Schiphol mag zich het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld noemen. Na luchthaven Frankfurt am Main heeft Schiphol het grootste aantal mogelijke verbindingen: ruim 52.000. Luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs staat op de derde plaats, zo schrijft de NOS.
De Stichting Economisch Onderzoek (SEO) keek in opdracht van internationale luchthavenorganisatie Airport Council International (ACI) naar de routenetwerken van alle vliegvelden wereldwijd. Daaruit blijkt dat Europese luchthavens in vergelijking met bijvoorbeeld Amerikaanse en Aziatische luchthavens verreweg het best verbonden zijn met andere delen van de wereld.
Binnen Europa staat Schiphol op een derde plaats als het gaat om passagiersaantallen, na Londen Heathrow en Charles de Gaulle. In het eerste halfjaar van 2016 vlogen 29,7 miljoen mensen via Amsterdam. Dat is bijna 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers dat via Frankfurt vloog daalde juist.
Goed nieuws voor Schiphol dus, dat de laatste tijd worstelt met zijn positie als internationaal knooppunt. De luchthaven wil doorgroeien, maar zal daarvoor naar andere luchtvaartmaatschappijen moeten kijken dan alleen naar KLM.
‘De blauwe vogel’ heeft last van concurrentie van prijsvechters en maatschappijen uit het Midden-Oosten. Daarom haalde Schiphol het afgelopen halfjaar meer vluchten van EasyJet en Vueling binnen en landen nu ook Jet Airways, China Eastern en Aeromexico op de luchthaven.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eilanden23 november 2024Koh Kood transformeert tot luxe ecotoerismebestemming
- Nieuws uit Thailand23 november 2024Thailand wil koploper worden in digitale investeringen met ambitieuze plannen
- Nieuws uit Thailand22 november 2024Al zes toeristen overleden door vergiftigde alcohol in Laos
- Eten en drinken22 november 2024Thai Street Food in Bangkok (video)
En een paar (top}mensen op schiphol kloppen zich weer eens op de borst en verdienen ongetwijfeld weer een bonus
Waar blijven we met onze landelijke Co2 uitstoot doelstellingen, gaan die ook de lucht in ?
Het blijkt maar weer dat de samenleving vol zit met tegengestelde obsessies.
Dat Jet Airways (uit Indië) zijn vluchten van Brussel naar Amsterdam verhuisd heeft, is volgens mij het gevolg van de veelvuldige stakingen in België. Deze maatschappij vloog van Indië naar de V.S. met een tussenstop in Brussel.
Easyjet (G.B.) en Vueling (Spanje) zie je ook heel vaak in Brussel. Die twee hebben volgens mij hun aanbod fors uitgebreid.
Jet Airways is nou niet een aanwinst vanuit Amsterdam. Vertragingen van 2 tot 3 uur zijn geen uitzondering deze zomer. Bovendien is de tussenstop in Mumbai een echte ramp. De kans is erg groot dat je de aansluiting naar BKK mist vanwege de security checks, de zeer korte transfer tijd daar en de chaos op het vliegveld.
Bedankt voor deze (zeer) nuttige info. Heel interessant om te weten. Zelf heb ik (nog) nooit met Jet Airways gevlogen.
Eén maal met Jet Airways Brussel-Bangkok met overstap in Delhi gedaan.
Om volstrekt onduidelijke redenen slaagde Jet Airways erin de intern connecting flight in Delhi te missen. Een groep transitreizigers van circa 25 mensen werd letterlijk 24 uur “in hechtenis genomen” in de transitzone in Delhi tot de avondvlucht Delhi-Bangkok de volgende dag.
Goor, vuil, onvriendelijk bij de beesten af en als enige service een handvol roepies om Indisch junkfood uit een automaat te draaien. Allen samen een etmaal opgesloten in een glazen hok met een paar harde banken waar we om beurt een paar uur op konden liggen. De hele tijd bleven de neonlampen op volle sterkte aan in dat hok. De bedieningsknop van die lampen bevond zich buiten dat hok. Van slapen was geen sprake.
Schadeclaim ingediend samen met vele andere gedupeerden. Enige respons: “Sorry, overmacht door slechte zichtbaarheid, dus geen enkele tegemoetkoming mogelijk.” “Hallo, welke slechte zichtbaarheid.” “Ziet u wel U kon ook niet zien door slechte zichtbaarheid”. Zou “Klant” rijmen op “Kl…” in het Indisch?
Jet-Airways. No Thanks. Never again. Ik heb me alvast voorgenomen andere reizigers te waarschuwen voor de praktijken van deze maatschappij.
Het verkassen van Jet Airways naar AMS houdt vanzelfsprekend geen verband met tarieven en “faciliteiten” voor transport en inklaren van “kleine steentjes”. En als daar toch iets van aan zou zijn kan dat uiteraard niet gecommuniceerd … om veiligheidsredenen? 🙂