‘THAI Airways nadert megadeal voor Boeing 787 Dreamliners’
THAI Airways staat op het punt om een omvangrijke deal te sluiten voor de aankoop van zo’n 80 Boeing 787 Dreamliners, volgens bronnen bekend met de situatie. Na gesprekken met grote vliegtuigfabrikanten lijkt Boeing het aantrekkelijkste voorstel te hebben gedaan, wat zou resulteren in de substantieelste aankoop in de geschiedenis van de vliegmaatschappij.
Na een periode van herstructurering vanwege de COVID-19 pandemie en interne problemen, streeft THAI Airways naar groei met een herziene strategie die focust op het vereenvoudigen van hun vloot en het benutten van de voordelen van een grotere schaalgrootte.
De keuze voor meer Boeing 787’s bouwt voort op de huidige vloot van de maatschappij, die al acht van deze modellen omvat. Het is nog onzeker of deze significante uitbreiding ook zal leiden tot hernieuwde vluchten naar de Benelux, na de stopzetting van vluchten naar Brussel vorig jaar door een tekort aan toestellen.
THAI Airways overweegt ook om vijftien smallere vliegtuigen toe te voegen aan haar vloot naast de 787’s.
THAI Airways na de ingrijpende herstructurering op de weg terug
THAI Airways, na een ingrijpende herstructurering vanwege een schuld van 400 miljard baht ($11.17 miljard) die in 2021 begon, is op weg naar herstel. De luchtvaartmaatschappij is van plan om tegen het einde van dit jaar een deal te sluiten voor nieuwe vliegtuigen en zou haar vloot van narrow-body vliegtuigen in het komende decennium kunnen verdubbelen, aldus CEO Chai Eamsiri.
Er zijn al nieuwe A321neo toestellen geleased voor levering in 2025 en 2026, terwijl de wide-body vloot naar verwachting zal groeien van 45 naar 56 vliegtuigen tegen het eerste kwartaal van volgend jaar.
De bezettingsgraad van de vliegtuigen was ongeveer 84% in het laatste kwartaal en de vooruitboekingen zien er veelbelovend uit, vooral vanuit Europese markten. Als de huidige prestaties dit toelaten, streeft THAI Airways naar een hernotering op de aandelenmarkt in het eerste kwartaal van 2025.
Bron: Reuters
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Vastgoedsector in zwaar weer: Thaise markt zoekt herstel in 2025
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Thailand voert strijd tegen luchtvervuiling met innovatieve maatregelen
- Nieuws uit Thailand21 december 2024Kabinet verhoogt kinderbijslag als steun voor gezinnen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
Straf nieuws ! Hoe kan je op zo’n korte periode 400 miljard schuld wegwerken en bovendien zoveel nieuwe vliegtuigen opnieuw gaan leasen/aankopen? Daar heb ik toch mijn bedenkingen voor. De vluchten naar de EU in dit geval Brussel geschrapt wegens tekort aan toestellen? Nog zo iets….. op zeker momenten stonden er meer dan 28 aan de zijkant met afgedekte motoren?
Die klucht blijft maar duren bij Thai Airways, + 11 miljard dollar wegwerken met verdachte zakkenvullers in het bestuur
Moet eerlijk zeggen dat wij zowel met de Boeing dreamliner en de airbus naar Bangkok gevlogen zijn. Dan moet ik zeggen dat voor mij de voorkeur uitgaat naar de airbus. De middelste zitplaats economy aan de zijkanten is bij de Boeing is dermate krap dat het voor een normaal mens nauwelijks te zitten is laat staan eten.
Vlogen al verschillende keren met Thai, maar er zijn betere maatschappijen,ruimte,service…
Wat jammer, weer een airline met van die ultra-smalle stoeltjes in economy. De A350 is naar mijn mening nog de enige acceptabele optie in economy, vooral nu de vluchten naar Azië extra lang duren door de omweg om Rusland heen. EVA met de Boeing 777 in een royale 3-3-3 configuratie is helaas niet meer vanzelfsprekend; in september werd ik door EVA verrast met een 777 in de krappe 3-4-3 stoelopstelling. Ik vrees dat het extra doorsparen wordt voor premium economy de volgende keer.
Het is de eerste maal dat ik van ‘de omweg om Rusland’ lees. Is dat werkelijk het geval? Hoeveel langer duurt je reis dan?
Op Bangkok scheelt het wel een uur, mogelijk langer met wind tegen. De terugweg duurt sowieso nog langer ivm vliegen tegen de jetstream in. Naar bijv. Beijing of Japan kan het allemaal nog langer duren, maar als je mazzel hebt nemen ze de poolroute en heb je iig een spectaculair uitzicht over de noordpool.
De topman van AF-KLM lichtte onlangs toe dat ze voor de toekomst voor meer A350’s kiezen (50 stuks besteld), mede door de instabiele Rusland-situatie, en dat ze daardoor de extra range nodig hebben die de A350 biedt ten opzichte van de B787 (A350-900 en B787-10 bieden ongeveer dezelfde capaciteit maar de Airbus kan verder vliegen).