Dit zijn de 20 veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld
Volgens AirlineRatings.com is Qantas de veiligste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Qantas is sinds haar bestaan bij geen enkel dodelijk vliegtuigongeval betrokken.
AirlinesRating maakt jaarlijks een lijst van de twintig veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. De Europese luchtvaartmaatschappijen die in de lijst staan, zijn onze KLM maar ook Lufthansa, Finnair, SAS, Swiss en Virgin Atlantic.
Voor Thailandgangers is het interessant om te weten dat Emirates, Etihad Airways en EVA Air ook in de lijst van veilige airlines staan.
Bij het samenstellen van de top twintig wordt naar verschillende criteria gekeken, zoals: beoordelingen van nationale en internationale luchtvaartautoriteiten (IOSA-certificering), het aantal ongelukken met dodelijke afloop in de afgelopen tien jaar en ook het land van herkomst. Ook wordt gekeken of een airline op de Europese zwarte lijst van onveilige luchtvaartmaatschappijen staat. Bestaat de vloot van een airline uitsluitend uit Russisch materieel, dan levert dat minpunten op.
Hierbij de lijst op alfabetische volgorde:
- Air New Zealand
- Alaska Airlines
- All Nippon Airlines
- American Airlines
- Cathay Pacific Airways
- Emirates
- Etihad Airways
- EVA Air
- Finnair
- Hawaiian Airlines
- Japan Airlines
- KLM
- Lufthansa
- Qantas
- Scandinavian Airline System
- Singapore Airlines
- Swiss
- United Airlines
- Virgin Atlantic
- Virgin Australia
Bron: http://www.airlineratings.com/news/630/who-are-the-worlds-safest-airlines-for-2016
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
Vreemde criteria.
Land van herkomst, alleen Russisch materieel.
Je zou toch denken, dat alleen van belang is, of vliegtuigen uit de lucht vallen of niet, niet waar de vliegtuigen worden gebouwd, of welk land er mee vliegt.
Dat soort criteria zet de deur open voor het beinvloeden van de plaats van luchtvaartmaatschappijen op de ranglijst.
Maatschappijen die nooit ongelukken hebben gehad kunnen dan toch nooit in de top komen, omdat ze het verkeerde land zijn, of in het verkeerde land vliegtuigen kopen.
Bij gemiddeld rond de 1000 doden per jaar op 3.5 miljard passagiers, verdeeld over tientallen, zoniet honderden, maatschappijen, ontberen dit soort lijstjes natuurlijk elke statistische significantie, nog afgezien van de gehanteerde – discutabele – criteria.
Je kunt objectief eigenlijk alleen maar letten op wat er per maatschappij in het betrekkelijk recente verleden is gebeurd. Dat is ongeveer hetzelfde als in een casino bij de roulettetafels kijken welk cijfer aan een tafel vaak gevallen is, of juist een hele tijd niet. Beide observaties hebben geen enkele voorspellende waarde.
.
Op de site http://www.avherald.com worden alle crashes, ongevallen, incidenten en storingen verzameld.
Beslist niet aan te raden voor mensen die zich door voornoemde veiligheidslijstjes laten beïnvloeden bij hun keuze voor een bepaalde maatschappij.
Ik vlieg al 16 jaar met China Airlines en dat bevalt mij helemaal goed, maar kom hun niet tegen op deze lijst. Is dat een goed of een slecht teken??? Ik ben benieuwd………..
je kunt China Airlines tegenkomen in de top 10 van de gevaarlijkste airlines. Al jaren staan ze daarin hoog genoteerd.
Ze staan op plek 59, niet om meteen bang te worden. je heb gelijk je kan beter 49 plekken klimmen……….
Er is nog een lijst: http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2015/
Daar staat China Airlines op de voorlaatste plaats, dus onveilig. Dat heeft te maken met enkele grote incidenten uit het verleden. Ongevallen en incidenten:
– 12 augustus 1970: een YS-11 van de luchtvaartmaatschappij raakte een bergwand tijdens de landing te Taipei. 14 personen kwamen om het leven. Dit was het eerste dodelijke ongeval van de maatschappij.
– In 1971 verongelukte een Caravelle van China Airlines nadat het door een bomaanslag werd opgeblazen. 25 personen werden gedood. Het incident vond plaats boven Penghu-eilanden.
– In 1985 verloor de piloot van China Airlines-vlucht 006 de controle over het toestel, nadat alles oké was werd er een noodlanding uitgevoerd op San Francisco International Airport.
– In 1986 stortte een Boeing 737 neer te Makung, Penghu-eilanden, 13 personen kwamen om.
– In 1991 crashte een Boeing 747 vrachtvliegtuig te Wanli, Taiwan, nadat motor nummer 3 en 4 gestopt waren en het toestel tegen een berg vloog. Vijf personen kwamen om het leven.
– In 1994 vond een ongeval met een Airbus A300 plaats tijdens de landing van het vliegtuig in Nagoya (Japan). 264 personen kwamen om het leven.
– In 1998 vond een tweede incident met een Airbus A300 plaats tijdens de landing. Ditmaal gebeurde dit in Taipei, hierbij kwamen de 196 inzittenden en 7 mensen op de grond om het leven.
– In 2002 brak China Airlines-vlucht 611 in meerdere stukken uiteen tijdens een vlucht naar Hong Kong International Airport in Hongkong. Alle inzittenden kwamen om het leven.
– In augustus 2007 ontplofte China Airlines-vlucht 120 tijdens het taxiën na de landing op Naha Airport, Okinawa, Japan. Alle 165 passagiers en bemanningsleden konden op tijd worden geëvacueerd. Het toestel was een Boeing 737 uit de -800 series.
Bron: Wikipedia
Bedankt… ik vlieg er eind van de maand (weer) mee…
Ik volg jou eind Februari. En weet zeker dat ik volgend jaar weer met China Airlines ga vliegen. Mocht het fout gaan ik wens jullie het aller beste…………………
Er zit wel verschil in uitgangspunten van de lijstjes. De 1 schoont op als je 10 jaar schadevrij vliegt. Andere tellen terreur niet mee en de andere weer wel. Het is wel een wirwar en het is lastig om in te schatten hoe het vandaag gesteld is met o.a. het onderhoud en trainingsniveaus. Een maatschappij kan dingen aanpakken maar als je het verleden blijft meetellen dan kom je niet echt vooruit op de lijstjes.
Hoe kan je z’n lijst maken?
Het is nogal geen verschil zeg, American Airlines vliegt (incl Regional) met meer dan 1.280 vliegtuigen en HAWAIIAN met slechts met 46 stuks.
Een verhouding van 30:1 en toch staat American ook op de lijst, dat vindt ik dan een zeer knappe prestatie, gezien ook het vele slechte weer (sneeuw. tornado’s) in de USA.