Wie in 2021 naar Thailand of elders vliegt is meer geld kwijt voor zijn ticket. Het kabinet gaat in dat jaar een vliegtax invoeren van zo’n 7 euro per ticket, zo melden bronnen aan RTL Nieuws. Daarnaast komt er ook een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen.
Het kabinet wil vliegreizen ontmoedigen omdat dit slecht is voor het milieu en zorgt voor de uitstoot van CO2. De maatregel moet de schatkist 200 miljoen euro per jaar opleveren.
Het is de Nederlandse regering niet gelukt om in Europees verband afspraken maken over een vliegtaks. De kans is dan ook groot dat Nederlanders reizigers in de grensgebieden zullen uitwijken naar Duitsland en België, wat ook gebeurde in 2008 bij de invoering van een vliegbelasting. Buitenlandse luchthavens, net over de grens merkten toen een forse toename van het aantal Nederlanders. De luchthaven Düsseldorf telde 62 procent meer Nederlanders. Brussels South Charleroi Airport verwerkte 74 procent meer Nederlandse passagiers en op Airport Weeze in Duitsland groeide het aantal Nederlanders zelfs met driehonderd procent. Na een jaar werd de taks weer afgeschaft vanwege de verslechterde concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaart.
Tegenstanders van vliegtax
De positieve effecten voor het milieu worden bestreden door de luchthavens en reisorganisaties die stellen dat als vliegen duurder wordt, reizigers vaker voor een autovakantie kiezen of naar een vliegveld net over de grens rijden. Al met al zou het milieu dan zwaarder worden belast. Ook wordt geargumenteerd dat het geld dat wordt binnengehaald via vliegtaks niet besteed wordt aan het milieu, maar ‘verdwijnt’ naar de algemene middelen. Een ander neveneffect is dat mogelijk luchtvaartmaatschappijen er voor zullen kiezen niet meer vanaf Nederlandse luchthavens te vliegen wat ten koste gaat van werkgelegenheid.
Onderzoeksbureau CE Delft analyseerde eerder al tien verschillende typen heffingen en concludeert dat in alle gevallen 95 procent van de reizigers blijft vliegen. Uit een ‘maatschappelijke kosten-batenanalyse’ van CE Delft zou blijken dat de vliegtaks nauwelijks bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Als de overheid een vliegtaks invoert, zou minder dan 5 procent van de reizigers kiezen voor een alternatief.
Onderzoeksinstituut SEO onderzocht de vliegtaks vijf jaar geleden ook al. Uit dit onderzoek blijkt dat de belasting meer kost dan ze oplevert. De onderzoekers becijferen dat zo’n vliegtaks de Nederlandse economie jaarlijks minstens 700 miljoen euro kost.
Bronnen: NU.nl, RTL nieuws, de Telegraaf.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Op de Klimaatconferentie Katowice 2018 van de Verenigde Naties over klimaatverandering, die gehouden wordt in Katowice (Polen) van 3 tot 14 december 2018, zijn 20.000 deelnemers uit 190 landen aanwezig. Waaronder politici, vertegenwoordigers van niet-gouvernementele organisaties, wetenschappers en bedrijfsleiders. Nederland is er ook met een zware delegatie.
En je kan het al raden, vrijwel iedereen kwam met het vliegtuig…… LOL Dus misschien moet de Nederlandse regering eerst zelf eens het goede voorbeeld geven. Wanneer zien we lachebekkie Rutte eens in de trein?
En de ironie is ook nog dat Polen met al haar steenkolencentrales een van de grootste vervuilers van Europa is. De regering van Polen heeft al laten weten daar niets aan te willen doen…. (tenzij Europa met miljarden over de brug komt natuurlijk). Zie: https://downtoearthmagazine.nl/waarom-polen-houdt-van-kolen/
De waalse minister van milieu van belgiestan nam zelfs een privé-jet !!!
Elke dag vindt ons kabinet weer iets anders om geld uit te slepen. Zou graag zien dat er meer aandacht wordt besteed aan degene die voor miljoenen pgb in hun zak steken en zo kan Ik nog wel doorgaan.
Merk nu al dat de boodschappen al veel duurder zijn geworden en dan is de btw nog niet verhoogd.
Acijns sigaretten enz. Worden duurder hebben er niet bij stil gestaan dat als we gaan stoppen met drinken en roken dat er geen acijns binnenkomt. Zelf vliegen die gasten op onze Belasting centen de wereld rond.
