Steeds meer vliegtuigpassagiers misdragen zich
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben dit jaar tot dusver te maken gehad met 985 incidenten met vliegtuigpassagiers die zich misdragen. Dat bevestigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) na eerdere berichtgeving.
Over 2016 kwam bij de ILT ongeveer hetzelfde aantal meldingen binnen over ordeverstoringen op luchthavens of in vliegtuigen. In 2015 betrof het ruim zevenhonderd meldingen.
Luchtvaartmaatschappijen pleiten voor een alcoholverbod op de luchthavens omdat veel incidenten terug te voeren zijn op overmatig alcoholgebruik. Ander wangedrag bestaat uit het niet opvolgen van aanwijzingen en uitschelden van personeel. Soms worden passagiers ook gewelddadig.
Wereldluchtvaartorganisatie IATA erkend het probleem en ziet zelf ook een toename van geweld aan boord van een vliegtuig. De incidenten worden daarbij ook ernstiger.
Bron: Luchtvaartneieuws.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Achtergrond17 november 2024Pessimisme over verkeersveiligheid in Thailand: een schrijnend probleem en geen prioriteit bij de regering
- Weer en klimaat17 november 2024Zware regen en overstromingsrisico’s in Zuid-Thailand verwacht
- Eten en drinken17 november 2024Tom Yam Kung (garnalensoep) een heerlijkheid uit de Thaise keuken
- Stranden17 november 2024Stranden van Phuket – Patong, Surin, Karon, Kata en Nai Harn Beach
De herriemakers simpel op een zwarte lijst zetten en NOOIT meer meenemen …
vliegtuigmaatschappijen willen een alcoholverbod op vliegvelden, maar ik vindt dat in het vliegtuig ook moet worden verboden , want daar wordt ook te veel alcohol (zowel gratis als betaald) ingeschonken wordt
Maar één oplossing: dermate hard straffen, dat men het wel uit het hoofd laat. Ik denk, dat menigeen wat voorzichtiger wordt, als men – als vertrekkend uit Schilhol – NL een jarenlang verbod krijgt op NLe luchthavens te komen. Als dan Zaventem en Duesseldorf dat overnemen…. Of.. 5 jaar verbod met KLM te vliegen….
Eeste maal personeel in een vliegtuig aanvallen, hetzij verbaal of met te losse handje, achteraan met handboeien vastzetten, een zeer riante boete laten betalen en op de grijze lijst.
Tweede maal gelijk de beuk er in.
Een hogere boete en wanneer mogelijk gelijk uit het vliegtuig en op de donker grijze lijst met stip-notering.
Derde maal, een nog hogere boete en een schadeloosstelling voor diegene die door de vuilbek voor rotte vis uitgemaakt wordt en verder toegang weigeren op Schiphol cq vliegtuigen.
Je zal maar net naast zo’n mafketel zitten en dus gelijk je hele reis verziekt/
LOUISE.
Laten zij eerst eens de hand in eigen boezem steken, en stoppen/verbieden
met het serveren of nuttigen van alcoholische dranken aan boord.
Ken me de tijd nog herinneren dat er nog gerookt mocht worden in de vliegtuigen.
In die tijden hoorde je nooit van overlast ook gratis bier tijdens de hele vlucht.
Zucht …was het vroeger echt beter???
Ja, vroeger was alles beter? Ik heb menig ruzie moeten sussen wegens rokers. Je weet niet hoe er geklaagd werd op bijna iedere vlucht (ik was steward). Rokers boekten met opzet een niet-rokers plaats omdat ze niet tussen de rook van anderen wilden zitten, maar zochten tijdens de vlucht wel een plek op om te kunnen roken.
Gratis bier? Er moest vroeger voor iedere alcoholische drank betaald worden. Ik heb zelf nog de bierdopjes bewaard, om af te kunnen rekenen.
Was het vroeger beter? Ik denk het wel, omdat vroeger de vluchten duurder waren, minder mensen vlogen en de vliegtuigen niet tot op de laatste plaats uitgeboekt moesten zijn om toch een vlucht nog winstgevend te maken.
