Reiziger wil gratis WiFi op luchthaven
Vlak voor je het vliegtuig instapt richting Bangkok wil je nog even een Whatsapp sturen met een foto naar je vrienden en familie. Dan is het wel handig dat je gebruik kan maken van een gratis Wifi hotspot op de luchthaven.
Hoewel ‘free WiFi’ steeds gebruikelijker wordt, bieden de meeste Europese luchthavens dit niet of in beperkte mate aan. Luchthavens zien WiFi nog steeds als een extra inkomstenbron, terwijl dit eigenlijk een normale gratis service zou moeten zijn. Uit onderzoek door Skyscanner blijkt dan ook dat maar 14% van de reizigers bereid is voor WiFi te betalen.
Hoewel in veel gevallen het eerste kwartier of half uur gratis is, brengen de meeste Europese luchthavens nog steeds forse bedragen in rekening voor WiFi. Op Schiphol is het nog relatief goed geregeld met het eerste uur gratis (KPN hotspot), want er zijn nauwelijks luchthavens te vinden die onbeperkt WiFi aanbieden.
Uit onderzoek gehouden onder 500 Nederlandse reizigers blijkt dat 86% van de reizigers niet bereid is te betalen voor Wifi en dus ook van mening is dat het gratis zou moeten worden aangeboden. Gevraagd naar de noodzaak om WiFi te hebben, geeft een krappe meerderheid van 51% aan WiFi echt belangrijk te vinden, terwijl 38% van de respondenten toegeeft best even zonder te kunnen en 11% geeft aan het zelfs totaal onbelangrijk te vinden.
Social Media belangrijkste activiteit
Bijna 75% van alle 500 ondervraagden gaf aan gebruik te maken van WiFi op de luchthaven. Daarvan gaf een overgrote meerderheid (48%) aan dit het meeste voor social media te gebruiken. 27,5% van de ondervraagden surft wat op internet en 21,5% gebruikt de tijd voor het aan boord gaan om nog wat werk gerelateerde e-mails te checken. Slechts 3% gebruikt WiFi voor ander amusement zoals online games of films.
Over deze blogger
-
Bekend als Khun Peter (62), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en muziek.
Genoeg hobby's, maar helaas weinig tijd: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, ouwehoeren met vrienden en nog wat eigenaardigheden.
Lees hier de laatste artikelen
- Reisadvies17 december 2024Reisadvies Thailand aangepast op 16-12-2024 i.v.m. zware regenval in het zuiden
- Vliegtickets17 december 2024Waarschuwing Consumentenbond: ‘vliegticketwebsites onnodig duur’
- Eten en drinken17 december 2024Gaeng Pa oftewel jungle curry
- Nieuws uit Thailand15 december 2024Politie in Bangkok ontmantelt bedelbende en ontdekt 300.000 baht aan contanten
Misschien is het wel bekend maar anders een tip voor zij die met NOK Air vliegen.
NOK Air biedt gratis WiFi aan in de luchthaven. Inloggen met je reserveringscode. (NOK Air vlucht natuurlijk)
Had afgelopen vakantie ook overal gratis wifi van True nou die kunnen beter gelijk de naam veranderen in UNtrue. Elke keer als je het probeerde moest je jezelf weer ergens op een site registreren en dit was niet de enige. Koop lekker een kaartje was voor een maand (AIS) 1000 baht kwijt 300 beltegoed, 600 3g internet en 79 voor het simkaartje zelf. Klaar is Kees.
Ik vraag mij iets af, ik zal even een stukje citeren “Hoewel ‘free WiFi’ steeds gebruikelijker wordt, bieden de meeste Europese luchthavens dit niet of in beperkte mate aan. Luchthavens zien WiFi nog steeds als een extra inkomstenbron, terwijl dit eigenlijk een normale gratis service zou moeten zijn” einde citaat.
Wie kan mij vertellen waarom dit eigenlijk een normale gratis service zou moeten zijn, ik weet nog de tijd van de ” telefooncellen” ( ook op Schiphol) daar moest toch ook geld in? maar daar hoorde je niemand over.
Die 86 procent van de reizigers die niet bereid is te betalen voor WIFI heeft het dan ook niet echt nodig, die wifi dan, want als je het echt nodig hebt betaal je er wel voor, maar op het moment dat het gratis is heeft iedereen het in enen nodig.
Tot slot mijn opa heeft mij altijd geleerd; gratis bestaat niet, op de een of andere manier krijg je toch wel de rekening gepresenteerd.
Ook gratis WiFi in hotels en dergelijke zit echt wel ergens in de rekening verwerkt, het is een illusie dat een goede ondernemer iets gratis weggeeft als hij er geld mee kan verdienen.
Met vriendelijke groet,
Lex K.
Ik vind het al handig bij het inchecken, wanneer je je boordkaart online hebt. Ook om even informatie aan je naasten te sturen, om te laten weten dat je vlucht op tijd of niet vertrekt, is al erg handig.
Doordat ik altijd standby vlieg, is het nooit zeker of ik mee kom. Ook zo voor mijn kinderen. Laatst moest ik heel veel regelen omdat de vliegtuigen naar Salvador vol waren, toen mijn dochter daar een paar dagen heen wilde. Ik heb veel online kunnen doen, alleen kon ik haar moeilijk bereiken, want ze had geen internet. Dus moest ik haar telkens met Skype bellen.
Ook in het verleden is het al vaak gebeurd dat ik online moest zijn…
Het hoeft niet perse gratis te zijn, maar het zou wel goedkoper mogen.