Smakelijk eten tijdens een vliegreis
Zeker op een lange vliegreis van bijvoorbeeld Amsterdam naar Bangkok vind ik het opdienen van maaltijden altijd een aardige onderbreking van de tijd.
In het algemeen ben ik best tevreden over de geboden maaltijden en zou niet een, twee, drie een maatschappij kunnen noemen, die er qua kwaliteit bovenuit steekt. De kwaliteit van de maaltijden is dan ook voor mij nooit een criterium geweest om voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij te kiezen.
Slechte reputatie
Sanne Veldhoven schreef over vliegtuigmaaltijden een artikel op de website Favorflav en begint te zeggen, dat vliegtuigeten een beroerde reputatie geniet. Vooral in economy class is het altijd maar weer afwachten wat er op het uitklaptafeltje tevoorschijn komt als het aluminiumfolie van het hardplastic bakje afgehaald wordt.
Natuurlijk, schrijft Sanne, het blijft altijd vliegen met de vleugels die je hebt. Je kunt nu eenmaal moeilijk op 12 kilometer hoogte voor soms honderden passagiers lekker én warm én mooi opgediend eten tevoorschijn toveren. Op een andere website las ik, dat eten op die hoogte daadwerkelijk anders smaakt. Dit komt door de droge vliegtuiglucht die de neusslijmvliezen uitdrogen waardoor het reukvermogen daalt. En reuk bepaalt voor 80% de smaak.
Inflightfeed
Nu is er een Australiër, Nik Loukas, die een Instagram-account en een website onderhoudt vol met recensies van vliegtuigmaaltijden. Maar liefst 180.000 kilometer vliegt hij per jaar met als enig doel: het recenseren van het eten aan boord. Volgens Loukas hoeft eten aan boord niet altijd slecht te zijn. Ik citeer Anne met wat uitspraken over ervaringen van Nik Loukas:
“ Op een vlucht van Frankfurt naar Rome met Alitalia kan de tiramisu op zijn grote waardering rekenen. Ook op lange, intercontinentale vluchten, wordt volgens hem in veel gevallen een fatsoenlijke maaltijd geserveerd. Zo is hij op het traject Amsterdam-Singapore met Singapore Airlines onder de indruk van de biefstuk met saus van sjalotten en dragon, geroosterde pompoen en aardappelpuree. Ook onze eigen KLM komt gunstig naar voren in zijn reviews. Loukas is met name fan van de curry’s en van de blauw-witte sandwichdoosjes met grachtenpanden op de korte vluchten. Ook het ontbijt in de duurste KLM-klasse, van tweesterrenchef Onno Kokmeijer, ziet er erg verleidelijk uit”.
De website
Ga eens naar www.inflightfeed.com en kijk uw ogen uit naar de soms prachtige foto’s en video’s van alle mogelijke maaltijden aan boord van vliegtuigen van tig maatschappijen. Er is een zoekvenster waar u uw favoriete airline kunt invullen en u krijgt een idee wat u boven in de lucht aan eten kunt verwachten.
Tenslotte
Ik maakte dit artikel naar aanleiding van een bericht in het Algemeen Dagblad, dat AirAsia restaurants gaat openen waar uitsluitend vliegtuigmaaltijden worden geserveerd. Men is zo overtuigd van de grote klasse van hun maaltijden in de lucht, dat het zeker succes gaat opleveren. Het eerste restaurant wordt in Kuala Lumpur geopend en volgens plan zullen er tientallen in meerdere landen volgen.
Dat gaat mij echter te ver! Ik kan genieten van een maaltijd in een vliegtuig, uiteraard met een glaasje wijn er bij, maar om dan terug op de grond in een restaurant te gaan zitten met een plastic tray voor mijn neus hoeft voor mij niet.
Wat is uw ervaring met vliegtuigmaaltijden?
Over deze blogger
-
Bert Gringhuis (1945), geboren en getogen in Almelo in het mooie Twente. Later vele jaren in Amsterdam en Alkmaar gewoond, werkzaam in de export voor diverse bedrijven. Ik kwam in 1980 voor het eerst in Thailand en was meteen verliefd op het land. Vele malen sindsdien terug geweest en na mijn (vroeg)pensionering als weduwnaar naar Thailand verhuisd. Daar woon ik nu al 22 jaar samen met mijn ietwat jongere Thaise dame Poopae.
