De kans bestaat dat vliegen naar Thailand duurder gaat worden door de herinvoering van de vliegtax. Het Nederlandse kabinet overweegt dit onzalige plan. Met name Groenlinks wil dat graag, mogelijk in ruil voor steun van de kabinetsplannen. De huidige regering heeft de oppositie nodig voor een meerderheid in de eerste kamer.

Reisorganisaties onder aanvoering van de ANVR zijn zeer verontrust over de plannen voor een mogelijke (her)invoering van de vliegbelasting. Een dergelijke belasting is zeer schadelijke voor het Nederlandse bedrijfsleven, kost duizenden banen en leidt tot hogere kosten voor hardwerkende Nederlanders die graag met het vliegtuig van hun vakantie willen genieten.

€ 1,2 á 1,3 miljard omzet daling

Reeds eerder is in de politiek de vliegbelasting ter sprake geweest. In 2008 werd na veel discussie een vliegtax in Nederland ingevoerd. Een op verzoek van ANVR en NBTC opgesteld rapport van SEO Economisch Onderzoek in 2009 naar de gevolgen van de tickettaks gaf aan dat een vliegbelasting van € 350 mln. per saldo zou leiden tot 5.000 tot 10.000 minder banen op en rond de Nederlandse luchthavens. De vliegbelasting leidde tot een omzetdaling van € 1,2 tot € 1,3 mld. Als gevolg hiervan schatte destijds SEO in dat de vliegbelasting voor een groot deel of zelfs geheel in de vorm van hogere uitgaven en minder belastingopbrengsten weer wegvloeit. De vliegbelasting werd kort daarna en slechts een jaar na invoering weer afgeschaft.

5.000 tot 30.000 verlies aan banen

De argumenten van toen zijn nu nog steeds geldig. Een recente update van het SEO onderzoek geeft aan dat een vliegbelasting, zoals opgenomen in enkele verkiezingsprogramma’s in 2012 (bij een beoogde opbrengst €300 – €500 mln), zou leiden tot een verlies van 5.000 tot 30.000 arbeidsplaatsen. Ook het CPB heeft in 2012 de effecten doorgerekend en kwam tot een verwachte passagiersdaling van 10 tot 20%.

Naast de grote effecten voor de werkgelegenheid leidt de vliegbelasting ook tot aantasting van het Nederlandse vestigingsklimaat.

De Nederlandse reisbranche heeft het op dit moment zwaar. Het faillissement van Oad leidt, ondanks deelovernames, tot een forse teruggang in werkgelegenheid. Een vliegtax zal de Nederlandse reisbranche blijvend nog verder onder druk zetten.

Tijdens een galabijeenkomst van Reismanagers in februari 2009 sprak Mark Rutte de woorden: ”Als de VVD in de regering komt, schaffen we de vliegbelasting af”. De ANVR houdt Rutte aan zijn woord en roept het kabinet en politieke partijen dringend op niet over te gaan tot invoering van een vliegbelasting.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

23 reacties op “Vliegen naar Thailand duurder door herinvoering vliegtax?”

  1. Cornelis zegt op

    In rekenvoorbeelden zie ik een bedrag van 10 euro voor een Europese vlucht en 20 euro voor een intercontinentale vlucht genoemd. Ik kan me niet voorstellen dat die bedragen leiden tot – zoals sommige economische glazen bol-kijkers voorspellen – 12,5 miljoen minder reizigers en een mogelijk verlies van 37.500 arbeidsplaatsen.

  2. Joy zegt op

    Mede Thailandgangers,

    Stel, dat de vliegtax, van laten we zeggen € 20,00 wordt ingevoerd, per saldo is dat dus ruim minder als Bht. 1000.
    Ik zeg: “Mai pen rai” of “Bo pen yang” voor de Isangangers 🙂

    Groet Joy

  3. Rob V. zegt op

    Die belasting valt opzich nog mee maar soms schelen priijze slechts enkele tientjes, en als je met een heel gezin vliegt kan het toch het verschil zijn tussen vertrekken vanuit Nederland, vlak over de grens of een ander reisdoel (dichterbij huis). Zo’n belasting is misschien het wel waard, mits 1) de opbrengsten worden gebruikt voor verbeteringen/innovatie die het milieu ten goede komen 2) In Europees verband want anders vluchten mensen over de grens (net als het de moeite loont om naar de buurlanden de rijden voor benzine, sigarretten etc. als je in de grens provincies woont).

  4. Franky R. zegt op

    Naar mijn mening kijkt GroenLinks wederom slechts naar de opbrengsten in plaats van de werkelijke kosten.

    Te vaak gaan politici ervan uit dat verkoopcijfers of bezitters [in geval van oldtimer-eigenaren] op peil blijven.

