlucht: waardeloos! Nee, volgende keer weer lekker met Emirates.
Ik vlioog altijd vrij veel voor mijn werk. En heb sinds1992 een gold card bij KLM en later KLM-Air france. Heb eigelijk geen klachten. Tergern woordig vlieg ik twee a drie keer naar Nederland met KLM business. Milen vervallen niet en kunnen verdiend worden op alle Sky team maatschappijen. Miles blijven geldig levenslang en level miles die overzijn aan het einde van het jaar , gaan naar het volgende jaar.
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wat veel Nederlandres willen kan niet.
Volgens mij klopt dat niet, ik heb al jaren zo’n KLM kaart maar je award miles vervallen na een jaar volgens mij, je level miles blijven geldig.
Het hele eieren nuttigen is in de commercieele sector, inclusief dus de vloegmachineuitbaters, winstmaximalisatie.
Dat ze U daarvoor in een stoel wensen te persen waar een kind nog niet een kont in kan keren, U voer aanbieden dat op geen enkele wijze aan echte kwaliteitseisen voldoet, U meestentijds behandelen als dingen in plaats als mensen, U op alle mogelijke manieren geld uit de zak willen kloppen zoals bijvoorbeeld met een toeslag voor een koffer die net iets te zwaar is, een mate van reinheid bij aanvang en tijdens de reis aanbieden waar je al ziek van wordt als je aan ruikt, de prijsvarianten geheel afhankelijk maakt van de vakantieperiode dus U zoveel mogelijk geld uit de zak kunnen persen als de gek betaalt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts, zijn allemaal uitingen van commercieel denken die het daglicht niet kunnen velen.
De eerste de beste vliegtuigmaatschappij die mij eerlijk en open vertelt wat een ticket kost, zonder allerlei prijsvariaties toe te passen die de werkelijkheid verbloemen, dat wordt mijn reis”genoot”
Tot die tijd verzaak ik, dan maar niet naar Nederland, “op verlof” zoals dat vroeger genoed werd.
Al die conglomeraten van vliegboeren, met allerlei klinkende namen, zijn er alleen maar om de prijs zover mogelijk op te drijven.
Dus stem ik met mijn…………ehh………..ik ga gewoon niet vliegen
Hallo, ja ik kan dit verhaal ook bevestigen, heb al vier verschillende frequent flyer cards waaronder van Evaair. Bun heb ik alleen meegemaakt na de bezetting door de gelen van Suvarnabhumi, dat ik voorrang kreeg bij de handmatige in-check toen in Bangkok, boven die geen freq. flyer waren. Voor de rest is het inderdaad humbug. Eb al die anderen ook.
Wat betreft het meer betalen voor een stoel dan jouw buurman, ligt toch wel aan het feit of je doorzoekt. Wissel eens een dag om, naar voren of naar achteren. Ik boekte een twee weken geleden mijn vlucht met Aeroflot met een tussenstop in Moscow en dan door naar Spanje Barcelona. Amsterdam kan ook. Je hebt zelfs als je goed uitkijkt de mogelijklheid voor mininieme wachttijden (2 en een half uur of minder). Maar de grootste grap was de volgende. Mijn planning wasvan 16 december tot 17 maart, prijs 864 Euro.
Toen keek ik voor vertrek op 17 december en terug 16 maart en kwam op 774 Euro.
Uiteindelijk werd door Aeroflot in Dollars afgerekend maar dat wist ik. Bankprovisie 13 Euro. Boeken via een Europese Internet Booker geeft het voordeel van direct een Euro-prijs, maar dan betaal je vaak 25 Euro service en ben je eventueel duurder uit door de verzekeringen enz. die je min of meer opgedrongen worden.
