In de komende drie jaar verhoogt Schiphol de havengelden met een totaal van 37 procent, waardoor tickets voor reizigers duurder zullen worden.

Luchtvaartmaatschappijen betalen vanaf 2027 gemiddeld 15 euro extra per vertrekkende passagier aan de luchthaven. Deze maatregel is volgens Schiphol een gevolg van de hoge inflatie en gestegen rentekosten. Om de kostenstijging enigszins te temperen, draagt Schiphol zelf 100 miljoen euro bij, een vrijwillige bijdrage die helpt om de tarieven vast te stellen voor de komende drie jaar.

Investeringsplan en stijgende kosten

De haventarieven dekken onder meer personeelskosten, beveiliging en onderhoud. Schiphol mag hierbij geen winst maken en berekent uitsluitend de daadwerkelijke kosten door. Eerder dit jaar kondigde topman Pieter van Oord een investering van zes miljard euro aan om achterstallig onderhoud aan te pakken, waaronder verbeteringen in de bagageafhandeling om de werkomstandigheden te optimaliseren. Ook deze investeringen worden doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen.

Reacties vanuit de luchtvaartbranche

Luchtvaartmaatschappijen reageren kritisch op de verhoging. Brancheorganisatie Barin noemt Schiphol hiermee “een van de duurste luchthavens in Europa” en overweegt in beroep te gaan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Drie jaar geleden werd een eerdere stijging van de havengelden met 40 procent al aan luchtvaartmaatschappijen doorberekend vanwege de coronacrisis. Toen oordeelde de rechter dat Schiphol correct handelde, ondanks de protesten vanuit de luchtvaartsector.

De verhoging van de havengelden zal naar verwachting een merkbare impact hebben op de ticketprijzen, een maatregel die zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers in hun portemonnee zullen voelen.

Bron: NOS.nl

1 reactie op “Schiphol verhoogt havengelden fors: vliegtickets worden duurder”

  1. William zegt op

    Waarom is een internationale luchthaven als Schiphol in achterstallig onderhoud verdaagd?
    Topsalarissen/bonussen voor topmanagment, het kan nooit op.
    Werkomstandigheden optimaliseren? Is dat een verhullende manier om slechte werkomstandigheden af te dekken?
    Bijvoorbeeld nachtvervoer voor late werknemers die stoppen met werken als OV al is gestopt?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website