Menigeen die nu wel door de de lagere prijzen kan vliegen, kon destijds niet mee. Het was in mijn tijd al niet meer het beste publiek. In de jaren zestig, zeventig, zo had ik van mijn oudere collega’s horen vertellen, waren het toch mensen uit de bovenste lagen van de maatschappij die mee vlogen…. Maar dan kostte een reis naar Bangkok waarschijnlijk omgerekend naar de huidige Euro’s gemakkelijk 1500 Euro of meer en niet zoals nu rond de 500!
Even eraan toevoegen, voordat ik weer eens beschuldigd word dat ik arrogant ben: de meeste passagiers zijn aardig, normaal en vallen niet op door slecht gedrag. Maar door de grote massa’s komen natuurlijk en helaas ook een soort mee, dat IEDEREEN liever niet ziet.
Een vijfjarig vliegverbod binnen de EU inclusief een fikse geldboete zou moeten helpen. Onzin om alcohol te verbieden voor het overgrote deel van de passagiers, die hier wel mee om kunnen gaan.
Wat zou het probleem zijn om alcohol te verbieden in het vliegtuig?
Is het zo moeilijk om een paar uur zonder alcohol te zijn?
En beter voorkomen dan genezen.
Wat ik zeer vreemd vind je krijg een blikje bier maar een bekertje fris.
Gr Rob
Natuurlijk nooit goed te praten. Gaan blijkbaar gestresst op reis om vervolgens de boel op stelten te zetten.
Maar, uit eigen ervaring meegemaakt dat je ook af en toe uit je dak kan gaan vanwege het onbeschofte gedrag van cabine personeel. Helaas moet ik bekennen dat vooral onze eigen landgenoten van de KLM veel last hebben van arrogant gedrag. Waarop passagiers, is fout – ik weet het, dan weer reageren.
Het is verwonderlijk hoe charmant en gecontroleerd de aziatische crew kan omgaan met dit soort tuig……
Maar de westerse service is d m v de “waardevolle” trotse arrogantie vaak moeilijk, en (af en toe) erg onvriendelijk in hun manier van optreden, en daardoor royaal in staat om je het gevoel te geven dat ze onmisbaar zijn………..
Het zal wel enige tijd kosten, maar dan worden ze door goed getrainde vrouwen C Q meisjes, waarvandaan dan ook, vervangen !!
Daar gaan we weer, een paar a-sociale hufters maken voor een groot aantal mensen een vliegreis tot een bron van ergernis. Vele normale en goedgezinde reizigers hebben een hectische tijd achter de rug voor ze in het vliegtuig stappen, sommigen moeten tijdens de vliegreis nog door werken, het is niet voor iedereen vakantie. Dan is een goede verzorging, een goed glas, lekkere maaltijd etc. heel ontspannend,(er wordt veel gedaan om de maaltijden zo goed mogelijk te maken). Mensen die de normen en waarden hiervan niet op kunnen brengen, op gepaste manier afzonderen, minimaal geboeid en zorgen dat ze bij ieder maatschappij geweigerd worden. (Voor hun eventuele retour vlucht, zal wel niet mogelijk zijn, Jammer!) Het mag toch niet zo zijn dat een paar rad draaiers de dienst uit maken en de luxe om de vliegtijd wat aangenamer te maken, dit af geschaft moet worden.
Het aantal passagiers neemt ook elk jaar flink toe dus zonder verdere referentie zeggen de cijfers weinig. Neemt het aantal agressieve of andere probleem gevallen percentueel ook toe of niet? En vallen bepaalde vluchten buitengewoon op of niet? Meer vluchten tussen bekende plaatsen die bekent staan op hevig drankgebruik kan een oorzaak zijn of komt het procentueel ook steeds meer voor tussen bestemmingen die voorheen en nu niet berucht zijn?
Wereldwijd aantal passagiers jaar op jaar in de groei:
https://data.worldbank.org/indicator/IS.AIR.PSGR?end=2016&start=1970&view=chart
En alcohol verbieden? Niks mis met 1 of 2 biertjes om de paar uur. Als je in 10-15 uur vliegen 3 of 4 biertjes drinkt lijkt mij er weinig aan de hand. Semi onbeperkt drinken of beschonken aan boord stappen, dat kan uiteraard niet.
