Vliegen en betalen voor de bagage
Voor vluchten binnen Europa is het betalen voor ruimbagage al enige tijd een feit. Hoe zit dat bij vliegreizen buiten Europa?
Voor het reizen buiten Europa worden door een aantal maatschappijen de ruimbagage in rekening gebracht. Men moet bij het boeken dus goed opletten hoe dit geregeld is. Wordt bij een tussenpersoon (vliegticketsvergelijkingswebsites) vliegtickets geboekt dan moet helder gecommuniceerd worden of er wel of geen bagage inbegrepen is.
Sommige van deze tussenpersonen bieden de mogelijkheid om via hen de koffer bij te boeken, maar er kunnen extra administratiekosten in rekening gebracht worden. Rechtstreeks boeken bij de vliegmaatschappij is vaak het goedkoopst. Verplicht bijboeken op de luchthaven is het duurst!
Op de meeste websites staat tegenwoordig vermeld of bagage inclusief is of niet. Soms staat er een icoontje met het getal één bij of staat er ‘incl ruimbagage’. Als er geen bagage inclusief is, staat dat ook vermeld, bijvoorbeeld met de zin ‘excl ruimbagage’.
Soms moet men noodgedwongen wel op de luchthaven betalen. Dit gebeurt als de vliegreis door meerdere maatschappijen wordt uitgevoerd onder vluchtnummers van één maatschappij, het zogenaamde “codeshare”. Dit kan dan gebeuren tijdens het boekingsproces of bij het online inchecken.
Als je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boekt, let dan goed op tijdens het selecteren van het tarief. Doordat bagage niet meer overal inbegrepen is, hebben vliegmaatschappijen zogeheten Light- of Basic-tarieven ingevoerd. Er is dan niet altijd bagage inbegrepen. Er zijn ook maatschappijen die beide termen gebruiken in hun boekingsproces.
Bron: Radar
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 november 2024Vers fruit in Thailand
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
Wat ik me niet kan voorstellen dat er nooit een ombudsman hier in is gedoken, of een persoon die ook in deze richting bezig is en de wazige, doelbewuste besodemieterij aan de kaak te stellen.
Men moet tegenwoordig donders goed de omschrijving lezen en voor een tweede maal om zeker te zijn, want het taalgebruik in deze is gewoon verneukeratief. (Dit laatste is een gewone opmerking uit het studenten leven en wordt niet beschouwd als ordinair. Tenminste in de zeventiger jaren.)
Het wordt echt tijd dat de ombudsman hier eens in duikt.
In 2017 een ticket van KLM, waar nog eens uit mijn hoofd euro 320,–, kan ook 350,- zijn boven op de ticket prijs kwam.
LOUISE
Waarom zou welke ombudsman dan ook in een uitgesplitste rekening van welke aanbieder waar dan ook van, moeten duiken ?
IK heb overigens veel liever een uitgesplitste rekening, waarbij ik zelf e.e.a kan kiezen, wat ik wel of niet wil hebben. Vroeger was bandenspanning meten, voorruit wassen, interieur stofzuigen, en een “aai over de bol” in de benzineprijs inbegrepen ( oftewel betaalde je te veel), nu separaat.
Gewoon eigen verstand gebruiken en de lagere-school kennis ( lezen) gebruiken..
In 1993 betaalde ik Hfl 2000 voor een retourtje Bangkok met KLM, in 1995 Hfl 890 ( Tarom, wat een vies vliegveld in Boekarest) en vorig jaar… € 460 af Zaventem. Hoezo doelbewuste besodemieterij ?
Kijk en vergelijk. Zonder ruimbagage naar Thailand scheelt mij €160,00. Prima toch?
Hallo,
bij Eurowings loop je die kans.
Heb zelfs geen eten gehad onderweg naar Duitsland.
Alleen een flesje water!
Groeten John.
Dat hele stuk niets te eten gehad ? En in de bus / trein / taxi ?
Kwestie van opletten welke ticket je kiest.
M.i. staat bij Eurowings duidelijk op de site dat bij de goedkoopste ticket geen eten en ruimbagage zit.
Dit zie je al op het moment dat je je keuze maakt uit de 3 boekingsclasses.
Zojuist geboekt bij Thai Airways 30 kg ruimbagae gratis !
