Thailand riskeert zwarte lijst vliegveiligheid!
Het is behoorlijk mis met de vliegveiligheid van Thaise luchtvaartmaatschappijen. De ICAO (International Civil Aviation Organisation) luidde recentelijk de noodklok over de veiligheid van de luchtvaart in Thailand, met als gevolg dat er wellicht restricties komen op (nieuwe) internationale vluchten. Dat zou een zware tegenvaller zijn voor het noodlijdende THAI Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand.
De beoordeling van de Internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) dat de luchtvaart in Thailand een ‘aanzienlijk veiligheidsrisico’ inhoudt is niet publiekelijk gemaakt maar de Verenigde Naties hebben de beslissing vorige week aan de overheid toegelicht. Kwak Young-Pil, een official van het Zuid-Koreaanse Ministerie van Land, Infrastructuur en Transport, liet aan verschillende kranten weten dat de ICAO de beslissing al op 20 maart heeft genomen.
Als een reactie op die mededeling heeft de Japanse luchtvaartautoriteit beslist om geen nieuwe vluchten van Thaise luchtvaartmaatschappijen toe te laten vanuit Thailand. Zuid-Korea overweegt naar verluidt een gelijkaardige maatregel. De bestaande vluchten tussen beide landen en Thailand ondervinden geen last van de beslissing, maar de nieuwe vluchten die Thai AirAsiaX, NokScoot, Asia Atlantic Airline en THAI Airways deze zomer wilden opstarten, gaan niet door.
Premier Prayuth heeft aan de Thaise pers laten weten dat hij de minister van Buitenlandse Zaken de opdracht heeft gegeven om het opgelegde verbod met zijn Japanse collega te bespreken. Er is ook een dringende reorganisatie van de luchtvaartautoriteiten nodig, meent hij. De maatregelen komen immers op een slecht moment, net voor Songkran het Thaise nieuwjaar, het belangrijkste toeristische evenement.
Een woordvoerder van THAI Airways, Jarumporn Chotikasathein, zei dat de luchtvaartmaatschappij ongeveer vijf chartervluchten die gepland waren voor het vakantieseizoen in april, zou moeten annuleren. Hij vertelde dat THAI Airways en andere Thaise luchtvaartmaatschappijen extra inspecties zullen moeten ondergaan in andere landen, als een gevolg van de beslissing van de International Civil Aviation Organisation. De kans is aanwezig dat andere landen het voorbeeld van Japan gaan volgen en vliegmaatschappijen uit Thailand op de zwarte lijst komen te staan. In dat geval zal er een landingsverbod worden ingesteld.
Thailand kreeg in januari de controleurs van de ICAO over de vloer, ongeveer tien jaar na de laatste beoordeling in 2005. Hun taak was om in te schatten hoe de luchtvaartautoriteiten in het land over de vliegveiligheid waken. Onder andere de licenties van het personeel, training, certificatie en de manier waarop het onderzoek van ongevallen gebeurt, werden onder de loop genomen. Naar verluidt stemden maar 21 van de bijna 100 toetsingsonderdelen tot tevredenheid.
Bron: www.telegraph.co.uk/Thailands-airlines-face-significant-safety-concerns
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Geld dit ook voor binnenlandse vluchten?
Als er iets mis is met het toezicht op de Thaise luchtvaartmaatschappijen waardoor de vliegveiligheid kennelijk in het geding komt, geldt dat uiteraard ook voor binnenlandse vluchten.
En waar denkt Prayuth de extra mankracht vandaan te halen om de vloot en procedures van de verschillende Thaise maatschappijen te gaan controleren. Want of je nou wel of niet artikel 44 power hebt, je kunt niet in korte tijd dit kennelijk grote probleem oplossen.
Wel makkelijk om e.e.a. op vorige regeringen (dus zowel die van Yingluck maar ook die van Abhisit) af te schuiven, maar de betreffende toezichthouder heeft natuurlijk ook zitten slapen.
Nee dit geldt voor alsnog helemaal niet voor binnenlandse vluchten, voorlopig alleen voor vluchten van Thaise luchtvaartmaatschappijen die van Thailand naar Zuid Korea, Japan en vandaag is daar ook China aan toegevoegd vliegen.
Peter, het gaat hier om het toezicht op de luchtvaartmaatschappijen en de vliegveiligheid. Natuurlijk kunnen andere landen geen vliegverbod voor binnenlandse vluchten afkondigen o.i.d., maar de twijfels over veiligheid gelden natuurlijk netzogoed voor binnenlandse vluchten.
Peter,
In welke realiteit leef jij? Als Japan, Zuid-Korea en China stellen geen extra vluchten te accepteren van Thaise maatschappijen omdat ICAO twijfels heeft over veiligheid/onderhoud/procedures etc. van Thaise airlines, denk je dan dat er geen (potentiele) problemen zijn m.b.t. Thaise binnenlandse vluchten?
Natuurlijk kunnen genoemde landen niet oordelen/beslissen over binnenlanse (Thailand) vluchten. Maar als ICAO problemen heeft met hoe thhaise luchtvaartmijen opereren, reken maar dat dit uiteraard ook geldt vwil oor binnenlandse vluchten. Alleen daarvoor geldt: ook als Thailand gebrekkig onderhouden vliegtuigen/ niet conform procedures opererende luchtvaartmijen in de (binnenlandse) lucht wil houden “ga je gang”.
