Thaise luchtvaartmaatschappijen voeren gewichtscontroles uit voor betere vliegveiligheid
Diverse luchtvaartmaatschappijen in Thailand, zoals Bangkok Airways, Air Asia en Thai Lion Air, vragen passagiers om mee te werken aan een gewichtscontrole, inclusief hun handbagage, voorafgaand aan de vlucht.
De Thaise Burgerluchtvaartautoriteit geeft aan dat deze gewichtscontrole overeenkomt met de standaardprocedures van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO). Het hoofddoel is het nauwkeurig berekenen van het startgewicht van het vliegtuig om zo de vliegveiligheid te garanderen. Alle verzamelde data wordt anoniem verwerkt en uitsluitend gebruikt voor veiligheidsdoeleinden, in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens (PDPA).
Bangkok Airways zal deze controle uitvoeren tot 31 oktober 2023, terwijl Air Asia en Thai Lion Air hun controles hebben afgerond op 20 oktober 2023. Deze stap van de Thaise maatschappijen komt na vergelijkbare initiatieven bij internationale luchtvaartmaatschappijen zoals Korean Air en Air New Zealand, die eveneens gericht waren op het verbeteren van de vliegveiligheid.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Dit is weer een manier om aan geld te geraken .
Het begint met het onder de noemer van veiligheid te plaatsen , later zullen er zeer zeker bijkomende kosten zijn .
De opgenoemde maatschappijen zitten in een segment waar de concurentie heel hoog is , en waar men geld aftroggeld van de reizigers zoals in Europa : RYANAIR .
En ik denk dat Korean air en Air New Zealand zeer zeker niet kunnen opboksen tegeover de midden oosten maatschappijen enz
Het lijkt me dat dit toch iets belangrijker zou kunnen zijn in andere wereld regio’s dan Azie. In Azie heeft de gemiddelde passagier een veel lager gewicht. Mochten er restricties komen (na dit “testen”)….Betekend dit ook dat als je weinig weegt je dan meer bagage mee kunt nemen. Handbagage en checkin-in? Dat zal dan wel niet het geval zijn. Voor Thailand kan het zijn dat de (meestal) zwaardere “falang” op een geven moment meer moet gaan betalen? Of zou men met deze testen echte willen kijken hoeveel mensen + bagage verantwoord zijn? Met name Air Asia heeft geen goed reputatie bij ons, omdat boeken bij hen erg opletten vereist omdat er standaard veel extra (bijv verzekering) aangevinkt is en men erg moeilijk (en vaak onaardig) doet bij check-kins.
“Meestal zwaardere falang”? Wat een onzin is dat nu weer. Al eens gezien hoeveel obese Thai er rond waggelen?
Onlangs las ik hier zelfs de uitspraak dat de meeste farang tot de laagste sociale klasse zouden behoren en nu dit weer. Men kijkt niet enkel neer op de Thai maar zelfs op eigen landgenoten. Foei!
Het gaat waarschijnlijk over het besparen op de brandstof, en niet over veiligheid.
Als het gewicht van een Thai plus bagage lager is dan waarmee wordt gerekend (en die waarschijnlijk een grote veiligheidsmarge heeft), kun je de hoeveelheid brandstof die je tankt verlagen.
Het gaat dus gewoon over geld.
Alleen jammer natuurlijk als je door die verlaagde marge en onverwachte tegenwind een stukje voor het vliegveld de grond al raakt.
