Suvarnabhumi: Budgetmaatschappijen gevraagd te verhuizen
De regering doet een beroep op de budget luchtvaartmaatschappijen om te verhuizen naar Don Mueang.
Dat zou 17 tot 18 miljoen passagiers per jaar schelen, waardoor de huidige extreem lange wachttijden bij de paspoortcontrole aanzienlijk worden teruggebracht.
De budgetmaatschappijen staan niet te trappelen vanwege het inconsistente regeringsbeleid. In december zei de toenmalige minister van Transport nog dat Suvarnabhumi de enige luchthaven in Bangkok dient te zijn.
Nok Air
Nok Air keerde deze maand weliswaar terug na de heropening van Don Mueang, maar Oriënt Thai bleef op Suvarnabhumi, de vertragingen voor lief nemend. De maatschappij heeft al drie keer moeten verhuizen. Het personeel woont nu in de buurt van Suvarnabhumi en een verhuizing levert ook problemen op voor overzeese toeristen die een aansluitende vlucht naar het binnenland moeten nemen.
Dankzij de congestie op Suvarnabhumi lijkt de regering thans het licht te hebben gezien. De luchthaven is ontworpen op 45 miljoen passagiers; dit jaar worden 51 miljoen passagiers verwacht. De wachttijden bij de paspoortcontrole zijn opgelopen tot 2 uur; vertragingen van 15 tot 30 minuten zijn geen uitzondering.
Don Mueang
Volgens de (nieuwe) minister van Transport komen zeven tot negen maatschappijen in aanmerking voor verhuizing. De drie grote zijn AirAsia, Nok Air (die al verhuisd is) en Oriënt Thai.
Tassapon Bijleveld van Thai AirAsia is geen tegenstander van de verhuizing, maar hij wil eerst afwachten welke tegemoetkomingen de regering voor de maatschappijen in petto heeft. Premier Yingluck heeft daarop gehint om de maatschappijen te stimuleren naar Don Mueang te vertrekken.
www.dickvanderlugt.nl – Bron: Bangkok Post
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
ja wij zitten ook al te dubben of we door vliegen naar chang mai of toch maar een nachtje bangkok nemen. want als je aan komt en dan een taxi naar don muang moet nemen kost dat wel veel tijd denk ik. nu was het toch wat makkelijker.
wie van jullie weet hoever dong muang van het internationale vliegveld ligt? en moet je dan met een taxi of is er een andere mogelijk heid.
zal ongeveer 30 km zijn, de tijd afhankelijk van de drukte van het verkeer. Reken minimaal op één uur. Taxi is in feite de enige mogelijkheid, maar gegarandeerd dat binnenkort een minibus gaat lopen.
Er rijdt al jaren een heen- en weerbus, oftewel een shuttlebus, tussen Don Mueang en Suvarnihumi.
Regelmatig, van heel erg vroeg tot middernacht, tijdsduur 40-45 minuten, kosten heel erg laag, vertrekt van Suvarnibhumi gewoon van het vliegveld dus niet van het transportcentrum.
Bus nummer 554
Kosten dezes 35 baht per persoon.
Het is mogelijk dat deze bus van het transportcentrum vertrekt, maar dat is niet zeker.
Verdere uitbreiding:
Gaat via de expressway;
Rijdt 24 uur per dag.
Je kan altijd een binnenlandse vlucht met Thai Air nemen , dat is wel iets duurder maar je hoeft dan geen overnachting te nemen of met een taxi naar Don Muang.”
Dick van der Lugt schrijft :
“Dat zou 17 tot 18 miljoen passagiers per jaar schelen, waardoor de huidige extreem lange wachttijden bij de paspoortcontrole aanzienlijk worden teruggebracht.”
De meeste vluchten van de budget airlines zijn binnenlandse vluchten dus het probleem van de lange wachttijden bij de paspoortcontrole lost dan niet echt op.
Dat mag je mij eens uitleggen. Is er dan een aparte ingang voor vertrekkende passagiers op binnenlandse vluchten en een aparte uitgang voor aankomende passagiers op binnenlandse vluchten?
