THAI Airways doet zes Airbus A380 vliegtuigen in de verkoop
Terwijl veel luchtvaartmaatschappijen de A380 opnieuw in gebruik nemen, slaat THAI Airways een andere weg in door haar zes A380-toestellen aan te bieden voor verkoop.
Volgens Aerotime heeft de luchtvaartmaatschappij potentiële kopers uitgenodigd om biedingen te doen op deze vliegtuigen. Oorspronkelijk aan de grond gezet vanwege de COVID-19 pandemie en financiële uitdagingen, ziet het bedrijf nu af van het opnieuw in dienst nemen van deze vliegtuigen, hoewel dit eerder wel overwogen was.
Geïnteresseerden hebben tot 12 september om hun biedingen en een aanbetaling van $50,000 per vliegtuig in te dienen. De verkoop volgt het ‘as is, where is’-principe, wat betekent dat de verkoper minimaal aansprakelijk is voor de staat van de toestellen. De nieuwe eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor het transport of de ontmanteling van de vliegtuigen, waarvan er vier in Bangkok en twee op U-tapao staan.
In een poging haar vloot te stroomlijnen, heeft THAI Airways de afgelopen jaren al diverse soorten vliegtuigen van de hand gedaan. Een eerdere poging om twee van de zes A380’s te verkopen bleek niet succesvol.
Over de Airbus A380
De Airbus A380 is een van de meest iconische passagiersvliegtuigen ter wereld, voornamelijk bekend om zijn immense afmetingen en dubbeldeks configuratie. Het vliegtuig werd voor het eerst in de lucht gelanceerd in 2007 en was het antwoord van Airbus op de Boeing 747. De A380 is ontworpen om tot 853 passagiers te vervoeren in een standaard tweeklassenindeling, maar kan nog meer passagiers herbergen als het volledig als economy class wordt ingericht.
Een van de meest onderscheidende kenmerken van de A380 is zijn efficiëntie op langeafstandsvluchten, wat het bijzonder geschikt maakt voor drukke intercontinentale routes. Het vliegtuig is uitgerust met geavanceerde technologieën, waaronder ‘fly-by-wire’ besturingssystemen en de nieuwste generatie turbofanmotoren die zorgen voor een lager brandstofverbruik per passagier-kilometer, vergeleken met eerdere generaties van grote vliegtuigen.
Ondanks deze innovaties heeft de A380 te maken gehad met een reeks commerciële uitdagingen. De grootte van het vliegtuig vereist speciale gates en landingsbanen, wat een belemmering kan zijn voor veel luchthavens. Bovendien zijn veel luchtvaartmaatschappijen overgestapt op kleinere, efficiëntere vliegtuigen voor hun langeafstandsroutes, wat de vraag naar de A380 heeft verminderd. In 2019 kondigde Airbus aan dat het de productie van de A380 zou stopzetten, gezien de afnemende vraag en orders.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
Ik heb 2 van deze A380’s op Suvarnabhumi zien staan (er zouden nog 2 moeten staan…). Nou, die zien er niet goed uit. Het “as is,where is”-principe houdt in, dat de koper de vliegtuigen koopt zoals ze zijn en maar moet kijken hoe hij ze van het vliegveld weg krijgt. “Vliegen’ is nog best lastig en vooral erg duur. Zo niet onmogelijk.
In soortgelijke situaties waren de vliegtuigen (in Tarbes, Zuid-Frankrijk) nog afgedekt met folie om de weersinvloeden minimaal te laten inwerken op de vliegtuigen. In Bangkok staan de vliegtuigen voor zover ik kon zien gewoon “in weer en wind”. Daar wordt ook een A380 niet beter van.
De tweedehands markt voor A380’s is bovendien ronduit slecht. De A380’s van THAI gaan waarschijnlijk naar de sloop, waarbij onderdelen/ motoren verkocht zullen worden als reserve-onderdelen.