Mijn eerste ervaringen in Thailand als een soort nieuwsbrief aan familie, vrienden en kennissen gestuurd, die later onder de naam Gringo op Thailandblog hebben gestaan. Veel, heel veel artikeltjes hebben die eerste verhalen gevolgd en dat is uitgegroeid tot een vrijwel dagelijkse hobby.
In Nederland nog een verwoed voetballer en voetbalscheidsrechter, maar de jaren gaan tellen en in Thailand nog altijd verwoed, maar het poolbiljarten is echt van mindere kwaliteit, ha ha!
Lees hier de laatste artikelen
- Steden21 november 2024Chumphon: Rust en lekker eten!
- Cultuur18 november 2024Pua, Pua, Pua
- Achtergrond11 november 2024Bananen in Thailand
- Bezienswaardigheden11 november 2024Ban Chiang – Een juweel in de kroon van Udon Thani
Valt allemaal best mee en ik zie het als een tijdverdrijf.
Persoonlijk kijk ik wel uit naar het ontbijt…. wil zeggen dat we er bijna zijn 😉
https://www.vlucht-vertraagd.nl/blog/2019/06/03/waarom-is-vliegtuigeten-zo-vies
Ik kijk wel altijd uit naar het ontbijt. Wil namelijk zeggen dat je er bijna bent….
Ja Ronny,
Dát, over het ontbijt, vind ik ‘n goeie insteek en daar kan ik me ook in vinden.
En daarna de wielen op de landingsbaan voelen “bonken”!!
Slechste maaltijden (B Class): Austrian Airlines (Beijing-Vienna). Witte rijst en droog stukje kip. Een kok in kokkleding, kompleet met hoge kokmuts, serveerd het met de crew. Ze concentreren op zoetigheid (koffiemelanges, taartjes, enz.)
Beste maaltijden: (Asia-Amerika, B Class): ANA en Singapore Airlines (SA, beste wijn/drank selectie).
Terzijde: beste lounge maaltijden: Singapore, San Francisco. Slechste: Brussel (sorry ).
dan ben je waarschijnlijk nog niet in London Heathrow in de lounge geweest…. dan is Brussel een culinair hoogstandje vergeleken met London.
Persoonlijk vind ik de maaltijden van Singapore Airlines en Cathay Pacific het lekkerste als het om vluchten richting Thailand gaat. Cathay Pacific ruim een maand en 4 dagen geleden nog mee gevlogen naar Chiang Mai en terug naar Amsterdam en heerlijk gegeten. Keuze in de economyclass uit 3 menu’s voor de hoofdmaaltijd en het ontbijt uit 2. Ook op het traject Hong Kong Chiang Mai met Cathay Dragon niets dan lof. Op deze vlucht van ongeveer twee en een half uur ook nog keuze uit 2 heerlijke menu’s.
Het klopt inderdaad dat het eten aan boord minder smaakt dan op begane grond. Dat geldt zeker ook voor wijn en je herkent dan al gauw de pseudo wijnkenner. Ik heb eens, toen ik nog bij Lufthansa werkte, de keuken mogen zien waar voor veel maatschappijen de maaltijden werden bereid. Sindsdien kon ik alleen nog maar respect hebben voorde toverkunsten van die keukens. Dat was toen LG, die wereldwijd diverse maatschappijen beleverde.
Zelfs eenvoudige maaltijden worden overwogen samengesteld. Alles is vers en snel verpakt of ingevroren, zodat zoveel mogelijk smaak bewaard blijft. Dit is wel al een paar jaartjes geleden. Misschien is het nu niet meer dezelfde kwaliteit.. Beter of slechter…
De kwaliteit van het eten is de afgelopen 20 jaar wat mij betreft zeker gestegen. Ook de presentatie is er op vooruit gegaan. Hier zijn complimenten voor KLM zeker op zijn plek.
Ik vlieg nu met enige regelmaat ook wel eens BC en ja, dat is toch wel een andere ervaring ook qua eten.
Men zou mij een groot plezier doen om die maaltijden gewoon te vervangen met belegde sandwiches met een keuze zoals in een sandwichbar , want met die meer en meer bekrompen economy seats is dat een behelpen om al dat aangebodene te rangschikken op dat a4 bordje .
