Schiphol verwacht de komende periode een toename van het aantal reizigers. Om veilig en verantwoord te kunnen blijven reizen, trof Schiphol de afgelopen tijd al veel maatregelen op het gebied van hygiëne, anderhalvemeter afstand houden en reizigerscommunicatie. Die maatregelen blijven gehandhaafd.
De basis voor die maatregelen zijn de protocollen die de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens hebben opgesteld. Deze protocollen zijn in lijn met het advies dat het RIVM daarover gegeven heeft en opgesteld in nauw overleg met de overheid, de luchtvaartsector en de betrokken veiligheidsregio’s.
Veilig en verantwoord reizen via de luchthaven
Voor de luchthaven geldt: kom niet als je klachten hebt, houd anderhalve meter afstand en houd je aan de hygieneregels. Daarnaast wordt reizigers vanaf maandag 15 juni voorgeschreven een mondkapje te dragen op plaatsen waar, mede vanwege de internationaal vastgelegde eisen gerelateerd aan de veiligheid en de beveiliging van de luchthaven, het handhaven van de anderhalve meter afstand niet overal en op alle momenten kan worden gegarandeerd. Dat betekent in de praktijk bij en op de locatie van het inchecken, de security- en grensprocessen en het boarden een mondkapje als aanvullende maatregel wordt voorgeschreven aan reizigers. Deze plaatsen zullen duidelijk worden aangegeven.
Schiphol volgt voor deze specifieke locaties op de luchthaven de richtlijnen van European Union Aviation Safety Agency (EASA) en European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) en sluit zich aan bij het advies van het RIVM. Ook medewerkers op Sch iphol dragen per 15 juni op die plaatsen een mondkapje. Reizigers dienen er zelf voor te zorgen dat zij de mondkapjes bij zich hebben of aanschaffen.
Aanvullende maatregelen
Naast het dragen van mondkapjes voor reizigers, treft Schiphol per 15 juni een aantal aanvullende maatregelen ter bevordering van veilig en verantwoord reizen.
- Passagiers dienen een gezondheidsverklaring (Health Declaration) bij zich te dragen.
- Daarnaast zet Schiphol zogenoemde gezondheidsobservanten in. Zij lopen door de terminal en zijn alert op potentiële ziekteverschijnselen bij reizigers en medewerkers. Ook wijzen zij reizigers en medewerkers op het regelmatig wassen/desinfecteren van de handen.
- Schiphol vraagt daarbij nogmaals met klem alleen de terminal en Schiphol Plaza te betreden als mensen daar moeten zijn om te reizen. Voor wegbrengers en halers geldt: loop niet met reizigers mee naar binnen, tenzij dit niet anders kan. Schiphol vraagt hen de reiziger voor de vertrekhal af te zetten of in de auto op de parkeerplaats te wachten.
Reeds bestaande maatregelen op de luchthaven
Conform de aanbevelingen van de overheid zijn eerder al maatregelen op het gebied van hygiëne, social distancing (de anderhalvemeterregel), bescherming en communicatie doorgevoerd. Deze blijft Schiphol hanteren. Zo wordt op de luchthaven al met bestickering en belijning aangegeven hoe voldoende afstand gehouden moet worden. Voor alle incheck-, transfer- ticketbalies en andere servicepunten hangen spatschermen. Incheckbalies en gates zijn zoveel mogelijk om en om bezet. Bij de bagagebanden staan om de anderhalve meter bagagekarren en de bagage van iedere vlucht komt op een aparte band. Faciliteiten op de luchthaven worden goed gereinigd, in het bijzonder de plekken waar veel mensen mee in aanraking komen, zoals de bakken bij de securitycontrole en de sanitaire voorzieningen. Er komen op de hele luchthaven dispensers om handen te kunnen desinfecteren. En in het algemeen geldt nog steeds: Ga niet op reis als je klachten hebt.
Luchtvaartmaatschappijen
Voor maatregelen die gelden bij luchtvaartmaatschappijen en aan boord van vliegtuigen zijn ook protocollen opgesteld. Zo wordt het dragen van niet-medische mondkapjes aan boord verplicht.
Toename reizigers
Vanaf begin juni zijn er dagelijks zo’n 10.000 reizigers en ruim 200 vluchten van en naar Schiphol geweest. De verwachting is dat dit aantal de komende weken oploopt naar 30.000 tot 40.000 reizigers en om en nabij 350 vluchten per dag. Deze ontwikkelingen zijn onder andere afhankelijk van luchtvaartmaatschappijen die hun netwerk gedeeltelijk verder opstarten en van landen die hun grenzen al dan niet openen. In dezelfde periode vorig jaar verwelkomde de luchthaven ruim 210.000 reizigers en bijna 1450 vluchten per dag.
Bron: Schiphol
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Eten en drinken19 december 2024Roti Mataba Nuea (โรตีมะตะบะเนื้อ)
- Bezienswaardigheden19 december 2024Uitstapjes vanuit Thailand: Angkor Wat in Cambodja (video)
“Ga niet op reis als je klachten hebt.”
Stel je hebt voor het najaar tickets naar Thailand geboekt voor het hele gezin. Eén van de gezinsleden wordt verkouden en mag de ticket in de prullenbak gooien. Wat doen de andere gezinsleden? En wat als dat op de terugreis gebeurt?