Wie rechtstreeks naar Thailand vliegt met China Airlines, EVA Air of KLM vertrekt vanaf Schiphol. Wederom is deze luchthaven door reizigers uitgeroepen tot beste luchthaven van Europa en onze nationale luchthaven stijgt naar nummer drie in de wereld.
Suvarnabhumi Airport in Bangkok doet het een stuk slechter. De nationale luchthaven van Thailand zakte van plaats 25 in 2012 naar nummer 38 in 2013.
Dit is gisteren bekend geworden tijdens de uitreiking van de ‘The World Airport Awards’ tijdens de Passenger Terminal Expo in Geneve. Düsseldorf Airport werd bekroond met de titel ‘Best Regional Airport Europe’.
Reizigers roemen reiscomfort Schiphol
Reizigers prijzen Schiphol als een overzichtelijke en efficiënte luchthaven om over te stappen. Dat is onder meer te danken aan de goede selfservice faciliteiten die een prettig en efficiënt reisproces mogelijk maken. Ook wordt Schiphol geroemd voor haar kwalitatief hoogwaardige en brede aanbod aan voorzieningen op het gebied van winkels en horeca.
“Het comfort voor reizigers en een efficiënt en betrouwbaar reisproces staan bij ons centraal. Wij zijn er dan ook bijzonder trots op dat reizigers ons opnieuw waarderen als beste luchthaven van Europa. Deze prijs is niet alleen een erkenning voor Schiphol maar ook voor onze business partners, in het bijzonder KLM”, aldus Maarten de Groof, Executive Vice President & CCO.
Top 5 beste luchthavens ter wereld
De top 5 van de wereld ziet er als volgt uit:
- Singapore Changi Airport
- Incheon International Airport (Zuid-Korea)
- Amsterdam Airport Schiphol
- Hong Kong International Airport
- Beijing Capital International Airport.
.
Wereldwijde benchmark
The World Airport Awards, in de reisindustrie beter bekend als de Passenger’s Choice Awards, worden gezien als de wereldwijde benchmark die de kwaliteit van luchthavens in kaart brengt. Voor de Awards over 2013 ondervroeg Skytrax ruim 12 miljoen reizigers uit meer dan honderd landen over de kwaliteit van 395 luchthavens ter wereld. Het onafhankelijk onderzoek wordt sinds 1999 verricht.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Minimumloon stijgt in proefregio’s naar 400 baht per dag
- Thailand video's25 december 2024Lachen met kerst in de tropen met Don en Ron (video)
- Column25 december 2024Tweede kerstdag: Een vreemd fenomeen…..
- Nieuws uit Thailand25 december 2024Thaise overheid helpt ouderen met financieel steuntje in de rug
Ik neem dit soort “onderzoeken” met een korreltje zout. Schiphol is geen slechte luchthaven. Maar onderhand wel gedateerd. Daarnaast is Schiphol een “hub” voor mensen van elders en die hoeven niet te aanschouwen dat er bij de paspoortcontrole maar 2 balies open zijn terwijl er net 1000 passagiers uit 3 747’s zijn gestapt. Dat zou Schiphol namelijk geen pluspunten opgeleverd hebben. Mijn vermoeden is sowieso dat Schiphol van de grote luchthavens (Heathrow, Frankfurt, Parijs, Amsterdam) de meeste overzichtelijke is. Onlangs op Frankfurt geland en dat is voorwaar nog een hele opgave om bij de juiste trein te geraken. Maar dit terzijde.
Bangkok is onderhand steeds beter aan het worden. De (soms grote) problemen zijn opgelost, maar het is en blijft natuurlijk wel een vliegveld een 2e wereldland. Oog voor de details heeft dan logischerwijs niet altijd de prioriteit. Wat dan ook wel weer z’n charme heeft ten opzichte van het overgereguleerde Nederland.
Recentelijk dus gevlogen en dit keer met Malaysia Airlines. Volgens Skytraxx een 5-sterren airline en Kuala Lumpur een 4-sterren airport. Helaas, geen van beiden kon imponeren. Niet slecht, maar gewoon “gemiddeld”. Dus hoe Skytraxx dan zo’n predikaat geeft aan Malaysia Airlines of Kuala Lumpur is mij een raadsel. Ja, Malaysia Airline heeft 34 inch seat pitch (stoelafstand) en geeft je sinds kort 30 kg. bagage-allowance. Dan scoor je natuurlijk beter dan de KL(e)M met z’n 31 inch en 20 kg. bagage. Maar qua service en IFE is het net zo als bij de KL(e)M. Maar mijn bril is dan ook goudkleurig gekleurd door Emirates..
Overigens vertrekken ook mensen die met een overstap naar Bangkok reizen vanaf Schiphol, niet uitsluitend diegenen die rechtstreeks vliegen..
Ik ben het met Dennis eens. Vraag mij af naar welke zaken men echt heeft gekeken. Als die organisatie alleen Nederlanders had ondervraagd over Schiphol, dan zou het zeker niet op de derde plaats staan.
Schiphol is nu niet bepaald goedkoop qua landingsrechten en dus zijn de tickets onnodig duur.
En inderdaad is het stuitend dat de paspoortcontrole zo minimaal is, terwijl er honderden mensen erdoorheen moeten. Waarom geen vijf balie’s? Zelfs op de Filipijnen kon je zo aanschuiven, controleren en vlot op weg naar het vliegtuig.
Zul je zien dat Schiphol zich op de borst gaat kloppen n.a.v. deze uitslag.
Die paspoort controle op AMS bij aankomst vind ik juist een voordeel nu zie die electronische poortjes hebben, dat gaat ontzettend snel. Bij intercontinentaal vertrek hoef ik eigenlijk ook nooit lang te wachten.
Minpint van AMS vind ik de bagage afhandeling, dat duurt echt ontzettend lang. Op BKK vast ook maar daar heb ik dan weer minder erg in omdat je toch in de rij staat bij immigration. Meestal neem ik op Europese vluchten ook geen ruimbagage mee, juist om die reden.
….. met KLM naar Bangkok ….. in recordtijd door immigratie …… enkele minuten ….. even later koffer op de band ….. nog nooit zo snel meegemaakt …… omdat ik buiten seizoen reis ?
Het is momenteel hoogseizoen in Thailand dus je reist niet buiten seizoen.
Ik heb raar of zelden een probleem aan Immigratie. Hangt een beetje af aan welke gate je vliegtuig parkeert (is ook afhankelijk van de maatschappij) en dus van welke zijde je naar Immigratie loopt.
Ofwel kom je eerst Immigratie 1 of Immigratie 3 tegen. Staat er veel volk gewoon doorlopen naar de volgende. Immigratie 2 is voorbehouden voor piloten of diplomaten. Op die manier ben je er meestal snel door. De meeste nemen de eerste Immigratie die ze tegenkomen en blijven daar aanschuiven, omdat ze niet op de hoogte zijn dat er verderop nog een Immigratie is. Als er in beide veel volk staat, ga ik samen met mijn vrouw naar de Thaise paspoorten. Gaat dan nog sneller. Steeds voor mijn koffer aan de band.