Straffen prima, maar die dat wel proportioneel. Als iemand voor het eerst eens een biertje teveel heeft omdat deze de invloed onderschat heeft van een glaasje op 9-10 km hoogte mag je iemand wel even flink laten schrikken maar een jarenlange ban zou ik voorbehouden aan het echte tuig die dit min of meer bewust doet en niet wil leren van fouten (of menen niets fout te doen en heel de wereld naar hen moet buigen).
toen ik nog veel vloog, kwam het regelmatig voor dat zeelieden vanuit dubai terug naar asterdam of londen terugvlogenstomlazeres waren. ik zag het eens aan dat op een dergelijke vlucht tientallen lieden zozwaar bezopen waren en ik heb de commandant toen gezegd dat hij de bar loest sluiten en dat gebeurde toen onmiddellijk!
een passagier heeft dus ook wel wat in te brengen!
Ik sluit mij aan bij Jan en Rob V.
Het aantal incidenten neemt nauwelijks toe en voor zover het toeneemt is dat voor het grootste deel aan de toename van het aantal passagiers en een grotere registratiebereidheid te danken.
Als ik BRU-BKK of omgekeerd vlieg met Thai Airways krijg ik ongeveer vier alcoholische versnaperingen aangeboden. Hoewel ik er bepaald niet vies van ben vraag ik daarbuiten niet om meer drankjes, en dat doet verder ook eigenlijk niemand.
Het is helaas erg populair om draconische straffen en algehele verboden voor te stellen. Dan maak je een statement en kan niemand meer aan je politieke en maatschappelijke correctheid twijfelen.
Heb eens op een vlucht naar Griekenland mee gemaakt dat de stewardes (KLM) net voor de landing me vroeg om een blikje bier af te rekenen. Die had ik niet gehad en vertelde haar dit ook, maar ze begon zoveel stampij te maken dat ik toch maar betaald heb. Even later belt de man voor mij de service en vraagt of hij zijn bierte kan afrekenen, toen viel het kwartje geen excuus toen ze het geld het wilde terug geven. Ik zeg geen excuus dan mag je die paar centen ook wel houden.
Heb dit meegemaakt, het erge is je kan geen kant op, mijn gedachten dat moment, waarom er geen veiligheidsmensen in het vliegtuig aanwezig waren, die zo iemand direct uitschakelt, desnoods met een stroomstoot wapen, de angst en paniek in het vliegtuig, vooral bij jonge kinderen, zal ik nooit vergeten.
’n boete van € 10.000,= en NOOIT meer in ’n vliegtuig…………
Het is met zoveel conservatief georienteerde expats in Thailand niet zo verbazingwekkend dat menigeen vindt dat er streng, zo niet erg streng moet worden opgetreden. Misschien is voor deze reageerders wel verbazingwekkend dat al deze strafmaatregelen in de praktijk nauwelijks tot geen effect hebben op hetgeen men bestrijden wil. Niet alleen werkt het niet in Thailand, het werkt nergens ter wereld.
Kijk nu toch eens om je heen in Thailand en in Nederland. Waar zijn de straffen voor het hebben, gebruiken of dealen in drugs nu strenger: Thailand of Nederland? Welk land heeft het grootste drugsprobleem? Denk je nu echt dat streng straffen (tot de doodstraf toe) de drugs in Thailand kunen uitbannen?
veel reizigers roken en er zijn kettingrokers bij
wanneer je lichaam om nicotine vraagt en het niet krijgt omwille van het
rookverbod onstaat bij velen een snel irritatiegevoel…. die spanningen had
je vroeger niet (vlieg internationaal sinds 1978). Laat mensen terug roken
MAAR (!) in (een afgeschermd) achterste gedeelte van het toestel en met extra
rook afzuiging. het handelt hier om vluchten van 2 uur naar spanje en dergelijke
maar om lange transatlantische vluchten.
ik blijf erbij {en persoonlijk geconstateerd) dat rokers enorm snel geirriteerd geraken
op lange afstandsvluchten. Ze willen snel slapen om de tijd te overbruggen en kappen
zich vol bier, waarna het hek helemaal van de dam is ….