Bron foto: Khaosod English

Vanaf 15 december is de automatische paspoortcontrole voor vertrek bij immigratie op Suvarnabhumi beschikbaar voor bezoekers met een buitenlands paspoort.

De commandant van het immigratiebureau, Pol. Luitenant-generaal Itthiphon Itthisanronnachai, kondigde op 11 december aan dat het automatische uitgaande kanaalsysteem, dat sinds 2012 in gebruik is met zestien machines en aanvankelijk bedoeld was voor Thaise reizigers, nu wordt uitgebreid om buitenlandse passagiers te controleren. Deze uitbreiding is een reactie op de strategie van premier Srettha Thavisin om meer buitenlandse bezoekers te ontvangen.

De luchthaven Suvarnabhumi, die dagelijks ongeveer 50.000 tot 60.000 vertrekkende passagiers verwerkt, ervaart een hoge passagiersdichtheid, vooral tijdens periodes waarin meer dan 20 vluchten per uur vertrekken. Passagiers moeten door het incheckproces, inclusief veiligheidscontroles en immigratieprocedures, wat vertraging kan veroorzaken. Het immigratiebureau werkt daarom aan het versnellen van deze processen om de doorstroming van reizigers te bevorderen en te zorgen dat ze tijdig aan boord kunnen gaan.

Dankzij de nieuwe methode kan de capaciteit voor het inspecteren van vertrekkende passagiers verhoogd worden van ongeveer 5.000 naar 12.000 per uur. Echter, personen met een juridisch verbod om het land te verlaten, personen met strafrechtelijke arrestatiebevelen, en personen die hun verblijfsduur overschreden hebben, blijven onderworpen aan inspectie door de ambtenaren.

Buitenlanders die gebruik willen maken van het automatische systeem moeten beschikken over een e-paspoort dat voldoet aan de ICAO-normen. Dit geldt voor burgers van ongeveer 70 lidstaten. Dagelijks zullen naar schatting ongeveer 30.000 mensen vertrekken via dit systeem.

In juli 2024 zal Airports of Thailand Public Company Limited een nieuw automatisch systeem in gebruik nemen, ter vervanging van het oude systeem dat al meer dan twaalf jaar wordt gebruikt bij zowel inkomende als uitgaande immigratiecontroles op de luchthavens Suvarnabhumi en Don Mueang. Op Suvarnabhumi worden ongeveer 80 nieuwe machines geïnstalleerd, ter vervanging van de oorspronkelijke 16, en op Don Mueang worden acht nieuwe machines geplaatst ter vervanging van de vier voor internationale vertrekken en aankomsten. Dit nieuwe systeem zal nauwkeuriger en efficiënter zijn dan het huidige, en biedt de mogelijkheid om extra personeel in te schakelen voor verbeterde paspoortcontroles bij binnenkomst, wat de inspectie van passagiers op drukke vluchten ten goede komt.

Bron: Khaosod English

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

30 reacties op “Suvarnabhumi airport opent automatische paspoortcontrole voor vertrekkende buitenlandse reizigers”

  1. Arie zegt op

    En nu maar hopen dat de wachttijd bij de paspoortcontrole minder lang wordt.
    Vorige maand heb ik 40 min.in de rij gestaan voordat ik aan de beurt was mede het gevolg van onbemande balies.

    • Barry zegt op

      40 minuten? Daar teken ik direct voor…. De laatste keer was het 1 uur en 3 kwartier na de securitycheck tot aan de paspoortcontrole. En inderdaad onbemande balies.

    • RonnyLatYa zegt op

      Zal ook wel het moment van vertrekken zijn.
      In mijn geval is dat altijd al rond middernacht of net erna geweest en dan liep het steeds vlot. Pak weg maximum 15 minuten maar meestal wel sneller.

  2. Rob zegt op

    Goed bedacht!
    maar hoe zit het met je uitreis stempel???

    Zal wel electronisch geregistreerd worden,maar ik wil wel zekerheid.

    • RonnyLatYa zegt op

      Waarom wil je daarover zekerheid?

  3. Jan Hoekstra zegt op

    Zeer goed nieuws. Vaak zijn er te veel onbemande balies waardoor het echt lang kan duren. Is het geen enkel probleem als je geen uitreisstempel hebt voor mensen die hier wonen?

    • RonnyLatYa zegt op

      Waarom zou dat een probleem zijn voor diegene die hier wonen?

