THAI Airways overweegt aankoop van 95 nieuwe vliegtuigen

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags:
10 september 2023

Saranya Phu akat / Shutterstock.com

THAI Airways voert gesprekken met Boeing en Airbus over een mogelijke bestelling van 95 vliegtuigen. Dit gebeurt in het kader van hun herstructureringsplan en met het oog op de snelgroeiende reismarkten, aldus bronnen binnen de industrie tegen Reuters.

Ondanks dat de Thaise luchtvaartmaatschappij momenteel te midden van een schuldherstructurering onder faillissementsbescherming zit, had ze eerder aangegeven minimaal 30 nieuwe vliegtuigen nodig te hebben. Echter, recente aanvragen voor offertes suggereren dat er plannen zijn om mogelijk tot wel 95 nieuwe vliegtuigen aan te schaffen, zeggen de bronnen.

De mogelijke bestelling zou bestaan uit 15 narrowbody-vliegtuigen en tot 80 widebody-vliegtuigen. Dit zou een van de grootste bestellingen van straalvliegtuigen in Zuidoost-Azië in recente jaren zijn. Experts binnen de sector geven aan dat dergelijke omvangrijke bestellingen gewoonlijk over een periode van tien jaar worden verdeeld.

Zowel Boeing als Airbus hebben ervoor gekozen niet te reageren op mogelijke zakelijke onderhandelingen met hun klanten.

In een verklaring aan Reuters gaf THAI Airways aan zich nog in een “beginfase” te bevinden wat betreft hun marktonderzoek. Ze voegden toe: “De langetermijnstrategieën voor het netwerk en de vloot van Thai Airways zijn nog niet vastgesteld, en er zijn tot dusver geen definitieve beslissingen genomen.”

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

10 reacties op “THAI Airways overweegt aankoop van 95 nieuwe vliegtuigen”

  1. Martin zegt op

    Kopen is wellicht een sterk woord, leasen met het risico voor de lessor.
    Maar uiteraard met een staatsgarantie..

    Ze hebben nog voldoende scheppen om een gat voor zichzelf te graven lijkt het…

  2. jos zegt op

    Dat ze eerst maar eens de mensen hun achterstallige betalingen uitbetalen van geannuleerde vluchten wegens de corona prikkelen, ik wacht al bijna 4 jaar,NEVER vlieg ik nog met deze maatschappij

    • Georges zegt op

      Ik deel je standpunt. Ook ik wacht al 4 jaar.

  3. Chris zegt op

    Ik heb wel eens begrepen dat AirAsia zijn geld verdient met het verleasen van vliegtuigen.
    Ze hebben er vandaag de dag ongeveer 100……en zeker nog wel een paar voor Thai Airways.

    https://www.planespotters.net/airline/AirAsia

    • Ger-Korat zegt op

      Zie dat nergens terug in de financiële verslaglegging dat ze vliegtuigen verleasen, wel dat ze tot in detail vertwoorden hoeveel passagiers,opbrengsten, kosten plus de bijbehorende financiele resultaten. Weer een melding van iets zonder onderbouwing, refentie of bron. In plaats van een vermelding van planespotters met alleen de aantallen vliegtuigen beter dan een verwijzing naar de kwartaalcijfers of jaarcijfers geven waarin wordt gemeld dat ze geld verdienen met leasen want ik lees alleen maar over opbrengsten uit het vervoer van passagiers, vracht en wat kleine nevenactiviteiten.

  4. Louvada zegt op

    Begrijpe wie begrijpen kan? Ondanks dat men daar een schuldherstructurering en onder faillissementsbescherming zit gaat men dergelijke plannen op tafel gooien? Het nieuwe bestuur wil al de poen pakken voor ze goed bezig zijn. Dat de vliegtuigbouwers momenteel geen interesse tonen is nogal evident zeker? Wie gaat nu een contract tekenen met een bedrijf dat in feite failliet is.

  5. Erik Kuijpers zegt op

    Een gevalletje stand ophouden. Komt meer voor bij de ‘national carrier’. Zoiets ligt politiek gevoelig. ‘Onze nationale trots…’; hebben wij in de polder ook niet zoiets?

    Ik zou eerst maar eens saneren, de rommel opruimen, dan maar wat minder ‘groot’, en langzaam weer opbouwen. En tenslotte, wie zou dit willen financieren zonder degelijke staatsgarantie?

  6. Rolly zegt op

    Wacht ook al meer dan 4 jaar (gekocht voor covid )., gelijk Jos op 2 terugbetalingen van vliegticket van Thaiairways . Never Thaiairways , genoeg maatschappijen in midden oosten .

  7. Patrick zegt op

    Al eens gekeken hoevéél vliegtuigen van Thai Airways ongebruikt op de Tharmac geparkeerd staat ? Motoren afgedicht , schermen neergelaten … zielig vertoon om dan uit te pakken met zulke plannen … net kleine kinderen die nieuw speelgoed wensen !

  8. Dennis zegt op

    THAI Airways moet eerst eens z’n strategie gaan bepalen en kijken welke vliegtuigen daarvoor nodig zijn.

    Een goede en slimme zet zou de zuinige en betrouwbare Airbus A330, maar vooral de A350’s zijn en dat Airbus dan de te koop staande A380’s terugneemt (een niet ongebruikelijke procedure). Dan is THAI daarvan verlost en hebben ze tevens de beste vliegtuigen in de markt.

    Thailand kennende kopen ze dus notoir onbetrouwbare, slecht leverbare Boeing 787…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website