Het gaat er niet om om mensen te laten betalen per kilo lichaamsgewicht. Het gaat om het (start)gewicht van een vliegtuig, welke het maximaal mag hebben. En dan spelen andere zaken mee bijvoorbeeld weinig kerosine aan boord scheelt weer gewicht en is dan goedkoper, gemiddeld gewicht van de
passagier wordt nu opnieuw bepaald zodat men beter kan uitrekenen wat er eventueel aan kerosine, vracht, passagiers en baggage en meer toegelaten of verminderd kan worden. Volgens mij wil men zuiniger gaan vliegen en daarvoor heb je alle gegevens nodig; stel dat de mensen gemiddeld 15 kg zwaarder zijn geworden in Thailand dan scheelt dat met 200 passagiers toch wel 3000 kg en is best wel economisch interessant voor het zuinig omgaan met brandstof. Deze 3000 extra kilos moeten per dag per vliegtuig een keer of 4 opstijgen en daarom is juiste benadering van gewichten nodig. Of vraagt men zich af waarom hetzelfde vliegtuig op dezelfde afstand in 10 jaar tijd meer brandstof gebruikt en dan zoekt men naar oorzaken en dat is bijvoorbeeld het toegenomen gewicht van passagiers. Of wil men een groenere brandstof gaan toevoegen en wil men kijken voor en na toepassing wat de gevolgen zij voor het verbruik. Alles draait om gegevenszameling zodat er zuiniger gevlogen kan worden met minder uitstoot.
Om aan te tonen hoe belangrijk gewichtsverdeling is zou ik iedereen onderstaand filmpje (zeer recent) aanbevelen – zeer de moeite waard 😉
https://shorturl.at/dAS05
De Post en het oude van Gend en Loos hanteerde al jaren gewicht als criterium voor het te betalen bedrag. Waarom zou iemand van 50 kg het zelfde moeten betalen als iemand die 100 kg weegt. Dit is wel zo eerlijk. Zeker daar bij vliegen alles om het gewicht draait.
V. Hooff, niet alleen bij vliegen, denk ik. Een bus vol dikkerds gebruikt meer diesel en een trein gebruikt dan meer stroom. Dus overal maar betalen naar gelang het gewicht? En hoe zie je dat voor je als je in de bus stapt; een weegschaaltje bij de chauffeur?
Ik schrijf eigenlijk nooit mee met dat soort gevoelige meningsverschillen, maar het totaal gewicht zou zeker prijsbepalend moeten zijn.
En dan niet met een weegschaal op de kilo maar gewoon in twee of drie gewichtsklasse
Zeg tachtig kilo als persoon met bagage, tachtig tot honderdtwintig als persoon met bagage en alles daarboven als derde prijsklasse en die het liefst niet in de goedkope prijsklasse als je ook nog eens twee meter bent.
Mag er echt wel een ietsje makkelijk na gekeken worden zoals men dat vroeger ook deed met je koffer.
Tenslotte koop en betaal je je ticket ruim van tevoren waar de weging dan plaats zou moeten vinden.
Maar ja het is de omgedraaide wereld, tegenwoordig, mensen met een BMI van dertig plus bombarderen mij tot een mager scharminkel met een nette 24 BMI, dus je moet het maar begrijpen.
Maar goed concurrentie is stevig.
Bij het eten koop je naar gewicht, bij pakketverzendingen betaal je voor gewicht, bij een auto betaal je wegenbelasting voor het gewicht, kleding gaat ook naar omvang (gewicht) en length, mannen worden geselekteerd op lengte en te dik is een minpunt, ziek zijn of worden heeft vaak met teveel gewicht te maken, goud betaal je per gewicht en zo nog meer zaken waarbij gewicht of omvang de prijs bepaalt. Laten ze dan vliegtuigtickets per gewicht verkopen in plaats van persoon dan is het allemaal wat eerlijker. Kijk alleen maar naar heyt aantal obese mensen welke 2 stoelen innemen en de ander uit hun stoel drukken of vermorzelen, las net een verhaal in de VS waar iemand 7 uur staand moest vliegen omdat er teveel mens in de stoel naast hem zat.
ik zie dat het betalen per gewicht voor vliegen ook wel tot de mogelijkheden gaan behoren.
Je betaald dat voor een ticket een standaard prijs die bepaald is op bijvoorbeeld 80 kg incl . alle bagage en bij inchecken wordt dan het juiste totssl gewicht bepaald en het juiste bedrag betaald.
Natuurijk niet via de balie maar alles electronisch, wegen , betalen en dan gaat het poortje open.
Zoiets als bij de automatische paspoort controle.