RFID-tag tegen zoekgeraakte bagage kan miljarden euro’s besparen
De internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA pleit voor het invoeren van RFID-labels. Door het wereldwijde gebruik van RFID-labels kunnen luchtvaartmaatschappijen de komende jaren miljarden euro’s besparen in de strijd tegen het kwijtraken van bagage van passagiers.
Radio-frequency identification (identificatie met radiogolven) is een technologie om van een afstand informatie op te slaan in en af te lezen van zogenaamde RFID-tags die op of in objecten zitten.
Tassen en koffers zouden moeten worden uitgerust met een RFID-label of -sticker waarmee ze op verschillende punten tijdens de afhandeling kunnen worden gescand en geregistreerd. Enkele maatschappijen doen dat al, echter als de gehele luchtvaartbranche het gaat gebruiken, raken volgens de IATA 25 procent minder koffers zoek. Dat zou luchtvaartmaatschappijen de komende zeven jaar 3 miljard dollar schelen.
In 2007 verloren maatschappijen wereldwijd nog bijna 47 miljoen bagagestukken. Dat aantal is door betere technologie inmiddels, ondanks een sterke toename van het aantal passagiers, met de helft teruggebracht.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Eten en drinken28 januari 2025Streetfood in Thailand: Kwarteleitjes – Khai Nok Krata (video)
- Bezienswaardigheden28 januari 2025Wat Tham Sua in Kanchanaburi: De ene tempel is de andere niet
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Amerikaanse marine bezoekt Pattaya: 5.400 personeelsleden in de stad van 27 tot en met 31 januari
- Nieuws uit Thailand26 januari 2025Bangkok pakt luchtvervuiling aan met gratis openbaar vervoer
3 miljard minder kosten in 7 jaar is 428 miljoen per jaar.
Er zijn ongeveer 4 miljard luchtreizigers per jaar, laten die nou gemiddeld 1 koffer meenemen, dan zijn het ook 4 miljard koffers die van het RFID – dingetje moeten worden voorzien.
Dat moet dus minder dan 10 cent (dollar of euro, dat maakt niet zo veel uit) per koffer kosten aan materiaal en arbeidsloon, anders is de hele winst al weg. Nog afgezien van de kosten van de invoering van het systeem.
Bij een bruto ZZP-tarief van 40 euro/dollar per uur = 4000 cent per uur = 4000 cent per 3600 seconden mag het gehele arbeidsproces wat verbonden is aan het aanbrengen van de RFID dus hoogstens 9 seconden duren, waarbij het RFID – dingetje zelf dan helemaal niets mag kosten.
Nou, ik vrees dat dit geen zoden aan de dijk gaat zetten.