THAI Airways overweegt aankoop van 95 nieuwe vliegtuigen
THAI Airways voert gesprekken met Boeing en Airbus over een mogelijke bestelling van 95 vliegtuigen. Dit gebeurt in het kader van hun herstructureringsplan en met het oog op de snelgroeiende reismarkten, aldus bronnen binnen de industrie tegen Reuters.
Ondanks dat de Thaise luchtvaartmaatschappij momenteel te midden van een schuldherstructurering onder faillissementsbescherming zit, had ze eerder aangegeven minimaal 30 nieuwe vliegtuigen nodig te hebben. Echter, recente aanvragen voor offertes suggereren dat er plannen zijn om mogelijk tot wel 95 nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, zeggen de bronnen.
De mogelijke bestelling zou bestaan uit 15 narrowbody-vliegtuigen en tot 80 widebody-vliegtuigen. Dit zou een van de grootste bestellingen van straalvliegtuigen in Zuidoost-Azië in recente jaren zijn. Experts binnen de sector geven aan dat dergelijke omvangrijke bestellingen gewoonlijk over een periode van tien jaar worden verdeeld.
Zowel Boeing als Airbus hebben ervoor gekozen niet te reageren op mogelijke zakelijke onderhandelingen met hun klanten.
In een verklaring aan Reuters gaf THAI Airways aan zich nog in een “beginfase” te bevinden wat betreft hun marktonderzoek. Ze voegden toe: “De langetermijnstrategieën voor het netwerk en de vloot van Thai Airways zijn nog niet vastgesteld, en er zijn tot dusver geen definitieve beslissingen genomen.”
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Kopen is wellicht een sterk woord, leasen met het risico voor de lessor.
Maar uiteraard met een staatsgarantie..
Ze hebben nog voldoende scheppen om een gat voor zichzelf te graven lijkt het…
Dat ze eerst maar eens de mensen hun achterstallige betalingen uitbetalen van geannuleerde vluchten wegens de corona prikkelen, ik wacht al bijna 4 jaar,NEVER vlieg ik nog met deze maatschappij
Ik deel je standpunt. Ook ik wacht al 4 jaar.
Ik heb wel eens begrepen dat AirAsia zijn geld verdient met het verleasen van vliegtuigen.
Ze hebben er vandaag de dag ongeveer 100……en zeker nog wel een paar voor Thai Airways.
https://www.planespotters.net/airline/AirAsia
Zie dat nergens terug in de financiële verslaglegging dat ze vliegtuigen verleasen, wel dat ze tot in detail vertwoorden hoeveel passagiers,opbrengsten, kosten plus de bijbehorende financiele resultaten. Weer een melding van iets zonder onderbouwing, refentie of bron. In plaats van een vermelding van planespotters met alleen de aantallen vliegtuigen beter dan een verwijzing naar de kwartaalcijfers of jaarcijfers geven waarin wordt gemeld dat ze geld verdienen met leasen want ik lees alleen maar over opbrengsten uit het vervoer van passagiers, vracht en wat kleine nevenactiviteiten.
Begrijpe wie begrijpen kan? Ondanks dat men daar een schuldherstructurering en onder faillissementsbescherming zit gaat men dergelijke plannen op tafel gooien? Het nieuwe bestuur wil al de poen pakken voor ze goed bezig zijn. Dat de vliegtuigbouwers momenteel geen interesse tonen is nogal evident zeker? Wie gaat nu een contract tekenen met een bedrijf dat in feite failliet is.
Een gevalletje stand ophouden. Komt meer voor bij de ‘national carrier’. Zoiets ligt politiek gevoelig. ‘Onze nationale trots…’; hebben wij in de polder ook niet zoiets?
Ik zou eerst maar eens saneren, de rommel opruimen, dan maar wat minder ‘groot’, en langzaam weer opbouwen. En tenslotte, wie zou dit willen financieren zonder degelijke staatsgarantie?
Wacht ook al meer dan 4 jaar (gekocht voor covid )., gelijk Jos op 2 terugbetalingen van vliegticket van Thaiairways . Never Thaiairways , genoeg maatschappijen in midden oosten .
Al eens gekeken hoevéél vliegtuigen van Thai Airways ongebruikt op de Tharmac geparkeerd staat ? Motoren afgedicht , schermen neergelaten … zielig vertoon om dan uit te pakken met zulke plannen … net kleine kinderen die nieuw speelgoed wensen !
THAI Airways moet eerst eens z’n strategie gaan bepalen en kijken welke vliegtuigen daarvoor nodig zijn.
Een goede en slimme zet zou de zuinige en betrouwbare Airbus A330, maar vooral de A350’s zijn en dat Airbus dan de te koop staande A380’s terugneemt (een niet ongebruikelijke procedure). Dan is THAI daarvan verlost en hebben ze tevens de beste vliegtuigen in de markt.
Thailand kennende kopen ze dus notoir onbetrouwbare, slecht leverbare Boeing 787…