Suvarnabhumi Airport krijgt vanaf maandag weer lucht
Vanaf maandag vertrekken en landen dagelijks 180 vliegtuigen minder op Suvarnabhumi. Dan verhuizen de drie AirAsia budgetmaatschappijen naar de oude luchthaven Don Mueang aan de andere kant van de stad.
Per jaar scheelt dat 10 miljoen passagiers, waardoor het aantal passagiers volgend jaar waarschijnlijk 44,3 miljoen zal bedragen, iets minder dan de 45 miljoen waarop Suvarnabhumi is ontworpen.
Het afgelopen jaar regende het klachten over de lange wachttijden, zowel bij vertrek als aankomst. Nadat er lang over was geklaagd, onder andere in ingezonden brieven in de krant en ook op thailandblog, nam Immigration maatregelen. De afzonderlijke rijen werden vervangen door een ‘snake row’, de dienstroosters werden aangepast, er kwam personeel bij om passagiers te helpen bij het invullen van de arrival en departure card en Thaise passagiers kunnen elektronisch inchecken.
General manager Somchai Sawasdeepon waarschuwt echter dat Suvarnabhumi in 2014 weer boven haar capaciteit zal moeten opereren omdat de passagiersstroom blijft toenemen. Eind 2016 moet de uitbreiding van het luchthaven klaar zijn. Die brengt de capaciteit op 60 miljoen passagiers per jaar. Er komt een satelliet-terminal bij die met de bestaande terminal wordt verbonden door een trottoir roulante. Tevens worden de bestaande terminal en de parkeergarage uitgebreid.
Het ministerie van Transport wil dat zo snel mogelijk wordt begonnen met de aanleg van een derde runway, maar Airports of Thailand, de beheerder van de luchthaven, zegt dat die niet eerder dan in 2018 in bedrijf komt.
(Bron: Bangkok Post, 29 september 2012)
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond2 december 2024De magie van mangosteen: Thailand’s sappige geheim
- Rooftop bars2 december 2024Above Eleven Rooftop Bar in Bangkok: kwaliteit op eenzame hoogte!
- Achtergrond30 november 2024Hervormingen van Thaise vastgoedwetten: redding of verkoop van het land?
- Agenda30 november 2024Agenda: December festivals en evenementen in Thailand
” Dan verhuizen de drie AirAsia budgetmaatschappijen naar Don Mueang”
Welke 3?? Er is een “moeder” dat is AirAsia met als hoofdbasis KL
Dan hebben we
1/ Thai Air Asia
2/ Indonesia Air Asia
3/Air Asia Japan
4/Air Asia Philippines
5/ AirAsia X ( AirAsia X vliegt alleen long haul vanuit KL)
Alles wat met Thai Air Asia vliegt gaat met een Airbus 320
Dus in principe gaan alle vluchten van en naar Bkk vanaf 1/10/2012 naar Don Muang
met uitzondering van AirAsia X
De andere 2 budgetmaatschappijen op Don Mueang zijn dan nog,
Nok Air ( 737-400 , 737-800 en ATR 72-200) en Orient Thai Airlines vliegt met
737-300, 747-400, MD 82)
Wat er verder nog voor “klein spul” ( oa vanuit Hua Hin) naar Don Mueang vliegt weet ik niet, dat verandert af en toe met de dag 🙁
Dick: De drie maatschappijen die verhuizen, zijn AirAsia, Thai AirAsia en Indonesia AirAsia
Niet zo moeilijk doen Donald….alle Air Asia dochtermaatschappijen vallen gewoon onder Air Asia…..
Tussen Hua Hin en DMK vliegt momenteel geen lowcost, alleen wat prive-jets….
Ik stel prijs op juiste berichtgeving! Heeft niets met moeilijk doen te maken!
En vanaf Hua Hin vliegt inderdaad wat klein spul richting Bkk, alhoewel dat met de regelmaat v.d. klok verandert maar dat zijn geen prive jets! Uitsluitend wat turbo-prop spul, 1 of 2 mot, oa van Intercontinental Hotel. Die gebruiken dacht ik een Cessna Grand Caravan.
In mijn ogen een onbegrijpelijke beslissing om een airline als Thai Air Asia met zoveel dagelijkse vluchten te verplaatsen naar Don Mueang. Oké, de luchthaven zelf is er wel op gebouwd, maar logistiek gezien is het een drama om er te komen.
Taxi? Zolang je niet in de spits erheen hoeft is dit nog wel te doen. Ben je genoodzaakt om tijdens de spits in te checken, zet je dan maar schrap voor files. Het noorden van de stad is vaak een drama.
BTS? Kan. Tot nog toe kun je tot Mor Chit, daarna moet je alsnog met een taxi.
Trein? Rijdt niet.
Bus? Dat is in Bangkok vaak helemaal een mission impossible.
Ach, in mijn ogen is het onbegrijpelijk dat er mensen met zo’n maatschappij ( nou ja, maatschappij?) vliegen! ( En dit is niet voor discussie vatbaar!! Gewoon een persoonlijke mening waar ik niet over in discussie ga!)
Goedkoop? Vergeet het maar, ik heb eens AA vergeleken met Bangkok Air voor de grap , en wat bleek? ( zelfde route dan wel) Nauwelijks verschil! En Bangkok Air is wel een goede maatschappij met eigen lounge enz enz.
Sorry hoor AirAsia, al kreeg ik het gratis…………………………………………
Ja, AirAsia naar Don Muang vind ik ook erg vervelend. Wij wonen bij Sattahip, ruim anderhalf uur rijden naar Suvannapoum, maar veel langer naar DM. En de taxi zal veel duurder worden.
Jullie moeten wel veel met Air Asia vliegen dat deze verhuis zulk een nadeel (reistijd, duurdere taxirit, spits….) is.