Schiphol krijgt nieuwe terminal (foto’s)
Amsterdam Airport Schiphol bouwt een nieuwe terminal, die in 2023 operationeel moet zijn en en biedt dan jaarlijks ruimte aan 14 miljoen passagiers. De terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal en wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het one terminal concept.
Schiphol heeft voor haar nieuwe terminal gekozen voor het ontwerp van KAAN Architecten. De uitbreiding is nodig voor de versterking van de concurrentiepositie van de Mainport Schiphol, om mee te groeien met de groei van de luchtvaart en om de positie van ‘preferred airport’ bij zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers verder te ontwikkelen. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.
Bij het ontwerp is rekening gehouden met het feit dat passagiers veel zelf kunnen doen, zoals inchecken via speciale zuilen en het afgeven van ruimbagage bij drop-off points. Daarnaast staan licht, ruimte en duurzaamheid centraal in het ontwerp.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Vliegtickets25 november 2024Thai Airways hervat directe vluchten tussen Bangkok en Brussel
- Expats en pensionado24 november 2024In Memoriam: Colin de Jong
- Reistips24 november 2024Belangrijke regels voor het meenemen van gezondheidsproducten naar Thailand
- Steden24 november 2024Ban Krut, onontdekt in Thailand (video)
Ziet er wel strak uit. Het aantal vrije parkeerplaatsen op deze Art Impression zal wel een Art Illusion zijn.
Nu maar hopen dat het aantal vliegbewegingen vanaf 2021 weer wat omhoog mag, anders is het weggegooid geld.
Ziet er netjes uit maar mij een beetje te saai. Had laatst op overstap op Shenzhen airport daar had men qua exterieur wel iets van over mogen nemen anno nu.
Wat Huub zegt klopt. Kijk maar eens tussen het verschil in de afwerking van de tunnel in Pattaya en de Coen of Velsertunnel. Daar zullen het arbeidsloon en de materiaalkosten wel mee te maken hebben
Pure noodzaak om in de top van de Europese luchthavens te blijven verkeren, anders ben je het nieuwe Zaventem of Düsseldorf voor je het weet.
Niet dat daar iets mis mee is maar dat zijn ook geen echte internationale superhubs meer.
Nou KAAN archtecten heeft, zo het zich laat aanzien’ het ontwerp van de vooganger verlaten.
Werd tijd.
Het kruip door sluip door is niet meer van deze tijd.
KhunBram
Happy with our Suvarnabhumi.
Niet best dat er geen voldoende parkeerplaatsen meer komen in het centrum van Schiphol. Dit wordt een drama. Beter hadden ze een parkeergarage tegenover P1 kunnen bouwen aan de andere kant. Je kan straks je auto niet meer kwijt op het centrum. En ja wat Frans Amsterdam zegt, het is wel te hopen dat ze mogen groeien want anders is het weggegooid geld.