    Vervolgens reageert men ‘geschokt’ op tegenvallers en massaontslagen. Laat de dames en heren politici is eerlijk zijn en in eigen vlees snijden!

    Voor de meeste Thailandgangers zal het misschien niet veel uit maken, maar voor sommige kan het een ‘bekende druppel’ zijn.

    Vlieghaven Düsseldorf zegt alvast ‘Danke Schön’!!!

  5. H. Numan zegt op

    Cornelis, een hoop mensen zullen dan vanaf buitenlandse vliegvelden vertrekken. Voor de vriendelijkheid en begripvolle service hoef je sowieso al niet op Schiphol te zijn. Het bedrag is niet veel, maar net genoeg om de spreekwoordelijke druppel te zijn.

    In het verleden is het al geprobeerd en mislukt. Het gebeurt niet gauw dat in Nederland een belasting wordt verlaagd of afgeschaft. Dit is een van de zeldzame voorbeelden.

    Ik denk dat een onderzoek door de ANVR en de NBTC even neutraal zijn als een Stivoro onderzoek naar tabak. De getallen zijn uiteraard nogal gekleurd. Maar het feit ligt er wel, het zal de branche – en dus de schatkist – alleen windeieren opleveren.

    • rebell zegt op

      Als ik er al aan zou denken van schiphol te moeten vliegen, draait nu al mijn maag. Mogen de Duitsers in onze Nederlandse ogen een beetje over het paard getild doen, hun luchthaven service en vriendelijkheid is daar meer als uitstekend.
      Ze mogen rustig in Nederland het vliegen duurder maken. Ik stap al jaren in op duitse luchthavens. Ook het parkeren is daar veel en veel goedkoper. Of nog beter, pak gewoon de trein tot in de luchthaven. Uiteindelijk bepaal je zelf vanwaar je weg wilt vliegen en wat je wilt betalen. Vluchten van DÜS zijn in de regel ook goedkoper als van schiphol. In Europees verband is schiphol heel duur voor de airliner compagny.

      Noch een tip: Parkeren Düsseldorf, 8 dagen = € 28,-. Kijk voor aanbiedingen op : http://www.parkplatzvergleich.de/flughafen_duesseldorf.php?sort=1
      Beste groetjes. rebell

  6. Jan.D zegt op

    Het is een tientje hier en een tientje daar, en wij Nederlanders pikken het maar. Wij blijven slapen. Hopende dat de ANVR hun best doet om dit te voorkomen.
    JDT

  7. BA zegt op

    Als je een ticket vanaf Schiphol boekt dan zit daar al een paar honderd euro luchthavenbelasting, toeslagen en BTW op.

    Dus waarom er dan nog weer een speciale vliegtax overheen moet?

    Van de zotte eigenlijk.

    • Jan.D zegt op

      Ik ben het helemaal met BA eens. Als die belasting dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor hetgeen is bedoeld, dan is het plaatje rond. Maar dat gebeurt niet. Wordt de opbrengst van de wegenbelasting, de totale opbrengst, daadwerkelijk gebruikt voor de wegen en wat er bij hoort. Dus niet dus.
      Fijne dag JDT.

  8. Frank zegt op

    Ik denk dat het voor de ferquentie Thailand ganger , niet echt veel uit maakt, want de meeste vertrekken toch al via de buurtlanden.
    Dat ze ook hier geld willen vangen is niet nieuw, alleen vind ik het jammer dat de regering niet door heeft, dat ze langzaam aan Nederland een 3e wereldland aan het maken zijn door al die bezuinigingen en tax verhogingen.
    Het verbaast me ook, dat de Nederlander monddood zijn, want we blijven dit gewoon pikken.

  9. Kees zegt op

    Vliegen vanaf Dusseldorf of Brussel is een heel goede optie. In nagenoeg alle gevallen is vliegen vanaf deze twee luchthavens aanmerkelijk goedkoper. Zoveel goedkoper dat een treinkaartje kopen of parkeergeld betalen, daaraan niets afdoet. Schiphol is gewoon schreeuwend duur. Daar hebben de politici maling aan, voor hen gelden slechts de getallen op korte termijn. Lange termijn overzicht heet in Nederland, koffiedik kijken.

    Er komt nog een dag dat wij ademhaling belasting moeten gaan betalen. Dit wordt dan berekend over het lichaamsgewicht van de persoon. Het levert de schatkist dan tweemaal voordeel op, de inkomsten van deze belasting en minder uitgaven in de zorg vanwege de extreme daling van obesitas personen. Die gaan dan natuurlijk afvallen om minder belasting te hoeven betalen.

    Je ziet, ik begin al net zo inventief te denken als onze politici!