Zeer gunstig tarief: Brussel- Bangkok_Denpasar (Bali) retour, met tussenstop van 14 dagen op terugweg naar Brussel in Bangkok voor € 622 per persoon ! ( october-november 2019 )
Niet alleen bagage, bij Eva air kon je altijd gratis je stoel uitkiezen nu moest ik voor een retourvlucht bijna 54 euro per persoon betalen, ja je hoeft het niet te doen, maar je wil toch wel de zekerheid hebben om bij elkaar te zitten op een 12 uur durende vlucht
Dat hangt af van het ticket dat je koopt. Bij het allerlaagste tarief – ook in Premium Economy, zoals me laatst overkwam – is een stoelreservering inderdaad niet kostenloos meer.
Vooral opletten waar je boekt, want vanaf Dusseldorf betaal je bij KLM géén extra kosten voor je bagage. Vlucht verloopt verder gewoon via Amsterdam (KL875/ KL876) en dus kan het zijn dat de passagier naast je WEL betaald heeft voor z’n bagage én nog eens een duurder ticket heeft.
Vlucht in oktober kost/ kostte €497 vanaf DUS, incl. bagage, vanaf AMS € 727. Oftewel € 230 meer!
Bij THAI vanaf Brussel moest ik € 25 per vlucht betalen (€50 retour dus), maar kon je in tegenstelling tot KLM wel op de heenreis 30 kg meenemen en op de terugreis 20 kg (of andersom).
Overigens vind ik dit soort “acties” weinig charmant. KLM komt nu steevast bovenaan de lijstjes met goedkope tickets (want via Parijs en zonder bagage), maar in werkelijkheid ben je als je non-stop wilt vliegen toch nog behoorlijk meer kwijt.
Als je nu via skyscanner naar de prijzen van een ticket Amsterdam – Bangkok kijkt , dan lijkt de KLM voor een non-stop vlucht goedkoper dan EVA. Wil je echter een koffer meenemen als ruimbagage mag je bij het ticket echter 80 euro bijtellen. Ik verwacht dat het gevolg zal zijn dat er steeds grotere “handbagage” mee het vliegtuig in gaat. Het is nu al belachelijk hoeveel sommige mensen meenemen als handbagage. Hopelijk gaat KLM ook duidelijk communiceren dat te grote of te zware handbagage niet meer mee kan als handbagage, maar als ruimbagage wordt beschouwd. Dus eigenlijk niets meer dan het handhaven van de eigen regels.
Beste Kees,
Dat over de handbagage is mij ook meerdere keren opgevallen, toen ik jaren geleden op schiphol in checkte was altijd een probleem met mijn handbagage van 7 kilo mijnheer kan niet inde cabine of een of andere reden met gevolg in bagageruim en kom steenvast bij het in het vliegtuig gaan die bijna hutkoffers wat sommige mensen meenemen tegen denk dan maar hier bekeerd wat aan mijn ogen.555
Het rare is als ik terug ging en mijn bagage wilde inchecken de verbaasde blik kreeg waarom ik zo gek was en niet gewoon met me meenam? Daarbij het voordeel had NIET op de bagage hoefde te wachten.
Als je een KLM ticket zonder bagage koopt, kan je alsnog als je je boardingpas aanvraagt online bagage toevoegen. Dan kost het nog maar €60. Handbagage mag tot 12kg mee. Ruim voldoende voor Thailand.
De 80 euro waar ik het over heb is voor een retourtje. Dus 40 euro per enkele reis !. Het lijkt mij dat deze 60 euro per enkele reis is. Ook voor mij is 12 kg ruim voldoende om mee te nemen. Sommige ticketbureaus ( bv budgetair ) vragen overigens 100 euro voor ruimbagage voor een retourtje met KLM. 20 euro snel verdiend !.
Nee, het is, als je een ticket koopt, €80 per vlucht. Voor een retour betekent dat €160. Als je ticket zonder ruimbagage boekt en bij het online aanvragen van hè boardingpas, dan kan je alsnog ruimbagage toevoegen. Dan betaal je €60,00 per vlucht, oftewel €120,00. Boek je via een tussenpersoon, dan het ook €100 per vlucht zijn
Kijk nog maar eens goed bij KLM.com of via skyscanner naar bijvoorbeeld schipholtickets.nl
Thai Airways is zeer goed; Emirates ook. Bij beiden moet je niets opleggen voor de ruimbagage en eten en drinken aan boord zijn lekker, voldoende en inbegrepen..