Heb het zelfs meegemaakt een vork laten vallen , en ik moest de stewardes roepen om het op te rapen want je zit onmogelijk klem met dat volbeladen A 4tje , en ik ben maar een 180 cm 74 kilo dus niet overmaats
Vraag me af wat indien zelfs matige (niet kleine ) turbulentie .
En ik denk dat ook het cabinepersoneel zulke verandering zou aprecieren , stoppende met dat ersatz gevoel van bussines class , want daar kan het wel mogelijkzijn om normal te dineren , begrijpelijk .
Cattle class is wat het is , dus sandwichbar class aub. (althans voor mij ….)
Ik treed je volledig bij. Van mij mochten ze de vluchten goedkoper maken en voor het aan boord gaan iedereen wat broodjes en een flesje water.
Ik zit in het vliegtuig een boek te lezen en neem nadien een slaappil. Heb liever dat ze me met rust laten. Is ook altijd zo een gedoe met die eet karren door die smalle gangpaden en dat wachten alvorens ze weer komen afruimen terwijl je geen kant op kunt. Ook altijd een gedoe om alles op dat ingebeeld tafeltje neergezet te krijgen.
Uiteindelijk is vliegen sowieso altijd een zure appel waar je doorheen moet. Ik ga niet vliegen om eens lekker te eten maar eerder opdat ik geen keuze heb om van A naar B te geraken.
Wat let je om een paar broodjes mee te nemen en de maaltijd beleefd af te slaan.
Voor de meeste mensen is de maaltijd een welkome afwisseling op de vlucht.
Ik geniet altijd van die maaltijd, hoe eenvoudig ie ook is.
Mee eens, op een vlucht van 11-12 uur heb ik graag wat warms. Ook al is geen culinair hoogstandje. Zouden ze broodjes serveren moeten ze toch ook met een kar of mand rond. Iedereen naar de kombuis (of hoe dat ook heet) laten komen om eten en drinken te halen zal de airliner ook niet op zitten te wachten. Evenmin dat iedereen maar op service knopje drukt. Standaard rondes met de eten+drinken trolley valt niet aan te ontkomen.
Voor de prijs zal het ook weinig doen, dat kost evenveel als een magnetron maaltijd, zeg zo’n 4 euro. Tenzij je echt karige budget broodjes krijgt ga je niet meer dan een paar centen besparen door warm eten te vervangen door broodjes. Gokje: er valt denk meer te behalen aan kostenbesparing als men geen drank meer schenkt behalve water. Kan er een paar euro van je ticket af. Even kijken bij EuroWings, daar kun je vliegen met of zonder consumpties.
De enige LEKKERE maaltijd die ik ooit heb gegeten, is met Martin Air geweest.
Aardappelpuree met spinazie.
Voor de rest heb ik het eten aan boord van het vliegtuig nooit meer dan “je kunt het eten, maar ook niet meer dan dat” gevonden.
Persoonlijk zou ik een voorstander zijn van een keuzemogelijkheid voor belegde broodjes.
Waarschijnlijk goedkoper dan maaltijden en makkelijk voor het personeel
En als de broodjes goed zijn ingepakt, kun je ze ook nog bewaren voor later op de vlucht, als je nog geen trek hebt, omdat je al op het vliegveld wat gegeten hebt.
Nou Ruud,
Dan ben je geen cullinair genieter!
Tot m’n 10e jaar mocht ik, op m’n verjaardag kiezen wat het hele (9 pers) gezin mocht eten.
Wat denk je: ik koos spinazie met puree en als enige van het gezin kreeg ík er “soldaatjes” bij, dat is oud brood, in reepjes gesneden en gebakken.
Dat was genieten, maar inmiddels ben ik wat verder gegroeid en geniet van m’n lobster bij EVAair op m’n vluchten naar BKK.
Maar als je wilt mag je gewoon broodjes, belegd naar eigen smaak, meenemen aan boord.
Smakelijk en welcome to Thailand
De laatste jaren vlieg ik Business en tracht ook altijd 1 van de 5* maatschappijen te vliegen. Twee weken geleden met Singapore Airlines nog naar TH gevlogen. MIJN persoonlijke mening, na de laatste jaren gevlogen te hebben met Ethiad, Emirates, Cathay Pacific, Qatar en nu Singapore Airlines vind ik dat Qatar er tocg met kop en schouders bovenuit steekt qua catering en het serveren ervan. grote A la carte keuze, eten wanneer je wil, en daarbij de Al Mourjan Business lounge in Doha is voor mij ook top.