Wat klink je negatief, Hans. Natuurlijk moet er geld verdiend worden, die vliegtuigen laat men niet als een uit de hand gelopen hobby over de wereld vliegen. Keuzes m.b.t. stoel, service en dergelijke maak je zelf en natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan. Of het je dat waard is, is een afweging die je zelf maakt, daar valt die vliegmaatschappijen m.i.niks over te verwijten. V.w.b. duidelijkheid: ik zie bij veel maatschappijen – in ieder geval op hun eigen websites – toch gewoon duidelijke, ‘all-in’ prijzen.
Als regelmatige reiziger bij de KLM ,met gebruik van hun flying blue proramma,heb ik vorig jaar bij een totaal aantal van 80.000 gespaarde award miles deze in kunnen wisselen voor een retourticket Amsterdam-Bangkok mett ik dacht alleen bijbetaling van luchtvaart belasting.
Ticket voor 80.000 miles moet je wel net geluk hebben volgens mij. Ik zit er ook wel eens naar te kijken maar dat zijn alleen maar bepaalde data, in sommige gevallen moet je zelfs 240.000 miles hebben. Ik heb de pech dat mijn reisdata niet al te flexibel zijn dus bij mij komt het meestal niet uit 🙂
Bij Thai Airways is het dezelfde farce. Alleen indien men in economy vanaf klasse Q boekt, krijgt men de miles gecrediteerd.
Bij Ethihad daarentegen, krijgt men voor alle vluchten miles.
Niet helemaal mee eens. Ik ben KLM platina, met 680.000 airmiles op mijn account. Ik geef af en toe een tickek weg, economy, voor dochters wat 80.000 miles kost en 150 euro voor een aantal verzonnen kosten. Toch een goede zaak. En als je voldoende miles vlieg, een zilver, goud of platina status hebt, dan kan je altijd de busness class launch gebruiken , een extra koffer. Het is het sparen van miles echt wel waard. Omdat ik nu al platina voor volgend jaar bij KLM heb ben ik begonnen met Thai Orchid. Volgende week een paar dagen busness class naar Yokohama en ik heb ook zo daar gold status.
Verhaal klopt helemaal. Bij navraag bleek dat je bij China Airlines voor een upgrading minimaal 40 duizend miles nodig hebt Voordat je daaraan toe bent zijn ze vervallen.
Groet.TT.
PS
Ik Lees Thaiblog elke dag.
Het heet ook niet voor niets een ‘frequent-flyer’ programma. Als je inderdaad frequent vliegt zit je snel aan die 40.000 miles.
als je 1 a 2 retour vluchten per jaar maakt dan kom je bij oa CI us nooit aan de upgrades. Je zou kunnen redeneren dat je dan geen frequent flyer bent, of je al jaren een trouwe klant bent is schijnbaar niet interresant voor deze luchtvaartmaatschappijen: liever iemand die 20 keer in 1 jaar vliegt en daarna 19 jaar niet dan iemand die 2 keer per jaar jaar in jaar uit vliegt met ze?) Als je 1-2 retour vluchten AMS-BKK maakt per jaar kun je beter meteen je punten inzetten voor een paar tientjes korting bij de volgende boeking van een ticket.
Ja maar alleen als je weinig en goedkoop vlieg. Dan bouw je niet veel op en duurt het jaren. Twee jaar niet vliegen met die maatschappij en je bent het kwijt, eigen schuld.
Ja, wat willen jullie nou. De vliegtarieven worden al zo laag mogelijk gehouden omdat de concurrentie zo groot is. En dan nog zoveel punten erbij dat je eens in de 2, 3 jaar gratis kunt vliegen?
Wij gaan tegenwoordig eens in de twee jaar naar Thailand, met CI. Soms vervallen de mijlen en soms niet. Vorige keer hadden we per pesoon zo’n EUR 60 korting met onze mijlen. Dit jaar net niet (want bij het boeken moet de korting voor beide personen van hetzelfde mijlen-account komen).
Toen we nog met THAI vlogen kregen we (ca.) eens per drie vluchten een gratis upgrade. Verder konden we genoeg mijklen sparen om onze binnenlandse vluchten mee te betalen. Misschien is dat alemaal nog mogelijk, maar CI is toch wel goedkoper dan TG.