Hadden laatst een vergadering in buitenland moest extra betaald worden overstap was 1 1/2 uur volgens de vliegtuig maatschappij is 45 minuten genoeg en Ik Weet uit ervaring dat het lukt.
Als Ik jonger was ging Ik emigreren.
Om eerlijk te zijn, heb ik er geen bezwaar tegen, als het vliegen duurder wordt.
Het zou alleen prettig zijn, als dat geld aan iets als zonne-energie werd uitgegeven.
Per slot van rekening valt een oliebron een keer droog.
Maar het lijkt erop, dat dat geld weer in het enorme spaarvarken van de overheid verdwijnt.
Ik vraag me af, wat de overheid voor onheil verwacht, dat ze overal vandaan geld bij elkaar proberen te schrapen.
Zou er nou niemand van de overheid weten dat als het echt fout gaat, geld geen enkele waarde meer heeft.
Gewoon weer een ordinaire manier van de Nederlandse overheid om geld binnen te harken. Als het echt zou gaan om mensen te bewegen een alternatieve manier van reizen te laten kiezen, voer dan een vliegtax in van 100 – 200 euro op Europese vluchten. Binnen Europa is reizen per bus of trein goed te doen en met een hoge vliegtax zou je bus en trein echt in het zadel helpen.
Natuurlijk niet als je naar Azie, USA / Canada, Zuid-Amerika moet. Dus op die routes geen vliegtax.
Overigens kan ik geen regeringsleiders / vertegenwoordigers vinden die het goede voorbeeld geven. Een ritje per trein naar Katowice heb ik niemand zien doen. Allemaal per vliegtuig. Ook naar bijeenkomsten in Parijs of Brussel zie ik niemand de trein nemen. Alles per vliegtuig. Zielige vertoning.
Helemaal niet zeker dat andere landen hierin meegaan. Wellicht een extra reden om vanaf Dusseldorf te vliegen, of Belgie? Ondertussen even HEEL dik in de auto 200 liter drank inslaan, volle tank, 2/3 sloffen sigaretten….
Afhankelijk van waar je woont doe je dat in Luxemburg, is het helemaal bingo en bal.
Zat mensen met een uitkering die je tegen benzinekosten en wat inkopen tegenwoordig op en neer willen rijden met jouw auto….
Laten ze ten eerste maar beginnen met Lelystad dicht te gooien en die hele goedkope vliegtickets die nog goedkoper zijn dan treintickets te verhogen.
Dat doen ze niet want hun vrienden in de politiek moeten goedkoop 5a6 per jaar met vakantie kunnen
Ik ben van mening dat deze regering er dan niet meer zit.
Revolutie zal over Europa komen en misschien worden wij allemaal wel vluchteling in Thailand.
Als je in de omgeving van Amsterdam woont is een andere luchthaven niet echt een optie, tenzij je als grote groep samen reist. Voor mij zijn de kosten van mijn voordeur naar Schiphol Plaza nog net geen 3 euro. Vervoer naar een andere luchthaven kost een veelvoue hiervan en geeft ook nog veel reisongemak. Daarbij komt dat de meeste vluchten alleen vanaf Schiphol vertrekken en dat weet men in Den Haag donders goed. Het is gewoon weer een andere melkkoe. Ik ben benieuwd wat de volgende tax wordt. Btw op de vliegtuig maaltijden misschien?
Nederlanders zijn makke schapen. Bij de volgende verkiezingen laten ze zich weer beinvloeden door een geinponum die ze 1000 euro beloven of heel dapper ‘oprotten’ roept tegen vlagzwaaiende Turken.
Wel met zijn allen klagen maar niets doen om het te veranderen. Het is al meer geschreven, het is een laf volk. Een TV programma BzV kijken is belangrijker dan je verdiepen in de toekomst van je kinderen.
Eigenlijk is dit gewoon een belastingverhoging. Niets meer en minder.
Barry
niets met CO2 te maken zoals de autosticker voor bepaalde steden .
het heeft bij onderzoek uitgewezen dat het totaal in de stad niets uitmaakt
ook het rekening rijd voor een grote stad waar iedereen toch om 8 uur smorgens moet werken is weer een aanvulling van de staatskas.
zo gauw ik van mijn kanker behandeling af ben vertrek ik met het eerste beste vliegtuig met f zonder tax naar on mooie Thailand in de Isaan.
ik kan alle Nederlandse zenders ontvangen maar zal het politieke programma vermijden want ik heb geleerd als Rutte goedemorgen zegt heeft hij gelogen.
maar als ik in maart nog hier zijn weet ik al waar ik niet op stem