De directie van Schiphol wil dat er extra geld beschikbaar komt om de lange wachtrijen bij de paspoortcontrole aan te pakken. De Koninklijke Marechaussee (KMAR) kampt volgens topman Nijhuis al jaren met personeelstekorten en dat zou vooral in de zomermaanden lange wachttijden kunnen veroorzaken.

De kwestie lijkt nog nijpender nu door het verhoogde dreigingsniveau en de toestroom van asielzoekers de marechaussee steeds meer wordt ingezet. Extra personeel voor Schiphol lijkt ver weg.

De marechaussee bewaakt o.a. de grenzen van ons land. De KMAR is daarom altijd op Schiphol en andere vliegvelden aanwezig. De marechaussees checken paspoorten en zorgen voor veiligheid en orde. Vaak wordt de KMAR verward met de Douane. Zo zeggen veel mensen dat ze op Schiphol door de douane zijn gegaan, terwijl ze eigenlijk de paspoortcontrole van de KMAR bedoelen.

Als uitbreiding op korte termijn niet mogelijk is pleit Schiphol voor meer geld voor technologie. Op Schiphol bestaan al geautomatiseerde identiteitscontroles op basis van gezichtsherkenning. Dat systeem heet No-Q, wat wil zeggen: geen wachtrijen. Helaas is het systeem niet snel en betrouwbaar genoeg. Te vaak moeten mensen alsnog aansluiten voor de gewone paspoortcontrole. Dat is volgens de Nijhuis vooral een softwareprobleem en kan met extra geld opgelost worden.

De marechaussee zegt dat ze  de zorgen van Schiphol begrijpt en overlegt met het ministerie van Veiligheid en Justitie over de inzet op Schiphol in de zomermaanden. Men doet er alles aan om rijen bij de paspoortcontrole zo snel mogelijk weg te werken en dat zonder concessie te doen aan de kwaliteit van de grensbewaking.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie is met de Koninklijke Marechaussee en Schiphol in overleg om te zoeken naar een oplossing voor de drukte door paspoortcontroles op de luchthaven. Er wordt gesproken over de bezetting, maar ook over de inzet van nieuwe technologieën en over het controlebeleid zelf.

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

2 reacties op “Schiphol waarschuwt voor wachtrijen bij paspoortcontrole”

  1. Jacques zegt op

    Techniek die de mens gaat vervangen dat is het sleutelwoord voor de innovativelingen. Geld om meer mensen aan te stellen in een land waar de baantjes al niet voor het oprapen zijn is er niet. Een slechte tendens. Ook bij de legerpolitie is het extra opleiden en aanstellen van mensen maar mondjesmaat aan de orde. In het verleden werd de luchthavenpolitie opgeheven, alsmede de dienst luchtvaart van de toenmalige rijkspolitie en daarvoor in de plaats dus de koninklijke marechaussee, die overigens voortreffelijk werk verricht, maar mogelijk met verzwaarde roosters de zomermaanden mogen komen opdraven en alles voor de kiezen krijgt. Nergens is geld voor, alleen voor de banken en de nieuwe nederlanders die in volle getalen worden voorzien van bed en breakfast. Voorlopig dus langer in de rij, veiligheid voor alles. Er zijn ergere zaken om ons druk over te maken. Voor een ieder geniet van uw reis of vakantie en laat de pret niet drukken.

    • Cees zegt op

      Inderdaad, veilheid voor alles, en heb ook nooit vervelende dingen meegemaakt, altijd correct. Maar wat ik dan niet begrijp dat een hele rij paspoortscanners rood afgekruist staat als ze niet voldoende personeel in kunnen zetten, maar dat zal wel aan mij liggen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website