Ik veronderstel dat door de verhuizing personeel vrijkomt dat bij de internationale departures en arrivals kan worden ingezet.
De 17 tot 18 miljoen passagiers per jaar laat ik voor rekening van Bangkok Post.
Als advocaat van de duivel: passagiers op binnenlandse vluchten hoeven nu en ook straks niets via immigration. Daar wordt het dus niet veel stiller van.
Voor buitenlandse bestemmingen van bijv. AirAsia geldt dat passagiers wél via immigration moeten. Dat scheelt een slok op een borrel, hoewel ik twijfel aan de genoemde 17 tot 18 miljoen. Dat zou betekenen dat de low budget airlines op dit moment goed zijn voor dik 30 procent van het totaal? En we weten allen: zowel de BP als de luchtvaartautoriteiten kunnen niet rekenen.
Maar stel eens dat ze wel goed kunnen rekenen. Dan sta ik vervolgens op Don Mueang twee uren te wachten, want v.w.b. personeel maakt het niets uit.
Er is inderdaad een aparte ingang en uitgang voor de binnenlandse vluchten op Suvarnabhumi (helemaal rechts bij de eerste 3 draaideuren). Hier is geen immigratie te bekennen er wordt derhalve ook geen paspoort gecheckt. Er zijn wel wat van de locale controleurs van Suvarmabhumi (die even de handbagage scannen).
Van het bericht uit de Bangkok Post klopt maar weinig (u niet aan de te rekenen, u bent slechts de vertaler). Van die 17-18 miljoen passagiers zijn maar weinig buitenlandse vluchten (Air Asia).
Maar de authoriteiten moeten berichten de wereld insturen dat zij iets doen tegen hun falen nl. de lange wachtrijen al zijn het flutoplossingen zoals bovenstaand.
Wij vlogen in dec, direct door van Bangkok naar Krabi, de bagage hoefden niet naar om te kijken (van EVA Air naar Thai Airways) dat werd geregeld op Schiphol en vervolgens konden we (na een rookstop 😉 ) inderdaad zo doorlopen naar de gate richting Krabi, ideaal!
Ik wordt er gewoon niet goed, al dit gel… door de overheid. Had me voorgenomen om niet meer te reageren, maar ja……………… Op de Thaise TV wordt gesteld dat er veel meer touristen komen, maar ik zeg tegen mijn vriendin dat er te weinig mensen zijn om paspoorten te kontroleren. Ik heb natuurlijk geen gelijk. In principe heeft ze gelijk, meer dan 1000 personeels leden voor dit werk, maar ze krijgen het gewoon niet voor elkaar. Wanner gaat er nu eindelijk eens iemand inzien dat dit Thailand geld gaat kosten. Denk niet dat touristen blijven aksepteren om 2 uur in een rij te gaan staan om binnen te mogen komen en om weer naar huis te gaan. Ik hoorde op de Thaise TV vandaag dat de afgelopen dagen 200 mensen hun vlucht hebben gemist en dat er geadviseerd wordt om 5 (VIJF) uur voor vertrek aanwezig te zijn. Een gewaarschuwd mens enz.
Denk je nou echt dat toeristen thuis blijven omdat ze van een kennis of uit de krant hebben gehoord dat de wachttijden bij de immigratie 2 uurt is?
Als ze op vakantie zijn geweest dan zijn ze dat na een jaar weer vergeten en komen gewoon weer, omdat ze Thailand een fantastisch land vinden.
Ja, natuurlijk moet er wat gebeuren, maar om hier te stellen dat het de reden is dat de toeristen wegblijven, dat gaat me te ver. Meer voor de hand ligt, dat de toeristen weg blijven omdat ze vorig jaar nog meer dan 4800 baht voor 100 euro kregen en nu nog maar 3900.
