Schiphol: Gezichtsherkenning bij inchecken
Schiphol is samen met KLM een proef gestart met vrijwillig ‘biometrisch boarden’: eenmalig boarden zonder je instapkaart en paspoort te laten zien. De passagier gaat snel en eenvoudig aan boord van het vliegtuig via een apart poortje dat de passagier herkent aan het gezicht.
Schiphol en KLM willen met deze proef de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken; snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Daarbij wordt ook gekeken naar het boardingproces en naar de ervaringen van de passagier. Het uiteindelijke doel is om het boardingsproces voor passagiers zo makkelijk en snel mogelijk te maken. De proefperiode duurt minimaal drie maanden.
De proef vindt plaats bij een geselecteerde gate op de luchthaven. Bij het boarden met het gezicht, registreert de passagier zich eerst. In het wachtgebied bij de gate staat een speciale registratiekiosk. Medewerkers van KLM assisteren hierbij.
Bij het registreren scant de passagier het paspoort, de instapkaart en het gezicht. Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt. Na het boarden worden de persoonsgegevens automatisch verwijderd. De gegevens die in de registratiekiosk staan, worden na tien uur verwijderd.
Schiphol en partners zijn continu bezig met innovaties en slimme manieren om het reisgemak, de snelheid en het proces op de luchthaven te verbeteren. Op dit moment loopt ook een proef met een handbagagescan waarbij de passagier de laptop en vloeistoffen in de tas kan laten. De komende tijd zullen regelmatig innovatieve technologieën worden getest en bij succes worden uitgerold.
Bron: Schiphol
[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=SDr5KuLm4hw[/embedyt]
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Zouden ze daarmee gelijk je netvliespatroon (een uniek patroon van bloedvaatjes, net zoiets als je vingerafdrukken) ook scannen, of zou het alleen gezichtsherkenninihg zijn?
Ik heb het tonen van mijn paspoort en instapkaart bij het boarden nooit als tijdrovend ervaren. Duurt ongeveer 10 seconden per persoon schat ik in: Instapkaart wordt op scanner gelegd, men kijkt naar de foto in paspoort, groene lampje gaat branden (als het goed is), deel wordt van instapkaart afgescheurd, klaar.
Ik zie niet in wat er extra makkelijk en snel aan is voor de passagier om eerst in de rij te moeten gaan staan om je te laten registreren (paspoort scannen, instapkaart scannen, gezicht scannen), om vervolgens toch weer door een poortje te moeten.
Weer een rij erbij, zegt mijn boerenverstand.
.
Verder staat er dat ‘de persoonsgegevens na het boarden automatisch worden verwijderd’, dus direct zodra mijn gezicht herkend is bij het boarden, neem ik aan, en dat ‘de gegevens die in de registratiekiosk staan na 10 uur worden verwijderd’. Zijn dat weer andere gegevens dan? Het blinkt niet uit door helderheid.
Ik vind het een beetje raar, want tegenwoordig krijg je een paspoort voor 10 jaar en dan klopt de foto en als je pas een nieuwe hebt gekregen klopt dat zeker niet meer met degene die voor dat ruitje staat te turen
Je gezicht wordt gescand bij de registratiekiosk en bij het boarden wordt je gezicht weer gescand en vergeleken met die eerdere scan.
Wellicht dat er in de tussentijd een algoritme op de gezichtsscan wordt losgelaten die de scan met de pasfoto vergelijkt, en bij onvoldoende overeenkomst bij het boarden geen groen pijltje geeft, ook al komen de gezichtsscans wel overeen, zodat er alsnog iemand moet komen kijken, maar dat is speculatie.
Het is trouwens uw eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat u in het bezit bent van een paspoort met een goed gelijkende foto. Als de pasfoto onvoldoende lijkt op de houder van het reisdocument kan het worden ingenomen. Bij twijfel dient u zelf contact op te nemen met uw gemeente.
De scanner met bepaalde punten in het gezicht en die veranderen niet. Als je door de paspoortscanner gaat werkt het toch ook? Daarom moet je daar je bril afzetten (glinstering van het glas), omdat de scanner de afstand tussen uw ogen meet (doet een opticien ook), bepaalde hoeken tussen stand van ogen, oren en neus. Die veranderen niet, tenzij u echt alles laat verbrijzelen en door een plastisch chirurg laat reconstrueren. Bovendien zullen er medewerkers staan om te helpen als de scanner u niet herkent.
Wat in het artikel ontbreekt is natuurlijk de ECHTE reden van invoering; geld besparen. De luchthaven(s) willen qua klanttevredenheid naar een niveau dat er nog net geen onrusten uitbreken. Alles daarboven vinden ze prima, dus ook als u 1 uur moet wachten bij de paspoortcontrole en vervolgens nog 1 uur op uw bagage. Zuur, maar Schiphol is ook gewoon een bedrijf en heeft als opdracht (van de Nederlandse Staat als mede-aandeelhouder) om per jaar 6% rendement te maken. Elk jaar! Natuurlijk nemen technische mogelijkheden toe en dat is prima, maar als dit op termijn geld kostte in plaats van opleverde, dan ging het gewoon niet gebeuren. Luchthavens laten je je flesje water inleveren om en verkopen je vervolgens een flesje terug voor absurde bedragen. Alles op een luchthaven is peperduur. Alles is erop gericht zoveel mogelijk te verdienen. Dat is hun verdienmodel.