Thai AirAsia in de rode cijfers
De teruggang van de Chinese toeristen die Thailand bezoeken en de hogere brandstofprijs resulteerden in een verlies voor de luchtvaartmaatschappij Thai AirAsia in het derde kwartaal.
SET Avirace Asia Aviation Plc (AAV), de exploitant van de vliegmaatschappij, meldde vrijdag een nettoverlies van 358 miljoen baht in het derde kwartaal, vergeleken met de winst van 260 miljoen in dezelfde periode van het vorig jaar,
Chinese bezoekers hebben Thailand, eens hun favoriete bestemming, links laten liggen o.a. door het ongeluk met de boot Phoenix bij Phuket met 47 doden in juli. Het aantal bezoekers is drastisch teruggelopen en bleef achter bij de gestelde verwachtingen.
De brandstofprijzen gingen in het derde kwartaal met 45 procent omhoog in vergelijking met vorig jaar (dit heb ik niet verder kunnen verifiëren).
Het aantal passagiers zorgde voor een bezettingsgraad van 81 procent wat normaal is voor het laagseizoen, maar men hoopt op een verbetering voor de volgende maanden. Vooral het aantal toeristen is daarbij van cruciaal belang, meldde AAV-chief executive officer Santikul Klongchiya.
Ten gevolge van de slechte kwartaalcijfers daalde de beurskoers van Thai AirAsia enigszins in waarde.
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
- Ambachten30 september 2024The Sanctuary of Truth Pattaya (video)
- Bezienswaardigheden26 augustus 2024Thi Lo Su, de hoogste waterval in Thailand
- Bezienswaardigheden4 augustus 2024Chinese tempels in Bangkok
- Achtergrond22 juni 2024Tempels in Thailand toegelicht
Ik lees in meerdere artikelen dat de teruggang van het aantal Chinese toeristen te wijten zou zijn aan het bootongeluk waarbij triest genoeg 47 mensen om het leven kwamen.
Aangezien er in China echter zoveel mensen wonen waarvan velen hier niet over gehoord zullen hebben lijkt me dit niet echt kloppen, is dat onderbouwd? Met wat ? Er zullen nog wel méér redenen aan te wijzen zijn, b.v. de visa die men nodig heeft en de rompslomp die dit met zich mee brengt. Verder is de luchtvaartmaatschappij volgens mij niet echt de goedkoopste. Ze is door mij ( en ik ben al vaak gevlogen) nog niet een x in de zoekmachine als mogelijkheid te voorschijn gekomen. En ik gebruik er meerdere.
Er zijn in het verleden meerdere oorzaken genoemd.
@ Bootongeluk bekend gemaakt via nieuwsmedia en sociaal media.
@ visa 2000 Baht.
@ Met de auto mocht de Chinese toerist niet terug over dezelfde grenspost, veel ongelukken omdat zij niet gewend zijn aan links rijden
@ De zero reisjes werden verboden.
@ In Pattaya lange wachttijd in de volle zon om naar het eiland Koh Larn te kunnen gaan.
@ In sommige restaurants niet meer welkom.
@ Alleen Chinese “gidsen”die de plekken laten zien, vaak in Chinese handen.
Beste,
Airasia is goed in het rekenen van overgewicht en haalt haar geld hier uit.
Heb met deze maatschapij een groot probleem gehad met de koffers.
Ze doen als of je goed binnen je kilo’s zit tot het bij het afrekenen komt.
Vlieg hier alleen mee vanuit Pattaya naar Udon en daar houd het mee op.
Koffie in het vliegtuig wat niet te zuipen is en vergeleken kan worden met katte pis
voor 100 Bath. Enz.
Jammer dat ik geen andere keus heb van uit Pattaya.
Met vriendelijke groet,
Erwin