Bij binnenlandse vluchten in Thailand is het nog beter. Vorig jaar betaalde ik 24€ voor een vlucht van BKK naar Phuket, bagage en afhandelingskosten inbegrepen. Hoe doen ze het?
€ 24 door U betaald + € 76 aan Thais belastinggeld ?
Kijk maar eens naar de GIGANTISCHE verliezen, die Thai Air maakt.
Dus u zou liever die 100 euro betalen dan het buitenkansje van 24 euro? Geloof er niets van…Verliezen van een luchtvaartmaatschappij zijn niet de zorg van de passagiers.
Bij Thai Airways heb je nu maar 20 kg ruimbagage bij de goedkoopste tickets,noemt saver.Voor 25€ meer per traject mag je 30 kg meenemen,noemt flexi saver.Vertrek januari 535€ met 20kg of 585€ met 30 kg.Bij saver gratis keuze stoel in laatste gedeelte vliegtuig, bij flexibel saver ook midden gedeelte gratis.
De reizigers laten zich steeds sterker leiden door de prijzen. Dus doet iedereen er zoveel mogelijk aan om goedkoop te lijken. Daarom zijn in de loop van de tijden vele zaken als “extra” opgenomen. Met name bagage en stoelkeuze zijn bij heel veel maatschappijen als extra opgenomen. Het gaat me echt te ver om hier een ombudsman oid bij te halen. Het is algemeen bekend net zoals je ook bij gewone aankopen soms extra betaalt. En wat dacht de van de truc bij proces verbaal? €9 extra ädministratiekosten. !!
U ziet, gewoon als consument oppassen. Niet alleen bij boeken ticket maar altijd.
Overigens, als je alert bent zie je echt bij de boeking wel wat er wel en niet in zit.
De opmerking van een van de schrijvers dat ie tot zijn verbazing extra moest betalen voor eten en drinken zal voor de meeste reizigers niet als bijzonder worden ervaren. Budget wil zeggen: niets voor niets.
Ik ben het helemaal met u eens, maar ik vermoed wel dat de gemiddelde consument er niet heel erg bij stilstaat (leuke discussies dan bij de incheckbalie op Schiphol!) én dat KLM profiteert van het “thuisvoordeel” (lees de “goede naam”).
Ervaren reizigers richting Azië vliegen allang niet meer met KLM, tenzij gedwongen door de werkgever. 3 dagelijkse vluchten richting Dubai met aansluitend 5 dagelijkse vluchten naar Bangkok zeggen genoeg lijkt me…
Hoe lang gaat het nog duren voordat de passagier op de weegschaal moet en zijn ticket per kilo lichaams gewicht moet betalen???? Lijkt mij niet meer lang te duren als je het artikel leest.
Zou in feite maar logisch zijn ook. Het is niet normaal dat een persoon van 130 kg even veel betaalt als iemand van 65kg. Een vliegtuig verbruikt volgens gewicht.
Als je meer moet betalen, dan moet je ook meer plaats krijgen en meer eten …
Nee je sleept meer kilo’s de lucht in dus je verbruikt meer brandstof. En een zwaardere persoon zorgt voor meer slijtage van de stoelen dan een lichte persoon. En bij het passeren in een gangpad glijd ik soepel langs een ander terwijl een stevig iemand niemand kan passeren. En ja een zwaarder iemand eet meestal ook meer dus gaat ook extra voedsel mee wat weer extra brandstof kost. Kortom hoe zwaarder hoe meer betalen graag. Nou begrijp je ook waarom ik liever 5 Aziatische stewardessen in een vliegtuig zie dan 5 Nederlandse; niet voor het uitzicht maar omdat ik milieubewust ben. Echt waar …
Dat is het meest eerlijke systeem, betalen per kilo, want het gaat bij de prijs van vliegen om het gewicht. Een kind van vijf jaar oud en en 20 kilo lichaamsgewicht betaalt evenveel, zoals Carlo hierna zegt, als iemand van 135 kg. Onrecht ten top. En dan gaat de baliemedewerkster klagen als je 1 kg meer ruimbagage meeneemt en bij 2 kg extra mag je betalen terwijl 100 kg verschil in lichaamsgewicht niet uitmaakt. Ik ben grote voorstander van betalen per kilo totaalgewicht dus persoon + baggage. Ook goed om mensen na te laten denken dat ze geen overbodige ruimbagage meenemen en kan zorgen voor een betere leefstijl omdat je gedwongen wordt naar je eigen gewicht te kijken.