Ik vlieg al tientallen jaren met heel veel plezier van mijn frequent flyer kaarten van EVA-air en China Airlines. Ik heb veel gratis upgrades genoten, wat vliegen tot een feest maakt. Je kunt altijd snel inchecken, in de VIP-lounge wachten met een hapje en een drankje. Je koffer komt als eerste van de band als je die hebt en je mag veel meer bagage meesjouwen als je daar behoefte aan hebt. Wat wil je nog meer? Vluchtdatums wijzigen is ook geen probleem als je een kaart hebt. Ook zitplaatsen tijdig reserveren is een service.
Alle voorwaarde staan helder op de sites, maar sommige mensen hebben kennelijk meer tijd om te klagen dan om die voorwaarden te lezen. Nou ja, hoe minder frequent flyers hoe beter.
Ik ben blij dat dit onderwerp nu eens ter discussie gesteld wordt! Vlieg al veel jaren met EVA Air, en heb alleen maar ervaren dat je steeds minder miles krijgt voor de zelfde vlucht, en de gespaarde miles steeds sneller vervallen. Ook al wordt er duidelijk vemeld dat je bij de goedkope (vaak promotie aanbiedingen) geen miles krijgt vind ik absurd, en maakt het hele miles programma inderdaad een sigaar uit eigen doos.
Als je gewoon de prijs van de goedkope ticket zonder miles en de duurdere ticket met miles vergelijkt, blijkt dus dat je je gewenste “upgrade” met inwisseling van gespaarde miles. gewoon zelf betaalt.
Je ervaringen hier delen, en dan uitgemaakt worden voor klager, vind ik zeer ongepast. En dan zeg ik het nog netjes!
Wetende dat een “kale nonstop ticket”bij China-Air 709,- kost/er 359,- aan belastingen vanaf gaan(naar Bangkok/retourvlucht 11uur onderweg!!!);wie durft er dan nog over spaarmiles te “chatten”? Het lage tarief wordt grotendeels gecompenseerd door de cargo waar nog iets op verdiend wordt. Eva-Air is sinds de nieuwe vliegtijden helemaal uit de gratie(klm tijden,tien uur s”avonds) in Bangkok aangekomen is je dag al bijna voorbij! Dag Air-Miles;maar ik maak nog altijd zelf uit of ik zegeltjes spaar/bij Eva of Appie! Laat je niet gek maken door Miles.
Het is niet alleen EVA, maar ik denk alle luchtvaartmaatschappijen. Heb je eindelijke een voldoende aantal gespaard. Kan je net niet in die periode ben je weer ze kwijt. Ook is het vaak niet duideliojk bij welke maatschappij je ze kan besteden.
Wij gaan volgende week met c.i naar Thailand en hebben Miles in kunnen leveren voor zestig euro korting per ticket
Wat moet men als cliént van EVAAIR uitkijken dat je niet teveel betaald.
Ik ga 12 januari naar BKK (elite class)
Wil terugkomen 01/03 kosten ticket €.1007.
Wil ik 02/03 terugkomen is het €.350 meer.
En wat ik nooit heb begrepen waarom al die classes M.R.V enz..
En daar heb men niets meer voor.
Business class 1700 euro
Bij vertrek 06/11 uit BKK Meeste stoelen leeg.
Ik vind daar moet wat aan gedaan worden,
Een lagere prijs maakt het rendabel, of lminder airmiles i.p.v. 35000 laagseizoen
en 45000 hoog seizoen.En er zijn veel hoog seizoene bij EVA.
Ik heb nog 33000 miles voor china airlines.
En mijn vriendin 20000 miles en gaan boeken voor april.
Kan iemand ons uitleggen hoe we deze miles
kunnen inzetten voor korting op boeking.
En hoeveel korting kan dit ongeveer opleveren.