En Prayuth (mr. artikel 44) kan daar geen bal aan veranderen ook al geeft hij de minister van buitenlandse zaken allerlei instructies.
Als je over de duivel spreekt…Orient Thai heeft afgelopen zaterdag een noodlanding gemaakt in China na het uitvallen van een motor (en mogelijke decompressie. Er was sprake van een duikvlucht en het uitvallen van een motor alleen is geen reden daartoe, decompressie wel).
Lijkt me geen leuke ervaring, al helemaal niet na de recente tragedie in de Alpen.
http://bangkok.coconuts.co/2015/03/31/orient-thai-plunges-sky-after-engine-fails
Volgens onderstaande professionele luchtvaartincidenten-site was er sprake van decompressie (het wegvallen van de cabinedruk) ten gevolge van een probleem met de zgn. airbleed-functie van één van de motoren. Nergens blijkt uit dat die motor ook is uitgevallen. Het gaat om een nooddaling om zo snel mogelijk op een hoogte te komen waar voldoende zuurstof is. Dat dat enige paniek onder de passagiers veroorzaakt is voorstelbaar. De landing in Kunming – dat op 2100 meter hoogte ligt – was verder geen noodlanding, maar gewoon een voortijdige landing omdat verder vliegen zonder dat de cabine op druk gebracht kan worden niet is toegestaan.
http://avherald.com/h?article=483fc32e&opt=0
Och ik denk dat je dit niet alleen voor de Thaise airlines en luchtruim zo moet zien maar dat dit geld voor 90% van Z-O Azië. Of dacht je soms dat het in indonesië en de filipijnen etc. beter is. Er gebeuren daar nu eenmaal meer ongelukken als in West-Europa en de Noord-Amerika.
Ik denk dat de enige airlines die echt zich met de top kunnen meten in Z-O Azie Singapore airline en Cathay zijn die komen trouwens ook uit de meest welvarende gebieden zo ongeveer.
Die 90% van je zijn ook maar zo uit de lucht gegrepen neem ik aan. Ja, Garuda uit Indonesië heeft ook lange tijd op de zwarte lijst gestaan en mocht in Europa niet meer komen. Verbeteringen hebben er voor gezorgd dat ze nu van de zwarte lijst af zijn.
Het gaat niet om de kwaliteit van de airlines maar om het toezicht van luchtvaartautoriteiten.
Lee,
Als het toezicht rammelt/niet bestaat, wie garandeert dan dat Thaise luchtvaartmaatschappijen onderhoud en procedures naleven? Zij zelf?
Dat zou hetzelfde zijn als de slager die eigen vlees keurt.
De eerste actie ligt bij de overheid. Mooie gelegenheid voor Paryuth om artikel 44 constructief toe te passen.
Overigens zal hett wel een aantal jaren vergen om weer van de zwarte lijst af te komen als je er eenmaal op terecht komt.
In het nieuws, afgelopen week. AirCanada A320 crasht naast runway in Halifax. @ Turkish Airlines toestellen aan de grond vanwege bom melding. NokAir afgelaste vlucht wegens mankement met 1 of andere niet sluitende deur, passagiers werden overgeheveld naar een ander toestel. Orient Thai Airlines al hierboven gemeld door anderen. Dit zijn alleen de gevallen die het nieuws gehaald hebben. Geen last van als ik auto rijd.
Inderdaad geen last van als je auto rijdt. Of het in je auto dan veiliger is zal wel weer iets anders zijn.
De meeste auto-ongelukken halen ook meestal het nieuws niet meer, want worden niet meer aanzien als “nieuws”.
Ik vind dat vergelijken van vliegtuigen met auto rijden buiten alle proporties, ik zie geen verband tussen het zitten wachten op mijn dood in een op druk gehouden aluminium kist op 38000ft hoogte met autorijden op Terra Firma waar ik niet als een steen, schreeuwend van angst, uit de lucht val. Dit gezegd hebbende, een auto ongeluk veroorzaak je meestal zelf, dit in tegenspraak met een vliegtuig ongeluk. Ook lopen er geen jihad gillende hijackers rond in mijn auto met machine pistolen. Aloha Airlines 243 waar de passagiers de piloot overmeesterden die Jihad gilde en ook zo’n zelfmoordactie wou ondernemen. Er zijn 11 (elf) gevallen geweest van door een piloot ondernomen zelf moord actie met voor passagiers dodelijke afloop. Dit vergelijken tussen vlieg en auto verkeer is brainwashing adverteren van vliegtuig maatschappijen. EgyptAir, waarvan de piloot ook een zelfmoordactie ondernam wordt nog steeds door hun afgedaan met ‘mechanisch probleem’, geven het niet toe.
De soep zal waarschijnlijk niet zo heet worden gegeten als dat hij wordt opgediend.
Na een kleine 20 jaar voor KLM te hebben gewerkt weet ik hoe dergelijke audits, in dit geval van de ICAO er aan toe gaan. De genoemde uitslag zegt niets over de staat of veiligheid van de vliegtuigen waarmee gevlogen wordt, maar gaat er meer over of de procedures (ook op de grond) op orde zijn. Als er ook maar iets niet conform protocol gaat dan leid dit al tot een “finding”
In het artikel wordt aangegeven dat de laatste audit dateert van 2005, ik vraag me af wat destijds de uitkomst was. Daarnaast, dit is nu 10 jaar geleden en er zijn in deze afgelopen 10 jaar naar mijn informatie niet meer incidenten geweest als bij andere (westerse) maatschappijen.