Wie vandaag met het vliegtuig van Amsterdam naar Bangkok vertrekt krijgt te maken met een nieuw systeem van passagierscontrole. Er is op Schiphol een nieuwe verdieping gebouwd bovenop de pieren van de vertrekhallen twee en drie. De extra verdieping is onderdeel van een verbouwing die 400 miljoen euro kost.
Met het nieuwe controlesysteem neemt Schiphol afscheid van alle aparte veiligheidscontroles bij de gates. Nu nog zijn er ruim honderd van die losse controlepunten. Die zijn vervangen door vijf moderne centrale controleposten. In vertrekhal 1, voor reizen binnen het Schengengebied, werkt dit nieuwe centrale systeem al een jaar.
Gescheiden reizigersstromen
Het idee achter het nieuwe systeem is dat reizigersstromen, die wel en niet zijn gecontroleerd volgens de EU-normen, strikt worden gescheiden van elkaar. Die hebben vanaf vandaag allebei dus een eigen verdieping. Wie aankomt uit bijvoorbeeld Turkije, waar de controles niet worden uitgevoerd volgens Europese normen, gaat meteen na het uitstappen naar boven naar de nieuwe etage. Na de centrale controle mag deze passagier afdalen naar de ‘schone’ zone en zich begeven onder de andere gecontroleerde passagiers.
Het nieuwe systeem is ook comfortabeler. Na de paspoortcontrole en de centrale controle hoeft de reiziger alleen nog maar zijn ticket te laten zien bij het instappen in het vliegtuig. Controles aan de gate en daarna wachten in een ‘aquarium’ zijn verleden tijd.
Om de concurrentiepositie te versterken en de reizigers en luchtvaartmaatschappijen een topproduct te kunnen blijven bieden, investeert Schiphol fors in de infrastructuur. Met deze ingrijpende vernieuwing neemt de capaciteit toe en kan Schiphol reizigers meer comfort bieden met ruimere terminals en pieren en soepelere passagiersprocessen. Schiphol werkt aan de complete vernieuwing van Lounge 2 en het nieuwe Hilton Schiphol Hotel opent dit jaar haar deuren. Per jaar verwerkt Schiphol 55 miljoen passagiers.
Bron: NOS.nl
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken21 november 2024Knoflook in de Thaise keuken, niet alleen lekker maar ook gezond!
- Thailand tips21 november 2024De provincie Trang en haar verborgen parels
- Thailand algemeen19 november 2024Minister van Volksgezondheid kondigt maatregelen aan tegen alcoholgebruik tijdens Nieuwjaar 2025
- Thailand algemeen19 november 2024Goudkoorts: stijgende baht-prijzen trekken investeerders aan
Echt duidelijk staat het er niet maar ik neem aan dat een reiziger die uit Turkije (of Thailand) komt en die dus niet aan de Europese veiligheidsnormen zouden voldoen, alleen worden gecontroleerd als ze zich willen begeven in het algemene air-side deel van de luchthaven. Maar dat als je aankomt wel zo door kunt naar de uitgang zonder controle. Een beetje zoals je op Suvarnaphumi er controllepunten zijn aan de airside departure en arrival verdieping.
Wat de NOS niet vermeld is dat je niet verplicht bent door de bodyscan te gaan, je mag weigeren waarna je gefouilleerd zal worden. RTL melde zelfs foutief dat je door de bodyscan moet (nee dat moet niet als je niet wilt). Er staan er geen metaaldetectors (ik neem aan wel de hand metaaldetectors) voor zover ik weet. Wat dan nog het verschil is tussen de metaaldectorscan in Thailand en Turkije en de ” EU norm” veiligheidscheck mag Joost weten…
Ik ga nooit in zo’n scan, daar voel ik me niet prettig bij.
Betekent dat, wanneer ik water of drank koop in Schiphol dit dan niet meer verzegelt in plastic hoeft te worden?
Inderdaad mits je het NA de securitycontrole koopt. Dus niet op Plaza.
Volgens mij is dit dus het zelfde als bij vertrek in Bangkok.
Dan kunnen ze de prijzen voor eten en drinken weer flink verhogen.
Hallo Rob V.,mijn ervaring is dat ik zowel de scan in moet en handmatig fouilleren en als je dan nog de pech hebt staat er zo n snuffelhond te wachten die getraind is om eerst aan je kruis te ruiken,de z.g. geldhonden.Weigeren van de scan heb ik 1 keer geprobeerd,maar werd niet gehonoreerd.
Dan heb je die ene keer een incompetente beveiliger getroffen want in de Tweede Kamer is tijdens het rumor over de scanners gezegt dat je niet verplicht bent in die dingen te stappen (maar dus op andere wijze wordt gecontroleerd). Ook Schiphol bevestigt dat, zie bijvoorbeeld: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32423_ik_hoef_mijn_naakte_lichaam_niet_te_tonen_aan_beveiligers/
Leuk vinden ze het niet, de beveiliging wordt zichtbaar niet vrolijk en vraagt op een passend toontje waarom je er niet in wil.