Bij CI kun je die punten bij online boeken inzetten (zo tegen het einde van de procedure), ongeveer 55-60 euro per persoon. Via offline boeken zal het ook wel kunnen maar dan zou ik met CI bellen.
Ik vlieg al zestien jaar met China Airlines. Inmiddels al drie gratis vluchten gehad en tientallen upgrades. Gevraagd en ongevraagd. Altijd een economyticket gekocht en in meer dan 60 % van de vluchten businessclass gevlogen. Niet alleen zelf, maar soms ook met reisgenoten. Een keer zelfs een dubbele upgrade naar de First class gehad. “Sorry Sir, we have to upgrade you to First Class.” ” Oh, do you have more bad news.” En ik heb geen flauw idee in welke categorie ik vlieg. A t/m Z zal me worst wezen. Ik krijg waar voor mijn geld en veel meer dan dat.
Ik weet ook niet waar ik dat aan te danken heb. Ik heb ook twe keer een Goldcard gekregen terwijl ik niet de vereiste aantal mijlen had. Uitnodiging voor een exclusief diner met o.a. de president directeur. Een dagje golfen in Alphen aan den Rijn. En ik heb niet eens blauwe ogen. Maar goed, laat maar komen.
Vlieg al jaren met EVA, de extra evergreen (nu nieuwe naam) of China Air, soms enkele keren per jaar. Dus inderdaad de net iets duurdere klasse dan toeristenklasse.
In al die jaren regelmatig gratis upgrade naar business en een keer naar eerste klas (China)
Alleenvliegend bij EVA zelfs al een keer zonder de benodigde punten een gratis upgrade (in een deels leeg vliegtuig) gehad, alleen op vertoon van de kaart.
Boek meestal ver van te voren de goedkoopste ticket.
Stoelreservering zonder miles, nooit een probleem.
Ook voot Thai airways werd mij in Bangkok op de luchthaven gezegd dat er geen mails gegeven worden voor heel wat (lees goedkopere vluchten). Hetzelfde bij Etihad, ik heb daar een aantal jaren met veel plezier gevlogen. Met je silvercard liepen de mails erg snel op en in Abuh Dhabi mocht je dan gebruik maken van de bussiness room, fantastisch! Sinds vorig jaar gedaan met de bussiness lounge er was een andere voor de zilvercard gebruikers. Deze heb ik nooit gevonden. En tot overmaat van ramp moest ik vaststellen dat benodidgde mails voor een gratis vlucht praktisch verdubbeld werden en de geldigheidsduur verkort naar de helft. Dus bybye Etihad.
Ik lees dit allemaal met intresse, ben recent Thailand liefhebber geworden ( naar men pensioen toe) Ik vlieg nu voor men derde maal op een goed jaar, telkens met Thai air, omdat ik er tevreden over ben. Nu is mij nergens iets gezegd of gevraagd over eender welke kaart of opsparen van mijlen of weet ik veel, kan dit dan bij Thai-air ? Wat moet ik daar voor doen? En zoals het gezegd is van die booking classe’s ken ik niks , ja buss; of eco. ?
Bij alle (?) maatschappijen heet dit het Frequent Flyer programma. Daarbinnen hebben ze dan weer bepaalde klasses (bijvoorbeeld: goud, silver, bron, elite, …). Ook Thai air, op hun website zie je rechtsboven “frequent flyer” staan. Klik je daarop dan kom je hier terecht:
http://www.thaiairways.com/frequent-flyer/en/about-royal-orchid-plus.htm
Binnen klasses zoals economy en business heb je weer een soort sub klasse, aangegeven met een letter (A-Z). Zo kun je binnen economy de klasses P,Q, R, …, Z hebben. Deze klasses hebben dan net wat andere voorwaardes omtrent bijvoorbeeld annuleren, wijzigen van de reis , het spijlen van miles enzovoort. Of ze zijn gewoon hetzelfde. Bepaalde klasses zijn goedkoper dan anderen.
