Thaise luchtvaartmaatschappijen zetten in op grote vlootuitbreiding na herstel van pandemie
Zes luchtvaartmaatschappijen plannen een aanzienlijke uitbreiding van hun vloot nu de wereldwijde luchtvaartsector weer opleeft na de zware impact van de COVID-19-pandemie. Thai Airways International (THAI) heeft ambitieuze groeiplannen en wil haar huidige vloot van 77 vliegtuigen volgend jaar uitbreiden naar 90 toestellen. Op de lange termijn streeft de nationale luchtvaartmaatschappij zelfs naar een uitbreiding tot 143 vliegtuigen binnen het komende decennium. THAI legt daarbij de nadruk op wide-body vliegtuigen voor langeafstandsvluchten en smal-body vliegtuigen voor bestemmingen binnen de regio Azië-Pacific.
Bangkok Airways heeft ook uitbreiding op de planning staan. De luchtvaartmaatschappij wil dit jaar twee Airbus A319-toestellen toevoegen aan haar vloot, wat het totale aantal vliegtuigen op 25 brengt. Het uiteindelijke doel is om binnen vijf jaar een vloot van 30 vliegtuigen te bereiken.
Ook Thai AirAsia, een goedkope luchtvaartmaatschappij, is bezig met herstel en uitbreiding. Het bedrijf wil tegen het einde van dit jaar weer beschikken over 60 vliegtuigen, het aantal dat het voor de pandemie had. Bovendien heeft Thai AirAsia plannen om de komende vijf jaar 25 tot 30 nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, waaronder drie extra Airbus A321neo-toestellen.
Thai AirAsia X, de langeafstandstak van Thai AirAsia, breidt eveneens uit. Het bedrijf wil tegen het einde van dit jaar de vloot van Airbus A330-vliegtuigen vergroten van acht naar 11 toestellen. De luchtvaartmaatschappij heeft als doel dit jaar 2 miljoen passagiers te vervoeren en binnen vijf jaar de vloot uit te breiden tot 30 vliegtuigen.
Thai Lion Air is een andere maatschappij die bezig is met vlootuitbreiding. De luchtvaartmaatschappij, die momenteel 20 vliegtuigen in gebruik heeft, streeft ernaar om volgend jaar de vloot te vergroten naar 30 toestellen.
Ten slotte is ook Thai VietJet Air bezig met groei. De maatschappij heeft dit jaar twee extra Airbus A320’s gehuurd, waardoor het totaal op 20 vliegtuigen komt. Daarnaast zijn er plannen om volgend jaar 9 tot 12 extra Boeing-vliegtuigen aan te schaffen. Thai VietJet Air richt zich vooral op de uitbreiding van routes binnen Azië, met name naar steden in China die momenteel nog niet goed bediend worden. De maatschappij heeft als doel om tegen 2028 een vloot van 50 Boeing-toestellen te hebben.
Al deze uitbreidingsplannen laten zien dat de luchtvaartmaatschappijen in Thailand zich sterk richten op herstel en groei, nu de vraag naar luchtvervoer wereldwijd weer toeneemt.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
- Thailand met kinderen19 november 2024Bangkok tip: SEA LIFE Bangkok Ocean World (video)
- Bezienswaardigheden19 november 2024Siriraj Medical Museum in Bangkok (video)
Bij dergelijke berichten denk ik steeds terug aan de vele negatievelingen die, tijdens of net na de Corona periode, bij hoog en laag beweerden dat Thai Airways zo goed als zeker kopje onder zou gaan.
Nu lees ik dat ze de komende jaren hun vloot gaan verdubbelen. Een groot contrast met een faillissement als je het mij vraagt.
Ik ben altijd een grote fan geweest van die maatschappij. Ik ben de tel kwijt, maar schat dat ik zeker 20 keer met hen gevlogen heb, dit tot alle tevredenheid. Het verheugt me dat ze vanaf december hun rechtstreekse vluchten op Brussel zullen hervatten. Ik denk dat velen dit met open armen ontvangen.
Het grote nadeel van deze uitbreidingen is dat Thailand nu overspoeld wordt door een steeds toenemende stroom toeristen, waarvan velen zich opvallend arrogant en respectloos gedragen.