  10. T. van den Brink zegt op

    Nederland heeft nu eenmaal op geld beluste politici daar draait hier in dit land alles om. Je hoeft alleen maar de kosten van parkeren in Duitsland en hier te vergelijken. Het is niet voor niets dat de luchtvaart branche ten tijde van de Taks invoering een verlies leed van 1,2 Miljoen, nu wil men het weer invoeren, een duidelijk voorbeeld hoe de economie door onze eigen regeringen de nek wordt omgedraaid, Hoe blind kan men zijn!? Het banen verlies waar deze regering de bek van vol heeft is blijkbaar in de luchtvaart branche niet relevant ! Het gevolg zal wel weer zijn dat vluchten vanuit Duitsland en België weer zal aantrekken. Er zijn zat mogelijkheden om goedkoper dan vanaf Schiphol te vliegen, het is alleen weer zo’n gedoe voor de Passagiers om alles uit te puzzelen! Het is in ieder geval duidelijk dat er in deze regering geen economen zitten! Nog even en dan zijn we echt een bananen republiek! Regeerders, steek de hand eens in eigen boezem en stop met meer uit te geven dan dat er binnen komt! Ik ben me bewust dat we met de erfenis van vorige regeringen zitten maar de overheid kan best nog wat inkrimpen Bijv. door te stoppen met al die commissies etc. Dan hoef ik geen capriolen uit te halen om in Thailand te komen

  11. Eugenio zegt op

    Heb ik ergens iets gemist? Is de vliegtaks in Duitsland dan al weer afgeschaft?
    Vliegtaks in Duitsland per 1 januari 2011:
    Op binnenlandse vluchten en intra-Europese vluchten bedraagt de taks 8 euro per passagier. Op de middellange afstand moet 25 euro worden betaald, terwijl de hoogte van de belasting op lange afstand vluchten oploopt tot 45 euro. 

    • Roswita zegt op

      En dan nog zijn ze stukken goedkoper dan vertrek vanuit Nederland. Ra ra hoe kan dat?

  12. Roswita zegt op

    Wanneer gaan ze in Den Haag eens snappen dat wanneer je de prijs omhoog gooit er nog minder mensen naar Schiphol trekken om daarvandaan te vertrekken. Vanuit Nederland vertrekken richting Azië is toch al duurder dan vanuit Duitsland en België. Natuurlijk gaat dat uiteindelijk banen kosten, Schiphol, KLM en winkels krijgen minder klanten dus minder inkomsten. Ze zouden juist ten opzichte van de andere landen de belasting met 20 euro naar beneden moeten laten gaan. Dan wordt Schiphol misschien weer wat aantrekkelijker voor de mensen die na al vanuit Duitsland en België vliegen. Deze fout hebben ze al gemaakt door de btw naar 21% te verhogen. En dan vinden ze het raar dat de Nederlander minder uitgeeft. Wordt tijd dat ze in Den Haag die oogkleppen eens afdoen!!!

  13. Mathias zegt op

    @ medebloggers, Mag ik aub eens feiten zien ipv maar wat opschrijven. Ik heb vandaag voor de fun eens de hele tijd geskyscanned etc. op tickets Ams, Dus, Bru. Dusseldorf is een beetje goedkoper (trein en buskosten niet inbegrepen), maar Brussel is in alles duurder dan Amsterdam en dan die vliegmaatschappijen, Egypt, Aeroflot….Ik wens jullie t beste met deze maatschappijen!

    Wil hier nog bij vermelden dat ik 5 a 6x per jaar afreis naar Azie, maar heb Brussel nog nooit goedkoop gezien. Laat mij nu altijd van Stockholm vliegen…..

    We hebben het hier over prijzen, dus aub geen excusus over rechtstreeks of overstappen!

    • rebell zegt op

      Je had graag een beetje konstruktieve info ?. Heel graag. Ik heb een tickett geboekt direkt via de site Emirates Airways. Start vanaf Düsseldorf in november voor € 584,-. Terug februari. Dat is een -vroeg boek- prijs. Het kost nu € 638,- (voor jou nagekeken). Het is een retourprijs. Ik heb 30Kg max. vrij + 7Kg boardcase max.
      Inklusieve de tickett prijs is een trein kaartje van ELK duits station tot in de luchthaven, ook retour. Dat retour is 1 jaar geldig. Dat trein tickett gelt alleen binnen duitsland !!.
      Kom je met de wagen, parkeer je goedkoop BUITEN de luchthaven op een bewaakt, afgesloten en verzekerd terrein. Vandaar brengen ze je naar de luchthaven en halen je ook weer op. Dat is inkl. de prijs van het parkeren.
      Ik hoop, dat ik kon helpen. Lees ook mijn blog van 08.10, 10:02 en die van 23:43- zie hier boven. Heb je verdere vragen ?. Gebruik mijn: [email protected]. Beste groeten. rebell

      • Mathias zegt op

        Beste Rebell, ik heb een goldcard van Emirates ( had ). Ook altijd van Dusseldorf gevlogen dus alles is mij bekend! Zoals ik al zei de laatste 2 jaar heb ik helemaal niet meer met Emirates gevlogen want de prijzen reizen de pan uit! Mijn laatste ticket was Munchen-Bangkok voor 550 euro, sindsdien niks meer onder de 1000!

