Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft op woensdag 4 september een plan gepresenteerd om de geluidsoverlast rond Schiphol te verminderen en de rechten van omwonenden beter te beschermen. Met dit plan wordt het geluid rond Schiphol met 17% verminderd.

’s Nachts komen er strengere regels voor geluid, waardoor luchtvaartmaatschappijen in die uren stillere vliegtuigen moeten gebruiken. KLM heeft beloofd om ’s nachts stillere toestellen in te zetten. Schiphol gaat luchtvaartmaatschappijen die lawaaiige vliegtuigen gebruiken, hogere tarieven laten betalen. Dit moedigt het gebruik van stillere vliegtuigen aan.

KLM en Transavia gaan hun vloot sneller vernieuwen, met nieuwe, stillere vliegtuigen in 2025. Dit zorgt voor minder geluidsoverlast in de omgeving.

Een rustperiode op twee start- en landingsbanen, die eerder werd voorgesteld, is niet meer in het plan opgenomen omdat zowel de luchtvaartsector als de omwonenden hiertegen waren. Het aantal nachtvluchten wordt verminderd van 32.000 naar 27.000 per jaar.

Het vorige kabinet dacht dat er maximaal 460.000 tot 470.000 vluchten nodig waren om de geluidsdoelen te halen. Maar nieuwe informatie laat zien dat sommige maatregelen meer effect hebben dan verwacht. Het exacte aantal vluchten wordt nog berekend en daarover komt in het najaar meer duidelijkheid.

Het kabinet wil nu alvast een volgende stap zetten door het plan voor te leggen aan de Europese Commissie, zodat de maatregelen vanaf november 2025 kunnen ingaan. Het kabinet houdt voorlopig rekening met 475.000 tot 485.000 vluchten per jaar, maar dit kan nog veranderen op basis van de berekeningen.

Minister Barry Madlener van IenW is tevreden met het plan: “We hebben een goede balans gevonden tussen de belangen van de omgeving en de luchtvaart. Het plan is bindend en de luchtvaartsector heeft beloofd zich eraan te houden. Als ze dat niet doen, zullen er gevolgen zijn.”

Het plan wordt nu voor advies naar de Europese Commissie gestuurd, waarna het kabinet een definitief besluit zal nemen en het in de wet zal opnemen.

5 reacties op “Schiphol hoeft van het nieuwe kabinet minder te krimpen om geluidoverlast te reduceren”

  1. Eli zegt op

    Van 85 naar 75 vluchten per nacht en stillere vliegtuigen.
    Tsjonge jonge het is me de maatregel wel.
    Overdag tussen 1250 en 1265 opstijgende en landende maar wel stillere, echt waar, vliegtuigen.
    Ik ben nog steeds blij dat ik niet daar in de buurt woon.
    En dan heb ik het nog niet eens over de milieu effecten.
    Zou de EU het terug kunnen sturen en zeggen dat de minister toch echt wat beter zijn best moet doen of is het echt alleen advies geven?

    • Rob zegt op

      En Eli hoe ga jij naar Thailand?

  2. Eli zegt op

    Hallo Rob
    Met het vliegtuig natuurlijk en vanaf Schiphol meestal.
    Ik zet enkel wat kanttekeningen bij het kabinetsbesluit.
    Overigens woon ik inmiddels in Bangkok en ben niet van plan nog terug te gaan naar Nederland.

    Naar Thailand op vakantie was een lang gekoesterde wens van mij die mogelijk werd toen ik met pensioen ging en door een financiële meevaller.
    Al voor er sprake was van de tegenwoordige “heisa” over klimaatverandering zelfs.
    Dus ja ik ben een beetje hypocriet (misschien), (ik neem aan dat je dat bedoelt), maar als men iets heel graag wilt moet men soms concessies doen aan overtuigingen. Daarbij komt dat ik na die vakantie besloot om hier oud en gelukkig te worden en dat ook gerealiseerd heb.
    In de afgelopen 10 jaar sinds die vakantie ben ik vijf keer op en neer geweest naar Nederland. De laatste keer in 2019.

  3. FrankyR zegt op

    Ik vind het altijd zo frappant dat men in Nederland direct klaar staat, om iets te verbieden of te beperken.

    Die stillere vliegtuigen zaten al in de planning. Overigens meende een klager in een krant nog steeds te moeten zeuren/drammen over de nieuwe generatie vliegtuigen.

    Hij zou zich zogenaamd storen aan een ‘fluittoon’ … Goh, een vliegtuig dat met een snelheid van minimaal 400 km/u beweegt. Natuurlijk veroorzaakt de luchtverplaatsing geluid.

    Maar hij had het niet over motorgeluid … *Hint”

    Naar mijn mening een beetje kansloos om in de Randstad te wonen en klagen over geluid.

  4. T zegt op

    Ik ga naast Schiphol wonen omdat het goedkoper is als in Amsterdam zelf en ga dan klagen over het geluid.
    Kansloos verhaal of je moet er al 100 jaar wonen oftewel gelukkig een verstandig besluit van het nieuwe kabinet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website