  4. Arjen zegt op

    @RonnyLatYa,

    Dat lijkt me vrij duidelijk. Ik reis vrij veel door Thailand. Sommige hotels, en ook sommige, vooral kleinere immigratie kantoren doen vrij moeilijk als ze denken dat er iets niet klopt aan de stempels in je paspoort. Ik vind de vraag niet echt gek, en het was ook het eerste dat in mij opkwam. Jou reactie is bijna denigrerend, maar waarschijnlijk niet helemaal zo bedoeld.

    Voor jou als zeer deskundig persoon is het misschien geen enkel probleem, maar ik heb toch al eens lang op een immigratiekantoor staan wachten omdat er van alles gecontroleerd moest worden. (En dat ging toen om de tweede 90 dagen rapportage met een nieuw paspoort, waar gewoon het visum van mijn oude paspoort in was over gezet, de eerste keer geen probleem. De tweede keer was er blijkbaar een hoop mis, maar uiteindelijk toch niet….)

    • RonnyLatYa zegt op

      Maar wat heeft dit dan te maken met het al of niet hebben van een stempel bij vertrek.
      Je bent weg dus wat heb je dan nog te maken met die hotels en immigratie kantoren.

      Als je terugkomt krijg je immers een nieuwe stempel en daar zal men naar kijken in je immigratiekantoor of plaatsen waar je verblijft.

      • RonnyLatYa zegt op

        Ik zie er trouwens helemaal niets denigrerend in (laten merken dat je iemand onbelangrijk en waardeloos vindt) als ik hun vraag waarom men daarover zekerheid wil of waarom dat een probleem zou zijn voor diegene die hier wonen.
        Een antwoord volstaat dan om te weten waarom ze dat vinden.

        • Arjen zegt op

          Het kwam bij mij zo over. Maar zoals ik al schreef, het was dus blijkbaar niet zo bedoeld.

          Arjen.

      • Arjen zegt op

        Het blijkt dus dat er ook naar de “stempel geschiedenis” gekeken wordt. Ik denk dat hotels geen inzicht hebben in de immigratie database (dat mag ik hopen) dus die zien alleen maar een missend stempel.

        Ik weet niet of een hotel strafbaar is als ze een buitenlander als gast hebben waarvan de verblijfspapieren niet kloppen?

        En zoals ik schreef ook bij een immigratie kantoor was er ineens grote ophef over iets waar achteraf gezien geen ophef over gemaakt hoefde te worden.

        Groeten, Arjen.

        • RonnyLatYa zegt op

          Hotels hebben helemaal niks te maken met je stempel geschiedenis.
          Waar haal je zoiets vandaan?

          Die moeten enkel kijken of je NU legaal in Thailand verblijft en dat invullen op hun TM30.
          Dat staat in de laatste Arrivalstempel of de verlenging daarvan. Wat daarvoor is gebeurt hebben ze geen zaken mee en heeft ook geen invloed op je huidige verblijf.
          Als die huidige Arrivalstempel of de verlenging ervan zou ontbreken ben je niet legaal in Thailand en dan kunnen ze dat ook niet op hun TM30 invullen en zijn ze pas strafbaar als ze dat niet melden.

          Immigratie kan wel je geschiedenis zien maar die zullen vanaf nu ook wel weten dat mogelijk de Departure stempel kan ontbreken in het paspoort, maar als ze dat voor een of andere reden nodig zouden hebben kunnen ze dat altijd opvragen.

          Misschien toen ophef voor niets.. En dat is dan toch prima of mogen ze jou niet controleren?
          Mogelijk leek het voor hun misschien op valse stempels of dachten ze iets verdachts te zien en is dit na controle opgelost.
          Of denk je dat er geen valse stempels rondgaan misschien? Vooral door zij die misschien niet de legale weg volgde om hun verblijf te verlengen.
          Als dat dan niet zo is zal dat verontwaardiging oproepen voor diegene waarbij het uiteindelijk wel correct is, maar ze hebben uiteindelijk wel hun werk correct gedaan als ze zoiets vermoeden. Prima dan want dat is hun werk om zoiets te controleren zoals overal ter wereld het geval is als men wat vermoed..

  5. Ronny zegt op

    Het zal nog wel even duren voordat het systeem op punt zal staan. En dat de mensen snappen welk soort paspoort ze hebben, en dat ze inorde zijn met het in- en uit reizen. Dan blijft ook nog de vraag of er bij de provinciale overheden de kennis zal zijn om je paspoort gegevens (in- en uitreis) te kunnen inzien. Thailand blijft toch nog steeds het land van formulieren, copy, stempeltjes en handtekeningen. Ik stel me steeds de vraag waar wat er met die tonnen documenten en formulieren gebeurt.
    Over dat aanschuiven, tja als je net in een druk moment zit en er groepen onwetende reizigers voor je staat heb je pech.