Inderdaad JAN, voor ons ook Qatar. Prachtig opgediend met een kaarsje erbij, fantastische gerechten en dito wijnen / aperitieven / digestieven. Vorige keer vond ik het dessert subliem, met een glimlach werd mij een 2de aangeboden wat ik uiteraard met groot genoegen aanvaard heb 🙂 Enkel lof voor de catering van Qatar!
Ik vlieg geregeld met Thai Airways en ben altijd heel tevreden over de service en de opgediende maaltijden ! Rekeninghoudend dat je niet in een eerste klasse restaurant zit , maar ik heb nog nooit klachten gehad !! Eten , drinken , versnaperingen , alles naar wens en zeker ook de service!!! Je hebt mensen die altijd klagen !!
Ik heb een heel gevoelige maag mede door zenuwen gerelateerd. Als ik nog maar de geur riek wordt ik al misselijk! Voor mij dus ook liefst broodjes. Mijn ervaring heeft mij geleerd om steeds zelf een voorraad zachte broodjes mee te nemen ook al voor de onvoorziene vertragingen te overbruggen…
Zelf zweer ik bij de maaltijden van Emirates en als je een upgrade krijg naar Business in de 380-800 nu dan voel je net in een luxe restaurant en blijft toch ook bijzonder op 13 kilometer hoogte aan de bar te genieten van een drankje en hapjes.
Ook Smile Airways en Macau Airlines waren prima.
Wij vliegen regelmatig met Qatar Airways van Parijs naar Chiang Mai en het eten is erg goed en ook
de economy zitplaatsen zijn het ruimste. Zie ook Seatguru.com. Alle europese maatschappijen zijn veel slechter. En Qatar is dikwijls nog goedkoper ook! Zijn er ook 5-star maatschappijen in Europa?
Ja beste Gringo, die maaltijden, het is me wat. Ik geloof direct dat er enkele maatschappijen zijn die er iets beter of juist iets minder in scoren. Maar, ik weet iets van koken, Ik was ooit een gediplomeerd kok, geloof me, veel van de waardering ligt bij de ontvanger. ik heb vaak mensen om me heen in het vliegtuig horen mopperen, nog voor dat zij de maaltijd voor hun neus hadden staan, laat staan het geproefd hadden. Wie op voorhand al moppert zijn nooit lekker eten. Of zoals een spreuk die ooit ergens las; Wie op voorhand al lacht, komt nooit met een klacht.
Koken voor vliegtuigen is een zeer lastige uitdagingen. nooit iets met een graatje erin, want een tussenlanding maken met iemand met een graatje in de keel is wat onhandig. Bepaalde kleurcombinaties botsen met Chinees bijgeloof. als er juist een schandaaltje mbt bijvoorbeeld eieren in het nieuws was, dan zie je wekenlang geen eieren op het menu. etc.. Nu wordt de beleving van een maaltijd door heel veel factoren beïnvloedt. Wij eten dan ook o.a. met onze mond, neus, maar zeker ook ogen. Wie van zijn tray direct al een puinhoop maakt, maakt ook de maaltijd daarmee al minder aantrekkelijk. Het geldt elders ook, maar zeker in vliegtuigen, eet langzamer, met meer aandacht, daadwerkelijk even kauwen, en het zal je al beter smaken omdat inderdaad op die hoogte, in een drukcabine, mond en neus niet werken als normaal. Ook kookt men bewust met heel weinig zout (ook al voor recensies in vakbladen) dus in het vliegruig is het niet slecht om even wat zout toe te voegen. Ik zie vaak om me heen dat mensen geen idee hebben welk bakje in welke volgorde bedacht is, ook niet altijd snappen mensen dat dat flesje een dressing bevat die over de sla mag bijvoorbeeld. Ik zag al iemand die dressing over zijn gestoomde witte rijst gieten. Ja, niet gek dat het eten dan raar smaakt. Maar we krijgen altijd op voorhand een kaart met wat we tijdens de vlucht te eten krijgen en die kaart laat al de door de keuken bedoelde volgorde van de warme maaltijd zien.
en dan lees je bijvoorbeeld dat er een groene salade met een dressing als bijgerecht naast het hoofdgerecht komt.
