Schiphol groeit flink, dit jaar meer dan 63 miljoen passagiers
Schiphol groeit hard. In de eerste helft van dit jaar zag de luchthaven 29,7 miljoen passagiers langskomen. Dat zijn er bijna 10 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar.
Het aantal landende en opstijgende vliegtuigen ging met 5,9 procent omhoog, naar 228.630. En er werd 1,6 procent meer vracht vervoerd. Schiphol verwacht dat het aantal passagiers in heel 2016 boven de 63 miljoen uitkomt en dat is een record. De passagierscijfers van Schiphol groeien al jaren. Om de komst van al die mensen aan te kunnen, gaat het luchthavenbedrijf de investeringen opschroeven van gemiddeld 400 naar 600 miljoen euro per jaar. In maart besloot Schiphol al om een nieuwe terminal en pier te bouwen, het zogeheten A-gebied.
Passagiers gaven afgelopen halfjaar minder geld uit in de winkels bij de gates. De bestedingen daalden van 14,66 euro naar 13,70. De horecabestedingen stegen iets, van 5,59 euro naar 5,91.
Schiphol heeft de tarieven sinds april verlaagd met gemiddeld 11,6 procent, maar dat wordt gecompenseerd door de groei van het aantal passagiers.
In totaal maakte de luchthaven 121 miljoen euro nettowinst, 40 procent minder dan vorig jaar. De Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en Aéroports de Paris zijn de eigenaren van Schiphol.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Thailand algemeen13 november 2024Thais kabinet steunt kleine ondernemers en woningkopers met leningen tegen lage rente
- Thailand algemeen13 november 2024Strengere veiligheidsmaatregelen rond Full Moon Party i.v.m. Israëlische toeristen
- Huizen kijken13 november 2024Huizen kijken in Thailand (23)
- Eten en drinken13 november 2024Toeristen opgepast: Negen Thaise gerechten die garant staan voor een flinke diarree!
Ik zou stoppen met het geknutsel op de vierkante meter wat ze nu in de planning hebben. Denk wat groter en bouw een nieuwe terminal zoals in andere plannen staat aan de andere kant van de weg. Ruimte genoeg en een kans om alles ruim op te zetten qua infra. Maar misschien durven ze nog niet vanwege de onzekerheid voor de toekomst rond KLM.
Beste Jack, de airport Schiphol heeft weinig te maken met KLM. De bezitter van Schiphol is de Schiphol Groep: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schiphol_Group
Er vliegen nog andere airlines naar Schiphol. Ik heb jaren bij Lufthansa gewerkt. Diezelfde opmerking kreeg ik altijd over de luchthaven Frankfurt te horen. Er werd op LH gemopperd wanneer er iets op de luchthaven niet klopte. Hier is de eigenaar de stad Kelsterbach.
En om even verder hierop in te gaan: ook wanneer jouw koffer op de luchthaven niet terecht komt, is dat in de eerste plaats niet de schuld van jouw airline, maar van de handeling agent die de koffers transporteert en die op Schiphol zowel op vele andere luchthavens weer eigen ondernemingen zijn.
Natuurlijk zal een airline met deze bedrijven samen werken en er alles aan doen om je koffer op de plaats van bestemming te brengen of op te speuren waar deze uiteindelijk terecht gekomen is, maar het is niet de Airline die de zaak afhandelt.
Net zoals dit, heeft KLM weinig van doen met de uitbreiding van Schiphol. Ze zijn daar gewoon klant en betalen ook voor het gebruik van de luchthaven. Het enige verschil tussen Schiphol en andere luchthavens voor de KLM is dat het de thuis-luchthaven is en dat ze daar hun hoofdkantoren en waarschijnlijk ook opleiding en trainingscentrum hebben en ook de plaats waar de bemanningen hun centrale hebben.
In Nederland wordt nog steeds door pessimistische deskundigen rekening gehouden met een Sabena scenario voor KLM. Daar heb je als luchthaven voor het maken van toekomstplannen wel rekening mee te houden. Het geeft onzekerheid bij een bedrijf als Schiphol. Dat bedoel ik ermee Sjaak. Ik zelf denk eerder aan een overname van KLM met vele kansen voor Schiphol. Er zijn goede plannen voor na 2030 als het allemaal goed blijft gaan en die plannen zijn voor Schiphol en de klanten veel beter dan wat ze nu gaan doen. Schiphol stond vroeger hoog op de lijsten van beste luchthaven en anno 2016 zakken ze steeds plaatsjes. Ik zie de laatste 2 jaar dat het begint te wringen met de huidige infrastructuur op en rond Schiphol. Morgen is het weer tijd om met jouw oude baas te gaan vliegen Sjaak. Een firma die al heel lang van Schiphol vliegt. Vorig jaar of was het alweer 2 jaar geleden nog een leuk uitje met ze gehad vanwege het jubileum.
Zou een goed plan zijn,maar dan zou ik eerst maar even wat doen aan dat steeds opnieuw stakende personeel en al die klagers die hinder hebben van het geluid.
Want als je een huis koopt of huurt vlakbij een luchthaven dan weet je dat dit geluid voortbrengt of niet ?
Dus een zo groot mogelijke luchthaven met geode service en betaalbare prijzen en niet een kop koffie met een broodje kaas voor 12 euro.