    • RonnyLatYa zegt op

      Voor buitenlander betreft het momenteel enkel vertrekken. Niet met aankomsten.
      Voor aankomsten veranderd er niets. Je krijgt nog gewoon je stempel en die zijn belangrijk voor je verdere verblijf.
      Hotels hoeven niet te weten wanneer je Thailand hebt verlaten in het verleden en immigratie kan dit zien in hun database als dat nodig is.

      Die machine die internationale vertrekken en aankomst kunnen registreren zijn enkel door Thai te gebruiken.
      Buitenlanders nu blijkbaat ook voor vertrek, maar bij aankomst is er nog de huidige procedure dus daar zal er niets veranderen. En ik verwacht op korte termijn ook niet.

      Dat het systeem zal werken twijfel ik niet aan. Thai doen het al lang en men heeft daar wel al enkele jaren ervaring mee. Maar nieuwe machines kunnen altijd hun kuren en inlooptijd nodig hebben. Als dat gekoppeld is aan de immigratiedatabase lijkt me er geen probleem.

      Wat het paspoort betreft.
      De huidige paspoorten dienen al langer aan die ICAO (International Civil Aviation Organization) normen te voldoen. Ik denk dat de automatische paspoortcontrole in pakweg Schiphol of Zaventem ook die ICAO normen controleert. Als het daar werkt zal het ook wel in Thailand werken.
      Misschien de oudere paspoorten niet maar hoeveel zijn er daar dan nog van in omloop?

  6. johnkohchang zegt op

    als ik de reacties lees lijkt het alsof iedereen weet wat een e paspoort is. Kan iemand me uitleggen hoe ik er achter kom of mijn (regulier) paspoort een e paspoort is ? Het is dus een e paspoort dat voldoet aan de ICAO normen. Dat is bij 70 landen het geval . Wordt ik nog niets wijzer van. Bovendien zal er toch ook een uitreis stempel moeten worden gezet. Daar is een mensenhand voor nodig denk ik. Immers, in ieder geval bij mij, worden de stempels heel zorgvuldig onder en naast elkaar gezet zodat ik zo langs als mogelijk het paspoort kan gebruiken omdat het niet heel snel vol is.

    • RonnyLatYa zegt op

      Alle paspoorten die de laatste jaren worden afgeleverd zijn e-paspoorten of biometrische paspoorten.
      In België toegepast sinds 2008 en in Nederland sinds 2006 volgens de gegevens van Wikipedia

      “Een biometrisch paspoort (ook wel een e-paspoort of een digitaal paspoort genoemd) is een traditioneel paspoort met een ingebouwde elektronische microprocessorchip die biometrische informatie bevat die kan worden gebruikt om de identiteit van de paspoorthouder te verifiëren.”
      https://nl.wikipedia.org/wiki/Biometrisch_paspoort

      Lijkt me dat wanneer bij de aanvraag van je paspoort vingerafdrukken zijn genomen je dan een e-paspoort hebt.

      Misschien helpt dit je ook verder
      https://webwoordenboek.nl/kenniscentrum/hoe-weet-je-of-je-een-biometrisch-paspoort-hebt

      En een uitreistempel is eigenlijk voor niks nodig als je vertrek elektronisch is geregistreerd.
      Je Arrival stempel is de belangrijkste.
      En kijk eens hoeveel plaats je gaat besparen. Geen uitreistempel meer, geen visumsticker meer… het wordt steeds beter.

    • Rob V. zegt op

      In aanvulling op Ronny: een e-paspoort, dus met chip waarop biometrische gegevens staan, zijn te herkennen aan een afbeelding op voorkant van het paspoort: een rechthoek met in horizontaal een streep en in het midden een rondje/bolletje. Dat moet een plastic pasje met chip voorstellen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Klopt Rob.

        Was dat belangrijk detail vergeten te vermelden in de tekst, maar een voorbeeld daarvan staat ook wel in de link die ik gaf.

        https://nl.wikipedia.org/wiki/Biometrisch_paspoort

    • Hans Fabian zegt op

      Wij vliegen altijd via Dusseldorf, Daar is al jaren, zowel bij het vertrek als bij aankomst een automatisch systeem voor EU burgers. Ik heb dan ook geen enkele Duitse stempel in mijn paspoort staan. Het systeem werkt vlot en daardoor een grote doorstroming in tegenstelling tot de rijen voor niet EU burgers zoals Turken, Marokanen en bv Russen.

