Regelmatig reizen wij van Nederland en België naar Thailand en ook vice versa. Vaak is dat een saaie gebeurtenis, maar de huidige technologische ontwikkelingen maken dat reizen in de toekomst steeds leuker zal worden. Wat dacht je van een partijtje golf in een vliegtuig? Een yoga-uurtje op het vliegveld? Over 10 jaar zal dit de gewoonste zaak van de wereld zijn.
Over 10 jaar veranderen vliegvelden in ‘aerovilles’. Reden om drie uur in plaats van een uur voor het vertrek van uw vlucht te arriveren: u wilt nog die interessante tentoonstelling bezoeken, een baantje trekken in het zwembad of een film kijken.
En maakt u zich geen zorgen over uw toekomstige vluchten. De cabines van vliegtuigen ondergaan een enorme metamorfose: u zult geen last meer hebben van luidruchtige buren en u kunt straks met gemak uiterst comfortabel 15 uur in een vliegtuig doorbrengen. En de bekende jetlag? Die verwordt tot een naar verschijnsel uit het verleden. Futurologen, airport designers, vliegtuigbouwers en het Skyscanner team onthullen de ‘Future of travel’.
Tentoonstellingen, bioscopen en winkelen op het vliegveld
Vandaag de dag zien we een vliegveld meestal als een saaie plek waar we tijd moeten doorbrengen voordat onze vlucht vertrekt. Dit idee verandert snel omdat vliegvelden – hoewel nog steeds niet het allerleukste – maar wel een heel aantrekkelijk en interessant onderdeel van onze reis worden.
In 2024 kunt u op de meeste grote vliegvelden niet alleen tijd doorbrengen in een pub of een latte drinken bij Starbucks maar ook bioscopen bezoeken, aan yoga doen of een duik nemen in een zwembad.
De expositie op Schiphol Airport met de mooiste doeken van Nederlandse grootmeesters, een vijf verdiepingen tellende verticale tuin, 4 bioscopen en een roof-top zwembad op Changi airport… Het zijn slechts voorlopers van de machtig indrukwekkende aerovilles van de toekomst.
Duty free shops worden virtuele shopping walls
De technologische revolutie zal ook een nieuwe invulling geven aan de Duty free shops. Winkels worden enorme virtuele shopping walls waar u van alles kunt kopen om het vervolgens direct naar huis te laten verzenden. De producten kunt u niet alleen van alle kanten bekijken, maar ook aanraken en ruiken.
Check-in en douanecontrole
Over 10 jaar zal het slechts luttele seconden duren voordat u alle check-in procedures hebt doorlopen. De ontwikkelingen rond biometrische technologie inclusief gezichtsherkenning en de integratie met smartphones en E-tickets maken lange check-in rijen overbodig.
Passagiers worden niet langer gedwongen om hun schoenen uit en riemen af te doen om daarna door de metaaldetector te lopen. Moderne moleculaire scanners zullen X-ray machines vervangen en kunnen de chemische samenstelling van de bagage vaststellen. Verboden items zullen tot 10 miljoen keer sneller herkend worden dan nu het geval is. Deze technologie is al op de markt en sommige gadgets zijn niet groter dan een gewone USB stick.
Digitale bagagelabels doen hun intrede
De bagage check-in en andere saaie formaliteiten verdwijnen nu digitale labels de huidige bagagelabels vervangen. British Air en Microsoft hebben al stappen op dit vlak gezet.
In de nabije toekomst zullen digitale labels direct worden ingebouwd in koffers en andere bagage. Daarna komen smart-suitcases op de markt die via een draadloze verbinding communiceren met huishoudelijke apparaten. Op die manier weet uw wasmachine dat u een t-shirt met zonnebrandvlekken mee naar huis neemt van uw vakantie en weet uw hotel dat u extra toiletartikelen nodig hebt, al voordat u aankomt.
Vaarwel jetlag: vliegtuigen van de toekomst
Vergeet Economy en Business class! De toekomstige vliegtuigcabine zal zijn ingedeeld in verschillende zones. Denk aan een zone om te praten, games te spelen of films te kijken. En een andere zone voor stilte, relaxen en slapen. Airbus heeft al een conceptcabine bedacht voor een dergelijk vliegtuig waarin passagiers zelfs golf of tennis kunnen spelen.
Van perfecte slaapstoelen tot smart lighting
Nog enkele blijmakende ontwikkelingen:
- Stoelen van de volgende generatie worden uitgerust met individuele climate control, holografische communicatie en tal van entertainmentopties.
- Slaapstoelen zullen passen bij het lichaam van de reiziger en een ingebouwd geluiddempend systeem weert geluiden van buitenaf. Een onrustig kind of een snurkende buurman zullen u dan ook niet meer dwars zitten.
- Smart lighting in de cabine staat voor lampen die melatonine produceren. Dergelijk licht en een goede nachtrust zullen jetlags voor altijd uitbannen.
- Het 5G netwerk zal onderdeel zijn van de service aan boord. De verbinding en internetsnelheid zullen niet meer onderdoen voor die op de grond.
Inmiddels staan veel luchtvaartmaatschappijen het gebruik van elektronische apparatuur toe op vluchten. In 2024 is het waarschijnlijk ‘business as usual’en kunnen we films kijken, onze werkdocumenten doornemen of praten met vrienden zoals we dat gewend zijn.
Bron: Skyscanner
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Allemaal mooi!
Maar zal vliegen dan nog betaalbaar blijven voor de ‘gewone’ mens?
Prachtig! Ik hoop het mee te maken!
Maar dan ook inclusief treinen waarin je je baggage kwijt kunt (de Intercity treinen zijn daarop beslist niet gebouwd, ook al zou de naam anders suggereren), stations met roltrappen en liften (was onlangs in Eindhoven; niets van dit alles; hoe is het mogelijk), en oorden waar je niet over de koppen hoeft te lopen (was vorig jaar rond deze tijd in Venetie; wat een drama en een totale afgang), en dan praat ik nog niet over adequate voorzieningen voor het eenvoudig verkrijgen van visa (ik heb daarvoor weer de nodige verloren dagen achter de rug; de faciliteiten zijn meestal middeleeuws, en overheden kijken niet vooruit, maar achteruit), incheckfaciliteiten, immigratie, verkeersleiding, enzovoorts.
Met andere woorden: er zijn natuurlijk altijd ‘voortrekkers’ (de avant garde) zoals Airbus Industries, maar er zou meer coordinatie moeten zijn om de steeds groterwordende schare reizigers/toeristen aan te kunnen. Wat moet er worden gedaan om (al) over 5-10 jaar een verdubbeling van internationale reistransacties mogelijk te maken, met name in ’toeristenoorden’? Informatietransacties kunnen digitaal worden opgelost, maar voor zaken met physical handling is dat veel moeilijker. Kijk maar eens naar zoiets ‘eenvoudigs’ als de noord-zuid metrolijn in Amsterdam waardoor de binnenstad al ruim 10 jaar (!) ontregeld is.
Als daar niet serieus verandering in komt, dan denk ik dat we straks naar pretparken moeten om kopieen van Amsterdam, Venetie, Florence, etc. te zien (die pretparken zijn er overigens al, en ze zijn ingesteld op grote aantallen bezoekers).