THAI Airways maakt weer winst
Thai Airways International (THAI) maakt weer winst. Het boekjaar 2016 is afgesloten met een nettowinst van ruim 400.000 euro. Het is voor het eerst in vier jaar dat de Thaise nationale luchtvaartmaatschappij weer zwarte cijfers kan schrijven. De winst is mede te danken aan goedkope brandstof.
Hoewel het aantal passagiers met 4,8 procent steeg daalden de inkomsten. Door de felle concurrentie in Azië moet THAI ook de komende jaren bezuinigen om financieel gezond te blijven.
THAI start dit jaar nieuwe routes tussen Bangkok en Teheran maar ook tussen Phuket en Frankfurt, terwijl de vluchten tussen Bangkok en Moskou worden hervat.
De vloot bestaat sinds eind 2016 op 95 vliegtuigen. Twee Boeing 777-200ER’s werden afgestoten en vervangen door twee nieuwe Airbus A350-900.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Op het traject Brussel-Bangkok wordt de Boeing 777-300 vervangen door een Airbus A350-900 .
Wanneer precies de vervanging gebeurt weet ik niet, maar in mei 2017 staat op mijn ticket nog als vliegtuig de Boeing 777-300. In september is het dan een Airbus A350-900.
De nieuwe toestellen zouden in gebruik genomen worden in augustus 2017. Of dat inderdaad zo is moet je altijd met een korreltje zout nemen.
Ze hebben er wel vertrouwen in want ik kon de stoel toch al vastleggen voor september.
Ook voor oktober 2017 heb ik stoelen gereserveerd in Airbus 350-900.
Niet verwonderlijk met alle bezuinigingen aan boord,moest onlangs beklag doen voor een glas water tussen Bangkok en Phuket. Veel cabine personeel werkt tegen zijn zin daar zouden ze ze weer moeten leren lachen. Zijn natuurlijk een staatsbedrijf geworden. Het is niet meer de maatschappij van de 90tiger jaren.
Delhi naar Bangkok 1 stewardess heeft na het eten het hele traject geslapen,niemand van haar collegas heeft haar zelf niet wakker gemaakt, die bomma is wakker geworden wanneer het toestel de grond in Bkk geraakt heeft.
Ben altijd een voorstander en verdediger van thai geweest maar de laatste vluchten waren thai airways niet meer waardig. Gevolg velen vliegen via middenoosten en bvb Amsterdam of Helsinki met finair.Ik doe binnenkort ook de test spijtig genoeg.Maar er is werk aan de winkel en wat is 400.000 euro winst op zo een omzet en jaren van miljarden verlies.Een opkuizer is er nodig bij Thai om ze weer op de kaart te zetten.
Ik heb idd ook de ervaring dat de thaise glimlach veelal verdwenen is. Bij Nokair waren ze vriendelijker dan bij Thai. Ik vlieg nu toch weer met Thai naar bangkok, omdat ik a) internationale vlucht heb en dus niet via Don Muang wens te reizen en b) omdat je bij Thai 30 kg. mag meenemen in de economy.
Dus we gaan het weer proberen
De vorige cijfers van Thai werden nogal beïnvloed door snellere afschrijvingen op oude vliegtuigen. Dus de cijfers zijn niet duidelijk zoals ze hier gepresenteerd worden. Misschien kunnen ze de huidige topman van Malaysian inhuren om de zaak definitief op de rails te zetten.
Vlieg al jaren met Thai Airways van Brussel naar Bangkok.Goede service en correct eten.In april vertrek ik terug.