In de komende drie jaar verhoogt Schiphol de havengelden met een totaal van 37 procent, waardoor tickets voor reizigers duurder zullen worden.

Luchtvaartmaatschappijen betalen vanaf 2027 gemiddeld 15 euro extra per vertrekkende passagier aan de luchthaven. Deze maatregel is volgens Schiphol een gevolg van de hoge inflatie en gestegen rentekosten. Om de kostenstijging enigszins te temperen, draagt Schiphol zelf 100 miljoen euro bij, een vrijwillige bijdrage die helpt om de tarieven vast te stellen voor de komende drie jaar.

Investeringsplan en stijgende kosten

De haventarieven dekken onder meer personeelskosten, beveiliging en onderhoud. Schiphol mag hierbij geen winst maken en berekent uitsluitend de daadwerkelijke kosten door. Eerder dit jaar kondigde topman Pieter van Oord een investering van zes miljard euro aan om achterstallig onderhoud aan te pakken, waaronder verbeteringen in de bagageafhandeling om de werkomstandigheden te optimaliseren. Ook deze investeringen worden doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen.

Reacties vanuit de luchtvaartbranche

Luchtvaartmaatschappijen reageren kritisch op de verhoging. Brancheorganisatie Barin noemt Schiphol hiermee “een van de duurste luchthavens in Europa” en overweegt in beroep te gaan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Drie jaar geleden werd een eerdere stijging van de havengelden met 40 procent al aan luchtvaartmaatschappijen doorberekend vanwege de coronacrisis. Toen oordeelde de rechter dat Schiphol correct handelde, ondanks de protesten vanuit de luchtvaartsector.

De verhoging van de havengelden zal naar verwachting een merkbare impact hebben op de ticketprijzen, een maatregel die zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers in hun portemonnee zullen voelen.

Bron: NOS.nl

6 reacties op “Schiphol verhoogt havengelden fors: vliegtickets worden duurder”

  1. William zegt op

    Waarom is een internationale luchthaven als Schiphol in achterstallig onderhoud verdaagd?
    Topsalarissen/bonussen voor topmanagment, het kan nooit op.
    Werkomstandigheden optimaliseren? Is dat een verhullende manier om slechte werkomstandigheden af te dekken?
    Bijvoorbeeld nachtvervoer voor late werknemers die stoppen met werken als OV al is gestopt?

  2. Toine van Dijk zegt op

    Waarom dik 3 uur met de auto rijden of 5 uur met de trein naar Schiphol als je binnen een uur in Brussel of Düsseldorf op het vliegveld staat ???

    Daarnaast zijn de vluchten vanaf en naar Schiphol ook veel duurder.

    • berbod zegt op

      Die tijden zijn wel erg overdreven. Ik woon in Zuid-Limburg en een treinreis naar Schiphol duurt ca. 2 uur en 40 min en met de auto 2.15. Maar feit is dat de reistijden naar Düsseldorf en Brussel een stuk korter zijn.

  3. Ruud zegt op

    Dan moet Schiphol er ook even bijvertellen dat ze met die bouw van die megalomane nieuwe A-pier,een gigantische zeperd hebben gemaakt !
    Waarschijnlijke kosten 1.4 miljard i.p.v. 600 miljoen !
    En wie gaat dat verschil betalen ?
    Juist……

  4. Arno zegt op

    Vooral zo doorgaan met alles nog duurder te maken, nu nog meer reden om vanaf een Duitse of Belgische luchthaven te vliegen.
    Met de groene opcenten maken ze meer kapot dan ons lief is.

    Gr. Arno

  5. haki zegt op

    Uit het tv-nieuws heb ik begrepen dat de verhoging met name wordt toegepast bij maatschappijen die met verouderde (lees: -geluid-vervuilende) toestellen vliegen waardoor met name de vrachtvluchten getroffen zullen zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website