      • RonnyLatYa zegt op

        Dat is toch in Brussel ook zo en naar ik vermoed in Schiphol ook
        Die hebben dan ook geen stempel nodig om in de EU te mogen verblijven of een stempel wanneer ze er vertrekken.

        Wat niet wil zeggen dat hun vertrek of aankomst dan niet zou geregistreerd zijn.

      • Cornelis zegt op

        Zoals op Schiphol, dus, waar het overigens veel verder gaat dan alleen voor EU-burgers. Zie https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/selfservice-paspoortcontrole

        • RonnyLatYa zegt op

          Inderdaad.

          Ik heb ze niet allemaal gecontroleerd maar lijkt me een combinatie van EU en Schengen landen wat aankomst betreft omdat die geen stempel hoeven.
          Voor andere landen gebeurt de aankomst nog manueel en die krijgen nog hun aankomststempel.

          Bij vertrek zijn er buiten die EU/Schengen landen meerdere landen die het selfservice kunnen gebruiken zoals o.a. UK, USA, Japan, Maleisië, etc…
          Die worden ook enkel elektronisch uitgeschreven en die landen hebben dan ook enkel een inreisstempel maar geen uitreisstempel in hun paspoort.

          Op zich allemaal niet zoveel verschillend van wat Thailand nu wil doen.
          Inreizen met stempel, uitreizen kan elektronisch.
          Prima idee denk ik om alvast zo te beginnen.

  7. Peter Steijns zegt op

    Dit is geen reactie op welke reactie dan ook. Mijn reactie mag worden gezien als een opmerking waarbij IK als sinds kort pas reizende naar Thailand het systeem tot nu toe prima vind. Aangezien er goed boeven en bandieten of gewoon minder en oneerlijke mensen rondlopen die graag misbruik maken van……. Is een GODE controle zoals bij binnenkomst in Thailand noodzakelijk.

    Thailand voorkomt met deze soms misschien overmatige controle dat er gespuis zoals wij dat in Nederland kennen binnen komt. In Nederland is vaak nauwelijks controle en zijn mensen die gebruik of misbruik maken van het systeem te makkelijk binnen.

    Neem voldoende tijd mee en blijf relax en respecteer de werkwijze van Thailand of het land waar je heengaat. Voldoende mensen klagen al bij het in de rij staan bij de supermarkt in Nederland en als dit wordt opgelost met zelf scannen dan klagen ze ook.

    Succes in de rij bij de controle in of uit Thailand het blijft altijd spannend voor mij.

  8. Kammie zegt op

    Goed nieuws. Hoop dat ze ook iets kunnen doen voor aankomende reizigers. Afgelopen week aangekomen:
    -Nog nooit zo druk gezien
    -Rijen begonnen bij de bewegende loopbruggen
    -Voor het eerst alle 50 balies bemand
    -Alsnog 2 uur slenteren in de rij

    • RonnyLatYa zegt op

      Dat zie ik nog niet op korte termijn gebeuren en de grootste wachtrijen zijn inderdaad steeds daar.
      Wek een bewijs dat Thailand terug populair is natuurlijk 🙂

  9. Phan zegt op

    Voor mensen die officieel in Nederland wonen, maar 8 maanden per jaar in Thailand verblijven, zijn uitreisstempels misschien handig om aannemelijk te maken dat men maximaal 8 maanden in Thailand is geweest (wat nog niet hetzelfde is als minimaal 4 maanden in Nederland)?

    • Erik Kuijpers zegt op

      Phan, je hebt dan wel jouw ticket en je kunt ook instapkaarten verzamelen. Voorts is er na aankomst in NL het pingedrag in winkels en atm´s. Controle op die vier maanden in NL vindt nauwelijks plaats.

    • RonnyLatYa zegt op

      Zegt enkel dan wanneer je Thailand verlaten hebt, niet wanneer je terug in Nederland bent.

  10. Martijn zegt op

    Andersom kan het toch nog wel belangrijk zijn, namelijk voor de Thaise belastingdienst, tenzij zij ook toegang hebben tot het immigratiesysteem.
    Ik moet in elk geval bij mijn jaarlijkse Thaise belastingaangifte altijd alle pagina’s uit mijn paspoort copieren die gaan over het afgelopen jaar. Immers, belastingplichtig ben je (pas) na 180 dagen per jaar in Thailand te zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website