Dan moet je dat systeem overal toepassen, bij verzekering, bij wegenbelasting, bij entreeprijzen etc.
Overal drukt een zwaarder persoon meer op de stoelen, wegen etc.
Onmogelijk, daar komt bij dat er ook supergezonde mensen zijn van 120+ kilo en zeer ongezonde mensen van 60- kilo.
Lijkt me discriminatie en dus in strijd met de grondwet.
Ja mensen worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Maar iemand van 120 (volwassene) is toch niet gelijk aan iemand van 20 kg (kind van 5 jaar oud) ? Gewoon in de vervoersvoorwaarden opnemen dat je levende zaken zoals vissen, paarden en mensen per kg gewicht vervoert en idem voor andere goederen. Betaalt dan per kg en niet per persoon, probleem opgelost.
Waarom zou IK voor de vele bagage en etenswensen van mijn buur mee moeten betalen ( of omgekeerd)?
In de bus van Airport naar Pattaya ( of Chiang Mai e.d.) wordt ook niet rondgegaan met een “copieuze” warme maaltijd noch met tig rondes aan dranken.
IK heb liever een kale ticket, bijv € 550 met + € 20 voor ruimbagage +10 voor cockpit bagage + € 5 voor stoelreservering en € 2 per drankje, dan € 600 incl.
10€ voor cockpit bagage. Ben jij de captain of first officer?
Al dat gezeur over de prijs.Vliegen is zo goedkoop geworden dat ik mij afvraag hoe de maatschappijen nog winst kunnen maken.
Vlieg op 29.10 tot 28.11.19 van Brussel naar Bangkok . Er staat wel 20kg bagage vermeld. Heb daar zeker geen problemen mee.Ben zeer tevreden over Thai airways en een veel betere service dan jaren geleden van Schiphol met KLM.
Eddy, ik kan het er alleen maar mee eens zijn. Ik zat 30 jaar in het vak als steward en toen ik in 1982 begon, waren de prijzen in Guldens en DM (ik werkte in Duitsland) veel hoger dan nu in Euro’s. En toch wordt er steevast over de prijzen geklaagd.
Wij zeiden (en waarschijnlijk zeggen mijn nu nog werkende ex-collega’s het nog): mensen willen voor de prijs van een Volkswagen met een Mercedes rijden…
Beste luchtreizigers,
Gewoon betalen voor élke kilo boven bv 15 kg!
Want in ‘n wasmachine van 8 kg, kun je de halve was van ‘n klein gezien inproppen.
15 kg kleding en toiletgerei is ‘n hele vracht.
Zie vaak mensjes met 2 koffers, die elk méér in houdt hebben dan de reiziger zelf?
Lees op dit blog: wat mee te nemen op vakantie.
Er ijn ook mensen die dingen meenemen voor de familie en vrienden.
Ik let gewoon op als ik mijn ticket boek en koffer in pak.
Heb ik te veel gewicht, dan boek ik dat van te voren bij.
Dan valt de prijs wel mee.
Bij Eurowings 8 kilo extra iets van 90 euro.
Is het me dat niet waard dan laat ik spullen thuis of bij de familie.
Wij zijn afgelopen mov met Thai airways naar syney australie gevlogen.Van amsterdam met lufthansa naar frankfurt en daar met thai airways naar bangkok.Er zat maar een korte wachttijd tussen dus is te doen.Naa een stop van een paar dagen verder naar sydney.Heen een mooi toestel terug een oudje wat hier en daar rammelde.Maar de service aan boord was goed.Voor plm elf honderd euro pp met 30 kg bagage.
Tickets per gewicht aanrekenen … een vrouw van 60kg. met 25kg. bagage (=85kg. totaal) heeft nu mogelijks pech meer te moeten betalen dan een man van 110kg. met 10kg. bagage (=120kg. totaal).
Mensen moeten gewoon lezen wat ze krijgen voor hun geld.
Kijk voordat ik mijn ticket boek op diverse sites en voordat ik moet betalen is gewoon duidelijk hoeveel de eindprijs is. Bevalt dat niet ga je gewoon naar een ander.
Maar we willen tegenwoordig allemaal voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en dan moet het ook nog milieubewust zijn.
Boek bij Emirates, quatar of Emirates de meest gunstige prijzen alles invlusief en prima service alleen een stopover maar dat breekt lekker die lange vlucht.
Ik vergeet natuurlijk Etihad