Nog een laatste tip: als je een pasje aanvraagt kijken (bel) dan ook over de mogelijkheid om je laatste paar reizen mee te laten tellen. Dan heb je meteen die miles punten in je pocket. 🙂
Ik vlieg al jaren naar Thailand.Meestal met CI en dus rechtsstreeks. Boek altijd via een reisbureau,zij zoeken de goedkoopste vlucht uit. Ik weet dat ik dan iets meer betaal.Heb altijs een economy ticket en kan altijd een stoel vinden aan het gangpad. Ik boek een schiphol taxi, en ben voor mijn hele reis dan ca. 1000 euro kwijt. Het eten kan wel eens beter, maar geen probleem als je om een extra borrel of biertje vraagt.Heb ooit en fequent flyer kaart gehad van EVA air, maar ik zit nooit lang op een vliegveld, en korting komt pas om de hoek kijken als alles bij elkaar komt, datum,prijs.Ik heb me er niet meer in verdiept.Ik vlieg mee , en hoop altijd op een happy landing, en vervolgens een fijne tijd met vriendin in Thailand. 7 december ga ik weer voor 3 maanden.Ik wens alle flyers een happy landing.
In sommige gevallen bieden die frequent flyer programma’s meer voordelen als alleen die miles. Ik heb bijvoorbeeld van KLM een frequent flyer card, met als toevoeging een KLM Petroleum Club Card. Daarmee kan je een hoop zaken zoals gratis in de lounge in Amsterdam, altijd de frequentflyer doorgang gebruiken, business class checkin in BKK etc waar je normaal gold of hoger voor zou moeten hebben.Volgens mij heeft KLM nog wat van die clubs maar weet ze niet uit mijn hoofd. Dat is wel makkelijk omdat ik ca 24 vluchten per jaar vanwege werk heb, maar die leveren niet genoeg miles op voor gold status. Met die toevoeging mag je dus alsnog het meeste doen. Je kan ook gold krijgen met 32 vluchten maar dat haal ik meestal net niet.
Thailand vlieg ik meestal CI of EVA vanwege het prijsverschil met KLM. 3x een vlucht met CI of EVA en van het prijsverschil kan je ook een extra ticket kopen, zo kijk ik er tegen aan 🙂 CI en EVA zijn meestal exact even duur dus dan kijk ik meestal alleen naar de tijden. Enkel zoals in het voorjaar wanneer KLM zelf extreem goedkoop is dan neem ik een KLM vlucht. Maar die miles zetten bij economy class niet echt aan dus daarvoor doe ik het niet. Het gaat mij meer om het gemak van zaken, dat je lekker in de lounge kan wachten op het vliegveld en snel door de checkin bent etc.
Overigens tellen de miles bij CI ook mee op je KLM frequent flyer pas, maar voor 80% volgens mij. EVA weet ik niet, dacht het niet. Maar dan nog, enkele vlucht AMS-BKK levert iets van 7000 award miles op dus +/- 14000 voor een retour, dat zet dus ook niet echt zoden aan de dijk voor een langere vlucht.
Dat de CI-miles meetellen op je KL frequent Flyer pas zal zijn omdat CI tegenwoordig lid is van het Skyteam, dezelfde alliantie als waar KL/AF lid van is. EVA is nog geen lid van een alliantie en BR-miles zullen dus niet meetellen.
Als ik voor werk naar Houston vlieg , met KLM, business class, dan heb ik iets van 58.000 miles (ben platina), nou dat zet zoden aan de dijk, te meer daar ik dit jaar al 5 keer gedaan heb (well ongeveer 10.000 euro voor de tickets, maar baas betaald). Zit nu op business in Yokohama, en heb Thai airlines skye punten, ben daar slechts zilver. Toch op Skye de laatste maanden twee gratis ticket naar Cheing Mai verdient :-). Ja als je op zijn allergoedkoopst gaat vliegen dan krijg je niet veel, logisch toch?