Thai Airways is dan formeel niet failliet gegaan maar miljardenverliezen zijn afgewenteld op schuldeisers, het is maar net wat je niet onder kopje onder verstaat. Uiteindelijk betaalt de passagier van Thai Airways extra, een hogere ticketprijs, voor het risico wat gelopen is want geen leverancier zal nog zomaar iets leveren zonder extra verzekering of extra kosten in rekening te brengen. Jij ziet het niet zelf maar reken maar dat er misschien wel tientallen Euro’s extra in de ticketprijzen zit gecalculeerd voor extra verzekeringspremies welke leveranciers indirect / verborgen aan Thai Airways in rekening brengen voor het risico van niet betalen. Denk hierbij aan duurdere vliegtuigen, hogere brandstofkosten, hogere afhandelingskosten dan dat concurrenten betalen plus daarbij dat veel personeel is weggestuurd en het overig personeel fors heeft moeten inleveren op hun salarissen.
Die redenering kan je gelijk doortrekken voor ALLE maatschappen en is niet specifiek voor Thai Airways.
Het onderwerp van de bijna verdubbelde ticketprijzen is hier al meerdere keren besproken. Ik begrijp niet waarom je dit nu ineens met Thai Airways associeert. Een kromme redenering.
Ik heb het over Thai Airways zijnde een maatschappij welke jaren grote verliezen leed, reeds jaren voor de coronapandemie, terwijl de meeste andere vliegmaatschappijen toen wel winstgevend draaiden. Dat van verdubbelde ticketprijzen is ook zoiets, boek bij een normale maatschappij en je betaalt nog steeds een ticket tegen prijzen zoals van voor de pandemie, denk daarbij aan een tussenstop welke ideaal is en niet moeilijk of lastig is maar juist relaxed de benen kunnen strekken met een stop van een uur of langer. Dat een ieder de laatste jaren ondertussen 20% of meer aan inkomen heeft waarbij een duurdere ticket van een paar honderd Euro geheel in het niet valt hoor je de klagers over vliegprijzen niet over. En trouwens er vliegen nu meer mensen dan voorheen dus het gaat dus goed en de vliegtuigen ziten voller. Niets kromme redenering maar jij haalt 2 zaken door elkaar namelijk extra kosten voor de wanbetaler Thai Airways wat ik noem en anderzijds de algemeen gestegen kosten voor alle vliegmaatschappijen.
Ger,
Dergelijk hanengekraai heeft weinig waarde. Miljardenverlies? Kan je dit staven met harde cijfers? Of is het, zoals we hier meermaals meemaken, gewoon natte vingerwerk of een eigen mening?
Maatschappijen die financieel ongezond zijn die zullen na een crisis als Corona hun vloot niet verdubbelen in aantal. En ja, uiteraard zijn de verliezen gedurende dat jaar fel opgelopen. En ja, die verliezen reflecteren zich nu in hogere ticketprijzen. Om dit te begrijpen moet je geen economische studies gedaan hebben.
Maar wat die extra verzekeringen in je reactie als doel hebben is me al helemaal een raadsel. Ik denk dat je hier helemaal het noorden kwijt bent.
Internet staat vol met cijfers, ook van Thai Airways want verplicht elk kwartaal te rapporteren. Ok dan, zo maar wat cijfers: 2018 operationeel verlies van 11,6 miljard Thai baht, aantal vliegtuigen toen 102 nu 77. Personeel was 25.000 nu slechts 5000 en de overgeblevenen hebben salarisverlagingen gekregen tot 50%. In 2019 een operationeel verlies van 12 miljard baht. In 2017 een verlies van 2,1 miljard baht in 2014 was dit 15,6 miljard baht.
Wil je echt wat meer cijfers dan heb ik hier een link met alle gerapporteerde cijfers en verslaggeving over de jaren 2013 tot en met 2019. Toen stonden ze er jaar op jaar slecht voor met miljarden verliezen.
https://market.sec.or.th/public/idisc/en/Viewmore/fs-r562?searchSymbol=THAI
Helemaal geen gehanekraai van mij en degene welke het nieuws al jaren volgt weet waarover het gaat bij Thai Airways en dat is dat de beroerde financiele situatie al jaren voor de covid-ellende van 2020 begon.
