Schiphol lanceert historisch investeringsplan van 6 miljard euro voor verbetering luchthaven
strong>Schiphol heeft het grootste investeringsplan in haar geschiedenis aangekondigd. De luchthaven gaat de komende vijf jaar maar liefst 6 miljard euro investeren om haar infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening te verbeteren. Eerder stak Schiphol al 3 miljard euro in uitbreiding en verbetering van de terminals.
Schiphol maakte het plan gisteren bekend bij de presentatie van de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. De luchthaven vervoerde met 31,8 miljoen ruim 10 procent meer passagiers dan een jaar eerder. Onderaan de streep bleef een nettowinst van 224 miljoen over.
De komende jaren zal Schiphol nauw samenwerken met verschillende aannemers om een uitgebreide investeringsportefeuille te realiseren. Deze omvat het onderhoud en de vernieuwing van essentiële luchtvaartinfrastructuur, evenals renovaties van faciliteiten voor passagiers en medewerkers. Daarnaast worden innovatieve methoden geïmplementeerd om de arbeidsomstandigheden op de luchthaven te verbeteren.
Recentelijk zijn al diverse nieuwe faciliteiten geopend, zoals winkels en restaurants in de lounges, maar er ligt nog veel werk in het verschiet. De komende jaren zal Schiphol doorgaan met het uitvoeren van deze grootschalige onderhouds- en vernieuwingsprojecten, bovenop eerder gepresenteerde plannen. Van 2024 tot 2029 wordt 6 miljard euro geïnvesteerd om de luchthavenfaciliteiten verder te verbeteren.
Belangrijke onderdelen van de luchthaven, zoals pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen, staan op de planning voor groot onderhoud of vernieuwing. Ook wordt Pier A voltooid en gaan nieuwe projecten, zoals de bouw van een nieuwe bagagekelder, van start.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Gezondheid21 december 2024Matige wijnconsumptie verlaagt risico op hart- en vaatziekten volgens nieuwe studie
- Eten en drinken21 december 2024Hor Mok (ห่อหมก) oftewel gestoomde viscurry
- Thailand tips21 december 2024Klimaat Thailand – wat is de beste reistijd?
- Medisch toerisme21 december 2024Thailand is de nieuwe hotspot voor betaalbare en hoogwaardige plastische chirurgie (video)
Dus alles wordt veel duurder op Schiphol en ook de tickets.
Schiphol moet ook eens kijken naar de afstanden. Aankomend uit Bangkok en doorvliegen naar Schengenbestemming kostte mij 20 minuten lopen. Niet echt fijn met handbagage want er staan helaas geen karretjes. Aangekomen bij B pier nodige muizen zien rondlopen. Althans ik dacht dat het muizen waren maar zouden ook ratten geweest kunnen zijn, beestjes waren nog al snel.
Op Schiphol is dus eindelijk het lichtje gaan branden. Realizeert zich hoe scharrig achterhaald het is qua infrastructuur, en vooral …. slechte service richting passagiers.
Jarenlang slechts getracht aandeelhouders te bevredigen.
Zoals ook Rotterdam als wereldhaven is gepasseerd door Singapore en Sjanghai is ook Schiphol nog een soort Eindhoven Airport vergeleken met Middle East en Asian Internationale airports.
Het was jarenlang negeren van het teloorgaan van positie.
Schiphol zal nooit meer een frontrunner worden. Zal nooit machtig zijn de degens kunnen kruizen met Internationale airports die door hun respectieve Overheden worden gesubsidieerd.
Niet eerlijk? Start international thinking.
Schiphol kan wel gaan werken aan socialer worden richting de duizenden werknemers die op Schiphol werken.
Hebben we het nog niet over de wettelijke millieu certificeringen die met medeweten van de Staat als grootste aandeelhouder volkomen worden genegeerd.
Schiphol moet stoppen met denken een grotere broek te kunnen aantrekken dan het nu heeft. Repareer de vele gaten in de huidige broek en be happy with that.
Ja luchthaven Schiphol veel achterstallig onderhoud, geld naar aandeelhouders waar hheb ik dat meer gehoord: achstalligonderhoud, snelwegen, spoorwegen, viaducten, bruggen, waterwegen, rioolstelsels en gisteren als klap op de vuurpijl: vele gemeenten kunnen hun secundaire wegen niet vernieuwen door geld gebrek. Dit is het resultaat van vele jaren niet investeren (lees geld doorsluizen) naar een bestemming waar het niet voor bedoeld was. En nu, ja nu kost het meer geld en is de burger weer de pineut staat in de file om dat snelwegen gewoon worden afgedloten, treinen niet rijden enz. En wie mag dat betalen juist u en ik. Nederland een bananenreplubliek.
Schiphol moet een voorbeeld nemen aan Changi, Singapore. Voor mij het beste vliegveld.
Schiphol is vies, heeft chagerijnig personeel, heel lange wachttijden op je bagage en lange rijen bij de paspoort controle en security.
Wordt hoog tijd dat ze wat aan gaan doen.