Gaat u binnenkort naar Thailand voor een vakantie? Dan zult u vrijwel zeker gaan vliegen. Misschien zelfs wel voor de eerste keer. Dat maakt uw vakantie extra spannend.
Maar wees gerust, een vliegtuig is nog steeds het veiligste vervoermiddel. Hieronder leest u 15 fabels en feiten over vliegen. Wellicht helpt het u om meer ontspannen aan te komen in Bangkok.
1. In een vliegtuig word je sneller dronken
Fabel. Het verhaal gaat dat een gebrek aan zuurstof aan boord betekent dat alcohol sneller naar uw hoofd stijgt dan wanneer u met beide benen op de grond staat. Onderzoek laat echter zien dat er geen verschil is tussen drinken op de grond en op 12000 voet. Dat geldt ook voor het drinken van 6 glazen champagne voor het ontbijt; of u nu in een bar zit of in de lucht: u wordt enigszins tipsy.
2. Stoelrij en stoelnummer 13 ontbreekt in vliegtuigen
Gedeeltelijk waar. Als u zwarte katten vermijdt en niet onder ladders doorloopt, dan zult u het hiermee volledig eens zijn. Om geen bijgelovige passagiers af te schrikken, loopt de stoelnummering en rijen meestal van 12 naar 14. Lufthansa vliegt ook zonder rij 17 om geen Italiaanse passagiers bang te maken, zij zien 17 als een ongeluksgetal. Alaska Airlines is een van de weinige luchtvaartmaatschappijen die wel rij 13 heeft. Waarom? Dat is een mysterie.
3. Alle vliegtuigtoiletten hebben een asbak, hoewel roken aan boord verboden is
Feit. De FAA schrijft voor dat alle vliegtuigen moeten zijn uitgerust met asbakken aan boord. Dit is overgenomen door alle luchtvaartmaatschappijen wereldwijd om de veiligheid aan boord te waarborgen. De regel ging in nadat een weggegooide sigaret ervoor zorgde dat in 1973 een passagiersvliegtuig crashte. Hoewel roken in vliegtuigen verboden is, zijn er nog altijd asbakken aan boord voor het geval rokers zich niet in kunnen houden en het risico nemen toch een sigaret aan te steken in de lucht.
4. De cabin crew moet voldoen aan bepaald gewicht en een specifieke lengte
Feit. Cabin crew moet langer zijn dan 1.60 meter zodat ze bij de opbergruimtes kunnen en handmatig de deuren van de nooduitgang kunnen openen in geval van nood. Langer dan 1,87 meter maakt het waarschijnlijk lastig om u door de nauwe gangpaden te bewegen. Voor tailles gelden geen strikte regels.
5. Onweer vergroot de kans op een vliegtuigcrash
Fabel. U zou verwachten dat een groot stuk metaal dat door de lucht vliegt een gewild object is voor de bliksem. Dat klopt. Ongeveer één keer per jaar wordt een passagiersvliegtuig geraakt door de bliksem. Maar, geen zorgen. De laatste keer dat een vliegtuig daardoor daadwerkelijk crashte, was in 1967. Tegenwoordig moeten vliegtuigen de nodige bliksemtests doorstaan. De meeste passagiers laten weten alleen aan een lichte turbulentie te voelen als de bliksem inslaat.
6. Je kunt high worden van de zuurstof uit de noodmaskers
Fabel. Van te weinig zuurstof kan je wel licht in je hoofd worden. Daarom verschijnen er automatisch zuurstofmaskers mocht door een noodgeval de druk in het vliegtuig plotseling wegvallen.
7. Uw mobiele telefoon (of andere elektronica) kan problemen veroorzaken aan boord
Fabel. Uw iPad of mobieltje zorgt niet direct voor een storing in het navigatiesysteem. Echter, de verwachting is dat als alle passagiers een mobiele telefoon of andere apparatuur tegelijkertijd aanzetten, er wel een storing zou kunnen ontstaan. Het is dus meer uit voorzorg. Het is waarschijnlijk het beste om u gewoon aan de regels te houden, voor het geval dat. Het zou vervelend zijn als uw ongehoorzaamheid zou leiden tot een vliegtuigcrash.