Je kunt ook gewoon uit het raam kijken als je aankomt op Suvarnabhumi airport dan zie je tientallen geparkeerde vliegtuigen staan welke het gevolg zijn van de herstructurering, deze zijn ook nog eens niet te verkopen. Naast de operationele verliezen zijn ook gigantische afschrijvingen op schulden geweest want ja Thai kon deze niet meer terug betalen. Afijn kijk eens in de gerapporteerde jaarverslagen dan zie je veel details en weet je dat ik niet kakel als een kip maar als het orakel uit Korat.
Als je je stelling niet onderbouwt of staaft met cijfers is het uiteraard hanegekraai. Nu je met gedetailleerde cijfers op de proppen komt pas dan kom je geloofwaardig over.
Je weet maar al te best dat er op ons forum heel wat gekakeld wordt. Eigen meningen die op niets gebaseerd zijn zijn hier schering en inslag. Is het niet normaal dat sommige lezers niet zomaar alles klakkeloos geloven?
Ik slik al lang niet alles meer wat hier geschreven wordt. Er zijn maar enkele personen (waaronder onze dossierbeheerders en een paar anderen) die ik hoog inschat. De anderen, die hier graag uit verveling ons blog komen vullen neem ik met een zakje zout 😉
En ja, om het even over de discussie te hebben, Thai Airways zit al lang in heel slechte papieren. De door jou aangehaalde cijfers bevestigen dit nogmaals. Het is overduidelijk dat de “nationale trots” niet MAG (of MOCHT) failliet gaan, dit zou een maar al te groot gezichtsverlies zijn. De vergevorderde herstructurering tijdens en net na de Cocid periode is een stap in de goede richting. Hopelijk is de heropleving van de toeristische sector een boost voor TA om binnen afzienbare tijd een positieve balans te kunnen tonen.
Nu, ik wens je verder veel plezier met je hobby, het volgen van Thai Airways. We zijn blij met dergelijke orakels 😉
Dag Roger,
Ik ben ook best tevreden dat het goed blijkt te komen met heel wat maatschappijen. Door de Corona periode zijn veel vliegmaatschappijen door woelig water gegaan. Dit overleef je niet zomaar.
Dat Thai Airways, waarvan velen een faillissement voorspelden, nu hun vloot kan verdubbelen, toont duidelijk aan dat ze vóór de crisis al in goede gezondheid verkeerden.
Ik heb altijd beweerd dat al die doemdenkers het bij het verkeerde eind hadden. Thai Airways, de nationale trots van Thailand, gaat niet zomaar ‘kopje onder’.
Ik hoop wel dat, zodra de opgelopen verliezen zijn weggewerkt, de ticketprijzen enigszins zullen normaliseren.
Thai Airways draaide al jaren voor de corona met mega-verliezen in tegenstelling tot vele andere maatschappijen vanwege teveel verschillende vliegtuigen, te dure en teveel overhead, teveel personeel, te hoge salarissen en nog meer zaken. Het is niet eens zeker of ze kunnen uitbreiden maar zullen zeker geen vliegtuig in eigendom erbij krijgen maar het betekent dat ze vliegtuigen huren of leasen en dat kost aanzienlijk meer want ja ook de lease-maatschappij of financierder wil er aan verdienen, zo simpel is het. Plus dat bij wanbetaling zoals voorheen gelijk het vliegtuig teruggehaald wordt en dan direkt de inkomsten van Thai Airways beïnvloedt. Uiteindelijk kost de wanbetalingen in het verleden de passagiers geld want per saldo zal dit door hen opgebracht moeten worden door duurdere tickets vanwege genoemde extra kosten voor Thai Airways.
Ik verbaas mij er altijd over dat je maar niets van die klimaatfanatiekelingen hoort U kent ze wel die “Stop fossiele brandstoffen en red de planeet anders gaan we allemaal dood” lui,
Nee die Sustainable Development Goals gaan er niet komen. Ook niet in Thailand,
We kunnen het wel pretenderen maar de economische groei is ook in Thailand toch gewoon belangrijker.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen, economische groei of schoon water en schone lucht.
Je hoeft toch niet echt gestudeerd te hebben om te weten dat oneindige economische groei niet bestaat, ik heb kleinkinderen en hoop dat er voor hun straks een gezond klimaat is.
Laat ons maar bij het onderwerp van dit topic blijven.
In ons dagelijks leven worden we al genoeg geconfronteerd met al die ‘groene’ onzin.