Schiphol neemt maatregelen voor drukte in meivakantie
In de periode 20 april tot en met 14 mei reizen naar verwachting in totaal 5,2 miljoen mensen van, naar en via Schiphol. In de officiële meivakantieweek is het aantal mensen dat aankomst en vertrekt 7-8% meer dan in dezelfde week vorig jaar. De drukste dag wordt vrijdag 4 mei, met 226.000 reizigers. Schiphol neemt samen met haar partners op de luchthaven extra maatregelen om de drukte in goed banen te leiden.
Zo worden er in de vakantieperiode veel extra medewerkers in. Bij de securitycontrole is bijvoorbeeld ruim twintig procent meer bezetting dan in 2017. Ook elders in de terminal zijn extra veel medewerkers actief, waaronder medewerkers die reizigers wegwijs maken in de terminal, medewerkers waar reizigers terecht kunnen met vragen en bij grote drukte speciale crowdteams om alle passagiersstromen in goede banen te leiden. Daarnaast breidt Schiphol het social media team uit en kunnen reizigers terecht bij het digitale Schiphol Assist, waardoor meer reizigers snel met hun vragen terecht kunnen.
Overige maatregelen
Naast de inzet van extra medewerkers, neemt Schiphol onder meer de volgende maatregelen:
- Twee extra securitylanes in Vertrek 2
- Bij grote drukte twee extra securitylanes in Vertrek 1
- Small bags only: apart wachtgebied voor mensen zonder of met weinig handbagage
- Flexibele teams die Schiphol kan inzetten waar mogelijk
- Airport assistents: kantoormedewerkers die helpen op de terminalvloer
- Actuele reizigersinformatie via Schiphol-app en website
Tips voor en verzoeken aan reizigers
Voor een zo soepel mogelijk reis, heeft Schiphol ook enkele tips voor en verzoeken aan reizigers. De belangrijkste is om op de adviestijd die hun luchtvaartmaatschappij geeft op Schiphol te zijn. Voor vluchten binnen Europa is dat vaak twee uur van te voren en voor intercontinentale vluchten is dat vaak drie uur van tevoren. Het advies is om niet veel eerder te komen, want dan staan reizigers onnodig in de rij voor vluchten die eerder vertrekken.
Andere tips zijn om zo min mogelijk handbagage mee te nemen zodat de securitycontrole sneller gaat, thuis de geldigheid van het paspoort en reisdocumenten te controleren en om de actuele vluchtinformatie in de gaten te houden via hun luchtvaartmaatschappij, de website van Schiphol of de Schiphol-app. Meer tips vinden reizigers op www.schiphol.nl/tips.
Eén luchthaven, meerdere verantwoordelijken
Bij vertrek vanaf Schiphol zijn drie luchthavenpartners verantwoordelijk voor een goede doorstroming van reizigers. Ten eerste Schiphol zelf, die verantwoordelijk is voor de infrastructuur en de securitycontrole van reizigers en hun bagage. Ten tweede de luchtvaartmaatschappijen, die verantwoordelijk zijn voor de check-in. Tot slot de Koninklijke Marechaussee, die verantwoordelijk is voor de grenscontrole.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Tijd om inderdaad die drukte eens te gaan reguleren waarom moeten al die weekjes mensen naar Barcelona,Mallorca de Turkse kust en noem maar op allemaal vanaf schiphol vertrekken.
Deze vluchten kunnen makkelijk verdeeld worden tussen Rotterdam/Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Groningen, Enschede.
Goed voor de werkgelegenheid daar en goed voor de groei van Schiphol, Nederland is niet gebaat bij 180 vakantie vluchten per dag vanaf schiphol.
Maar wel van schiphol als een internationale / intercontinentale Hub binnen Europa!
Dat wordt nog aardig passen en meten want ik neem aan dat op 4 mei rond 20.00 uur de vliegbewegingen en activiteiten op Schiphol gedurende enige tijd volledig zullen worden opgeschort.
Schiphol en de Kmar moeten gewoon personeel inzetten als de drukte er om vraagt. Doen ze dat is er niets ad hand. Een ander punt is kijken naar de kwaliteit van medewerkers. Verl hangen een beetje tegen lege balies aan en zijn alles behalve pro-actief bezig. Ze hebben geen enkel idee van wat er van ze verwacht wordt lijkt het.
Die veiligheidschecks zijn nog steeds een farce overigens