Star Alliance, de grootste luchtvaartgroep ter wereld, waar ook Thais Airways deel van uitmaakt, wil binnen tien jaar komen tot een verdubbeling van het aantal aangesloten maatschappijen.

Vijftienjarig bestaan

De groep vierde afgelopen vrijdag in Noordwijk hun vijftienjarig bestaan. Air Canada was destijds een van de initiatiefnemers evenals Lufthansa, SAS, Thai Airways en United Airlines. Inmiddels werken 25 maatschappijen samen in deze groep. Star is daarmee nog altijd de grootste luchtvaartalliantie, gevolgd door One World (met British Airways) en Sky Team (met Air France-KLM en Delta).

Joost Hasperhoven, voorzitter van Star Alliance in Nederland: “Het streven is binnen tien jaar op vijftig te komen. Dat lijkt veel, maar wereldwijd zijn er bijna duizend maatschappijen.”

Betere voorzieningen Schiphol

Star vervoert twintig procent van de Nederlandse passagiers met Lufthansa, Turkish Airlines (vier dagelijkse vluchten op Istanbul), SAS en Singapore Airlines. De 13 Starleden die op Schiphol vliegen hopen de komende jaren betere voorzieningen te krijgen op Schiphol zoals eigen incheckbalies en lounges. Concurrent Sky Team heeft deze voorzieningen wel en dat steekt. Op Schiphol is Sky Team, met KLM en Delta als grootste spelers, heer en meester.

Emirates

KLM en andere grote Europese luchtvaartmaatschappijen ervaren heftige concurrentie van partijen zoals Easyjet en Emirates. Vooral Emirates, de luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, is een luis in de pels van veel Europese spelers. Deze maatschappij gaat vanaf 1 augustus zelfs dagelijks met een A380 (het grootste toestel ter wereld) van Schiphol naar Dubai vliegen. Emirates, nu al ’s werelds grootste luchtvaartmaatschappij in internationaal passagiersvervoer, wil fors groeien en gaat door met de uitbreiding van zijn hub in Dubai.

Oneerlijke concurrentie

Air France-KLM en andere Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa hebben bij verschillende instanties, waaronder de Europese Commissie en de brancheorganisatie IATA, klachten ingediend over staatssteun voor Emirates. Gesponsord met oliedollars, zou Emirates tegen dumpprijzen de Europese markt willen veroveren.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

7 reacties op “Star Alliance, met Thai Airways, wil verdubbelen”

  1. Piet zegt op

    De hub Dubai mag ook wel eens een flinke facelift krijgen. Er is nu eindelijk een normale rookruimte (niet meer dat kleine stinkende hok) maar je kunt er niet fatsoenlijk rondlopen met al die toeterende trolley;s die mensen vervoeren.

    De economy lounge is ook verdwenen en is nu alleen voor firstclass.

    Quatar is de tegenhanger van Dubai aan het worden dus dat is alleen maar gunstig voor de tarieven.
    Kan iemand me een indruk geven van een overstap op Quatar?

    • math zegt op

      Sorry Piet, Ik weet niet welk vliegveld u neemt in Dubai, maar zo iets heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat u de weg niet weet, het is ultra ultra modern, net de nieuwe terminal 3 gebouwd alleen voor Emirates! Alle luxe is er voorzien. Ik kom er n 6 tal keren per jaar, dus het argument dat ik het niet zou weten gaat niet op.

      • Piet zegt op

        Math mischien weet ik de weg inderdaad niet., Het is gewoon een heel lang vliegveld zonder zijvleugels. Je kunt alsmaar rechtdoor blijven lopen en ondertussen toeteren die wagentjes steeds dat je aan de kant moet. Er zijn weinig leuke restaurantjes vind ik en weinig fatsoenlijke zitplaatsen vandaar dat er altijd mensen op de grond liggen te slapen.

        Die tuintjes met water vind ik ook echt een lachertje, wat een trieste tuintjes daar en dan maken er nog mensen foto;s van ook. Geef mij Changi airport Singapore maar, daar weten ze tenminste hoe mooie tuintjes aan te leggen en daarin mag je gelijk ook roken/drinken.

        De nieuwe terminal heb ik nog niet gezien,ik was vorige maand nog even in Dubai. De economy lounge was toen gesloten en alleen nog maar voor first class. De nieuwe economy lounge (mocht die er zijn) heb ik niet kunnen vinden.

        Ik vind het zeker geen goed vliegveld in Dubai, dan is Suvarnabhumi nog altijd een stuk beter.

    • Mario 01 zegt op

      Als freequent flyer mag ik in Dubai naar de lounche bij gate 122, ook als ik economy reis en kan daar alles eten en drinken, slapen en douchen, internetten en rustig een mooi tijdschrift lezen in gezellige zitjes.
      In Qatar is het een ramp, als je lang moet wachten voor je volgende vliegroute. Het is er steenkoud en je krijgt niets te eten, maar je kan voor 50 € 2 uur vertoeven in de lounche en voor de rest kan je op alu stoeltjes in een grote ruimte waar alle departs vertrekken verblijven, of in de kantine op kale houten stoelen en tafels, waar de vele kinderen als gillende keukenmeiden rondrennen.
      Voor rokers is er in Dubai, boven de lounche bij gate 122 een grote rookruimte.

  2. leon zegt op

    Hoi Piet
    Hier hetzelfde kom 4 maal per jaar in Dubai, vlieg dan met Emirates.
    Dubai airport is super modern, en wat Math zegt Emirates heeft een mooie terminal.
    Verder zeer overzichtelijk en alles onder handbereik. Ja en dat roken dat blijft voor een aantal mensen een probleem. Misschien een prima manier om te stoppen.

  3. Er zijn op dit moment vier vliegmaatschappijen die ook willen toetreden tot Star Alliance waaronder EVA AIR

  4. Peter zegt op

    Lees het nog een keer.
    “ Oneerlijke concurrentie
    Air France-KLM en andere Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa hebben bij verschillende instanties, waaronder de Europese Commissie en de brancheorganisatie IATA, klachten ingediend over staatssteun voor Emirates. Gesponsord met oliedollars, zou Emirates tegen dumpprijzen de Europese markt willen veroveren.”

    Emirates wil dus op deze manier de andere luchtvaartmaatschappijen kapot maken.

    Dus betaal ik liever iets meer en vlieg met Thai Airways, China-air e.d

    Waar u uw geld aan uit geeft blijft bestaan.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website