Ik woon naast DonMuang, en heb dus ondanks de garanties van Ying Luck, drie maanden onder water gestaan. Ik ben blij dat NokAir weer, als enige, terug is, maar voor ze ook andere maatschappijen willen verhuizen zouden ze eerst iets aan de verbinding met het centrum moeten gebeuren, de instortende betondelen staan eral . Urgent voor de overstappers is een high speed verbinding met de andere airport. Het idee dat minder passagiers in suvarnabhumi door de douane zullen komen, is met het vooral verplaatsen van binnenlandse vluchten inderdaad een lachertje.
Ja die mooie grijze zuilen zijn erfenissen van vorige/andere verdeelde politiek. En met gepaste trots ga je die natuurlijk niet gebruiken van een tegen partij die je omver hebt gestoten, weghalen kost ook weer geld dus ze wachten netjes op hun baasje -.-
Ik lied me ooit vertellen dat ze niet eens geschikt zijn voor een highspeed verbinding maar gewoon voor een snelweg zijn bedoeld. Als je een systeem als de MRT of BTS koopt van Duitsland kan je daar natuurlijk niet je eigen knutselwerk als fundament onder zetten.
Creatief zou je er wel kunnen komen maar dat zijn ze niet, of het zal totaal onveilig worden verklaard.
Met verdeeldheid kom je er dus niet is wel duidelijk, iedereen wil snel en goed aansluiten/reizen maar men doet hun eigen land onnodig veel pijn in het groeien en ontwikkelen.
Het gekke is dat ik al vele jaren naar Thailand vlieg en uiteraard ook weer terug. Ik vlieg bijna altijd met China Airlines. De aankomsttijden en vertrektijden van CI zijn kennelijk dan gunstig voor al deze wachttijden en files voor de immigratie. Natuurlijk moet ook ik wachten, maar ik vind dat ik tot nu toe altijd een redelijke wachttijd heb gehad. Acceptabel.
En ik ben nog maar 45 dagen thuis dus zeg niet dat het in die tijd veranderd is.
Ruud
Ik vlieg ook met China in de bussiness class, ik mag als een van de eerste het vliegtuig uit.
Als ik bij de immigratie kom heb ik de lege balies voor het uitkiezen.
Nu is er zelfs een apparte balie voor bussiness class passagiers.
Mij hoor je niet klagen.
Is ook een van de grote voordelen van China Airlines – Niet de eerste maar toch bij de eerste Internationale vluchten die daar aankomen en bij de laatste die vertrekken dus nog weinig passagiers in de luchthaven maar dat is al jaren zo. Voordien ook EVA Air maar ik dacht dat die twee jaar geleden andere slots hebben gekregen (of gevraagd).
Het enegste dat gebeurt is dat er incheckbalie,s en transportbanden voor de koffers
vrijkomen maar bij de immigratie lost het niet veel op.
Het lost alleen wat op als een deel van de buitenlandse vluchten verhuisd.
maar dan komt er weer een personeelsprobleem bij.
dus het zaLeven aanmodderen zijn.
Ik vlieg a.s. donderdag met EVA naar Nederland. Moet ik dan (vertrektijd 13.00 uur) al om 09.00 op het vliegveld zijn ??
Zolang de incheck balies 3 uur voor vertrek open zijn, heeft het geen zin om eerder op SUV te zijn. Misschien interessanter om de incheck balies eerder te openen en ook eerder te sluiten. 1 uur voor vertrek sluiten en dan meer dan1 uur in de rij gaan staan is dus zinloos, Kwestie van afstemmen zou ik zeggen.
geen paniek, neem aan dat eva air balie gewoon 3 uur van te voren open gaat. .12,30 vertrek. dus ?????.Ja 9.30 ivm eventuele paspoort controle is een een goed advies
Dat werd vanmorgen (17 maart) op het Thaise nieuws aangeraden.
Goede reis toegewenst!
groet,
Lodewijk
Ik kom altijd aan in Bankok en loop de eerste paspoortcontrole voorbij en ook de fast lane voor bussiness class en dan komen er na 100 meter weer een rij van zoon 10 loketten en die zijn veel sneller omdat de meeste mensen dit niet weten.
Alle berichten die niets met het onderwerp van de posting te maken hebben, zoals de koers van de baht, zijn verwijderd.
Graag bij het onderwerp blijven.