        Ik heb wel kritiek op u omdat ik het niet terecht vind als u 20 jaar niet meer op Schiphol bent geweest om dan een mening te hebben die alleen maar op gissen is…..

        Vlieg 90% vanuit het buitenland, maar die keren dat ik van Schiphol ben gevlogen, perfect!
        KLM en Malaysian.

        Verder ben ik het ook niet met u eens omtrent dat Schiphol zo duur is voor de maatschappijen, waarom niet…? Hebt u enig idee wie DE luchthaven is in Europa als verbindings luchthaven? Juist, die ja…..

        • rebell zegt op

          Moderator: Graag stoppen met chatten.

  14. rebell zegt op

    Als nu al iedereen weet en ook hier verteld, dat vliegen buiten Nederland goedkoper is, waarom praten we dan nog over schiphol ?. Je gaat toch ook tanken waar de benzine goedkoper zonder daar verder een woord over te verliezen ?. Lijkt me ook normaal. En een duitse I-Net site oproepen is een fluitje van een cent.
    Vaak kun je door de -taal keuze knop- de site in de engelse taal lezen. Betalen doe je met een credit kaart en je tickett print je na het boeken zelf uit en wordt je 1 minuut later op je e-mai adres aangeboden. Dat gelt ook voor het gratsi trein tickett. Dat is alles.

    Zou ik naar schiphol moeten, heb een een navi nodig. Ik ben er ca. 20 jaar niet meer geweest. Naar de luchthaven Düsseldorf rij ik blind. Sorry ik neem nl. de trein. En die is included met het tickett = dus gratis en voor nop (binnen Duitsland).

    En hoe het kan Roswita, dat het daar goedkoper is ?. Heel eenvoudig; Schiphol is een van de duurste ( de duurste ?) luchthavens in Europa.
    Voor nog meer info : [email protected]

    Ich wünsche Euch alle eine angenehme Flug-lol. rebell

  15. Stefan zegt op

    Net op het nieuws: Groen Links uit begrotingsoverleg gestapt: Vliegtax van tafel. Nu hopen dat hij niet meer terugkomt.

  16. rebell zegt op

    Beste bloggers.
    Het is niet alleen de regering die het vliegen duur maakt. Integendeel. Ze pikken wel een graantje mee. Reist u vanaf luchthaven Schiphol dan moet u daarvoor luchthaventarieven betalen. Voor Amsterdam Airport Schiphol bestaan deze uit de Passenger Service Charge en de Security Service Charge.
    Bij de Passenger Service Charge (EUR 15,02) betaalt u onder andere voor de aanleg, het onderhoud en het schoonhouden van alle faciliteiten in de terminal. Daarnaast betaalt u voor de kosten voor de beveiliging en het controleren van uw hand- en ruimbagage: de Security Service Charge (EUR 12,81). Wij brengen deze bedragen in rekening bij de luchtvaartmaatschappijen. U betaalt het via uw ticket. Baby’s (onder 2 jaar) zijn vrijgesteld.

    Touroperators of luchtvaartmaatschappijen kunnen ook andere (extra) bedragen in rekening brengen. Voorbeelden hiervan zijn een isolatieheffing (noise charge) voor het bekostigen van het isolatieproject van huizen rondom Schiphol of een kerosinetoeslag vanwege sterk gestegen kerosineprijzen. Vaak treft u op uw ticket ook tarieven aan van de luchthaven vanwaar u weer terugkeert naar Schiphol. Bron: schiphol.nl

    Dat staat helemaal los van dat wat de airlainer nog eens aan schiphol-airport moet betalen voor bv. start en landing en de bodem service. Dat is niet misselijk wat daar allemaal in rekening kan worden gesteld. De tarieven katalog van bv. de luchthaven Frankfurt/M (FRA) over kosten die aan een airliner in rekening kan worden gesteld omvat maar liefst 62 bladzijden. Bron: Fraport.

    Dit als informatie voor die bloggers, die zich afvragen waarom het zelfde tickett met start op -A-, goedkoper is als start op luchthaven -B- , spreek bv. het buitenland. rebell

  17. Yarp zegt op

    Hysterische reakties op een paar tientjes, de prijs van een paar pakjes sigaretten, waar gaat het helemaal over. En al die hokuspokus over verloren arbeidsplaatsen – voordat ik dat geloof moet het maar eens haarfijn worden uitgelegd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website