Ik ben groot gebouwd, kan meestal maar amper normaal eten om niet de buren met mijn ellenbogen lastig te vallen. Dus ik moet heel omzichtig te werk gaan. Maar goed, ik heb geen haast. het vliegtuig zal er niet sneller om gaan vliegen wanneer ik even wacht tot de buren uitgegeten zijn. En ik verbaas me er vaak over hoe mensen werkelijk aanvallen op die tray, snel en gulzig eten, alles door elkaar soms. ik vermoed maar dat daar een soort van onrust achter verborgen gaat die het de koks ook op voorhand als lastig maken om die mensen tevreden te stellen. En mensen die liever alleen maar wat broodjes krijgen? Als u dat vraagt dan krijgt u dat, Er zijn altijd broodjes aan boord voor lange vluchten. Maar let maar op, indien men op een volgende vlucht geen warme maaltijd geen aardig warm ontbijt krijgt aangeboden, maar alleen wat broodjes…dan zal men daarover klagen.
Mijn eerste twee keer naar Thailand vloog ik met China Airlines. die boden destijds nog voor een zeer schappelijke meerprijs grotere stoelen aan. Een tussenklasse voor destijds ik meen 390 gulden extra per retour. Die luxe was ongekend. Of ik voor het opstijgen een glaasje champagne wilde? En dan kreeg ik de keuze uit 5 soorten. ik bestelde de voor mij raadselachtige Chinese gerechten, die bleken fantastisch. en bij de koffie of thee na was er een keur aan digestieven. Dat waren echte topmaaltijden. die tijden zullen voorbij zijn voor mensen met een normale beurs.
Tevredenheid is grotendeels een mindset. tegen de tijd dat ik de maaltijd al kan ruiken, maak ik bewust even wat voorpret. ik houd mezelf heel naïef voor dat ik uitkijk naar de maaltijd en me graag laat verwennen. En geloof me, dan smaakt alles daarna ook beter.
Eet smakelijk
Heb in al die jaren dat ik vlieg maar één keer eten gehad wat ik echt niet lekker vond.
Had toen noodgedwongen een vlucht geboekt bij Kuwait Airlines (in 1998) en het enige wat die aanboden was rijst met geitenvlees.
Verder eigenlijk nooit te klagen gehad.
Wij hebben vroeger thuis geleerd “Eten wat de pot schaft” en anders heb je pech.
Daar heb ik in TH ook wel eens moeite mee, dat iedereen iets anders wil eten en er meestal 3 of 4 dingen op tafel moeten staan, ook thuis, maar dat is een andere discussie 🙂
De laatste 3 jaar met Qatar Airways gevlogen. Het eten en verdere verzorging zijn voor mij opvallend goed.
Het eten aan boord is voor mij volledig bijkomstig, het is hooguit een hulpmiddel om de tijd door te brengen. Een eenvoudig broodje met beleg zou voor mij ruim voldoende zijn. Het voornaamste is een veilige vlucht en rustige medepassagiers. Het lekkerst eten doe ik eenvoudigweg thuis! Op de tweede plaats een eenvoudig doch degelijk restaurant. Uiteraard zijn er personen die zich kunnen veroorloven om regelmatig business class te vliegen en graag pronken met de 5 sterren maaltijden die zij daar blijkbaar krijgen doch bij mijn weten heeft nog geen enkele luchtvaartkok ook maar 1 enkele Michelinster verworven.
Mijn echtgenote verdiend dagelijks minstens 6 sterren, dit tot spijt van wie het benijd.
Ik vind dat gedoe met die eet karren tussen die gangen helemaal niks. Eten met mijn ingebeeld bord op mijn knieën vind ik ook maar niks. Meestal neem ik een vette slaappil en word ik gewoon liever met rust gelaten.
Voor mij mochten ze aan iedereen bij het instappen een lunchpakketje meegeven stijl broodje kaas en een flesje water. Konden ze de prijs van de vluchten nog wat laten zakken.
