THAI en de regionale boutique airline Bangkok Airways hebben afgesproken om intensief te gaan samenwerken. De luchtvaartmaatschappijen gaan een zogenaamde code sharing aan op tien binnenlandse en vier internationale routes delen, dat maakten de airlines bekend.
Code sharing (code-delen) is een steeds meer voorkomend gebruik in de luchtvaart waarbij twee of meer luchtvaartmaatschappijen stoelen aanbieden onder een eigen vluchtnummer op een lijnvlucht die gevlogen wordt door een van de maatschappijen. Zodoende krijgt een vlucht meer dan één IATA-code, de twee letters die de betrokken luchtvaartmaatschappij aangeven. Dit gebruik heeft veel voordelen, zowel voor de luchtvaartmaatschappij als de passagier:
- Het is voor de luchtvaartmaatschappijen mogelijk om verbindende vluchten te verkopen naar bestemmingen waarop ze zelf niet vliegen (meer omzet).
- Passagiers kunnen hun bestemming bereiken met, voor hen, dezelfde luchtvaartmaatschappij (gemakkelijker).
- Het aantal aangeboden routes neemt dermate toe dat het vertrouwen in de naam van de luchtvaartmaatschappij sterk toeneemt.
- Voor de luchtvaartmaatschappij die de route vliegt is er een hogere bezetting van de stoelen door toelevering van passagiers door andere maatschappijen (meer winst).
- Meestal concurreren de luchtvaartmaatschappijen die passagiers aanleveren niet op de betreffende route (minder concurrentie).
Thai mag haar TG-vluchtcode plaatsen op vluchten van Bangkok Airways van Bangkok naar Koh Samui, Chiang Mai, Chiang Rai, Phuket, Krabi, Lampang, Sukhothai en van Chiang Mai naar Mae Hong Son en Phuket. Daarnaast wordt samengewerkt op vluchten van Bangkok naar Danang in Vietnam, Luang Prabang in Laos, Malé op de Malediven en Siem Reap in Cambodja.
Bangkok Airways mag onder eigen naam tickets verkopen op Thai-vluchten tussen Bangkok en Singapore. Meer routes worden nog overwogen.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Om het verhaal compleet te maken: voorlopig tot oktober 2017 volgens de business bijlage van de bangkok post.
Ben benieuwd hoe dat het dan gedaan word met bagage gewicht. Bij Thai 30 kg en Bangkok Airways 20 kg
Daarbij bij Bangkok airways gebruik maken van de lounge en bij Thai niet
Hoop dat die hoge ticketprijzen van en naar Koh Samui hierdoor eindelijk gaan dalen?