8. De stoelen dicht bij de uitgangen zijn het veiligste in geval van een crash
Fabel. Hoewel de extra beenruimte een luxe is, betekent zitten bij de nooduitgang niet dat uw overlevingskansen worden verhoogd bij een crash. Ongelukken met vliegtuigen gebeuren om verschillende redenen waardoor het onmogelijk is om te zeggen dat een stoel veiliger is dan de andere. Als het vliegtuig in brand vliegt, is het misschien beter om bij de nooduitgang te zitten.
9. In een vliegtuig wordt u sneller ziek door onzuivere lucht
Fabel. Het is niet zo dat de gerecyclede lucht in vliegtuigen bacteriën verspreid. Vliegtuigen zijn uitgerust met een High Efficiency Particle Air Filters (HEPA) systeem. Dat haalt lucht van buiten naar binnen, vermengt dit met de gerecyclede lucht en filtert het dan om bacteriën te doden en om vervolgens schone lucht in het vliegtuig te laten stromen. Er komt iedere twee tot vier minuten verse lucht binnen.
10. Een gestoorde passagier kan de deuren van een vliegtuig open maken tijdens een vlucht
Fabel. Er zijn een handjevol incidenten bekend waarbij passagiers door onder meer onder invloed van slaappillen of drugs een deur probeerden te openen tijdens een vlucht. Meestal werden ze direct verhinderd door andere passagiers of het cabinepersoneel, dus geen reden voor zorgen. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk. De deuren van passagiersvliegtuigen heten ‘plug doors’. Omdat de druk in het vliegtuig de deur zo stevig vergrendeld, heeft u ten minste de kracht van 100 gewichtheffers nodig om de deur te openen. Mocht u toevallig met 100 gewichtheffers aan boord zitten, dan kunt u zich zorgen gaan maken…
11. U kunt worden doorgetrokken in een vliegtuigtoilet
Fabel. Ook zo’n vreemde vliegtuigmythe. Er gaan geruchten dat u vast kunt blijven zitten in het vliegtuigtoilet en dat zelfs uw ingewanden er uit worden gezogen! Technisch gezien is het onmogelijk als u kijkt naar de vorm en grootte van een modern vliegtuigtoilet.
12. U krijgt gemakkelijker een upgrade wanneer u klaagt over de stoel
Fabel. Het is een mythe dat een steward of stewardess u een upgrade kan geven als u al daadwerkelijk op uw stoel zit. Je krijgt een upgrade zelden van het cabinepersoneel. Dat gebeurt meestal bij de check-in desk. Netjes gekleed gaan en alleen reizen verhoogd echter wel de kans op een upgrade.
13 Het is lastig om een Cola Light te schenken op grote hoogte
Feit. Bubbels of koolzuur gecombineerd met de hoogte maakt het lastiger om Cola te schenken dan andere drankjes. Het kost een stewardess drie keer zoveel tijd dan bijvoorbeeld een glas appelsap. Dus als u het cabinepersoneel dwars wilt zitten, weet u precies welk drankje u moet vragen.
14. Vliegtuigen botsen regelmatig met vogels
Feit. Arme vogels. Hoewel er enkele extreme gevallen bekend zijn van ongelukken met vogels zult u het meestal niet merken. Het risico is het grootst bij een take-off en de landing, omdat vliegtuigen veel hoger vliegen dan vogels.
15. De raamluikjes moeten open tijdens de take-off en bij de landing
Gedeeltelijk een feit. Deze regel geldt niet bij alle luchtvaartmaatschappijen. De reden waarom sommige maatschappijen het beter vinden om de luikjes open te hebben, is dat hulpdiensten in het zeldzame geval van een noodgeval in het vliegtuig kunnen kijken. En omdat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten bij een plotselinge evacuatie.
Tot slot
Misschien bent u nu meer gerustgesteld en hebben wij wat spookverhalen kunnen ontzenuwen. Mocht u toch nog gestrest in het vliegtuig zitten, troost u dan bij de gedachte dat u straks wellicht de vakantie van uw leven gaat meemaken. De spanning van de vlucht zal snel van u afglijden op het moment dat u uw eerste stap zet op de bodem van het ‘Land van de Glimlach’.
Wij wensen u een fijne vliegvakantie en een prettig verblijf in Thailand!
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
- Stranden22 november 2024Toei Ngam Beach, een prachtig strand nabij Pattaya
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
Ad punt 4: Sterwards/stewardessen van 1.58m en 1.59m lang zijn ook welkom bij de KLM.
http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/stewardess/stewardess_worden/faq.html
Is dat omdat beschikbare ruimte in klm toestellen zo beperkt is, dat je ook met 1,58 overal bij kan ?
