Tot 50% besparen op je vliegticket naar Bangkok met skiplagging kan, maar pas op er zijn risico’s!
Skiplagging, ook bekend als “hidden city ticketing”, is een strategie die sommige reizigers gebruiken om geld te besparen op vliegtickets. Het principe achter skiplagging is eenvoudig: je boekt een vlucht met een tussenstop op de bestemming waar je eigenlijk naartoe wilt, maar je stapt uit bij deze tussenstop en neemt niet de rest van de vlucht naar de eindbestemming.
De reden waarom skiplagging vaak goedkoper is, heeft te maken met de prijsstellingstrategieën van luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaartmaatschappijen bepalen de prijzen van vliegtickets op basis van verschillende factoren, waaronder vraag en aanbod, concurrentie op specifieke routes, en de bereidheid van passagiers om te betalen. Soms is een vlucht van A naar C via B (waarbij B de tussenstop is en C de eindbestemming) goedkoper dan een directe vlucht van A naar B. Dit kan gebeuren, omdat de route van A naar C via B minder populair of competitief is, waardoor de prijzen lager zijn om meer passagiers aan te trekken.
Voorbeeld van skiplagging naar Bangkok
Een voorbeeld van skiplagging naar Bangkok zou als volgt kunnen zijn: stel dat je van Amsterdam naar Bangkok wilt vliegen. In plaats van direct een vlucht van Amsterdam naar Bangkok te boeken, zoek je naar een vlucht die van Amsterdam naar een andere bestemming vliegt, maar met een tussenstop in Bangkok.
Bijvoorbeeld, je vindt een vlucht van Amsterdam naar Jakarta, met een geplande tussenstop in Bangkok. De prijs van deze vlucht kan verrassend lager dan de prijs van een directe vlucht van Amsterdam naar Bangkok. Je boekt deze vlucht, maar in plaats van je reis voort te zetten naar Jakarta, verlaat je het vliegveld in Bangkok en eindigt daar je reis.
Echter, er zijn enkele belangrijke nadelen en risico’s aan skiplagging verbonden:
- Bagageproblemen: Je kunt alleen met handbagage vliegen want de ruimbagage gaat door naar de eindbestemming.
- Reisvoorwaarden: Als je de laatste etappe van je vlucht niet neemt, kunnen luchtvaartmaatschappijen dit zien als een schending van hun voorwaarden. Dit kan gevolgen hebben voor frequent flyer-punten, eventuele restituties, en je mogelijkheid om in de toekomst bij dezelfde luchtvaartmaatschappij te boeken.
- Juridische en financiële risico’s: Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben actie ondernomen tegen skiplagging door passagiers die deze tactiek gebruiken te beboeten of te dreigen met juridische stappen.
Door deze redenen en risico’s wordt skiplagging vaak gezien als een controversiële en potentieel riskante manier om geld te besparen op vliegtickets.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Idd, kan alleen zonder ruimbagage natuurlijk, buiten de genoemde risico’s.
Wat ik zelf toevallig meemaakte met mijn “emigratie reis” in 2017 naar Thailand met EVA, was het volgende;
Had op aanraden van mensen in een forum toch een retour ticket geboekt voor 600€ (tja, de goedkopere tijden). Dit, mocht het permanente verblijf niet bevallen, ik nog altijd de terugvlucht al had. Een enkele reis was toen 550€. Dus voor 50€ meer ‘kon je geen betere verzekering krijgen” zei men. Na een paar maanden wist ik zeker dat ik in Thailand zou blijven en dus geen gebruik zou maken van de terugvlucht naar NL.
Ik besloot om naar EVA te bellen en aan te geven dat ik geen gebruik zou maken van mijn terugvlucht. EVA was in al de jaren correct naar mij geweest. De man vertelde mij echter dat ik een ‘refund’ kon aanvragen via de website. Ik vroeg hem hoeveel dat dan was. Tot mijn verbazing zei hij 150€ ! Na wat geklik op de website, kreeg ik na 3 weken dus idd 150€ terug !!
Eindresultaat is dus dat ik 450€ heb betaald voor mijn enkele reis i.p.v. 550€ !!! Dus blij verrast !
Ja Pjotter,
Ik kan ook beamen dat EVA airways zeer coulant is.
Deze september ben ik in BKK aangekomen om weer 15 dec terug te vliegen naar Ned.
Maar ik had besloten om deze Kerst in Th te blijven.
Dus naar het EVA ticket-office getogen om het om te boeken naar vertrek-datum: 28 maart 2024.
Was geen enkel probleem.
Kosten slechts € 72,= in 10 minuten geregeld.
Zonder te weten dat hier een officiële benaming voor was heb ik Skiplagging al eens toegepast, n.l. nét na de “Corona-crisis ” toen de tickets extreem duur werden aangeboden.
Voor € 220 vloog ik met Southern China Air via Bangkok ……en dus niet door naar CAN China.
Aangezien ik al 50 jaar vlieg zónder ruim-bagage valt een belangrijk “nadeel” dus weg.
Gaarne veel info van lezers die alternatieve “Skiplagging” tips hebben voor route Amsterdam-Bangkok en Bangkok-Amsterdam.
Idem voor vluchten vanaf en naar Düsseldorf.
Bij voorbaat dank.
Het werkt ook alleen maar met enkele reis. Als je zoals in het voorbeeld een ticket naar Jakarta koopt zal je daar voor de terugreis in moeten stappen. Doe je dat niet, dan vervalt je plaats in het vliegtuig vanaf Bangkok ook.
Hoe goedkoop of “leuk” dat skiplagging is, het betekent voor een airline en ook voor de bemanning van een vliegtuig extra werk. Het kan zelfs een vertraging opleveren. Bovendien kun je niet op alle luchthavens het vliegtuig verlaten, alleen als het je eindbestemming is. Er zijn luchthavens waar er geen toestemming is om passagiers naar de wachtruimte te sturen.
Bij veel vluchten kan dat wel, is zelfs gewenst, want dan kan het vliegtuig schoongemaakt worden. Er wordt vrijwel altijd geteld en als bemanning weet je hoeveel passagiers verder vliegen. Vertrek jij stiekum, dan mist men jou bij de telling, dan kan het vliegtuig niet zomaar vertrekken. Er moet eerst gekeken worden of men jou nog vindt en zonodig de bagage nagekeken worden. Nou staat dat wel in het systeem of jij bagage opgegeven hebt of niet. Maar het kost een bedrijf tijd en geld.
Je kunt het beter doen als ik: je gaat in je jonge jaren werken voor een luchtvaartmaatschappij tot aan je pensioen en daarna kun je tot aan het einde van je leven heel goedkoop blijven vliegen.
Valt me op dat je bij aankomst in Bangkok vanaf verleden jaar ook je boardingpass moet laten zien. Dit was vroeger niet zo, maar misschien is dat wel de reden:)
Dat hebben ze ingevoerd toen ze de TM6 Arrival/Departure card hebben opgeschort.
Ze registreren nu aan de hand van je boarding pass met wel welke vlucht je geland bent en van waar je komt. Daarvoor kon dat aan de hand van je TM6 card
Of dat dan met Skiplagging te maken heeft? Die skiplagging is meer een probleem voor de luchtvaartmaatschappijen dan voor immigratie denk ik..