Dit neemt niet weg dat ik respect heb voor de maaltijden die dikwijls zeker niet slecht zijn en op een heel doordachte manier zijn bereid. Maar mij interesseert het eigenlijk niet en hoeft het niet. In een vliegtuig eet en drink ik zo weinig mogelijk.
Ik vlieg al 15 jaar met Eva Air naar Bangkok en heb nooit te klagen over het eten (warm en koud)is gewoon voortreffelijk en tevens is mooi meegenomen dat je onderbreking hebt van de lange vlucht.
Zoals sommigen zeggen alleen een sandwich lijkt mij niet goed op lange afstandsvlucht maar voor korte vluchten kan dat wel.
“”VROEGER”” China-Airlines dat was een genot !!
Als Airasia hun vliegtuigvoer in restaurants gaat verkopen hoop ik dat het snel gebeurd is met ze. Het hoindevoer dat ze op bijv. Chiang Mai-KL serveren heeft mij en mijn gezin hondsziek gemaakt, en de klacht werd weggelachen door het cabine-personeel. Ik vlieg nooit meer met ze ook als ze goedkoper zijn, wat lang niet altijd het geval is, ik vlieg liever om en verlies een paar uur dan mijn gezondheid en van mijn dierbaren in gevaar te brengen. Het is werkelijk de slechtste maatschappij in heel Azie.
Recent tijdens vlucht met Eva Air Amsterdam naar BKK uitstekend voedsel aangeboden gekregen.
Laat me altijd weer verrassen wat er te eten komt.Zou alleen graag willen dat al die maatschappijen nu eindelijk eens alles in karton serveren. Karton kan heel goed in de magnetron en bekertjes koffie en limonade krijg je op de grond ook in karton.Ieder bekertje water zit in plastic,rietjes overal in en plastic roerstokjes.
Alles in plastic!!!!!!
Welke maatschappij begint aan plasticvrij of herbruikbaar materiaal???
Vooral KLM zou een voorbeeld functie kunnen nemen want deze maatschappij overtreft de meeste andere.
In deze tijd waarin velen toch meedenken en doen aan een wereld zonder plasticsoep.
Zelfs de 7elevens hier in Thailand stoppen met overal een plastic tasje omheen te doen.
Komop…..wie begint???
Nog een anekdote uit de oude doos: vroeger kon je met LTU rechtstreeks van Düsseldorf naar Bangkok vliegen. Op één van die reizen waarbij ik alleen was zat ik naast een leuke Thaise knul. Toen de maaltijden werden geserveerd (op een Duitse “grundliche” manier) had je het gezicht van die Thaise medepassagier moeten zien! Er lag echt niets wat hij zou lusten: roggebrood met kaas. Ik vond het ook niet zo lekker maar kon het nog wegkrijgen. Voor de Thais was dit echt een brug te ver.
Ik vind overigens de kwaliteit van de vliegtuigmaaltijden de laatste jaren er erg op vooruit gegaan. Een welkome onderbreking. Alleen jammer dat als je achterin het vliegtuig zit dat dan de keuze van maaltijden dan vaak op is.
Het eten bevalt me best,maar het zakje met bestek moeilijk te openen.Het gebrek aan een konfortabele houdingi in je stoel zou wondeen doen maar ja…plaats is mony!!!
Lionel.
Wij vliegen al een aantal jaren met Emirates. Even de benen strekken in Dubai.
De keuze voor de verschillende diëten is erg uitgebreid, maar ook een normale maaltijd is meestal prima.
Mocht ook een keer “gratis” door een overboeking Business class vliegen. Dat was net of je in een tig sterren restaurant zat.
20 jaar geleden met star class martinair naar Canada gevlogen. Er was keuze tussen vis of vlees. Echter eenmaal onze beurt enkel nog vis. Iets anders was er niet. Tegen mijn zin vis, en daarna goed ziek. Geen sorry, helemaal niks. Had ik maar niet moeten eten.
Mijn vakantie begint in het vliegtuig, en ik geniet! De nootjes met een pilsje vooraf, daarna de warme maaltijd met een wijntje of twee, heerlijk! In de nacht regelmatig naar de keuken voor drankjes en lekkere broodjes, kan toch niet slapen in het vliegtuig. Tijd voor het ontbijd, ook heerlijk! Kortom, geniet van al het eten en drinken aan boord, je hebt er tenslotte al voor betaald!