Als ex-steward met 30 jaar vliegervaring kan ik bovenstaande alleen maar beamen. Op één punt na… namelijk nr 1. Maar je bent nooit te oud om te leren. Ik en mijn collega’s hebben dit altijd voor waar aangenomen dat je door het gebrek aan zuurstof en doordat de luchtdruk op een kunstmatige hoogte van 2000 meter gehouden wordt, je sneller dronken bent.
Er is trouwens bij dit drinken nog een feit (waar of niet, dat laat ik aan de onderzoekers over): je smaakpapillen reageren anders. Daarom smaakt eten en ook drank – zoals wijn – anders dan op de aarde. Ik werkte bij Lufthansa en voor de meeste tijd in de business klasse, waar echt goede wijn geserveerd wordt. Toch werd er nogal eens geklaagd over de smaak van de wijn. Nou valt over smaak te twisten, maar ook het feit van de grote hoogte, deed de wijn een beetje flauw smaken.
Dat de smaak als anders word bevonden is het gevolg van lawaai door de motoren.
Tenminste volgens onderzoek naar smaak .
Eerder “dronken” kan zeker kloppen, maar drinkt men anders ook zoveel? ,nee dus!
Vakantie stemming zit er al in en dus “moet” er ook bier of andere drank bij, men kan beter onderzoek naar drinkgewoonte doen .
Oh en punt 13 is ook niet echt waar… het valt reuze mee cola light en andere bubbeldrankjes in te schenken.
Wat lastig is zijn de volgende: cocktails en champagne. De eerste vergen veel tijd (voor een cocktail kun je drie glazen wijn inschenken) en de laatste vergt geduld, omdat vooral het eerste glas uit een pas geopende champagne fles zoveel koolzuur heeft, dat het schuim meteen naar de rand stijgt en je even moet wachten om verder in te schenken. Door het glas schuin te houden bij het inschenken gaat het beter, maar dat “hoort bij Champagne niet”… 😉
Bierflessen zijn ook vaak lastig, omdat het bier in de fles al begint te schuimen, zodra je de dop eraf hebt. Ik had dan altijd al het glas klaar staan, zodat het schuim meteen het glas in kon.
Trouwens een ander “gevaar” : een blikje openen kon wel eens “fataal” voor de omzittende passagiers zijn, als de druk zo hoog was dat de cola of frisdrank bij het openen van het blikje er uit spoot. Een oplossing was altijd het lipje een beetje te openen om de druk te verminderen en dan pas helemaal te openen.
Ad punt 5: In 1967 was de laatste aan blikseminslag te wijten crash in de Verenigde Staten. Daarbuiten is het nog wel vaker voorgekomen, bijvoorbeeld in 1971 in Peru, zie http://en.wikipedia.org/wiki/LANSA_Flight_508
In augustus 2010 brak een vliegtuig in drieën na een blikseminslag in Colombia http://www.huffingtonpost.com/2010/08/16/colombia-plane-crash-pass_n_682974.html
Verder is er in een onweersbui natuurlijk vaak sprake van hevige turbulentie, zodat dat (ook) een gevaar oplevert. Onweersbuien worden dan ook bij voorkeur vermeden.
Overigens zou men uit de zin “Ongeveer één keer per jaar wordt een passagiersvliegtuig geraakt door de bliksem.” kunnen afleiden dat er ergens 1x per jaar een vliegtuig wordt geraakt door de bliksem, maar dat is niet juist, gemiddeld wordt ELK vliegtuig 1x per jaar getroffen door de bliksem.
Ondanks dit alles is één van de veiligste plaatsen om je tijdens een onweersbui te bevinden in een vliegtuig. 🙂
6 Je kunt high worden van de zuurstof uit de noodmaskers
Fabel, zeker.
Maar, voor diegene die met een fikse kater aan boord gaan, een goede hap zuurstof verbetert wel zeker Uw kijk op de wereld.
Leuk en leerzaam artikel. Na meer dan 100 x vliegen ben ik nog steeds blij als het toestel weer aan de grond staat.
Blij met veel antwoorden op vragen die ik nog nooit bedacht heb. De toelichting op blikseminslag stelt me beslist wel gerust en begrijp nu eindelijk ook het luikjes dicht en openen bij landing.